Ha a baba kihagy mozgásfejlődési lépcsőket, pl. kúszás akkor az később helyesírási problémákat okoz! Szerintetek igaz? (tudásbázis)
Sziasztok! Május végétől jártunk a kisfiammal 2. SUB-terápiára, rengeteget fejlődött. Megtanult biztosan ülni, egyedűl felülni, a második héten szépen négykézláb mászni, kapaszkodva felállni, oldalazva lépegetni. Az orvos is teljesen meg van vele elégedve, nem kell csak ellenőrzésre mennünk 1 éves korában :)!
A nagyfiammal is járunk Nevelési Tanácsadóba, megnézik, hogy kaphat-e felmentést a helyesírás alól (most lesz 11.-es).
Ott is azt mondták, hogy van összefüggés a mozgásfejlődés és a szellemi fejlődés között!!! Szóval minden kételyt kizáróan IGEN!
Majd írok az eredményről.
Szerintem nem.
Én nem másztam kikskoromban mégis jó a helyesírásom.
Sok itt a félreértés! valakit a gyerekével vizsgálatra küldtek, mondjuk "rossz helyesírás" miatt. A vizsgálat feltárta, hogy ebben az esetben a mozgásfejlődés zavara áll az írás-olvasási nehézségek hátterében, tehát ezeket a kimaradt lépcsőket kell utólag pótolni. DE! az, hogy aki nem kúszik --> rossz helyesíró lesz, téves általánosítás. Sok más ok is lehet, másrészről pedig az idők folyamán a fejlődés önmagában kiegyenlítheti a hiányosságokat.
A rossz helyesírás leggyakoribb okai: kevés olvasás, a gyerek írásos munkái nincsenek kijavítva, ezáltal a helyesen írott formák nem rögülnek stb. Sokkal ritkább a valódi diszgráfia.
szerintem sem kell mindent komolyan venni
én alant irtam is hogy nem ettől függ.szerintem
a gyerek kúszik=jó helyesiró lesz
nem kúszik=el lesz maradva
kedves szülők nem vesznek egy kicsit tul komolyan mindent?
Egyetértek, inkább egy "fölös", de megnyugtató vizsgálat, mint, hogy később gond legyen.
(Én még nem csinálom 30 éve:)
Én 30 éve ezt csinálom:)
De nem is ez a lényeg! Adhat bárki bármilyen tanácsot, minden gyermek egy külön egyéniség, más és más, ezért én mint szülő,(a gyermekem érdekében és a magam megnyugtatása miatt) semmiképpen nem hagynám ki a szakember vizsgálatát, és mivel ártani nem ártanék a "feladatokkal, javaslatokkal" amiket kapok, hát valószínüleg betartanám.:)
nem azt írtam, h. nincs összefüggés, hanem , h. nem ilyen szoros.
Azért írtam, mert több ellenpéldát is láttam.
A gyerek fejlettségét is több féle módon nézik. A mozgás az egyik, de nagyon fontos, hogy mennyire leköthető a figyelme, mennyire érti a beszédet. Például a később beszélők, lehet, hogy már teljes mondatokat mondanak. egy egy gyereknél a genetika sem elhanyagolható.
Tehát a diszlekszia multifaktoriális zavar
Pedig ez valóban így van. Ennyi idős korban elsősorban a mozgásfejlődés, később pedig a beszédfejlődés alapján lehet megítélni a fejlettsége fokát.
Ha mozgásfejlődés késése szinte mindig maga után vonja a beszédfejlődés késését is, ha nem kezdik el közben a (z ilyen korban még kizárólag játékos) fejlesztést.
Most nagyon leegyszerűsítem, de ha a gyerek mozgásfjelődése elmarad, akkor az agyban később alakulnak ki olyan idegi kapcsolatok, melyek később megalapozzák azokat a készségeket, amelyek az olvasáshoz kellenek. Ráadásul az olvasás az egyik olyan részképesség, amihez nagyon sok összetevőre van szükség ahhoz, hogy jól menjen.
Jó a tornáztatás is, meg az "önkéntes" mozgás is, mert mindkettő fejlesztő hatású.
Ha megoldható, érdemes lenne elmennetek egy felmérésre akár egy készségfejlesztő játszóházba, ha mást nem csak egy állapotfelmérésért.
Ha ilyen nincs a közeletekben, akkor kérj egy időpontot a korai fejlesztőbe, annak -elméletileg- az egész országban elérhetőenk kell lennie.
De még egyszer kiemelném, hogy nem biztos, hogy lesznek problémák, viszont abból, amit írtál, elképzelhető, jobb megelőzni a későbbi gondokat.
Én tapasztalatból mondom, hogy nagy igazság van a dologban.
Nekem mikor a fiamról felfedezték, hogy dislexiás, mielőtt elmondhattam volna a fejlesztőpedagógusnak a kórelőzményt, ő szinte mindent lépésrő-lépésre elmondott a fiam kihagyott fejlődéslépéseiről.
Megdöbbentő volt.
Az esetek 90%-ban problémát okoznak a mozgás folyamatok kimaradása.
Ennyire határozottan nem állítanám, mint Te, de a mozgázfejlődésben kimaradó lépcső okozhat részképesség-zavart. Többek között diszlexiát, diszgráfiát, diszkalkuliát stb. De ezeket a részképesség-zavarokat szakember segítségével, felügyelete mellett otthon is szépen lehet "gyógyítani".
Szervezett keretek között pl. iskola, a Kulcsárné féle alapozó mozgásterápia, amely a hiányzó idegrendszeri kötéseket gyermekkorban "utólag" pótolja, és a Meixner Ildikó diszlekszia prevenciós módszere nagyon hatékony.
Sziasztok!
Persze, fontos a kuszas-maszas azt hiszem a kereszt csatornak kifejlodesehez (vagy mi), de nem lesz minden gyermek pl. diszlexias, aki nem kuszik, nem torvenyszeru, hogy barmilyen tanulasi nehezsege adodjon ez miatt.
Raadasul nem lehet ravenni szerintem sehogy egyetlen babat sem, hogy kusszon, ha mar maszni tud vagy mar talalt maganak valami mas kozlekedesi modot.
Szia! A megelőzésnél pontosan mire gondoltál? Tornáztatásra?
Az én lányom 9 hónapos lesz és még nem akar mászni. Kb. 3szor állt már térdre és billegtette magát, de ezt is 1-2hét eltéréssel. Fordulni is későn fordult, 6 hónaposan. Ülni akár pár percig is megül, de egyébként nem ültetem, csak nagyon ritkán.
:)A diszlexia kialakulása elsősorban genetikai eltérések, valamint a korai fejlődés során bekövetkező minimális agyi sérülések (a szülést megelőzően illetve a szüléssel egybeesően vagy röviddel azt követően) eredménye lehet, amit a reedukáció során alkalmazott fejlesztő módszerek, valamint a komplex módszerek - különösen nagy szereppel - a MOZGÁS, észlelés, nyelvi és más kognitív képességek árnyalt fejlesztése előnyösen befolyásolják.
Tehát, továbbra is határozottan igen!
Egyről beszélünk, hisz a megoldás: a MOZGÁS :)
azért ennyire határozott nem lennék
téri tájékozódási problémákat vethet fel, amelyeknek a diszleksziában is szerepe van.
de nem biztos, hogy kialakul. és ezt nem mozgásterápiával, hanem a diszlekszia minél hamarabbi felismerésével és kezelésével lehet befolyásolni.
HATÁROZOTTAN IGEN!!!
Bármilyen mozgásfejlődési lépcsőfok kimarad a baba fejlődéséből, ez bizony a későbbiekben tanulási problémát fog okozni! Nem 5-6-7 évesen, hanem 12-13-14 éves korban, amikor egyik napról a másikra hirtelen romlás következik be az addig esetleg hibátlan helyesírásában, gyöngy betűiben.
Alapozó mozgásterápiával tökéletesen "gyógyítható"!
nem tudom...
nakam a lányom most volt 5 éves és ugy számoll és ir hogy én is meglepődök:))
sőt ismeri a betüket stb.. pedig aő kihagyott pár dolgot mint a kúszás és mászás.
öcsike mászott meg minden mégis nehezbb a felfogása mint a lánynak
akkor én rácáfolok,?
szerintem nem ilyen durva a helyzet. jó hogy azért a gyerek szépen sorjában csináljon dolgokat de helyesírási problémákkal nem kéne összevetni.
pl a lányom először megfordult és zépen fel is ült majd mindent kihagyva felállt. és mégis olyan okos hogy számol ir koránál fogva sokkal előrébb van mint más hás gyerek, mig a fiam viszont semmit sem hagyott ki mégis le van maradva beszédbe és irásba.
akkor ez hogy van?
persze az evolució miatt a gyerek ne hagyjon ki semmit. de ha mégis akkor ugy sem tudsz ellene tenni. mert ha erőltetetd hogy kússzon de nem akar, akkor rosszabb lesz mit ami van.