Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ
Főoldal » Cikkek » Szépség & Egészség témák » Az antioxidáns E-vitamin cikk

Az antioxidáns E-vitamin


1922-ben Evans és Bishop amerikai kutatók fedezték fel, amikor a patkányok vemhességére gyakorolt hatását figyelték, innen kapta a nevét is, tokoferol: a görög tokosz és a pherein szavakból ered, amelynek jelentése „gyermekszületést elősegítő”.
Az antioxidáns E-vitamin

Az E vitamin antioxidáns vegyület, zsírban oldódik. Könnyen oxidálódik, napsugárzás hatására könnyen elvesztheti hatását, ezért az élelmiszeripar a különböző zsiradékokhoz E-vitamint ad az avasodás megelőzésére.

E vitamin szükséges az öregedési folyamatok gátlásához, védőfaktorként az antioxidatív folyamatokhoz (hatástalanítja a szabad gyököket azáltal, hogy elektronokat ad át nekik, s így kiegészíti őket), erősíti az immunrendszert, csökkenti a túlzott vérrögképződést, amely növeli a szívroham és szélütés kockázatát, fontos a rák megelőzésében, segíti a szelén és a K vitamin felszívódását, az optimális agyi állapot fennmaradását.


4 előfordulási formája létezik: az alfa-, a béta-, a gamma- és a deltatokoferol.

A szervezetben csak rövid ideig raktározódik, ezért rendszeres pótlása szükséges. Az E-vitamin szükségletét milligrammban (mg) mérik.

A napi szükséglet fél évesnél fiatalabbaknál 3 mg, 7-12 hónap között 4 mg, 1-3 év között 5 mg, 4-6 év között 6 mg, 7-10 év között 7 mg, 11-14 év között 8 mg, 15-18 év között a nőknél 12 mg, a férfiaknál 10 mg, 19 év felett és a várandóság idején 12 mg, szoptatás alatt 14 mg.


A cukorbetegeknek csökkenteni kell az inzulinadagjukat, ha E vitamint szednek, a szívbetegek pedig csak orvosi felügyelet mellet szedjék az E vitamint.


Felszívódását a C-vitamin és szelén egyidejű fogyasztása segíti, a fogamzásgátló, a vas, a réz és a mangán túladagolása, a kolesztiramin tartós szedése viszont gátolja.


Megtalálható: a növényi olajokban, a napraforgó-, a búzacsíra-, a tökmag-, az olíva- és a kukoricaolajban, a búzacsírában és az egyéb gabonacsírákban, az édes burgonyában.


Hiányában terméketlenség, idegi károsodások lépnek fel, lassú a sebgyógyulás.


A nagy mennyiségű E vitamin bevitelének nincsenek ismert káros hatásai, de esetleg előfordulhat fejfájás illetve hasmenés.




Írta: tinendo, 2009. augusztus 24. 16:03
Fórumozz a témáról: Az antioxidáns E-vitamin fórum (eddig 2 hozzászólás)

Ha ez a cikk tetszett, az alábbiakat is ajánljuk figyelmedbe:


Minden jog fenntartva © 2005-2021, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Facebook