Mik a tapasztalatok, vélemények az alternatív óvodákról, iskolákról (Waldorf, Montessori) ? (tudásbázis)
A szülők szülők. Az osztályfőnök, vagy bármelyik tanár szívesen megbeszéli a dolgokat a szülővel, de nem kell aktív résztvevőnek lenni az iskola életében. Nyilván alapesetben egy normális szülői hozzáállás elég. Én sem vagyok az az extra bejárkálós fajta (az iskola végzi a dolgát, én meg itthon az enyémet). Nyilván, ha bármi van, akkor összedolgozik a tanár a szülővel.
Tavaly a lányom úgy kezdte áprilisban a sulit, hogy folyamatosan fájt a feje, migrénes fejfájása volt a stressztől, amit az előző suli okozott. Meg volt beszélve a tanárokkal, az igazgatónővel, hogyha nagyon nem bírja a gyerek, akkor kijön az óráról és pihen egy külön szobában, ahol csend van. Tudták, hogy idő kell neki, hogy elmúljon a fejfájás. Egy hónap múlva elmúlt. Azóta sem jött vissza.
Megneztem hol vannak montessori iskolak es ovik, hát nem sok, és szinte mind Pesten :(
Mi Pátyon lakunk, errefele szinte semmi sincs, a legkozelebbi is a 11.kerben van...
Waldorf van dögivel....
Huu akkor sok indenben kulonbozik a waldorftol, sokkal jobban tetszik!
Ez pont olyan kozeputnak hangzik mint amit en elkpzeltem.
(A tanulassal való büntetessel mondjuk nem ertek egyet, mert ugye az volna a lenyeg hogy szeressen tanulni, amit meg meg akarunk vele szerettetni, azzal nem buntetjuk.,,) node ez mar masik téma.
A szülőket mennyire vonjak be az iskolai eletbe?
A waldorfban elegge, amivel reszben egyet is ertek, rezsben viszont luxusnak tartom hogy azt gondoljak hogy minden szulonek van kapacitasa (nem csak anyagi, inkabb az időre es energiara gondolok) ilyen melysegekig reszt venni mindenben, max ugy tudom elkepzelni h anyuka nem dolgozik es raér...)
Emellett viszont fontosnak tartom hogy együtt lehessen mukodni a tanarokkal ( a sima iskolakban ez is egy sarkallatos pont szokott lenni), es nem hiszem hogy egyedul az iskola feladata hogy embert faragjon a gyerekbol, ez közös munka.
Amugy egy tanar tanitja őket vegig? Vagy felsoben mar nem? Blokkositva mennek az orák, vagy ugyanugy normal orarendjuk van?
Köszi hogy leirtad a működesét, még azért van időm utána nezni a dolgoknak, de most per pillanat a waldorfot ezalapjan kizartam.
Igen, sajnos sokszor az a nézet a Montessorival kapcsolatban, hogy nem tanulnak semmit. Na ez egy nagy félreértés. A nemzeti alaptanterv rájuk is vonatkozik. Ugyanazokból a könyvekből tanulnak, mint a hagyományos iskolákban. Csak emberközpontúbb. Arra teszik a hangsúlyt, hogy a különböző korú gyerekekből melyik életkorban, hogyan lehet a maximumot kihozni.
Csoportokban tanulnak, ez max 15 fő lehet. A kicsiket 1-4 osztályig egyben tanítják. Így megoldható, hogy a gyorsabban haladó gyerek sem unatkozik az órákon és a lassabban haladó sem marad le a többiektől. Mivel a létszám kicsi, így a tanár minden egyes gyerekkel tud úgy foglalkozni, ahogy annak a gyereknek szükséges. Felsőben két csoport van. 5-6 és 7-8. Így egyszerűbb megoldani azt is, ha egy gyerek mondjuk le van maradva, vagy nehezebben megy neki egy egy rész egy anyagban, mert akkor pl. az előző évi anyagból is ad neki feladatot a tanár, hogy elmélyítse a tudást, aki meg már előrébb tart, vagy jobban megy neki egy-egy tantárgy, akkor a felsőbb évesek feladataiból is kap.
A tanítás sem úgy működik, hogy az órán a tanár leadja az anyagot, amit otthon meg kell tanulni és kész. A Montessori nagy hangsúlyt fektet az önállóságra. Mindent önállóan tanuljanak meg a gyerekek megoldani (itt már meg is dől az elmélet, hogy nem lesznek talpraesettek, ha kikerülnek a nagyvilágba, hiszen pont ezt fejlesztik, hogy megoldjanak saját maguk mindent). Tehát (a felsőset írom, mert azt ismerem, de nyilván meg lehet őket kérdezni, hogy alsóban hogy működik) az órán előveszik a könyvet és elolvassák az aktuális tananyagot (minden gyerek a saját könyvéből, hiszen mindegyik tud olvasni) ezzel már egyszer szinte tanul, utána előveszik a munkafüzetet, elolvassák a kérdést, megkeresik a tankönyvben a választ (2. tanulás), majd ki is töltik (3. tanulás). A tanár eközben körbejár és minden gyereknek magyarázza azt amit az a gyerek nem ért.
Az alap itt, hogy minden tanártól lehet kérdezni, sőt kell is, hiszen a tanár azért van ott, hogy megtanítsa, elmagyarázza a dolgokat (sajnos a hagyományos iskolában azt tapasztaltam, hogy közlik a gyerekkel, hogy anyád vigyen magántanárhoz és az majd elmagyarázza).
A tananyag havi periódusokra van felosztva. Ami azt jelenti, hogy megvan, hogy havonta melyik tantárgyból mit kell teljesíteni (ehhez kapnak egy tanfüzetet, amiben minden le van írva, sőt, ha nincs a tantárgyhoz tankönyv, akkor a tanfüzetben benne a havi anyag). Hó végén beszámolási kötelezettség van minden tantárgyból.
Viszont olyan nincs, hogy ha valamiből egyest kap a gyerek, akkor nem számít, majd a következő anyag jobban megy neki. Minden egyest ki kell javítani! Nem mehet addig tovább.
Mondjuk olyan sincs, hogy pl. két hetes hiányzás után könyörögni kelljen a tanárnak, hogy hagy ne írja meg a dolgozatot, mert nem tudott rá készülni (sajnos hagyományos iskolákban egy-egy hosszabb betegséget sem vesznek figyelembe). Itt egyértelmű, hogy majd rögtön nem írja meg a dolgozatot, hanem megbeszéli a tanárral, hogy mikor pótolja.
Ami nagyon tetszik, hogy rugalmasak a tanárok. Követelmény van, mert teljesíteni kell itt is. De nem stresszelik be a gyerekeket feleslegesen. Minden tanár nagyon kedves, látszik, hogy tényleg szívvel-lélekkel tanítanak. Nincs kivételezés (amit tapasztaltam sajnos hagyományos iskolákban).
Ami nagyon tetszett még, hogy május végéig osztják be a tananyagot. Júniusban már nincs új anyag! Viszont június első hetében lehet minden gyereknek pótolni az elmaradásait, ha van. Ez úgy működött tavaly, hogy 9-11-ig programok voltak minden nap (vetélkedő, tűzoltó bemutató stb.), majd 11-13 között minden gyerek megkereste azt a tanárt, akinél elmaradása volt és felelt, dolgozatot írt. Nem a tanárok keresték meg őket, hanem a gyerekeknek kellett. És működött. A lányom volt, hogy 3 jegyet hozott haza (mondjuk neki két hónapja volt, hogy a fél éves anyagot pótolja és kellettek a jegyek is, hogy le tudják zárni). Június második hetében pedig mindenféle kirándulás volt.
Ami még tetszik itt, hogy egészen az érettségiig tanulhatnak itt, és megcsinálhatják az érettségit. Jelenleg a lányom 8-os, de több tantárgya van, mint egy hagyományos iskolában (pl. gazdasági ismeretek, média, kommunikáció stb.)
Fegyelmezés... A legtöbb tanár férfi, nekik azért megy a fegyelmezés, de van büntetés is, és a büntetés mindig az, hogy 4-ig bent kell maradni aki büntetésben van és addig akkor tanulnia kell. Általában ez elég visszatartó erő szokott lenni, hiszen a felsősök és gimisek már mielőbb mennének haza, nem akarnak több időt tölteni a suliban, mint amit muszáj.
Én azt látom, hogy igazán azok a gyerekek tudják értékelni ezt a fajta odafigyelést, emberséges hozzáállást, akik már megjárták egy másik hagyományos iskolával. A lányom és a barátnője is imádja az iskolát. Szívesen mennek és szívesen tanulnak. A régi suliban nem lehetett rávenni a tanulásra (a pszihológus elmondta, hogy a gyerek úgy érezte, hogy nincs értelme tanulni, mert úgyis szar jegyet kap), itt magától tanul, magától készül.
Igazan engem az erdekelne, hogy mi a kulonbseg a waldorf es a montessori kozott.
A,apvetoen tetszik nekem az alternativ iskolak filozofiaja, miszerint figyelembe veszik a gyerekek egyeniseget, es ez menten fejlesztik a kreativitasukat stb, de azzal pl a waldorfnal nem ertek egyet h kb nincs fegyelem, mindent szabad, es alig tanulnak valamit, a szamonkeres semmilyen formaban nem letezik.
Szoval en vmi arany kozeputat kepzelnek el az allami meg az alternativ kozott, ahol nyugodt lehetek hogy a gyerek lelke epsegben marad, de azert nem ugy bannak vele 10 evesen mintha 2 lenne (a fegyelmezest es tanitast illetoen)
A masik dilemmam, (sokan cafoltak mar de megis ide jutok ki), hogy nekem kicsit ugy tunik hogy mindig azokat a gyerekeket viszik ilyen sulikba akik valami miatt nem alltak meg a helyuket az allamiban. (Nem a ti esetetkre gondolok, ott meg a hatteret se ismerem stb) de sokszor hallom h azert vittek at, vagy jezdtek ott mert onbizalomhianyos meg figyelemzavaros meg hiperaktiv stb stb, es -elnezest mindenkitol - de kicsit olyan erzese kesz az embernek hogy tele vannak ezek a sulik devians gyerekekkel, akiknek olyan a termeszete hogy nem birtak a sima sulit. Ez persze osszessegeben nem baj, es jol is sulhet el, csak ugye ilyenkor felmerul az emberben a kerdes hogy egy nyugodt, kiegyensulyozott gyerek, aki alapvetoen tokeletesen alkalmas lenne az allami iskolahoz is, (es sikerul kifogni egy rendes tanarnenit), azt is erdemes e alternativ suliba iratni, csak azert hogy "jol erezze magat", mert lassuk be hogy targyi tudast nem sokat kapnak. A waldorfban legalabbis.
Szoval az erdekelne hogy ott milyen a fegyelmezesi rendszer, a szamonkeres, az osztalyzas,a kovetelmenyek stb...
Koszi :)
Huh, elég hosszú történet és nem egyszerű... dióhéjban annyi, hogy voltak gondok a lányom előző iskolájában. Tanárok és diákok részéről is. A lányomat így át kellett vinnem máshová, mert az önbizalma már negatívba csapott át, valamint az iskola miatt folyamatosan fájt a feje. Ez így tarthatatlan volt. Nekem a Montessori iskolát ajánlották, mert önbizalomhiányos gyerekeknél nagyon jó eredményeket érnek el.
Szóval áprilisban kezdett ott. Az utolsó két hónapra ment át. Egy hónap alatt elmúlt a fejfájása. Plusz az év végi bizonyítványában egy egész jegyet javított az átlagán.
Kérdezzetek nyugodtan, ha kell akkor részletesen leírom, hogy mit látok, hogy hogyan működik.
Szia, bár a forum régi, én mostanában kezdtem ismerkedni a témával és engem erdekel!
Ugyan még csak 8 hós a lányom, de gondoltam ahgyok magamnak időt tajekozódni, ne az utolso pillanatban kelljen majd kenyszerdöntest hozni... Pátyon lakunk amugy, mellettünk Telkin van waldorf ovi, es idén nyilt itt helyben egy Waldorf suli.
Érdekel a történeted, es még lenne majd egy rahedli kerdésem :)
Sziasztok
Tavaly voltam kénytelen elhozni a lányom egy hagyományos iskolából. A Montessorit választottam, amit a mai napig nem bántam meg. A lányom imádja, szívesen jár be, tanul és teljesít.
Ha érdekel a történetünk, akkor írjatok és elmondom.
Üdv.
wheat
Van másik iskola
Iskolaválasztó rendezvény a Folyondár Tánc- és Sportközpontban
2013. november 22-23-án
"A Van másik iskola rendezvényen az alapítványi-, magán- és egyházi iskolák mutatják meg speciális kínálatukat. Különösen fontos ez ma, hogy minél több olyan iskola, intézmény mutatkozzon be, amelyik alternatívát tud felmutatni és kínálni! E találkozó a szülők és az iskolák között alkalmat nyújt arra, hogy láthatóvá váljon az a hatalmassá duzzadt igény, amely mind a kis- mind a nagygyermekes családoknál jelentkezik." forrás: [link]
Tapasztalat: Waldorf iskolából került általános szakközépiskolába a tanuló, viselkedés 0, folyamatos rendbontó volt, teljesítmény 0, a legalapvetőbb, legtriviálisabb dolgokat sem tudta. Azt sem fogta fel, hogy mit olvas 15 évesen.
Mindenki oda íratja a gyermekét, Én nem tenném meg. Ez pedig személyes tapasztalatom volt (próbáltam a 2 kihozni belőle, reménytelen eset volt)
Nekem is a liberális felfogás jut egyből eszembe az alternatív iskolákról.. Nem lenne semmi baj a sima általánossal, ha költenének az oktatásra, és nem növelné a különbségeket a gyerekek között.
A gyakori kérdések és válaszokon egyébként sok ilyen fórum van, oda írtak olyanok is akik ott tanulnak.
A Lauderba az unokatesómat a 80 feletti nyugdíjas nagyszüleim járatták, nem igazán business emberek. Ez is egy általánosítás...
Abban egyetértek, hogy a kulcs a jó tanító vagy tanár, de annak is kötik a kezét egy rossz iskolában. Nekem voltak jó tanáraim, akik elmondták, hogy túl sok az anyag, túlterhelik a diákokat és a tanárok kreativitása is akadályozva van az állami iskolákban.
Én azt a csodát várom a tanároktól, amit nem tudok megadni a gyereknek. Ha megtudnám tanítani a természettudományra, meg a matekra, akkor itthon tanulna. Elvárom, hogy a képességeit figyelembe véve oktassák, nem alázzák, segítsék a tehetsége kibontakozását, de ne szégyenítsék meg, ha gyenge egy tárgyból. Az állami iskolák többségében (tisztelet a kivételnek) CSODA lenne, ha ez sikerülne. Na én ezt a csodát várom!
...még valami:pszichológus kolléganőm,pszichiáter férjjel,egyetlen kislányukat,akinek nyilván mindent meg tudnak és meg akarnak adni,mezei általános iskolába íratták egy kedves,szimpatikus tanító nénihez.Nekem ez sok mindent elárul...Vannak viszont ismerőseim,(liberálisok,tegyük hozzá) akik úgy gondolják,a gyerekük túl érzékeny/különleges stb.a normál iskolához...Van aki azt is elnyomásnak éli meg,hogy a gyerekének az évnyitóra ünneplő ruhát (nem egyenruhát,csak sima ünneplős öltözéket!)kellene felvenni.
Hallottam olyan történetet,hogy a szülők sérelmezték,hogy a tizenéves kislányra rászóltak az iskolában,hogy ne járjon bugyivillantó szuperminiben.Ugyanezek a szülők meg voltak lepve,és szintén az iskolát tartották hibásnak,amikor a kislányt megerőszakolták...
Szerintem a normál iskolák felszereltségén,körülményein kellene javítani,és elérni,hogy elismert hivatás legyen a pedagógusé,és a legjobb képességűek törekedjenek tanári pályára.
A gyerek kreativitása meg nem az iskola függvénye,ha tehetséges,a normál iskolában is az lesz,a deviáns meg tutujgatva is deviáns marad.
Ezer gondolatom van,bocsánat ha csapongok.
A tanár a lényeg,nem az iskola.Egy elsős tanító nénin nagyon som múlik.
Viszont ma az is gond,hogy sok szülő az iskolától várja a csodát,otthon meg fejére nő a gyerek.A város legerősebb gimijébe jártam,és olyan tanáraimról,akiknek rengeteget köszönhetek,hallom,hogy szó szerint idegbetegek ,lettek a mostani diákoktól...
Waldorf iskola: biztos szuper,de Waldorf egyetem meg Waldorf munkahely már nincs.
Lauder:volt munkahelyem ügyvezetőjének gyerekei jártak oda,ő mondta hogy csupa vállalkozó gyerek jár oda,a szülők leadják a gyereket és utána reggel egy kávé mellett megbeszélik a businesst...
Normális gyerek jó tanárral normál iskolában is boldogul.A jó tanár hangsúlyos:sajnos már eleve sokszor az megy tanítóképzőbe,akinek másra nincs esélye.Aztán a nulla presztizs,az iskolai 'kellemes' miliő rátesz egy lapáttal,és tényleg pszichésen terheltek lesznek.
És ezt te miből szűrted le??? Abból,hogy ezt tanították? :)
Nem hiszem,hogy attól állná meg egy gyerek kevésbé a helyét a világban,hogy nem alázzák meg,ha nem tud,nem ért valamit,ha valamiben gyengébben teljesít,vagy ha lemarad a tananyagban.Volt szerencsém a város egyik elit,teljesítményközpontú iskolájába járni anno,de nincs az a pénz hogy a gyerekemet azok közé a szadisták közé engedjem.Ismerősöm nagy fia egy másik mifelénk elitnek mondott suliba jár,érdekes a kicsit már egy egyszerű kislétszámú "no name" suliba íratta.Az okait elmondta,döbbenet,pedig a nagyfiú jeles tanuló,és mégis... Ja,és semmivel sem állom meg sem jobban,sem kevésbé a helyem a világban mint az aki egy egyszerű iskolából került ki,ugyanis ez nem ettől függ,ennek ellenére mai napig rossz emlékeim vannak...ja és még csak hülye se voltam,csak nem voltam képes elfogadni azt az igazságtalanságot ami gyerekként ott ért minket.Hát én ezért húzok a waldorf felé,de ha találok egy sima "mezei" általános sulit ahol igazi PEDAGÓGUSOK (így nagy betűvel) tanítanak akkor szíves-örömest viszem oda a gyerekem...
Én is csak tanultam róla. Nagyon szép és jó, és öröm és boldogság, meg lélek központú stb. Csakhogy utána bizonyára pofára esés a valódi élet.
Persze ha valaki tudja biztosítani, hogy a gyerekének ne kelljen a mindennapi életben megállnia a helyét, élete végéig maradhat a külön kis boldogságos világában, akkor csodálatos és célszerű.
További ajánlott fórumok:
- Mate tea, az egészségünk alternatívája!
- Mi a véleményetek a szigorúbb katolikus iskolákról?
- Ezo-gyermeknevelés, a problémák alternatív megközelítése
- Hova tegyem a gyerekem nyáron? Nyári táborok és egyéb alternatívák
- Véleményeket várok várpalotai iskolákról, óvodákról!
- Tapasztalatok a fegyverneki óvodákról, iskolákról