Középiskolai felvételi (beszélgetés)
A diákok és az iskolák is válogatnak.
Jó, gha van személyes benyomás.
Mondom ezt úgy, hogy két olyan gyerekem is van, aki nem szívesen szóbelizik. Minél fiatalabb egy zárkózott gyerek, annál nehezebben veszi ezt az akadályt.
Nálunk a kicsi azért szeretne nagyon jót írni, hogy ne kelljen szóbeliznie, ismeretlen helyen ismeretlen felnőttekkel beszélgetnie. Neki hosszabb idő kell, hogy föloldódjon. Még ha olyan témából kérdezik, amit szeret (matek, kedvenc olvasmány, hobbi), akkor csak-csak. De pl. tavaly volt csak próbálól két szóbelin. A Szilágyiban is rettentően izgult, pedig három segítőkész pedagógus vizsgáztatta és be is ülhettünk. De úgy jött ki onnan, hogy oda szívesen menne (ha nem kellene utaznia - és föl is veték,d e az utazás miatt nem ment).
A sakkos suliban csoportos felvételi volt. Első pillanattól utálta, idegen hely, idegen gyerekek és legyen ötletes, kreatív. Teljesen lefagyott.
Jövőre remélhetőleg már jobban kezeli a helyzetet.
Az a jó, hogy van ilyen iskola és olyan is.
Pont ezt akartam írni én is. Nem a vita kedvéért, csak a saját álláspontomat láttatni írom: én egészen biztosan nem vennék fel úgy munkatársat, hogy nem ismerkedek meg vele személyesen. Akkor, ha tudnám, hogy minimum 4-6-8 évre elköteleződünk, pláne nem. Nemrég interjúztattunk valakit, aki papíron olyan volt, mint az álom. Ha egy pontrendszer alapján a többiekhez képest pontozni kellett volna, magasról a legjobb lett volna bármelyik terülten, összességében pedig még inkább. Az interjún kötözködő, kellemetlenkedő, beszólogatós, fitymáló stílusa volt. Nagy csalódás. Lehet, hogy csak rossz napja volt, kijelentette, hogy neki nem célja és nem is dolga, hogy jóban legyen a kollégákkal, mert ő vezetőnek jön - gondolhatjátok, hogy nem vettük fel. Nem azért, mert azt gondoljuk, hogy egy vezetőnek barátkoznia kell a munkatársakkal. De ha felvettük volna, egészen biztosan szétesett volna az alatta lévő terület, és ezzel nem tettünk volna jót a cégnek, még ha ő egymagában zseniálisan is végezte volna a munkáját.
Egy iskola miért venne fel olyan diákot, hosszú évekre, akit nem látott? Nekem semmi bajom nincs azzal a koncepcióval, hogy az írásbeli egy beugró a szóbeli meghallgatásra, ahol pedig a bizottság sok-sok szempont alapján súlyozza (nemek aránya, személyiségek - igen, nálunk ott volt a pszichológus minden egyes gyerek meghallgatásán, a gyerekemnek a legjobb élménye volt a vele való beszélgetés -, introvertáltak-extrovertáltak aránya stb.), hogy milyen közösség lenne ideális ahhoz, hogy az iskola által tudott magic a legjobban érvényesüljön. Ez az iskolának és a gyereknek egyaránt érdeke. Egyénileg valóban lehet, hogy nem, de ha hosszú távon így tudja az iskola a színvonalat hozni, akkor a közösség szempontjából már ez az ideális, és ami a közösségnek jó, az az egyénnek is jó összességében. A mai individualista közhangulatban ezt (hogy közösségben élünk, aminek az egészsége az egyénre is kihat) sokszor elfelejtjük, amiből lehetnek is gondok pl. egy járvány idején.
Tehát én azt gondolom, hogy pont annyira nem ördögtől való a szóbeli egy iskolai felvételinél, mint egy állásinterjúnál. Amíg emberek vagyunk, akiknek együtt kell dolgozni, gondolkodni, alkotni, addig szerintem ez így is lesz.
Ja igen, nyelvtanár is jelen volt, szerencsére.
Hát, ha a föcitanár alapján döntene valaki egy suli mellett, akkor fiam tuti nem ment volna a Majorba :)))
Szerintem egy két évig heti egy órát tanító tanár nem szempont normális esetben. Nem miatta fog sulit váltani senki.
Persze, hogy nem mindehol egyformán nyerő ugyanaz a jelentkező. Mint ahogy a jelentkezőknek sem tetszik egyformán egy suli.
Az jó, ha végül nektek ez segítségnek bizonyult, így legalább nem éreztétek haszontalan stressznek az egészet.
Azok (föci, rajz) pont az első egy-két évben lesznek ott. Amikor is eldől, hogy marad vagy meg a gyerek. Vagy rosszul gondolom?
Egyébként meg tényleg kvázi lehetetlen lenne megszervezni egy olyan felvételit, ahol az összes (de legalább az első két évben ) tanító tanár ott lenne és értékelné a jelentkezőket.
Matek, magyar és a diri, plusz tagozat esetén még egy szaktanár, azért egész jó felvételiztető csapat lehet. Már, ha annyira ragaszkodnak a szóbelihez :)
Nem kell oda a teljes tanári gárda. Minden iskolának van egy szellemisége és ez az esetek nagy részében átjön a szóbelin. Nyilván nem mindig.
Öt kör felvételink volt eddig és ez alapján én biztos vagyok abban hogy nem mindenhol jön be az én gyermekem személyisége. Szerintem hasznos ha erre már a szóbeli során/után ráébredünk, így van mit lehúzni a listánkról és könnyebben kiderül hogy hol van a helye. Végül úgyis csak egy maradhat.
Azt hiszem, megint nem sikerült egyértelműen leírnom.
Ha a tanári gárda pontozná a gyereket, akik tanítani fogják, akkor lenne mérvadó. De ilyen sehol nincs, mert valószínűleg nem is megoldható. Az, hogy az osztályfőnök, aki egy-két tárgyat tanít ott van, szerencsés. Csak ugye vagy tíz tanár tanít egy gyereket. Ha ők többségében a jelentkező felvétele mellett szavaznak vagy kialakítanak egy pontszámot az értékelésük alapján, az mérvadó lenne. De az ahogy most zajlik egy felvételi, túl sok a szerencse és szimpátia faktor a szóbeliken. Persze, ez a sulik egyéni döntések, ahogy Zoli is megjegyezte max. igazodni tudunk hozzájuk.
"Mivel mindez ellenőrizhetetlen kár ezen izgulni, úgyse tudjuk befolyásolni." Ebben teljesen igazad van.
"Sőt, szerintem jobb ha olyan helyre kerül a gyerek ahol "bejön" a személyisége mintha nem." Ez szerintem akkor lenne mérvadó, ha a teljes tanári gárda pontozná a gyerekeket nem random ülnének be egy páran.
ui: szerintem egyébként jó, hogy többféle dolog alapján mérnek és hogy nem teljes egészében standardizált
így az is megtalálja a helyét, aki végig kitűnő, de kifogott egy rossz napot az írásbelin, az is, aki erős suliból jön, ezért a vitt pontjai gyengék, de tud jó írásbelit írni, a szóban jó extrovertált gyerekek és a félősök... csak a megfelelő iskolát kell megtaálni
ez érdekes! biosz-kémia felvételin nem volt szó a vitt jegyekről, nem tudom, egyáltalán megnézték-e, a szaktárgyi tudást tesztelték
ugyanez volt az API-ban is, csak ott történelemből és irodalomból felvételizett a fiam (mint látjátok, nem szeretünk unatkozni)
mindkét helyen csak bizonyos pontszám felett lehetett szóbelizni
A Karinthy csinálta azt, hogy mindenkit behívott, ott éreztem azt, hogy nem bíznak a bárhol máshol javított írásbeliben, ott tulképp újra felvételiztettek a két írásbeli tárgyból és szemmel láthatólag preferálták a saját előkészítőjükre járt diákokat
Én a szóbeli hasznát kérdőjelezem meg inkább, vagyis se először, se másodszor nem tartanék szóbelit. Ha valami extra tárgyi tudást kell felmérni, akkor abból egy írásbeli vagy gépesített feladatsor alapján lehetne tovább szelektálni a jelentkezőket.
Ha már mindenképpen ragaszkodnak a szóbelihez, akkor azt csak a tagozatoknál és kizárólag a tudást pontozva engedném (még így se lehet teljesen kizárni a szimpátiafaktort, ahogy Virgilius is jelezte).
De nincs olyan veszély, hogy átvennék egységesen a fenti ötletemet :D
Azzal teljesen egyetértek, hogy az nagyon szerencsés, ha egy leendő diák személyes benyomásokat tud gyűjteni gimnáziumon belülről. De, hogy ez pont a szóbeli során szerezze, az nem biztos, hogy annyira jó.
Az Istvánban is: a személyes bemutatkozás, beszélgetés (sport, hobbi, oklevelek mutogatása,....) egy diáknál van. És ez is egy állomás, ott is kap pontokat.
De, ha véletlenül épp nincs idő meghallgatni valakit, mert jön a következő felvételiző, az sem baj.
Szörnyű! Ennek így semmi értelme!
Nem szokatlan. Pl. az E5vösben van szimpátia pontszám. Ott is beleszólhatnak a diákok és nekem 10 pont rémlik hogy annyi lehet a maximuma.
Más sulikban is van ilyen bár nem mindenhol nevesítik.
A szubjektivitás számomra mást jelent, az a tanár értékelésében mutatkozhat meg szerintem. Számára szimpatikusabb diáknak több pontot ad.
Mivel mindez ellenőrizhetetlen kár ezen izgulni, úgyse tudjuk befolyásolni. Mindenki szimpatikus valahol. Sőt, szerintem jobb ha olyan helyre kerül a gyerek ahol "bejön" a személyisége mintha nem.
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?