Főoldal » Fórumok » Babák & Mamák fórumok » Érettségi, pontok, továbbtanulás - gimi után fórum

Érettségi, pontok, továbbtanulás - gimi után (beszélgetés)


8609. Somam
2021. febr. 9. 16:17

Huh


Mindegyik felsoroltban van nagyon közeli ismerős, család, gyerek sőt pedagógus, és igazgató is. Mivel jómagam is tanár vagyok egy jó gimnáziumban - és van általános illetve alternatív pedagógiai tapasztalatom és bégzettségem is - számora a "versenyistálló" - lehet kicsit pejoratív -, de egyértelműn a HVG 100 legjobb (vagy nevezzük bizonyos mutatók alapján legeredményesebbnek ítélt - minden rangsor más szempontokat vesz figyelembve a QS world rankingtől kezdve a topuniversities en át, vagy a guardian rankinget beleértve) első 10-15 elsősorban budapesti (vidéken is van egy pár Lovassy, Kazinczy, stb) akkor nevezzük "elit" gimnáziumát jelöli , ahol az OKTVén , illetve egyéb diákolimpia és társai versenyeken való jó szereplés nagyon fontos és az erre való felkészülés jelenti talán az érettségi és továbbtanulási eredmények mellett a lefontosabb célját a gimnáziumi éveknek.


Elismerem, van diák, akinek ez dopping és motiváció és kiskorától a versenyszellem hajtja - mindig a legjobbnak lenni ez a cél - mindenkit legyőzni.


Én azt gondolom , hogy amellett, hogy tagadhatatlanul elismerem a felsorolt gimnáziumokba való bejutás nehézségét és dicsőségét, a XXI. században (és ez már messze túlmutat szimplán az iskolák jogkörén , nyílván a közoktatás , a politika, a kormány, a kerettanterv , a MENSA felmérések, stb határozza meg a mai magyar iskolarendszert is) nagyon sok újfajta készséget kellene a középiskolai, de akár már az általános iskolai évek alatt a gyereknek elsajátítania.


Gondolok itt a soft skill-ekre , a rugalmasságra, a csapatmunkára, a projekt menedzsmentre, az adaptációs képességre , és az érzelmi intelligencia fejlesztésére, de a digitális készségekre , akár a vakon gépelés elsajátítására is.

Az indivualizmus helyett a közösségben való gondolkodásra, az egymással törődésre és az egymásra figyelésre, a reziliencia fontosságára.

Sajnos amiket én hallottam ezekről a nevezzük topgimikről , nem a fentiek fejlesztése, tanítása és előtérbe helyezése zajlik még ma sem.

Az AKG-ban a pénzkérdés ellenére vagy mellette pontosan ezek a prioritások.


Azt viszont elismerem, hogy az általános iskola megnyitásával nagyon nagy anyagi nehézség és felelősség szakatt pluszban a nyakukba, amit igen az egyre magasabb tandíjjal , illetve a furcsa és számomra sem szimpatikus (de mondhatjuk a szabad piac elvei alapján működő ) licitálással (bevallottan kb a helyek 10 , de inkább 30 ? százaléka ) próbálnak megoldani.

Itt nem említem a különböző nemzetközi (és /vagy brit, francia, amerikai) iskolák évi min. 4-5 milliós tandíját, amikhez képest az AKG kismiska. (Kétségtelen, nemzetközi érettségit adnak,nyelvtudást és talán networking lehetőségeket később felnőtt korban - de a nyelvtudást és a külföldi továbbtanulást más magyar gimikből is simán el lehet érni).


Viszont azt el kell ismernem, hogy az AKG 32 éve működik és jól működik, az alumni ugyanúgy presztizsnek érzi, hogy oda járhatott, mint a fazéké. És az elmúlt pár évben - amióta figyelem - az érettségi, és továbbtanulási (99.9% és nemcsak közgáz, hanem orvosi, műszaki és külföldi egyetemekre is könnyen bejutnak) eredményei vetekszenek a hagyományos topgimnáziumokéval. Igen, vannak OKTV nyertesek is, de ezért nem jár az igazgatótól külön buksisimogatás, de egy robotika csapatversenyen, vagy Kreatív történelem csapatversenyen , vagy akár egy bécsi regionális diákvállalkozás versenyen, egy DUE diákújságíró versenyen esetleg egy kosárlabda bajnokságon elért dobogós hely talán nagyobb elismerésben részesül.

És mondhatnám, hogy az AKG-t is mindig olyanok szidják, akik csak hallották, hogy "oda bárkit felvesznek pénzért, de semmi közvetlen tapasztalata nincs az iskoláról, és az ott folyó sikeres munkáról.

8608. akinomuj (válaszként erre: 8607. - Logarithmia)
2021. febr. 9. 16:02

Igen. Sok gyerek - szerintem nagyon helyesen - zárkózott az idegenekkel, és különösen rosszul viseli a faggatózást.

Egy felvételin lehet, hogy ez a tanárnak egy sima beszélgetés (és ismerős gyerekkel akár bele is fér), de egy introvertáltabb karakternek túlzás.

Nálunk ketteske nem akart szóbelizni a felvételin (négyeske sem szeretne). Szerencsére megúszta anélkül. De mg a nyelvvizsgán is rühellné a személyes kérdéseket. és nem azért, mert nincs meg a nyelvtudása, hanem mert "mi közük hozzá".

8607. logarithmia (válaszként erre: 8606. - Levia)
2021. febr. 9. 15:45
Nem az, de az is szééép. Egy sokkal hátrébb sorolt suli volt. Milyen járművel szeret nyaralni járni? Legjobb baráttal hol és mivel tölt szabadidőt? Követné-e anyat/apát foglalkozás terén. Sokat nem tudtak meg, gyerekemnek mindegy mivel megy nyaralni, baráttal csak az együttlét számít, bárhol, mikor mit csinálva, foglalkozásról pedig 12 évesen még nem gondolkozott, szerinte ráér majd gimiben. Kevesebb szóbeli pontot kapott, mint a Toldyban:-) És nem ment volna, ha oda veszik fel, neki ez idegenektől túl sok volt.
8606. levia (válaszként erre: 8605. - Logarithmia)
2021. febr. 9. 15:27
Csak nem a VPG? Gyereknek ott volt ilyen too much érzése. Főleg, mikor rákérdeztek, hogy hanyadik helyen jelölte őket. Persze ki volt tanítva, szemrebbenés nélkül mondta, hogy nagyon szívesen járna ide, ennek megfelelően elöl jelölte a sulit. Azt nem tette hozzá, hogy elöl, de harmadikként.
8605. logarithmia (válaszként erre: 8604. - Akinomuj)
2021. febr. 9. 15:01

Lehet, hogy ez is szűrő. Sztem a felvételiztető tanár személyiségén is múlik ez. Gyerekem magyarból szóbelizett, és utolsó olvasmányélménye kapcsán kiderült, hogy könyvtárba jár. Erre nagyon rácuppantak:-) Más kultúrás téma nem volt, a családról meg szó sem esett. Csak a kutyáról, akit nem sokkal felvételi előtt fogadtunk örökbe.

Viszont a mentősulinak szánt gimiben zavaróan mélyre próbáltak ásni a magánéletbe, nem volt szimpi.

8604. akinomuj (válaszként erre: 8602. - Logarithmia)
2021. febr. 9. 14:15

Igen, valóban szerencsétlen kifejezés.

Jár ismerős Illyésbe, Toldyyba, E5-be, és persze Fazekasba is.

Válogatott gyerekek, eleve a szóbelire is nehéz bekerülni (ahol van).

Nekem különösen a Toldyban tűnt föl - több ismerős elmondása alapján -, mennyire a klasszikus polgári típusú értékeket figyelik a kötetlen beszélgetésrészben (=családi háttér: színház, koncertlátogatásokra kérdeztek rá). E5-ben ilyenről nem hallottam.


Célzott versenyfelkészítéssel a Fazekasban nem találkoztam még (7 év tapasztalat, és nagyon sok verseny - ha a diák konkrét kérdéssel megy tanárhoz igen, de semmi több). Ellenben E5-be járó, most nyolcadikos volt osztálytársat a Hevesyre (kémia) tudom, hogy online készítette föl a tanára.

Ugyanez a Fazekasban úgy zajlott, hogy azt tanácsolták az érdekelteknek, keressenek rá a régi feladatsorokra a neten. Ennyi. /Más kérdés, hogy volt olyan szülő, aki viszont maga készítette föl erre a gyerekét, szóbeli témákra is./


Szóval szerintem az előzetes szelekció, a családi háttér, és maga a gyerekanyag döntő tényező.

Egyáltalán nincs versenykötelezettség.

8603. akinomuj (válaszként erre: 8597. - Chelsey)
2021. febr. 9. 14:06
Nagyon jól megfogalmaztad. Tényleg az szúr szemet.
8602. logarithmia (válaszként erre: 8601. - Virgilius)
2021. febr. 9. 13:47

A Toldyban sincs szervezett versenyeztetés, és versengést sem tapasztaltunk még.

Motivált, okos gyerekek inspiráló közegben, szép statisztikákkal.

De meggyőződésem, hogy még az OKTV-helyezett diákok sem a versenyt emelnék ki a diákéveik jellemzése során.

A versenyistálló egy pejoratív kifejezés, amit csak outsiderektől hallok, én nem tudom komolyan venni még azt sem, aki ilyet mond, nemhogy azt a képet, ami a szó mögött van.

A topgimi kifejezést jobban szeretem, mert bizonyos listákon ők tényleg top, de még ez is csak egy nezőpontú (matematikai) megközelítés, aminek fontosságát ki-ki ítélkezés nélkül eldöntheti.

8601. virgilius
2021. febr. 9. 12:43

Ez a versenyistálló egy elég szerencsétlen szó, talán valójában egyik említett iskola sem az. Vagy azokat a sulikat nevezzük így, akik a tájékoztatón a hangsúlyt az eredményeik ismertetésére teszik? Mert akkor viszont sok jóval kevésbé neves iskola is versenyistálló. Vagy akik boldog-boldogtalant versenyekre küldenek? Ilyen van egyáltalán?

Nálunk a VMG-ben az osztály csapatként ment a Matematika határok nélkül nevű versenyre, kb ennyi volt fiamnak, meg volt egy OKTV-n is. Voltak, akik mentek infó versenyre, meg matek ez-az, biosz ez-az, de ők akartak is menni, semmi hajtás nem volt e téren. Viszont pl az egyik kerületi iskolában az egész évfolyamokat nevezik Bolyaira csapatokban, matekra is, magyarra is. Ez bizonyos értelemben versenyistálló, másképp nézve viszont pl ez is egy készülés a felvételire.

Vagy csak azért versenyistálló, mert nagyon motivált gyerekek járnak oda, akik egymást felfelé húzzák? És az AKG-ba nem ilyenek járnak? :)

8600. dora68 (válaszként erre: 8599. - Levia)
2021. febr. 9. 09:35
Vslami ilyesmi 🙂
8599. levia (válaszként erre: 8598. - Dora68)
2021. febr. 9. 09:12

Arra gondolsz, hogy ha a gyerek nem néz utána, hogy lehetne versenyezni, akkor ugyan a suliban nem is hall versenyekről? :-)

Ez így van. Ha meg akarsz mérettetni, járj utána és kapsz segítséget is a felkészüléshez, de eléd tenni ugyan nem fogják a nevezési lapokat.


Na jó az OKTV kivétel.

8598. dora68 (válaszként erre: 8593. - Somam)
2021. febr. 9. 08:58
Az E5 egyáltalán nem az. Sőt, néha már az ellentéte a probléma.
8597. Chelsey (válaszként erre: 8591. - Somam)
2021. febr. 8. 18:23

A lányodnak fantasztikusak az eredményei és ennek megfelelően a legjobb helyekre pályázhatott.

"LSE (London School of Economics and Political Science) Szociológia (ez a Harvard és Oxford után a 3. legjobb a világon)." - a topuniversities szerint a második volt tavaly :)


Az AKG az egy jó suli, de ugyanúgy mint a többi, az sem passzol mindenkinek. Ami itt többek nem tetszését váltotta ki, nem az ott folyó munka, hanem a suli pénzzel kapcsolatos kommunikációja.


Sok sikert a lányodnak! :)

8596. akinomuj (válaszként erre: 8592. - Somam)
2021. febr. 8. 18:20
Definiálni kellene, mi is a versenyistálló. Lehet, nem ugyanazt értjük alatta. :-)
8595. logarithmia (válaszként erre: 8592. - Somam)
2021. febr. 8. 18:12
Írod mindezt belülről alaposan ismerve őket? Valószínűtlen!
8594. levia (válaszként erre: 8593. - Somam)
2021. febr. 8. 17:51
E5 és Major, Toldy biztosan nem az.
8593. Somam (válaszként erre: 8592. - Somam)
2021. febr. 8. 17:49
plusz Eötvös és Veress Péter
8592. Somam (válaszként erre: 8564. - Levia)
2021. febr. 8. 17:48

Fazekas, Radnóti , Apáczai, Szent István, Varosmajori, Treffort, Toldy

nálam ezek a klasszik versenyistálló gimik Budapesten:-)

8591. Somam (válaszként erre: 8562. - Chelsey)
2021. febr. 8. 17:44

A nagylányom az itt nem nagyon kedvelt AKG-ba járt 7 évig és két nyelvvizsgával , 479 ponttal távozott, ahogy írtam (3 emelt, 3 közép mind 90 szazalék fölött) , külön nyelvtanárhoz egyáltalán nem járt (velem sem tanult, max első években néztem át a fogalmazásait:-))


Kizárólag UK-be szeretett volna , mert ott interdiszciplinárisak a szakok és igazából egyfajta univerzális gondolkodásmódot tanítanak meg nekik - A UCAS rendszerben 5 helyet lehet beírni , ő mind az 5 helyre nagyon jó egyetemeket írt be....Cambridge - Murray Edwards College - HUman, Social and Political Sciences (írásbelin majd két interjún is volt),St Andrews (Skócia) kultúrantropológia,Edinburgh (Skócia) szociológia és politika , UCL (University Collge London) - Social Sciences , és LSE (London School of Economics and Political Science) Szociológia (ez a Harvard és Oxford után a 3. legjobb a világon).

Végül offert az utóbbi kettőtől kapott , majd az LSE-t választotta és imádja.Itt egyébként felvett jogot és business/leadership tárgyakat is, a kötelező szociológa tárgyak mellé.

Most persze online van, az ünnepek óta itthonról. Így is nagyon tetszik neki.

8590. dora68 (válaszként erre: 8588. - Dora68)
2021. febr. 8. 15:39
Elintézte a NAV-nál némi sorbanállás után.
8589. Chelsey (válaszként erre: 8587. - Logarithmia)
2021. febr. 8. 13:09
Ó jaj, akkor ez egy Mission Impossible most!
8588. dora68
2021. febr. 8. 13:07
Köszönöm mindenkinek, ma a gyerek próbálkozik. Legfeljebb beküldjük postán. 🙂
8587. logarithmia (válaszként erre: 8586. - Chelsey)
2021. febr. 8. 12:47

Időpont nélkül covid óta tilos beengedni bárkit az épületbe!

Max könyörgéssel lehet próbálkozni.

A Bocskain pl.ez nem működik, múlt7en voltam fültanúja.

8586. Chelsey (válaszként erre: 8581. - Dora68)
2021. febr. 8. 11:29
Az újpesti is arról híres, hogy könnyű ott időpont nélkül is ügyet intézni.
8585. virgilius (válaszként erre: 8581. - Dora68)
2021. febr. 8. 11:16
Az Attila úton is szokott lenni hely, ha odamész telefonálás nélkül.
8584. logarithmia (válaszként erre: 8581. - Dora68)
2021. febr. 8. 10:47

Az Erzsebet térre próbaltad? Ott szokott lenni hely.

A 1818-at nem veszik fel??

Legrosszabb esetben odamentek, és sírsz napi sorszámért...

8583. levia (válaszként erre: 8581. - Dora68)
2021. febr. 8. 10:47
Szia, a kőbányai nem túlterhelt, hamar szokott lenni időpont. X. Havas Ignác u. 1-3.
8582. Franciska76 (válaszként erre: 8580. - Dora68)
2021. febr. 8. 10:45
Nekünk automatikusan küldték az iskolából a bizonyítványokat szkennelve.
8581. dora68
2021. febr. 8. 10:31
Ja és az ügyfélkapu. Lehetetlenség időpontot foglalni. Neten nincs már, a telefont meg nem veszik fel. Van valami ötlete valakinek?
8580. dora68
2021. febr. 8. 10:29
Azt tudjátok esetleg, hogy a jelentkezési laphoz tényleg fel kell tölteni a középsulis bizonyítványokat? Ezt most ki kell nyernem a sulitól?

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2025, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook