Főoldal » Fórumok » Egyéb témák » Középiskolai felvételi fórum

Középiskolai felvételi (beszélgetés)


65610. Aquarius76 (válaszként erre: 65606. - HZoli74)
2020. dec. 11. 11:48
Volt osztálytárs nyolcadikosként élvezte a szóbelit és fel is vették. Pedig inkább halkszavú intro mint extrovertált.
65609. Aquarius76
2020. dec. 11. 11:46

Szóbeli témához.

Lányom volt a Lászlóban médiás szóbelin. Ott ezen a tagozaton kötetlen beszélgetés van, talán mert média a tanárok tényleg kíváncsiak hogy kivel tudnának együtt "dolgozni". Lányomnak mondták, hogy picit sok négyese van, pedig értelmes. Jól egymásra hangolódott a felvételiztetőkkel és hogy ezért vagy sem, a szóbelijével huszon helyet ugrott előre a listán és be is jutott volna. Ő addigra viszont az olasz kéttant tette első helyre, ahol nem volt szóbeli, nem tudta kik a tanárok. Szerencsére jól sült el.

Szerintem a csak szaktárgyi felvételinek a specmat, biokém és nyelvtagozatokon van jelentősége.

65608. Markaa (válaszként erre: 65606. - HZoli74)
2020. dec. 11. 11:44

Matek, magyar külön terem-ben, 5-6 állomás különböző feladatokkal, ebből 1 tanárnál, 3-5 pontos feladatok, amiből 1 pont szimpátia pont.

A diákok előtte fel vannak világosítva, hogy mi mentén kell pontozniuk, de szerintem még így is durva.

Máshol a szóbeli 1 terem, 1-3 tanárral.

65607. levia (válaszként erre: 65605. - Markaa)
2020. dec. 11. 11:40
És a gyerek is adja ám a szóbeliken jelképesen az iskoláknak a szubjektivitás pontokat. Ez nagyon sokat nyom a latban. Főleg egy intro gyerek esetén.
65606. HZoli74 (válaszként erre: 65605. - Markaa)
2020. dec. 11. 11:35
Na ilyet még nem is hallottam. Nem hangzik túl jól...
65605. Markaa (válaszként erre: 65598. - HZoli74)
2020. dec. 11. 11:33

Nem minden sulira igaz, hogy kis mértékű a szubjektivitás pont.

István:

10-12 állomás van a szóbelin, megmondták, hogy minden állomáson van 1 szimpátia pont. Az állomásokon csak 2 helyen van tanár, 8-10 állomáson diáktól függ, hogy ad szimpátia pontot vagy sem. Ez nagyon gáz!

Azaz egy szuper jó tanuló gyerek, jó írásbelivel, kis zárkózottsággal simán veszíthet 10-12 pontot a szóbelin.

Az nagyon durva!

De, ha valaki csak 5-6 pontot veszít ebből, az is döntő befolyású lehet.

65604. HZoli74 (válaszként erre: 65597. - Chelsey)
2020. dec. 11. 11:28
Én úgy tekintek a felvételire, hogy az írásbeliből és szóbeliből áll. A kettő együtt adja ki a végleges eredményt. Most azt írod, hogy csak a legjobban írásbelizők ronthatnak a szóbelivel. És mi lenne, ha előbb lenne a szóbeli? Akkor igazságosnak tartanád, hogy csak a legjobban szóbelizők írhatják meg az írásbelit? Persze ez csak elméleti felvetés, technikailag nyilván nem megvalósítható, de azért talán érdemes elgondolkodni magán az elven. Ahogy egyébként te is írtad, az iskolák hosszú évek alatt kialakították az álláspontjukat a szóbelivel kapcsolatban, a felvételizők csak alkalmazkodni tudnak hozzá.
65603. virgilius (válaszként erre: 65597. - Chelsey)
2020. dec. 11. 11:25
Én egyik mellett sem érveltem. :) De ha kérdezed a véleményem, valamilyen személyes benyomás nagyon jó lenne mindkét részről. Tehát az Óbudai, ahol nincs szóbeli, viszont a nyílt napra is csak erősen limitált számú emberkét tudtak fogadni, lányomnál pl ki is esett, egyszerűen mert semmit se tudott róla. (Pedig egy számjegyű helye volt a listán két szakon is.) A körbevezetés is egy jó dolog, ami némely iskolában a szóbeli menteseknek szokott lenni - bármi, csak láthasson valamennyit az iskolából, megízlelhesse a légkört. Lányom végül a szóbeli miatt döntött a mostani sulija mellett, mert annyira egy húron pendültek. Mondjuk az ő sulija nagyon komolyan veszi a szóbelit, ott van az igazgató, a leendő ofő és még egy tanár, ezek mind valóban tanítják is, és mindenkit behívnak, akit csak tudnak. Ilyen volt még a Szent Gellért is azok közül, ahol mi voltunk. Viszont pl a Rákócziban teljesen esetleges volt a szóbeli, az egyik szobában két unott tanerő, a másikban két tök jó fej, a nyílt napra szintén nehéz eljutni... Ott az van, amit írtál, nem sokat ad a döntéshez. Illetve nálunk negatív benyomásokat adott.
65602. HZoli74 (válaszként erre: 65596. - Borian)
2020. dec. 11. 11:24
Amelyik iskolának fontos a szóbeli, meg fogja oldani, ha másképp nem, hát online. Ebben biztos vagyok.
65601. Markaa (válaszként erre: 65596. - Borian)
2020. dec. 11. 11:23
Március-áprilisban vannak a szóbelik, ha lesznek.
65600. levia (válaszként erre: 65594. - Chelsey)
2020. dec. 11. 11:23

De. Persze van ilyen. AZ E5-ben is volt, pedig arra a gimire nagy általánosságban azt mondják, hogy hűha.

De 9. után kínszenvedés úgy sulit váltani a felső közép kategóriában főleg, ha nem akarod a gyerekedet fizetős iskolába vinni (ami szintén nem mindig garancia a sikerre) és tartani akarod az iskolai oktatási színvonalat.

65599. Chelsey (válaszként erre: 65598. - HZoli74)
2020. dec. 11. 11:21

Végül is tök mindegy, hogy ki tartja jónak vagy rossznak a szóbeli felvételit, mert úgyis a sulik döntik el, hogy alkalmazzák-e és hogyan. Csak bennem felvet egy csomó kérdést, legalább annyit ellene, mint mellette.


Ezért nem találom egyáltalán furcsának, ha egy iskola úgy dönt, hogy ő nem foglalkozik a szóbeli felvételivel. Nem azért, mert nem érdekli a gyerek, hanem azért, mert legalább annyi "kárt" tehet vele mindkét fél számára, mint amennyire hasznát vennék.

65598. HZoli74 (válaszként erre: 65594. - Chelsey)
2020. dec. 11. 11:19
Szerintem senki sem írt ilyet. Én csak annyit jeleztem, hogy szerintem pontosabb képet kap egy iskola a gyerekekről, ha személyesen is találkozik velük. Egyébként a szubjektum szerintem csak nagyon kis mértékben jelenik meg a pontszámban, mert túlnyomó részt a feladatok megoldása adja a szóbeli értékelését.
65597. Chelsey (válaszként erre: 65593. - Virgilius)
2020. dec. 11. 11:19

Azért nem mindegy, hogy arányaiban mekkora hangsúlyt kap a szimpátia a felvételi pontokban.


Amikor a szóbeli létjogosultsága mellett érveltek, az ellenérvekre nem gondoltok?


Az érvekkel szemben, szerintem ugyanolyan súlyú ellenérvek állnak:


a.) Mi van, ha rossz napja volt az írásbelin a gyereknek, hadd legyen második esélye? - Na, de mi van, ha a szóbelin van rossz napja vagy nem szimpatikus? Akkor semmissé teszi a jó tanulmányi eredményét és a szuper írásbelijét.


b.) Esélyt kell kapnia, annak is, aki nem jó írásban. - Aki nem elég jó az adott iskolának írásban, azokat be se hívják szóbelire, úgyhogy ők nem fognak esélyt kapni. Csak az javíthatnak az írásbeli eredményükön, akik egyébként is elég jók voltak, a szóbeli lehetőségével max. a legjobbak ronthatnak.


c.) A tanárok el tudják dönteni, hogy jól érezné-e magát a gyerek a suliban. - Ezt senki nem tudja előre eldönteni a leendő osztálytársak, tanárok ismerete nélkül (de még úgyse biztos, ha ez mind ismert).


d.) Hadd válogassák ki a tanárok azokat a gyerekeket, akikkel el tudják képzelni, hogy jól dolgoznak majd együtt. - A tanárok töredéke van jelen egy szóbelin, mi a helyzet, ha pont a többiekkel szuper jól tudna dolgozni a gyerek, csak nem ők szóbeliztetik?

65596. Borian (válaszként erre: 65589. - HZoli74)
2020. dec. 11. 11:17
Én nem tudom, idén, vagyis 21 januárjában lesz-e egyáltalán bárhol szóbeli...
65595. HZoli74 (válaszként erre: 65590. - Virgilius)
2020. dec. 11. 11:13
Valóban, csak teljesen a pesti oldal volt a fejemben. Ebben a 4 gimnáziumban van 6 osztályos spec matek képzés: Fazekas, István, Berzseny, Árpád.
65594. Chelsey (válaszként erre: 65585. - Levia)
2020. dec. 11. 11:03
Ti még nem találkoztatok olyan gyerekkel, akinek nem jött be az osztálya, a tanárok, a suli úgy ahogy van, pedig szóbelivel vették fel?
65593. virgilius (válaszként erre: 65592. - Chelsey)
2020. dec. 11. 11:00
Mivel emberek felvételiztetnek embereket és nem droidok, ez lehetetlen.
65592. Chelsey (válaszként erre: 65589. - HZoli74)
2020. dec. 11. 10:59
Ha nem lenne a szimpátia beleszámítva a pontokba, akkor nekem is jobban tetszene.
65591. virgilius (válaszként erre: 65585. - Levia)
2020. dec. 11. 10:59
Bizony, pont ezt akartam írni, hogy majdhogynem lehetetlen váltani.
65590. virgilius (válaszként erre: 65573. - HZoli74)
2020. dec. 11. 10:55
Árpádban is van specmat, csak kiegészítés :) Észak-Budán lakóknak, akik nem szeretnének olyan sokat utazni, remek lehetőség.
65589. HZoli74 (válaszként erre: 65582. - Chelsey)
2020. dec. 11. 10:26
Van olyan gyerek akinek kedvez a szóbeli, van olyan, akinek nem. Mindenki ismeri annyira a saját gyerekét, hogy eldöntse, melyik fekszik neki, és olyan iskolát választ, ahol ennek megfelelő felvételi van. Én csak azt próbáltam leírni, hogy azzal, hogy nincsen szóbeli felvételi egy gimnáziumban, azzal az iskola még a lehetőségét is elveti annak, hogy megismerje azokat a gyerekeket, akik hozzájuk szeretnének menni. Van olyan iskola, ahol szinte mindenkit behívnak, mert úgy gondolják, hogy a felvételi két részből áll, írásbeliből és szóbeliből. Hozzám ez a megközelítés áll közelebb.
65588. levia (válaszként erre: 65587. - Eleonóra123)
2020. dec. 11. 10:25

Igen így van, én gyerekem is duplázott.

Nagyobb stressz volt a nyolcadikos felvételi a véglegesség tétje miatt.

65587. eleonóra123 (válaszként erre: 65585. - Levia)
2020. dec. 11. 10:11

De csak viszonylag, mert más lehet a tanmenet és plusz időt kell fordítani a központira készülésre.

Azon kívül kudarcos élmény a gyerek számára hogy egyszer már végigcsinálta a felvételit, sok esetben szóbelikkel, jól sikerült és aztán kezdheti előlről az egészet. Úgy, hogy semmi garancia nincs rá hogy megint minden szerencsésen alakul, jól sikerülnek a vizsgák és jó lesz az új hely.

65586. eleonóra123 (válaszként erre: 65581. - Markaa)
2020. dec. 11. 10:07

"Csakis tantárgyi pontozásnak szabadna lenni, aztán, ha a gyerek még sem érzi ott jól magát, elmegy."

Ez nem túl empatikus hozzáállás. Nem egyszerű dolog egy iskolaváltás, jobb ezt megelőzni, akár szimpátia pontozással is.

65585. levia (válaszként erre: 65581. - Markaa)
2020. dec. 11. 10:07
Egy hatosztályosból viszonylag könnyű menet közben=nyolcadikban jól váltani, ha a gyerek jól írja meg ezúttal is a központit. Normál négyosztályos gimi esetén sokszor piszok nehéz az átjárás, kuncsorogni kell, mert a jobb sulik max. osztálylétszámmal mennek.
65584. eleonóra123 (válaszként erre: 65576. - HZoli74)
2020. dec. 11. 09:56
Lehet ez egy elvi kérdés is náluk, hogy nem akarják további vizsgákkal stresszelni a hatodikos gyerekeket. Ha így is fel tudják tölteni a létszámot számukra megfelelő képességű gyerekekkel akkor érthető álláspont. Kiolvashatod azt is belőle hogy bármilyen személyiségű gyermeket képesek elfogadni és megfelelően felkészíteni az érettségire. Ha ezt szeretnéd kiolvasni.
65583. Markaa (válaszként erre: 65579. - HZoli74)
2020. dec. 11. 09:54
A Szerb nem TOP gimi, de annak gondolja magát. És ezért csinálja azt, hogy a nem kítűnőt vagy nem fényes írasbelis gyereket nem veszi fel. Nem érdekli, hogy honnan jön a gyerek, mennyit tud, rossz napja volt-e, felveszi a pontszám szerint legjobbakat, megteheti.
65582. Chelsey (válaszként erre: 65580. - HZoli74)
2020. dec. 11. 09:52

Éppen ez az, hogy lehet, hogy nem érezné jól magát, ugyanakkor az ellenkezője is megeshet, mert az is lehet, hogy tökéletesen beilleszkedne az osztályba. Ráadásul az osztályt nem csak azok fogják tanítani, akik felvételiztetnek! Arról nem is beszélve, hogy túl sok extrovertált embert összezárni sem biztos, hogy egészséges. Attól még, hogy extrovertált valaki, nem jelenti azt, hogy bárhol jó neki.


A középiskola nem egyetem, ahová teljesen eltérő oktatásból érkeznek a jelentkezők. A középiskolai képzést a teljesen uniformizált általános iskolai képzésre épül és mindegyik minden tantárgyat nulláról indít a matematika és magyar kivételével (azokat viszont méri a központi felvételi).

65581. Markaa (válaszként erre: 65580. - HZoli74)
2020. dec. 11. 09:50

Ezért szubjektív. Olyanért is adnak pontot, vagy pontoznak le valakit, amihez semmi közük. Milyen alapon dönti el egy iskola, hogy náluk, hogy érezné magát a gyerek a jövőben. Vagy esetleg azt, hogy más suliban jobban érzezné magát.

Csakis tantárgyi pontozásnak szabadna lenni, aztán, ha a gyerek még sem érzi ott jól magát, elmegy.

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2025, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook