Iskolaérettség - menjen, vagy ne menjen? (beszélgetés)
Óvónő vagyok, azt mondom, ezekkel a kritériumokkal menjen iskolába!!!
Iskolaérett a kislányod, ez a leírásból lejön.
Az hogy "kicsi",nem baj, nem vagyunk egyformák, én is kicsi vagyok,jóval átlag alatt,de már nem zavar. Ha marad még egy évet, unatkozni fog,ha jó a magatartása, leromlik, mert nem tud mit kezdeni magával. 13 év tapasztalata van mögöttem.
Nekem 23 a nagy, augusztus közepei, ment suliba és minden probléma nélkül vette az akadályt, pedig alig múlt 6 éves.
Régen azt mondtam butaság visszatartani, a mai gyerekeket látva inkább azt mondom mindenkinek, ha kicsit is felmerül a kétség, tartsa vissza.
Amikor azt mondjuk ,hogy egy kisgyerek nagyon szeretne iskolába menni,,,azért nem árt óvatosan kezelni.
Nyilván csupa szép, jó dolgot mesélünk amikor szóba kerül az iskola.
Persze ,hogy menni akar.
Kezdem azzal, hogy minden gyerek más.
Van egy áprilisi nagyfiam, akit még így is visszatartottunk az oviban. Előnyére vált: jól teljesített a suliban, és ahogy nőtt, egyre jobban. :)
Nyári kislányomat szintén visszatartottuk, szerintem neki szüksége volt rá.
A Te kislányod valószínűleg más. A kulcsmondat számomra az volt, hogy ő nagyon szeretne menni. Laikusként az Általad leírtak is meggyőznek. Valószínűleg engedném suliba.
Sokan 1 évvel később engedik iskolába a gyerekeiket, de tudok egy példát a fordítottjára is.
A kislány 1978 szeptemberében született. Akkor a szept.1 volt a vízválasztó.
Anyukája az asztalra csapott, - szó szerint, - márpedig az ő lánya iskolaérett és nem veszíthet évet csak mert szept. 10-én született.
Felvették, remekül teljesített végig és egyetemet végzett. Utána sok más képesítést is szerzett. Jelenleg komoly céget vezet.
Ilyen is van !
Pont ezért írtam, hogy ha muszáj, akkor természetes megoldás, hogy a szülő átveszi az iskolatáskát, míg a gyerek képes nem lesz önállóan is a hordására.
Tudom, hogy milyen nehéz az iskolatáska. Akkor is, ha jót választunk.
Én is amellett vagyok, hogy nem kell elsietni az iskolát. Azt is vedd figyelembe, hogy sok az évvesztes gyerek, így jó eséllyel sok egy évvel idősebb osztálytársa lesz. Ebben a korban ez még rengeteget számít. Lehet, hogy hozzájuk képest nem tűnik majd olyan jó képességűnek.
Amit én még mérlegelnék, hogy mennyire mozgékony a kislány. Ha nagyon, akkor jobb, ha lesz még egy éve az oviban. Náluk még sokkal többet fejleszt a mozgás, mint a tanulás.
Valamint ami fontos szempont, hogy milyen az ovi/óvónők, és milyenek lesznek a potenciális tanárnénik. Ha nem annyira oké az ovi, vagy nem szeret oda járni, az plusz egy ok az iskola mellett. Nálunk például lehetett tudni, hogy két nagyon jó tanítónénit kapnak, úgyhogy sajnáltam volna elszalasztani.
Több - számomra - tisztázatlan kérdés merül fel bennem.
Azt írod, hogy "megvannak az iskolaértettség feltételei, de gyakorlati tapasztalatunk nincs..." - ezt nem értem. Közel 6 év alatt dehogy nincs tapasztalatok. Hiszen írod, hogy milyen okos a kislányod, olyan az agya, mint a szivacs, jó a ceruzafogása, stb. Ez mind-mind tapasztalat. Ti tapasztaltátok meg vele kapcsolatban, gyakorlatban.
"Ma reggel egyébként rákérdeztem az óvónőnél, és nem nyilatkozik a témában, annyit mondott, aludjunk rá néhányat és majd akkor eldöntjük. De valamilyen fogódzót, hogy ő közel 3 hónap alatt mit tapasztal a gyereknél... semmi." - ez furcsa. Akkor milyen alapon küldte az óvónő a szakszolgálathoz a kislányodat, ha most semmit nem tud mondani?
Ha - mint írod - a ti (mint szülők) fejében fel sem merült, hogy a kislányotok ne menjen iskolába, csak volt valami indok, hogy miért küldik a gyereket a Pedagógiai Szakszolgálathoz? Erre nem kérdeztetek rá, amikor megkaptátok a papírt?
Önmagában az, hogy a szakszolgálat munkatársa azt mondta, hogy az ő gyerekei is nyári születésűek, azért nem mentek iskolába - semmit nem jelent. Ő ismeri a saját gyerekeit, nyilván oka volt rá, hogy visszatartsa őket.
Az sem elegendő ok, hogy a kislányod "pici". Ettől még nyugodtan mehetne iskolába. Egyébként is borzasztó nagy a szórás a gyerekek "mérete" között. Ugyanabban az osztályban előfordul 10 cm-es különbség is a gyerekek magassága között. Nyilván nincs összefüggés a gyerekek termete és észbeli képességei között.
A szülők nagyon nagy többsége jellemzően kocsival hordja iskolába a gyerekeket. Jellemzően ezt látom.
Ha mégis tömegközlekedni kell, akkor a szülő átveszi a táskát, míg a gyerek meg nem erősödik hozzá. Bár alapjáraton ennek személy szerint nem vagyok híve, de ha muszáj, akkor természetesen megoldás.
A kérdéseket csak azért tettem fel, mert eleve nehéz ismeretlenül (még ismerősnek is) tanácsot adni.
Ti ismeritek legjobban a gyereketeket.
Én adok egy biztatást, aszerint, amiket leírtál, én küldeném a kicsit iskolába.
Azzal viszont nem vagyok tisztában, hogy a Pedagógiai szakszolgálat véleménye szerint akkor most iskolaérettnek számít- e valójában a kicsi, vagy sem. Ha nem, akkor van-e lehetősége a szülőnek felülbírálni?
Ebben nem vagyok jártas.
Az én fiam is - mivel augusztusi- 7 évesen ment suliba.
Akkor úgy volt az előírás, ahogy írod, a május 31.-ig 6. évüket betöltötteknek kellett abban az évben szeptemberben megkezdeniük az iskolát.
Annyiban már változott a helyzet, hogy az a gyerek, aki augusztus 31-ig betölti a 6. évét, automatikusan iskola köteles.
A szülőnek kell kérelmeznie - ha jól tudom az Oktatási Hivatalnál- hogy a gyerek maradhasson még egy évet az óvodában.
Ehhez persze figyelembe veszik az óvoda véleményét is.
AZ én fiam magas vékony mindig jóképességű gyerek volt. A középső csoport után , 5,5 évesen ( feb r. született ) javasolták, adjuk iskolába.
Nem volt szivem elvenni tőle egy évet, mi értelme lett volna, ha l évvel előbb érettségizik, diplomázik ? ebben a korban még számit pontos korcsoport.
Nem bántuk meg - mikor meséltem neki, ugy reagált, hogy szerencse hogy nem ment az eszem
most 34 éves 2 m feletti.50-es lába van, több diplomája, 6 nyelven beszél, nem hiányzott az elveszetegett l év. megjegyzem, jó feje van de tanulni soha nem szeretett.
Talán először is nyugi:)) Van egy helyes kislányod,,ez helyzet meg nem probléma csak egy eldöntendő dolog.
Bármit írok az biztos a te fejedben is megfordult.
Azt venném alapul,,mit veszít ha marad.
Semmit,,a plussz ovis évet remekül kilehet használni.
Ami nálam az "okosság" mellett azért Fontos szempont lenne ,hogy mint írtad kicsi.
Ez persze nem jelent gyengeséget,,csak az iskola nyilván igényel egy bizonyos állóképességet,,és ez néha még a nem kicsikéknek sem könnyű.
Jól fogsz dönteni,, ne aggódva kezeld:))
A gyerekem már felnőtt.
Ebben a cipőben jártam.
Tudott írni,olvasni, számolni, DE pici volt 18 kg és 22 -es lába volt.
Ezért nem akarták iskolába engedni.
Én addig mentem, amíg nagy harcok árán mehetett iskolába.
Nagyon örülök, meghülyült volna még egy évig az óvodában.
Kitűnő lett, már elsőtől angolt is oktattak nekik.
Én a helyedben nem engedném, hogy az óvodában maradjon, de nekem ugye károm nem lesz ebből, a döntés a Tiétek.
Sziasztok!
Röviden leírom a történetünket, és nagyon remélem, hogy lesz itt hozzáértő, vagy olyan, akik a közelmúltban estek át ezen.
Kislányunk, aki a harmadik a sorban, június végén tölti a hatot.
Januárig kell(ene) eldöntenünk, hogy menjen-e iskolába, vagy sem.
Az előzmények:
Megtörtént a szakszolgálati felmérés, melynek eredményét 2 hete az óvónő a kezembe nyomta. Elborzadtam, 8 pontból 6 alá volt húzva, kiemelve, hogy azokon belül mely területeken szorul fejlesztésre a gyermek.
Verbális kommunikációtól megkezdve az önállóságig nagy a szórás, mindent is bejelölt az illető. Nyilván azonnal jeleztem, hogy találkozni akarok vele.... Erre egy héttel később, múlt héten sor is került.
Először is megnézte a gyereket, hogy tudja, kiről van szó.
Aztán négyszemközt olyanok hangzottak el, hogy a gyermek 73%-ra teljesített (őszintén nem tudom, ez mennyire számít jónak...), ezt a feladatot is jól csinálta, abban is ügyes volt, olyan dologhoz tudott hozzászólni, ami még a nála (vizsgálatkor 5 év 4 hónapos volt) nagyobbaknak sem sokszor sikerül. 30 perc után volt ott magának egy jegyzet, hogy nagyon ügyes, de olyan pici még.
Elmondta, hogy neki minden gyermeke nyári, és mindegyik vissza volt tartva egy évig.
Én pedig előadtam, hogy egy pillanatra meg sem fordult a fejünkben, hogy maradjon... mert a gyermek nagyon szeretne iskolába menni. Igen, pici - az apja én én sem vagyunk nagyok, de harmadik lett előző héten a szavalóversenyen. Hárman mentek a csoportból, ő mindhárom verset kívülről fújta, a másik két kislány csak a sajátját... olyan agya van, mint a szivacs, a tesó harmadikos, ő is mondja velünk 3 éve a verseket, mikor tanuljuk. Kiscsoport óta vele példáloztak, hogy önállóan öltözködik, holott a nagyoknak nem megy ez sokszor, és imád anyáskodni, a kicsiket rendre ő takargatja be alváskor.
Magától tanulta meg az "r" betűt, tökéletes a ceruzafogása, az emberrajza valóban nem jó még, mert vállat nem rajzol... meg a keze lába pálcika, de az 5 ujj megvan.
Igazából nem is nagyon tudott hozzászólni az általam elmondottakhoz, csak annyit mondott rá, hogy hát de nyáron született, meg ő azért jelölt be olyan sok mindent a papíron, hogy biztosan megalapozott legyen a beadott kérelmünk.
És mi itt vagyunk 2 hete óriási dilemmában, hogy mit csináljunk?!
Az óvónőhöz irányított, beszéljek vele. Ezen a ponton azt hitten hangosan felnyerítek... mert melyikhez forduljak? Aki szeptember 1 óta van a csoporttal, vagy amelyik november 3?
Ma reggel egyébként rákérdeztem az óvónőnél, és nem nyilatkozik a témában, annyit mondott, aludjunk rá néhányat és majd akkor eldöntjük. De valamilyen fogódzót, hogy ő közel 3 hónap alatt mit tapasztal a gyereknél... semmi.
Bárkinek, bármilyen tapasztalata, vagy meglátása van, nagyon szívesen fogadjuk!
Nyilván nekünk kell végül dönteni, csak szeretnénk több álláspontot is ismerni, hátha van olyan, amire mindeddig nem gondoltunk.
Rengeteg cikket olvastam a témában, megvannak az iskolaérettség feltételei, de gyakorlati tapasztalatunk nincs... Az idősebb tesói februárban, és májusban születtek, mindketten időben kezdték a sulit. Tudom, nincs két egyforma gyermek. Csak ez a helyzet kikészít.
Ha van olyan kérdés, amit nem érintettem, de fontos lenne a válaszadáshoz, írjatok bátran.
Köszönjük!
További ajánlott fórumok:
- Ma mérték a 6, 5 éves kisfiam iskolaérettségét, ahol 90-es IQ-t állapítottak meg! Szerintetek ez jó érték? Csak 1 feladatban hibázott!
- Óvodába 3 éves kiscsoportba vagy vegyes csoportba menjen?
- Menjen a gyerek, vagy maradjon?
- Maradjon vagy menjen?
- Keresek egy olyan embert aki tudna nekem segíteni iskolaérettségben.
- Ikrek és iskolaérettség