István, a király (beszélgetés)
:D
mást sem énekelnek együtt... a népdalok is valakinek tetszenek, valakinek nem... ahogy a sci-fi is...
az, hogy tetszik-e egy akármilyen mű, az szubjektív, az én ízlésemet tükrözi... mindattól függetlenül, hogy maga a darab, a zene, a játék, a rendezés milyen.
(halkan súgom: én pl utáltam a ben hurt, nem voltam képes még egyszer sem végignézni... mégis 11 -12?- oscart kapott... és ha a Titanic-ot nem rendezik meg anno sem éreztem volna szegényebbnek magam... de ezek attól még jó filmek!)
Mivel még a jegyirodák is nemzeti rockoperának aposztrofálják, elvárható, hogy olyant alkossanak, ami az egész nemzetnek ad valamit, amin egy új generáció nőhet fel. Én nem azt sajnálom, hogy ilyen lett, láttam rosszabbat is, hanem hogy a mai fiataloknak nem adatik meg, ami nekünk annak idején. Ők ezzel a megosztó változattal nem fogják látni érezni, átélni amit mi. Lehetett volna nekik is saját "eredetijük", nem lenne azzal semmi baj.
Ma már láttam Fb-os veszekedést gyerekek(!) között arról. hogy jó, vagy rossz volt és ez elszomorító.
Ha ősszel pl. 5 főiskolás megy vissza a koleszba, szól a rádióban az István a Király, 2-nek tetszik, 3-nak nem, vagy fordítva és jól összevesznek rajta, pedig együtt kellene énekelniük.
Torda drogozását kivéve ezek megvoltak az eredetiben is, csak meg kell hallani, ill. látni.
Véres (nem igazi vér, hanem vastagabb piros szalagok) jelenet az eredetiben is volt Tordával, fehér lovat is vitt egy nő, csak nem fejezték le, hanem a tömeg örjöngött és tudni lehetett, hogy mi történt a lóval. A csata után vért szimbolizáló szalagok feküdtek a fűben és gyertyák mindenütt.
Felnégyelés: nem jól figyeltél. Amikor Koppányt felnégyelik, akkor István már rég fejedelem (lila nyakkendő), a felnégyeléskor királlyá(!) koronázza Asztrik apát a Pápától kapott koronával (sárga nyakkendő). Mellékesen mondom, hogy a katolikus egyházban a lila az elmúlás, bűnbánat színe, megérkezés Istenhez, az arany majdnem bármilyen színt helyettesíthet, díszítésnek, hangsúlyozásnak használják meg a Pápa egyik színe a bíbor mellett. Istvánnak volt szürke nyakkendője, ami a korábbi tartózkodására utalhat.
A bezárt korona üzenete sem új, csak annyiban, hogy a mai viágban is aktuális.
István énekeiből egyértelmű, hogy mire királlyá koronázták már tudta, bár félte feladatát, tisztában volt az egyház hatalmával, az államalapítás korlátaival, a német befolyással stb.
"A föld most elhagyott, e népnek bölcse volt,
És én még nem tudom, mit õ tudott.
...
De én, István akit nemzettél atyám,
Én most esküszöm, hogy számíthatsz reám.
E sír el nem temet, én õrzöm lelkedet,
Míg élek, folytatom a mûvedet."
"Nincs más út, csak az Isten útja, bármit hoz reánk.
E földön nála nincs nagyobb erõ.
Atyám sírjára esküszöm hogy hozzá hû leszek,
És nem hátrálok meg a harc elõl."
"Kezünkben van egy nép és az ország sorsa;
Rómába vezet minden út, vagy a pusztulásba."
"Az Úrnak adj hálát a gyõzelemért,
S a szolgát jutalmazd a hûségéért!
Ha támogatod a Szentegyházat,
Róma áldása lesz majd rajtad,
S elnyered véle itt a földön az üdvösséged!
Szentatyánk zászlós lándzsát küld,
És koronát néked.
ISTVÁN: Értem szavad!"
...Csak szólj jó urunk, mi mindig segítünk,
Nem kérünk mást, csak azt, mit kérhetünk.
...
ISTVÁN: Értem, lovag!"
és a végén a leges leg fontosabb:
"Veled Uram, de nélküled."
Nekem pl. a fentiek miatt nem volt hiteles az új, hajlongó, görcsölő István. Ak így beszél, nem csúszik négykézláb. Ha Alföldi újra akarta értelmezni a szöveget is, akkor újat kellett volna írnia, nem elfedni a látvánnyal.
Valaki írta, hogy Koppány megszelidült. Az eredetiben pl. kedvesebben hagyja ott az asszonyait, nem olyan durván taszítja el és nem durva az arca, megcsókolja őket, de egyet biztosan. Aztán meg nem szabad elfelejteni, hogy Koppány sem az a pogány többé, aki volt, hanem görög katolikusféle, még ha csak érdekből is tette. ("Bizánc jelét magamra vettem") A lánya, Réka is Istenhez imádkozik, és nem tagadja ki Koppány, csak Laborc akad ki egy kissé.
Néhány énekhangtól kivéve nincs bajom a hangjukkal, meg látszott néha, hogy csúszik a hang, de belefér egy ekkor élő előadásba. Kátya és Gizalla hangja nagyon szép. Alföldi nemi identitása legkevésbé érdekel, a Heti hetesben kifejezetten bírtam, Stohl nem egy Koppány alkat, de egész jónak tartottam, bár egyelőre nem tudom neki elfelejteni a bedrogozott ittas vezetését.
Egy színész miért lenne közéleti személyiség?
Stohl színész, az a mestersége, azt tanulta. Egy színésznek az a dolga, hogy szórakoztasson. Nem az, hogy példát mutasson.
Szerintem ő leülte a büntetését, meggyalogolt, talán meg is változott. Neki ez a szakmája, amiben ráadásul kiváló, miért ne folytathatná? Nem kedvelem egyébként magánemberként, elítéltem, amiket tett, de szerintem szét kell választani a kettőt, a magánéletét és a színészi munkásságát.
Voltak benne azért jó hangok is, ugyan összességében tényleg gyenge volt, de szerintem Alföldi inkább a színjátszásra helyezte a hangsúlyt, fontosabb volt neki a színészi, mint az énekesi teljesítmény.
Nekem pont azért tetszett, mert egyáltalán nem éreztem öncélúnak, sőt mindennek megvolt a maga értelme, jelentése és üzenete. Lehet, hogy néha szájbarágós volt, de így legalább sokakhoz eljutott. Nem szeretem, mikor annyira elvont valami, hogy maga a rendező sem érti...
(Nem vitatkozni szeretnék, elfogadom a véleményed, csak én is leírtam a sajátomat.:))
Azzal nekem nincs bajom. Embernek egyenlő a nullával de színésznek viszont jó. Más kérdés, hogy ez a szerep a hangi adottsága miatt nem neki való.
Alföldit sem kritizálom nemi identitása miatt. Sajátos világnézete van, de nem véletlen jutott oda, ahova.
Sthol szereplésével nekem az a bajom, hogy még jelen van a közéletben (tudom sajnos nem csak ezáltal) szerintem ha egy közéleti személyiség olyanokat tett, mint Ő akkor ne szerepeljen többet, mert a média személyek jó pár embernek mutatnak példát.
Az ének minősége engem rettenetesen zavart, nem igaz, hogy nem lehetett volna jól megcsinálni, max nem celebeket tesznek bele.
A modernizálással nem lett volna bajom, de itt úgy éreztem, hogy öncélú, amikor meg üzenetet akar közvetíteni, az nagyon szájbarágós.
Nocsak...:O
Ennek fényében tényleg lehetünk egy kicsit megengedőbbek az énekesekkel.
Találtam egy érdekes interjút Brody-val, 2008-ból, amikor készültek a 25 éves jubileumi koncertre a Társulattal. Ahol azt mondja:
"Így hát szégyen, nem szégyen, de az eredeti városligeti előadás úgy működött, hogy az elején Szörényi Szabolcs lenyomta a magnetofon „play” gombját, a végén meg a „stop”-ot. Ez a playback-dolog azóta is folyamatosan ismétlődött a nagyobb élő előadásokon. Úgyhogy a mostanihoz hasonló, nagyszabású, és élő (ahol mindenki valóban ott énekel) előadása még nem volt a darabnak. Az a helyzet, hogy például Vikidál ott, a stúdióban énekelte el először és utoljára Koppány szerepét."
Nekem viszont tetszett a kritikád.:)
Én a darab mellett vagyok, tehát nekem bejött (az éneket leszámítva), de természetesen elfogadom, ha valaki más véleményen van és normálisan meg is indokolja. Az is érdekes számomra, hogy másoknak mi volt benne negatív. Így lehetne akár beszélgetni is róla, az is tanulságos lehetne.
Azzal viszont nem tudok mit kezdeni, mikor kritika gyanánt felsorolják, hogy jujj, ez meg az volt a darabban (láthatta mindenki), ez egy rakás ..., Alföldi egy b...i, Stohl meg egy börtöntöltelék.
Kedvemre volt pl. az István király nyakában lévő sárga nyakkendő.:-)
Ötletes, mert a címertanban a sárga nyakkendő jelentése a díszesség és a hűség.
Kell ennél jobban ábrázolni ezeket?
Egyszerű de mégis jelzi amit kell.:-)
Mint Makó Jeruzsálemtől ;)
Viszont lényegesen több lemezt ad el mint Miklósa Erika, akinek a hangjától reped a csillár, és akinek a Metropolitanben állva tapsolnak :S.