Munkába Bringázók Baráti Köre (beszélgetés)
Nem tudom, emlitettem e mar, par eve, bementem az egyik regen ismert bicajboltba, ahol alkatreszeket is arultak. Ismertem a boltost mat huszon evek ota. Edesanyam kontrafekes hatso kereke a bicajanak, elkezdett "szalajtani".
Bementem az elobb emlitett boltba, es egy ujfiatal arcot latok ott es mikor ramkerult a sor, megkerdeztem: tessekmondani, a tuskot koszorulik itt?
Erre ugy nezett ram, mintha bolondbombat ettem volna! felpercmulva bement a bolt hatsoreszebe es kijott na regen ismert arc, es megkerdezte, hogy mit kerdeztem? Mondom, hogy koszorulik e meg itt a tuskot? Erre ranezett a fiatal ferfire es elmosolyogta magat... Azt mondta, mar van tuskonk eleg es csereljuk!
Mert regen a "tusko" az egy keresett hianycikk volt, aminek az ot szogeben levo lejtos futoter a gorgoktol egy ido utan "beragott" es nem mukodott helyesen, mert nem jo minosegu fembol csinaltak, es ezert "szalajtott a pedal! Azt mondta, hogy keesen tudjak manapsag ezt, hogy regen koszorultuk ki a bemelyedeseket, manapsag mar van uj tusko rogyasig es olcso is...
Edesanyamnak ujra jol mukodott a bicaja... :-))
Ma egy ujabb bolt, es szerencsem volt, mert ez mar tartott pot alkatreszeket, nem csak az itt ugynevezett Imperial az az a SAE meret standard szerintit, hanem a Metrik mereteket is. Igy, hazahoztam az uj alkatreszt, talan holnap ossze is fogom uzemkepesse raknik, felteve, ha a kosarnelkuli golyoscsapagyanak minden egyes darabja meg van.
fojt. kov.
Hogy, hogy es hogy nem, a fiam egy godros buckas helyen bicajotott egy otsebesseges valtoju bicajjal, es hogy hogy csinalhatta, nem tudom, de eltorte a hatsokerekben a tengelyet! Soha meg ilyent nem is hallottam! De megtortent, persze, "Apa nezd mar meg"...
Elmentem ket boltba is, de egyikhelyen sem talaltam hozzavalo tengelyt! Mert a meretekben tobbfele van, es a menet atmerojeben es a menetek magassagaiban is mas meretek vannak. Nincs egy standard, elfogdott meret!
Ha esetleg, ebbe a helyzetbe kerultok, erdemes ezt a emlekezetunkben tartani.
Szerintem, csak a szemlelet kerdese az egesz.
Vannak akik dohanyoznak, vannak akik szeretik a sort es nem sajnaljak ra a pemzuket,, vannak akik dragabb szorakozohelyekre szeretnek menni. Nekem a bicajok a kedvesek. Igy van egy ketto, amit nem mindig hasznalok, es bevallom, ahogy az eveim gyarapodnak, egyre kevesebbet tekerem. De mindegyiknek vannak olyan elonyei, amelyikuknek a tobbieknek nincsenek.
Tudod a munkammal kapcsolatban volt neha alkalmam "Maszekolni" itt is-ott is csurrant csoppent, Igy aztan lett egy par likas ketfilleresem a jatekeimra is... Hobbijaimat mindig abbol finansziroztam.
De van egy rossz tulajdonsagom, amit megveszek, azt mindet a legjobban karban tartok, de sosem adom el. Neha elajandekozom oket, annak akit ugygondolom, hogy ertekeli es megbecsuli oket.
Az egyik ujjabb elfoglaltsagom a napelemekkel valo "jatek" azokkal valo kiserletezeseim, a gondolkodsok rola, a kulonbozo megoldasokhoz. Sok erdekes informaciot lehet oszegyujteni, kicsit megvaltoztatni, az az a magunk gondolatai szerint megvaltoztatni, de sajnos, neha csak a gondolatokban jutok el a megvalositasaiig.
De azt mondjak, a forgalmas uton nem nol ki a fu!
De vannak akik azt mondjak, hogy a betotonban sem!!! :DDD
No igen, de gondolom nem a munkahelyeden tárolod a felesleges bicikliket.
Nekem nincsenek "ünnepi" bicajaim, egyet használok naponta, kettő pedig örökre porosodik a garázsban. :)
Talan, ezen a teren nekem is be kell vallanom, hogy a jobb bicajaim meg lognak, es csak a hetkoznapit tartom keznel, amit nem sajnalok, hogy az idojaras foga megragja...
Amerre en lakom, ha valahova kell mennem bevasarolni, akkor a bicaj ki van zarva a hasznalatatol, mert a tavolsagok a lustasagommal vetekszenek...
Úgy tudom, napkövető solar panelek mozgatómotorjai több energiát vesznek fel általában mint amennyi plusz energiát adnak.
Gépkocsiknál 14,4 V-nál szokott leszabályozni a töltés. Ha kicsi a feszültségkülönbség az akku és a töltő között, akkor pici a töltőáram is és nagyon soká töltődik fel az akkumulátor.
Manapság már az autók generátorai nem is folyamatosan töltik az akkut, hanem próbálják a felesleges energiákat felhasználni (ha elegendő, inkább csak motorfék üzemmódban töltenek).
Munkahelyemen a biciklitárolóban az utóbbi években megsokszorozódtak a kerékpárok. Vannak, akik bent "felejtik" napokra, hetekre a bicajt.
Én is, nekem is! ;)
Azzal közlekedek, bevásárolok, túrázgatok, amatőr versenyezgetek. Pedig van jogsim 30 éve, nem probléma vezetnem se, de mégis. A bicó az igazi.
Tudod, egy gyerek es egy felnott ferfi kozott csak az a kulonbseg, hogy mennyibe kerulnek a jatekai!
Csak ugy szorakozasbol en is osszeolvasok mindent, amit az eletromos bicajrol lehet, mert szeretem olvasni, es latni a technikai megoldasokat. De a valosag , szerintewm az, hogy egy kerekekkel ellatott jarmu energia szuksegletet meg a mai electromos energia tarolok nem kepesek ellatni nagyobb tavolsagokra mint a lab ero, vagy a mopeden a benzin tank.
De arra, hogy kedvunk teljen benne, mint szotakoztato kutyu, arra jo.
Az anyagiak meg a bicajhoz amik szuksegesek, meg mindig eleg magasak, pl. a lithium ion aksikat ugyen az internetrol be lehet szerezni, de azoknak a tartossagai a adatai megadasainal is pontatlansag van, mert tulzasokba esnek. Nagyon kierzik az izebol, hogy azert van, mert meg lehet oldani! De a gazdasagossaghoz meg negyon tavol van...
Igaz az egyenarammal taplalt motorok is vannak mar ujfajtak, szenkefe nelkuliek, de amit a sznkefek surlodasahoz szukseges energia tobblet felhasznalasa nem tudom, mivel nem mertem, vagy akik megmertek az eegia toblet szuksegesseget, azt nem tettek nyilvanossagea. Nem beszelve arrol, hogy a kulonbozo Hall deviceok es mas electromos alkatreszekmukodesere, is kell extra energia, amelyek a uj motornak kapcsoljak a megfelelo pillanatban a megfelelo energiat.
Nekem most mas jatekom van, azzal jatszok.
Szeretnem megoldani a napot koveto solar PV panelek szuksegesseget. Mivel a mar meglevo energia termelo nagy vallalatok profitjat fenyegetik a solaris aram termelok, ihumeg kisbaba koraban is a legnagyonn propaganda es torvenyes hatalmak bevonasaval is ellene vannak a solaris energia fejlesztesenek a nagy vallalatok ... Nagyon erdekes megoldasokat fejlesztettek ki a regulaciora, amely a nyers energiat alakitja at a felhasznalasahoz es tarolasahoz. Nagyon sok magukat hozzaertoknem reprezentalok is vannak a netten, amelyek talan kisse hamis profeteknak is lehetne gondolni. De jot akarnak ok is, de a technologia mar elhagyta az o megoldasukat, amelyeket a you yube-on kozze tesznek. Nagyon erdekes az MPPT elvek felhasznalasat alkalmazo regulator. HA van autod , erdemes megmerni a benne levo akkumulatos toltesi feszultseget, mert amint olvastam, ha a12 Voltos aksikat az autokban az altenatorok regulatorai 13.8 voltal vagy az folott egy par tizeddel toltik, mennyivel rovidul meg az aksi elettartalma, Allitolag tobb hivatalos oldalon, azt olvastam, hogy a hosszab eletu aksi erdekeben a toltesi fesziltseg nem menjen foljebb mint 13.5 voltnal. Ugyan csak a lassu kimeritesuaz az a Deep cycle typusu aksiknal is ervenyes, a lithium ion fajtaknal meg a toltesi fesz. ne legyen tobb mint 4.1 vol, igy a tolthetoseguk eletterteme duplajara nolhet...
Most mar biztosra veszem, hogy melyebben fogsz tudni aludni! :DDD
No én messze nem vagyok sznob. Számomra az a fontos, hogy megbízható legyen a bicaj és ne nagyon kérjen vele foglalkozni. A többire még ott van a láberőm ;).
Nézegettem én is a pedelec kerékpárokat, de nem győzték meg. Minimum a duplájába kerül egy olyan kerékpár és hát lustaságra ösztönöz. Akkor már vehetnék magamnak robogót is. A nagyobb sebesség veszélyesebb is számomra.
Nemelyunk, mi, bicajosok, ugyan olyan sznobok vagyunk, mint a motorosok, vagy autosok!
A minap olvastam egy cikket az ujabb alkatreszek az az a "modernebbre felujjitott" ujra tervezett azaz "ujra feltalalt" alkatreszek kicserelese, a versenyekre felhasznalt bicajokon!
A szerintem, "jozan paraszti esszel" valo gondolkodasom, targyilagosan azt sugalja, hogy egy versenyre hasznalt kerekparnak a legfonotsabb tenyezoi, a minnel kissebb sulya, a minnel kissebb mechanikai es leg ellenallasa, es a leheto legjobban kiegyensulyozva ahoz, azzal fog versenyezni, a terep tenyezoit nem kifelejtve a fogaskerekek attetelei csoportositasanal.
Hogy aztan a hajtokaroknak a kozponti agytengelyehez negyszoges a csucsaik, vagy hatszogletu, netan 12 szogletu, annak ugyan mekkora behatasa van a vele elert vegeredmenyehez? (szerintem, kb akkora, hogy piros szinu zokni van a labunkon, vagy feher szinu)
Amikor egy "legujjabb" alkatresz "ujra feltalalasahoz" egy hangzatos nevet kapcsolunk, az mar eleve gyanus, mert ha az a szeletelt kenyer feltatalasahoz hasonlitva, mivel erdemelte ki annak a felemelt arat, es a fulmegragado hangzatos nevet?
A golyos csapagy, az golyos csapagy! Annak a gordulo ellenallasa, a tartossaga es a sulya a mervado, nem a szine es a neve!
No de valjam be, hogy csak "voltam es mar nem vagyok"...
Talan ezzel tudnam csak megmagyarazni az iluzio rombolasomat...
Szerintem a "motorja fogyatekossagait" egy hangzatos alkatresz nev nem fogja tudni elfedni...
Errefele, a "volt" bicajosokat is az ipar vissza akarja csabitani a bicajozashoz.
Elemmel mukodtetett energia forrassal van rasegitos es direct bicajozas.
Az ipar erosen fejleszti. Kulonosen a kinaiak.
Vannak a kerek agyba kifejlesztett szenkefe nelkuli motorok, elso es hatso kerekben, es a bicaj kozepere a hajtokarok meghajto tengelye ala kifejlesztett motorok.
24, 36, 48 voltra. Vannak NiMH, es Lithium Ion elemek is arram forrasnak, kulonbozo mennyisegu amper tarolasi kepessegekkel.
A meglevo bicajok at alakitasa igencsak minden fajta bicajjal megoldhatok, nem csillagaszati arakon. Sebesseguk, fogyasztasuk egyenes aranyban van az arukkal is. Eddig a maximum tavolsagot 230 merfolt tarja. A motorjai teljesitmenyet Watt ban merik. anyukanak, 259-350 Watt ajanlott Apukanak, ocsinek, 350 tol felfele! De az 500-1000 W-ig meg elegge megengedheto beszerzesi es beszerelesi kiadassal, mar igen csak jo sportos korulmenyek elerhetok... Az "uzemanyagot tarolo elemek, a Lithium ion a leg elterjedtebb, amelyeket magan uton is lehet epiteni a 18650-es modelszamuakbol.
Egyedi daraboknal csak a penztarca a hatar...
Be kell vallanom neked:
az ulesem hatso resze alatt, van egy kis taska, amelyben tobbek kozott tartok egy belso gumit, es ha az idojaras megengedi van ragasztom es foltom is a tuske kihuzasa utani lyuk megsemmisitesere, es egy kis pumpa is ott a taskaban rejtozik. Ha sotet van, akkor a kulso gumim (700x23) belso tuske, szogecske megkeresese utan, a belso csere kovetkezik, es a pumpalasa. Az itteni levego nyomast egy negyzet collra valo levego nyomasban merik amit PSI, jelolnek es az enyembe 135 psi kell. Az apro pumpat bizony eleg sokaig kell hasznalni, mire elerem a kello nyomast... De meg mindig jobb, mint harminc kilometert tolni...
iskola szunet volt , es elmentunk egy hetre kikapcsologni, es ott bereltunk bicajokat.
A bicajosnal ott a kilencven szazaleka, mindegyok az a nagy nyolc centi szepes gumiju bicajok voltak, es hatalmas, olyan "magyar okor" meretu kormanyaikkal. Alacsony attetellel es fele kontra fekkel volt ellatva, ami nekem furcsa volt, hogy az elso kerekeket nem volt fek teve. Egy garazs kirakos arus mellett mentunk el , es megalltam, mert lattam egy osszecsukhato bicajt ia a kiarusitasaik kozott. Persze hasznalt volt, de meg sertetlen zomancozasu nkondicioban es igen elfogadhato aron. Ha azt a bicaj berles elott lattam volna meg, akkor meg vettem volna, mert a berlesi arnak csak az egyharmadat kertek az osszecsukhato camping bicajert. Akkor is jobban megerte volna, ha otthagytam volna, mert a repcsire nem kothettem utanna! :DDD
Igen, eleve úgy hagytam ott a szerelőnél, hogy csak akkor csinálja még, ha megéri nekem :)
Szerencsére a télen nyílt egy kerékpár szerviz a közelembe, aztán a legnagyobb hidegben, hóban jártam nála, nem is tartott sokáig a munka.