A gyermekem már iskolás - tapasztalatok, tanácsok (beszélgetős fórum)
Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhat szembe a matekfóbiával.
Mondókák
A mondókák a testrészekről a tájékozódást, a számolást megelőző egyszerű párosítást fejlesztik. A kiszámolók a figyelmet, a sorbarendezés készségét fejlesztik. Bizonyára Ön is jó néhányra emlékszik még gyermekkorából. Például ezekre:
Ez elment vadászni,
Ez meglőtte,
Ez haza vitte,
Ez megsütötte,
Ez a kicsi mind megette!
Közben a gyermek ujjacskáit vesszük sorba. Próbálgassa ő is elmondani a mi ujjainkon! Érdemes erre odafigyelni, mert komoly problémát jelezhet, ha nem tudja megjegyezni a sorrendet.
Egy, megérett a meggy!
Kettő, csipkebokorvessző,
Három, várom a párom.
Négy, biz oda nem mégy.
Öt, leesett a köd
Hat, hasad a pad
Hét, dörög az ég
Nyolc, tele a polc
Kilenc, kis Ferenc,
Tíz, tiszta víz
Ha nem tiszta, vidd vissza,
Majd a szamár megissza!
Így tanulhatunk játékosan tízig elszámolni. A számolást segíthetjük például:
- babszemekkel, mindig egyet hozzátéve
- dominóval, mindig azt letéve, amelyiken a megfelelő szám képe látható
- a sorokhoz tartozó egyszerű rajzokkal, amelyeken már a számjegyek is szerepelnek
Kiszámolók
Gyűjtöttünk néhány kiszámolót is Önnek. Kattintson ide, és nyomtassa ki!
A kiszámolóknál az a lényeg, hogy a sorrendet nem szabad eltéveszteni, tehát ez a játék is a számolási zavarra jellemző sorba rendezési problémát jelezheti, illetve a sok ilyen jellegű játék fejlesztheti ezt a készséget.
Segíts anyának!
Játékosan előkészíthetjük az ugyanannyi, a több, kevesebb fogalmát. Először csak néhány, majd több tárgyat használjunk. Az ellenőrzés mindig párosítással történjen, így azonnal kiderül, tévedtünk-e. Közben mondhatjuk a számjegyeket is, de a gyermeket erre ne kényszerítsük, ő csak akkor mondja, ha magától akarja. Soha ne dorgáljuk, ne szégyenítsük meg, viszont rengeteget dicsérjük!
Néhány példa:
- Tegyél minden tányér mellé egy kanalat! Egy villát is! Egy kést is!
- Rendezzünk vendégséget a babáknak! Ültessük le őket. Megszámoljuk, hányan vannak? Egy, kettő, három, négy! Nézd, ebbe a kosárba almákat tettem. Mit gondolsz, jut mindenkinek? Próbáljuk meg! Tegyünk mindegyik elé egyet! Ezen a tányéron keksz van. Vajon marad-e nekünk is belőle ?
- Itt van két kosárka. Mind a kettőbe ugyanannyi almát (diót, nápolyit, szilvát stb.) rakjunk. Közben számolhatunk is, hogy miből mennyit tettünk.
- Itt van egy kék és egy piros színű műanyag tál. (De lehet kerek és szögletes stb., az a lényeg, hogy különböző legyen.) Itt van egy kosár alma. Most úgy rakjuk szét, hogy a kék tálban több legyen. Most a kék tálban legyen kevesebb! Ellenőrizzük párosítással: egy-egy almát kiveszünk sorban a tálakból, és egymás mellé rakjuk őket. Ha mindegyiknek jut pár, valamit eltévesztettünk, próbáljuk meg újra!
Ezek nagyon egyszerű feladatoknak tűnnek, ám előre jelzik a gyermek számolási nehézségeit. Azt is megmutatják, ha csak egy egyszerű lemaradásról van szó, mert ebben az esetben a gyakorlás során ez a lemaradás rövidebb-hosszabb idő alatt eltűnik.
Jó játékot kívánok!
Matekfóbiások
Kedves Ksjuhászné Móczó Anett!
Önnek hogy ment annak idején a számtan? Szerette a matematikát?
Erre a kérdésre jóval többen felelnek úgy, hogy "ajaj!", illetve "nem".
Jaj, a matek miért oly nehéz nekem?
Akár általános, akár középiskolás éveimre visszaemlékezve, a tanórák közül mindig a számtant, illetve matematikát előzte meg a legtöbb izgalom, sőt akár azt is mondhatnám, hogy félelem. Általában ebből a tárgyból születtek a leggyengébb osztályzatok is. Érdekes módon, a szülők mégsem haragudtak ezért úgy, mintha olvasásból, földrajzból, történelemből feleltünk rosszul. Ez utóbbiakból kapott gyenge jegyeinkért alaposan megszidtak - mondván: "nem tanulta meg a leckét a beste kölyke!" -, majd odaültettek a könyv mellé és tanulás után kikérdeztek bennünket. Ezzel szemben a matematikai rossz jegyet egyszerűen tudomásul vették azzal, hogy a gyereknek sajnos nincs érzéke ehhez az elvont tudományhoz.
Tényleg nem lehet megtanulni?
Ugye Ön is hallotta már azt a kijelentést, hogy a matematikát vagy érti valaki, vagy nem. Ezt a tantárgyat nem is kell tanulni, mert aki érti, az ezzel együtt már tudja is, aki meg nem érti, az úgyse tudja megtanulni sem - bölcselkedtek.
Ezzel mintegy "misztifikálták" a számok világát, és akaratlanul is gátlást alakítottak ki azokban a gyerekekben, akiknek csak egy kis segítség kellett volna ahhoz, hogy felfedezhessék ezt a hihetetlenül sok érdekességet, játékosságot rejtő területet. Egyik tantárgy esetében sem mindegy, hogy a gyermeket ki, hogyan vezeti be először annak rejtelmeibe. Ha sikerül felkelteni az érdeklődését, ha sikerül vele megszerettetni a tantárgyat, szívesen fogja azt tanulni, és ez az eredményeire is befolyással lehet.
Erőltetni kár, ezt belátom már!
Erőltetni soha semmit nem is szabad! De ugyanígy nem szabad semmit feladni az első kudarcnál sem!
A kisgyermekek általában már nagyon korán elkezdődnek érdeklődni a számok iránt. Ugye Ön is tapasztalta, hogy milyen örömmel számol meg valamit: az ujjait, a ház előtt álló autókat, az ebédre kapott szilvás gombócokat a tányérján stb. A szülő már itt elkövetheti az első hibát, megteheti az első lépést ahhoz, hogy elvegye a gyerek kedvét ettől a remek játéktól, a számolgatástól, azzal, ha folyton kijavítja, vagy tévedéséért butának nevezi.
Ugye Ön sem úgy született, hogy mindent azonnal és jól tudott? Minden apróságot, jelentéktelen kis dolgot sok-sok próbálgatással tanultunk meg. Nekünk, szülőknek kell megtanulnunk, hogy játékosan vezessük rá a gyermeket az újbóli próbálkozásra.
Például ha négy gombócot számlál öt helyett: - Jaj, számoljuk meg még egyszer, mert Anya már elfelejtette! Hány gombócra is kell cukrot tennie? Tudod, ahány gombóc, annyi kanál cukor!
Hogy is énekli a jól ismert kedves dalt Mary Poppins? "Csak egy kiskanál cukor kell és lemegy az orvosság"!
A gyermekkel soha ne éreztessük, hogy kudarcot vallott, csak azt, hogy lehet, hogy tévedett. Tévedni pedig mindenki szokott, még Anya és Apa is!
Ha viszont azt tapasztalja, hogy a kicsi szinte mindig téved - emellett nehezen különbözteti meg a jobb és baloldalt, nehezen tájékozódik, nem tudja sorba rakni a dolgait, nem tud két egyforma zoknit kiválasztani, két terítéket felrakni az asztalra stb. - haladéktalanul forduljon szakemberhez!
A szakember tudja csak megállapítani, hogy mi okozza a problémát, mi van a hátterében, milyen eszközökkel, milyen, az adott zavarnak megfelelő speciális módszerekkel lehet segíteni. Azt is ő tudja csak megítélni, milyen fejlesztésre van szükség. Sokszor egy, a laikus számára komolynak látszó probléma rövid idő alatt megoldható, máskor az egyszerűnek és könnyűnek látszó eset évekig tartó speciális terápiát igényel!
olvasás és matek
remélem befejezi ezt a rontást mert többet tud annál amit mostanában produkál
SZIASZTOK
Nagyon sok házi feladatunk van és mert ma Pesten a Nagy Cirkuszban voltunk holnapra marat jó sokk házi feladat
Sziasztok
Ricsi a sí szünet után ma ment 1-szőr iskolába ,nagy boldogan jött haza 5 kapott.Én is örültem neki .
Délutáni foglalkozás kiskamaszoknak
Előző hírlevelünkben a legkisebb kisdiákok napközis szórakoztatásával foglalkoztunk, most a kicsit nagyobbaknak ajánlunk hasznos és kellemes időtöltést.
Ki-kicsoda kvíz
Ez az alacsony költségvetésű játék tökéletes a könnyedén unalomba süppedő diákok szórakoztatására, könnyedén fel tudja rázni a napközis tanulókat. A játék fejleszti a tinik kreativitását és szociális képességeit − figyelmük folyamatos fenntartásával −, valamint teszteli kulturális ismereteiket is.
Amire szükség lesz:
• 30 db index kártya
• Toll
• Stopperóra
• Papírlap, amin az eredményt lehet vezetni
A játék menete:
1. Mielőtt megkezdjük a játékot, készítsünk elő egy 30 db-ból álló kártyahalmot, egy-egy ismert médiaszemélyiség, politikus, rajzfilmfigura, irodalmi karakter vagy egyéb híres ember nevével ellátva. A cél, hogy egy megfelelő keverékét alakítsuk ki a jól ismert személyiségeknek, illetve a kevésbé ismerteknek.
2. A játékosokat osszuk két csapatba. Válasszunk ki egy csapatot, ők fognak kezdeni.
3. A csapat kiválaszt egy csapatvezetőt.
4. Első körben a csapatvezető kiválaszt öt darab kártyát, arccal lefelé helyezve.
5. Állítsuk a stoppert egy percre.
6. Kérjük meg a csapatvezetőt, hogy fordítsa fel az első lapot és jellemezze a rajta szereplő személyt öt szóval − sem többel, sem kevesebbel!
7. A válaszadás több módon lehetséges, a csoport eldöntheti, hogy a választ együttesen megfogalmazva egy szóvivőn keresztül válaszol, vagy egyéni csapattagok adják meg a választ jelentkezéssel. A következő kártyára válaszadás nélkül nem lehet ugrani!
8. Minden helyesen megadott válaszért egy pont jár az adott csapatnak.
9. Ismételjük el ugyanezt a másik csapattal is, és hasonlítsuk össze pontszámaikat.
10. Miután mindkét csapat teljesítette az első fordulót, jöhet a második forduló. A játék menete megegyezik a korábbival, de a csapatvezető itt már csak három szóval jellemezheti a kártyán szereplő személyt. Az utolsó, harmadik fordulóban pedig összesen csak két szó használható.
11. Az a csapat, amelyiknek több helyes válasza van – nyer!
Ha a diákok igazán nyitottak a kihívásokra, akkor akár 40 kártyából álló paklit is lehet készíteni, és az utolsó körben a csapatvezető mindössze egyetlen szóval jellemezheti a kártyán szereplő karaktert. Ez a játék adaptálható akár történelmi témakörök alakjai és eseményei, irodalmi művek vagy matematikai koncepciók köré.
Sziasztok ma van a sí szünet utolsó napja ma meg kel csinálni a házi feladatot .
Jó lesz már hogy megyek iskolába mondta reggel a Ricsike .
Holnap délután farsang, megyek büfészolgálatra:-)) Ma még sütni is kellene valami pogácsafélét.
Jól van mindenki?
Meggyógyultak a lányok?
agymama üzenetrögzítõje:))
Itt a nagymama üzenetrögzítõje beszél: - Jó napot kívánok, jelenleg nem
vagyok elérhetõ Kérem, közöljék üzenetüket a szokásos sípszó után: . . .
. . . . Beeeeeppp!.
- Ha egyike a gyerekeimnek lennél, akkor nyomd meg az 1-es vagy a 2-es
gombot (attól függõen, hogy melyik gyerekem vagy) és használd fel a
következõ
lehetõségeket:
- Ha napközben nálam akarod hagyni a gyerekeid, nyomd meg a 3-ast. - Ha
mosni és vasalni való ruhád lenne, nyomd meg a 4-est.
- Ha éjszakára akarod a gyerekeket nálam hagyni, nyomd meg a 5-öst. - Ha az
iskolába kell a gyerekek után menni, nyomd meg az 6-ost.
- Ha ennivalót kellene hazavinni hozzátok, nyomd meg a 7-est.
- Ha nálam akarsz enni, nyomd meg a 8-ast.
- Ha pénzre van szükséged, nyomd meg a 9-est.
- Ha meg akarsz hívni vacsorára, vagy a színházba, akkor egyszerûen csak
beszélj, mert hallak
Ugye ugye. . :) itt találtam....valahol
Csak egy nap az élet
s ez már a délután.
Kúsznak az árnyak
az otthonom falán.
SZIASZTOK
Nagyon jó idő van oly jó lenne ha így is maradna .
Ma meg holnap megyünk suliba aztán sí szünetünk lesz .
sziasztok
szép államokat nektek .
Sziasztok
Tegnap meg volt a szülői értekezlet gyorsan lecsenget .
jövőhetén sí szünet lesz 9-től szerda 14 hétfőig
További ajánlott fórumok:
- Miért nem tudja elsős gyermekem a számokat?
- Légcsőszűkületes a gyermekem
- Egyedül fogom felnevelni születendő gyermekem
- Gyermekem sokszor elesik, megbotlik az utóbbi időben. Van valakinek hasonló tapasztalata?
- Alvajáró a gyermekem, kinek mi a tapasztalata, kinövi vagy ilyen marad?
- Óvodás lett a gyermekem - tapasztalatok, kérdések, megoldások