Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Miért ne működne? Leírom egy picit másképp, úgy talán még egyszerűbb, viszont hosszabb is valamivel. Szóval hat számot töröltünk, amiknek az összege 90. Ha hat olyat töröltünk volna, amiknek az összege 6*13=78, akkor nyilván nem változott volna az átlag, így viszont változott, lecsökkent (mégpedig a feladat szövege szerint 10-re). Ezt tehát az okozta, hogy a letöröltek összege nagyobb volt, mint 78, azt is tudjuk, hogy 12-vel. Ha a maradék számok átlagára vagyunk kíváncsiak, akkor ez a 12-es hiány megoszlik a számok között. Mivel a kérdéses átlag 10, ezért egy számra 3 hiány esik (ennyivel kevesebb a 10, mint a 13), a 12-es hiánynak tehát négy (12:3) szám között kell megoszlania.
Azt nem írtam, hogy megérteni egyszerű :), csak hogy maga a megoldás egyszerű, mert semmilyen eszköz nem kell hozzá, még (elsőfokú, egy ismeretlenes) egyenlet sem.
Gabi, ez a megoldás nem jó. Nem működik tetszőlegesen felírt és törölt számok esetén.
Az nem gond, ha fejben megoldja, de valamit azért le kell írni, különben pontot veszít.
A fiam is megoldotta fejben, de leírni nem hajlandó.
Valahogy "ráérezd", hogy mekkora az a szám, ami jó lehet, kipróbálja, működik.
Ami nehéz neki, az a megoldásmódját verbalizálni, szavakba önteni (nem véletlen, hiszen 6 éves múlt, mikor kiderült, hogy beszédpercepciós nehézségei vannak, és teljes mértékben már nem lehet reparálni az elveszett éveket).
Én is így eszkábáltam össze. Valahogy nem állt rá az agyam, hogy 13*X. :-(
Amúgy bíztatóan alakul a matekunk is. Végre megbarátkozott a 9-essel is (kockák...), az elejét egyre biztosabban tudja (ma is 40-et írt), de tizesnél még eldobja a cerkáját, hogy azt úgysem tudja... Azon még dolgoznunk kell, meg az időbeosztáson is, de most elkezdtem reménykedni, hogy talán nem lehetetlenek az álmaink. :-)
Ki lát el addig... És amúgy is választási év jön.
Hat nem vagyok egy specmatos, de ezt csak megerteni is kb 5 perc volt... :) es nem nyugtat meg bar latom hogy szep.
Chelsey megoldasa atlathatobb sztem _ nem mellesleg fiam is ugy csinalta :)))
Sajnos, mára bizonyossá vált, hogy a 2019–2027 közötti idegen nyelvi stratégia megvalósítására szánt 30 milliárd forintos kiadást teljesen elveszik. :-(
[link]
Mindezek ellenére
Boldog Vakációt!
Ok, az aránypárokból lett kiszámolva. Biztosan túl sokat aludtam, de miért három a töröltekből és kettő a nem töröltekből van arányban, amikor a töröltek átlaga több kettővel és a nem törölteké kevesebb hárommal?
Nekem ez első olvasatra sántít. Honnan tudod, hogy négyet nem töröltünk?
Nem is írhat fel csupa 13-ast.
No igen. Pofonegyszerű.
Nem kötötték ki, hogy különbözőek legyenek a számok.
Ilyen letisztultan, ránézve sejtésem szerint vagy egy matektanár, vagy egy speciális matekos gondolkodik. ;-) Mezei anyukaként a ránézek és látom megoldásodat kétszer kellett elolvassam csak ahhoz, hogy értsem a hogyanját.
Ha csupa 13-ast ír fel (persze úgy nem működne a feladat), akkor éppenséggel semmire nem kell figyelnie. Az én gyerekeim közt tutira van, aki ezt csinálná (és milyen igaza lenne).
Még egyszerűbben, egyenlet nélkül: az összes szám átlaga 13, a törölteké 15, vagyis kettővel több, a nem törölteké 10, vagyis hárommal kevesebb. Így minden 3 törölthöz tartozik 2 nem törölt. Mivel hatot töröltünk, így négyet nem.
A sulik ideglenes listáit gyűjtöttem össze a tavasszal. Amikor az OH közzétette a statisztikákat, akkor kiderült, hogy mennyi volt az utolsó felvett rangsorszáma az egyes tagozatokra. Az ehhez a rangsorszámhoz tartozó pontszám a ponthatár. Amelyik suli a végleges listát is feltette, ott azzal is össze tudtam nézni az ideiglenest, így tudtam pontosítani a ponthatárokat.
Illetve volt néhány suli, ahol a nyílt napi tájékoztatón elmondták a 2021-es ponthatárokat (pl. Petrik, Kőrösi).
Nyilván ebben benne van, hogy ki mennyi hasonló típusú feladatba futott bele korábban és egyáltalán mennyire áll rá az agya az ilyesmire. Igazából tök mindegy lenne, csak ugye most a felvételi miatt mégse mindegy. Mindenképpen előnyben lesznek azok, akik könnyen megoldják az ilyen és ennél csűrcsavarosabb feladatokat is. De persze ott van a magyar is, ami tavaly ezt az előnyt ellensúlyozta. Idén ki tudja milyen lesz...
Mindenkinek nagy szerencse ez, igen. :)
Amúgy most csakazértis rávettem lányomat, hogy oldja meg, és vhogy megoldotta, de nem a Te elegáns képleteddel persze. Fiam viszont azzal, dehát még jó.
Elvileg aki érti az átlagszámolást, az meg tudja oldani ezt a feladatot - főleg, egy olyan genetikával rendelkező, mint a gyereked :)
😂🤣 Még jó, hogy nem kell felvételit írnod! De biztosan sok gyerek is így van ezzel, különben nem olyan eredmények születnek, amilyenek szoktak.
Jaaa, bocsi, azt valahogy átugrottam! :D
No igen. Valóban. A netről leginkább. Mivel Réka a full szolgáltatást sajnos még nem nyújtja, ez az alternatíva.
honnan vannak vajon a pontszámos infók?
Köszi, de ebben a hatos nincsen benne sajna.
Ha nem volt muszáj, enyémet se izgatták ilyesfajta feladványok.
Sziasztok, Van egy ismerősöm aki idén 6-os Baár-Madasba szeretne menni. A 2021-es pontok már nincsenek fent a táblázatban, de meg tudja mondani valaki hogy hogyan alakultak? Úgy emlékszem volt olyan itt, aki végül odament. Azt látom, hogy kb 80-90-en jelentkeznek és kb a 30-35-ik helyig be lehet jutni.Köszönöm
További ajánlott fórumok: