Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ
Főoldal » Cikkek » Diéta & Fitness témák » Mire éhes az agy? cikk

Mire éhes az agy?


Érezted már fél órával az ebéd után, hogy éhes vagy? Viszont nem tudtad pontosan megmondani mit kívánsz. Az agyadnak hiánya van ilyenkor valamely tápanyagból.

A kutatások szerint felfogóképességünk és kreativitásunk is nagymértékben függ a táplálkozásunktól. De vajon milyen tápértékekre van szüksége az agyunknak?

Te melyik "tanácsadódra" hallgatsz, amikor éhes vagy? Ha a gyomrodra, akkor gyorsan bekapsz valami laktatót, ami csillapítja az éhségérzetet. Netán inkább koplalsz, mondván úgyis fogyózol? A legcélszerűbb ha az eszedre hallgatsz, és összeválogatod azokat az étkeket, amelyből erőt és életkedvet nyerhetsz, ami szükséges az agy egészséges működéséhez.


"Nemrég az egyik angol egyetem kutatóinak kísérletéből kiderült, hogy felfogóképességünk, kreativitásunk nagymértékben függ táplálékunk összetételétől." - írja a 2002 júliusában megjelent Wellnes című újságban Pál Rita - "A megfelelően összeállított menü nemcsak a közérzetet és a teljesítőképességet javítja, de a veszélyes betegségektől is megvéd."

A legfontosabb, különösen fontos étkezés a reggeli. A kutatásban résztvevő gyermekek reggel elfogyasztott táplálékát és a délelőtti teljesítményét vetették össze. A megfelelően táplálkozó gyerkőcök sokkal tettre készebbek, éberebbek voltak, jobban működött a memóriájuk, kevesebbet hibáztak, mint azok, akik csak úgy a nagy sietségben haraptak valamit.


Az agy a testtömeg alig 2%-át teszi ki, ki hinné ezek után, hogy éhes tud lenni? Tudjátok például, hogy a napi táplálékmennyiség negyedét, és az energiamennyiséged ötödét az agyad használja fel? Ezután megértem miért olyan "éhes" néha.

A sejtfalak épségének megőrzéséhez zsírokra van szüksége, rengeteg fehérjére az ingerületátvivő anyagok működtetéséhez, gyümölcsökre, zöldségekre ahhoz, hogy sejtjei hosszú életűek legyenek, a szénhidrátoktól pedig a működési energiát kapja. Bizonyított tény, hogy a szénhidrátokat teljesen kizáró diéták, majd a hosszú távú szénhidrátmentes élet nem tesz jót az agynak. Hiszen gondoljunk csak bele, ezekből nyeri egyik legfontosabb szervünk a működési energiát, ha ezt nem kapja meg a szervezetünk, felléphet állandó éhség, táplálékhiány, ami hatalmas evéshez, majd túlsúlyhoz vezethet. Igenis kellenek a szénhidrátok a szervezet helyes működéséhez, de persze leginkább a teljes kiőrlésű, egészséges fajták. Itt a fagyi szezon például, ami remek szénhidrát forrás és ha tejből készült három-négy gombócnyi adag egy felnőtt ember napi kalciumszükségletének 8%át adja, és 140 kalória van benne. A sörbet kevesebb zsírt tartalmaz, viszont nem jó kalcium forrás, de annál jobb szénhidrát "bánya".


"Az ingerületátvivő anyagok a test kémiai "postásai" - elektromos jelek útján információkat hoznak-visznek a szervezet különböző pontjai között."- írja a cikk -" A kapcsolódások sebességét pedig nagyban befolyásolja az elfogyasztott táplálék, vagyis megfelelő táplálkozással növelhető az agy kapacitása, javítható a működése."

A fokozott stressz és a zsíros táplálkozás növeli az infarktusveszélyt. Ezért rengetegen próbálnak kiegyensúlyozott étrend alapján enni, ezzel növelve szellemi és fizikai ellenálló képességüket. Ha zsíros ételeket eszünk a bőséges ebéd után nem tudunk újra a munkára koncentrálni, és a koleszterinszintünket is növeljük. A gyümölcsök és zöldségek viszont vitamintartalmuk mellett teltségérzetet okoznak, mert másodlagos növényi anyagokat is tartalmaznak, jóval kevesebb a kalóriaértékkel is elérhető a jóllakottság érzése. Ráadásul remek antioxidáns források, ami elengedhetetlen a bőr öregedésének késleltetéséhez.


"Az utóbbi évek kutatásai részben arra irányultak, hogy föltárják az élelmiszerek az agy különböző funkcióira gyakorolt hatásait." Bebizonyították, hogy az evés sokkal jobban befolyásolja az agyunkban lezajló kémiai folyamatokat, mint azt bárki gondolta volna. "Ha mérget töltünk a testünkbe, a gondolataink is mérgezetté vállnak" - mondta egy kanadai táplálkozástudós, Steven Carter.

A Carter által végzett vizsgálatok szerint a szénhidrátok és a fehérjék - megfelelő arányban fogyasztva persze - gondolkodási központunk legfontosabb élelmiszerei. A fehérjés ételektől éberebbek és szellemileg fogékonyabbak leszünk, a szénhidrátok pedig természetes nyugtatóként hatnak a feji központon át a szervezetünknre. A tojás, a hal, a sovány hús, a mogyorófélék és a sajt agyi aktivitást serkentő aminosavakat tartalmaznak. Nem szabad azonban túlzásba vinni ezek fogyasztását sem, húsból elég heti kétszer fogyasztani.

A szénhidrátok szerepe azért olyan fontos, mert emelik a szerotoninszintet, és ettől megnyugvást és kiegyensúlyozottságot okoznak a szervezetben.

Az agy glükózból jut energiához, és ezeket a szénhidrátokból nyerjük. Persze azért nem minden szénhidrátban gazdag étel hasznos a számára. A fehér, finomított cukor vagy liszt egyes molekulának egyszerű kötései gyorsan emelik a vércukrot, de hamar le is csökken, így inkább fáradtság és koncentráció hiány lép fel. Ilyen táplálék például a csokoládé, a keksz és az édességek. A komplexebb, összetettebb cukorkötések, amiket a teljes kiőrlésű termékek és a gyümölcsök tartalmaznak, lassaban bomlanak le, így táplálva folyamatosan az agyat. A gyümölcsök integrált cukor tartalmát a szervezet remekül tudja hasznosítani, ezért jók például reggelire, és a délutáni órákban, mikor már fáradunk. Amikor munkával és felelőséggel túlterheltnek érezzük magunkat a szénhidrátok segítenek, a stressz ellen jó fegyver.


"Ha fehérjeforrásként a szójatermékeket választjuk két legyet ütünk egy csapásra." - folytatom a cikk olvasását - "Az agy teljesítőképességében ugyanis központi szerepet játszik az acetilkolin nevű hírvivő anyag. A kolint - amely a lecitin egyik alkotóeleme - az emberi test maga állítja elő fehérjéből. A lecitin a szójatermékeken kivűl (tofu, szójatej) sörélesztőben, mogyorófélékben, búzacsírában, hüvelyesekben, céklában, teljes kiőrlésű gabonatermékekben és a tojásban fordul elő a legnagyobb mennyiségben."


Manapság a kutatók szinte naponta állnak elő újabb táplálkozási tanácsokkal, és a világi ember próbáljon ezek között eligazodni. A legfontosabb az, hogy megtaláljuk a számunkra, a szervezetünk számára legjobb táplálkozási szokásokat, nem elfelejtve, hogy az agyunknak mindenből van szüksége egy picire. Jó keresgélést kívánok!




Írta: Smiley-Dee, 2006. június 19. 11:49
Fórumozz a témáról: Mire éhes az agy? fórum (eddig 8 hozzászólás)

Ha ez a cikk tetszett, az alábbiakat is ajánljuk figyelmedbe:


Minden jog fenntartva © 2005-2020, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Facebook