Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Lehet, hogy nem feltétel, de gondolj bele, hogy milyen diskurzusokat kell megérteni és bekapcsolódni egy egyetemi előadáson vagy konferencián! Persze, ha matekról van szó, akkor nem feltétlenül szabnak a gátat a nyelvi hiányosságok, de egy társadalomtudományi, bölcsész vagy akár üzleti témakörben eléggé le tudja csökkenteni a mondandó színvonalát, ha az illető nem tudja a gondolatait szóban és írásban magas szinten kifejezni (az meg inkább a C2-nél kezdődik). És igen, fel lehet szedni ezt a tudást az egyetemi tanulmányok során is. Láttam jó pár ilyet magam körül, de addig rendre kapták is a C-ket, D-ket, ami nem túl felemelő. :(
Manapság már könnyen elérhető élő, anyanyelvi angol segítség a neten keresztül, sokszor akár ingyen is. Szerintem, aki komolyan gondolja, az sokkal könnyebben el tudja sajátítani az angolt itthon, mint akár 20 évvel ezelőtt.
A külföldi tanulás plusz nyelvtudás témához azt fűzném hozzá, hogy az egyetemkezdéshez nem kell feltétlen a C1-en túl gondolkodni. Sőt. A legtöbb angol nyelvű egyetemi szak pl. IELTS 6.5-re lövi be az elvárt szintet, ez a B2-C1 határa. De 6-ot is szoktam látni olykor.
Ettől függetlenül persze egyértelmű, hogy minél magasabb szinten tud a jelölt, annál egyszerűbb lesz neki.
(8) TANÁCSKÉRÉS, SÜRGŐS... :)
Szitu: iskola már beszedett és feladott mindent Győrbe + egyes suliknak... kipréselte belőlem.
Tudom, hogy 19-edike éjfél a postára adási dátum.
Most viszont megtetszett egy suli pluszban.
Ilyenkor PONTOSAN, mit kell tenni.
Gondolom...
- Újraíratni a lapot, ami Győrbe megy, kiegészítve a konkrét sulival...
- Plusz ofőnek kell egy újabb levelet gyártania...
Van esetleg más is....?
Köszönet előre is...
Szép történet és sajnos nem példátlan. Lányom portugál szobatársa német nyelvű - sajnos távolléti - képzésben vesz részt. A lakótársakkal csak angolul beszél és kikönyörögte, hogy angolul is vizsgázhasson. (Lefordítottak neki mindent). Elment német nyelvterületre gyakorolni a németet és semmivel sincs beljebb, csak az angoltudása erősödött.
Tanulság: németbe inkább csak elszántak kezdjenek. Főleg angol mellett.
Nyek-nem nyek:
Mi általában fontosnak tartjuk a nyelvtudást, de nem a legfontosabbnak. De az is látszik, hogy ma már előny, ha nem csak egy, hanem legalább két idegen nyelven is jól tudsz.
A nyelvtagozatos általánosba véletlenül kerültünk, de én voltam az fránya szülő, aki németet választott első nyelvnek. Az egyik gyereknél bevált, a másiknál nem annyira, és el is engedtem kicsit most a suliváltással. Jó döntés volt, mert valamikor 3.-4-ben végleg lemaradt a lányzó, és onnantól mindig csak próbálta utólérni a többieket, sok energiát vett el (meg más problémák is voltak ott), most élvezi, hogy németből legalább alig kell tanulnia, az újravett anyag szemmel láthatóan sokkal stabilabban rögzül, hogy érettebben tanulja ugyanazokat a nyelvtani szerkezeteket, jobban érti, stb.)
Emiatt, hogy egy kicsit ebből leadtunk és mert a,úgy is korán ment suliba én pártolom, hogy nyekes vonalon tanuljon tovább. Az érdeklődési köréből adódóan elsősorban olyan gimiket nézegetünk, ahol ez tt-vel van kombinálva, persze, ebből nem olyan nagy a választék, ezért fel kell majd kötni.
Én nem úgy tekintek erre a plusz évre, hogy el van vesztegetve, inkább nyer vele, akinek lehetősége van rá. Mondom ezt úgy is, hogy a fiam 20 évesen fog érettségizni, mert ő 7 évesen kezdte ráadásul a sulit és nyekes. De így sokkal alaposabban tudnak haladni a tananyaggal, nem csak nyelvből, de másból is, ráadásul, most hogy gyakorlatilag veszítettek a gimnáziumi életükből egy évet, külön örülök, mert ha négy értékes évből veszett volna egy így, az nagyobb veszteség lenne. :-( Mert azért valljuk meg, nem ugyanaz, sem az oktatás, sem a társadalmi élet, se semmi.
Szia, bocs, hogy belekotyogok. A korábbi évek ponthatárait magad is meg tudod nézni itt: [link]
Berzsenyi humánra ennyi kellett korábban a szóbelihez: 113 (2020); 108 (2019); 103 (2018)
Tisztelt Kolibri!
Gyermekemnek jelenleg 104,5 pontja van, és elsőként a humán tagozatot jelölte meg a Berzsenyiben.
Azt szeretném kérdezni, hogy van-e reális esély arra, hogy behívják szóbelire és, hogy egy jó szóbeli esetén felvételt nyerjen? Ha nem veszik fel, mennyire érdemes beadni méltányossági kérelmet, ha gyermekem nagyon szeretné ezt az iskolát, és történtek olyan magánéleti történések is, melyek befolyásolták a pontjait?
Válaszát előre is köszönöm: Malter
Nem kell ahhoz manapság már külföldre se menni, hogy idegen nyelven tanuljon az ember. Egyrészt helyben is vannak több nyelven elérhető kurzusok az egyetemeken, másrészt egyre elterjedtebbek az online kurzusok, ilyen-olyan képzések.
Simán lehet úgy dolgozni külföldiekkel, hogy az ember nemhogy az országból, de még a lakásából se teszi ki a lábát. Ezekhez viszont alapvető a jó nyelvtudás.
Én szeretném, ha a gyerekem minél mobilabb lenne és ennek az egyik feltétele megint csak a jó nyelvtudás.
Szóval szerintem nincs ez túlmisztifikálva, egyszerűen megváltoztak az elvárások.
Teljesen egyetértek veled.
Szerintem ha esetleg nem külföld a cél de a gyerek azzal jobb pozicozícióból indul, hogy pl. egy felsőfokú és egy-két középfokú nyelvvizsgája van (és beszélni/írni is tud idegen nyelven) már akkor is megérte a nyek.
Valószínűleg pont azért lett ilyen vonzó a NYEK, mert sok általános iskolában nem érnek el annyit 4-5 év alatt a gyerekek az adott nyelvből, mint egy év NYEK alatt. Az eredmény szempontjából nyilván nem mindegy, hogy mekkora csoportot, melyik korosztályt és hány órával bombázunk egy adott nyelvből. Meg az is lényeges különbség, hogy az általános suliban azok is ott ülnek a nyelv órán, akik a hátuk közepére se kívánják, míg NYEK-re a többség azért megy, mert azt a nyelvet akarja tanulni. De végeredmény tekintetében azért a többség látványos eredmény ér el, ha a neki megfelelő szintű csoportba kerül és nem marad ideje láblógatásra.
A másik ami miatt érdekes lehet akár fiúknak is az az elmélet, hogy ad időt egy picit, hogy érettebben kerülnek az érettségi közelébe.
Meg az sem mindegy, hogy milyen terület érdekli a gyereket, mire akarja használni az nyelveket. Ha külföldi tanulásra, akkor azért el kell érni belőle minimum C1 szintet.
Van olyan nyelvi képzés nem egy gimiben, ahol nem a B2 meg a sikeres emelt érettségi elérése a cél, hanem az, hogy a nyelv továbbtanulási célnyelv vagy munkanyelv legyen. Egy vagy két nyelvből is akár. Kvázi ingyen, állami iskolai keretek közt napközben.
Másrészről tavaly hirtelen vonták vissza az egyetemi belépési feltételek közül a középfokú nyelvvizsgát. Ez bármikor újra belépő feltétel lehet. Ekkor viszont sokan bajban lesznek, lehetnek. (Vsz. az országos átlagos középiskolai nyelvtanítás hatékonytalansága miatt is kellett visszavonni, a nyekes (elitiskolai) képzésben tanulók ezt megugrották volna.)
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?