5. osztályos verstanulás (beszélgetés)
Ajánlanék néhány yuetubes felvétel megkeresését. Régi nagyjaink gyönyörûen szavaltak!
Hangsúly, artikuláció... minden a helyén.
Elhiszem, de ez nekem akkor is új :)
Nálunk egy kötelező olvasmány van, és olvasónaplót sem kell már írni. Kiment a divatból.
5.-ben tényleg viszonylag sok a megtanulandó vers. Bár nálunk leginkább a János vitéz volt erőltetve.
Himnusz, Szózat, Családi kör már előző években megvolt.
Most, 6.-ban veszik a Toldi-t, meg a Walesi bárdok-at. Eddig.
De sosem kellett egyik szerdáról a másikra 12-16 versszakot megtanulni. Nyolcat maximum.
Köszönöm, hogy ezt beírtad, én nem tudtam fejből.
Ne de teljesen kizárt heti három irodalomóra mellett, hogy hetente túljutnak ezeken az anyagokon a tanórán is. Márpedig ha nem értelmezik az irodalmi szövegeket, akkor kizárólag memóriafejlesztésre jó a verstanulás, most mondjam azt, hogy akkor annyi erővel a vasúti menetrendet is lehetne memorizálni?
Éppen az a jó a verstanulásban, hogy szókincs, memória, asszociációs készségek, elvont fogalmi gondolkodás, szóbeli készségek, stb. együttesen fejleszthető, nem mellesleg esztétikai élményt is nyújt magának a gyereknek és a hallgatóságnak egyaránt.
Bár alapból nagyon hasznosnak tartom a verstanulást, főleg ebben az életkorban, mert rengetegféle módon és területen fejleszti a készségeket, és ez jóval túlmutat azon, hogy vajon az általános műveltség része-e, hogy a legnagyobb költőktől egy-egy verset tudjon-e kívülről a gyermek. De ezt a hihetetlen mennyiséget én is sokallom. Nagyon könnyen meg lehet utáltatni így a verstanulást. Nem beszélve arról, hogy a minőség itt is fontosabb a mennyiségnél szerintem, inkább mondjon el a kisgyerek két versszakot értelmezve, szépen artikulálva és hangsúlyozva, úgy, hogy nem maradnak benne meg nem értett kifejezések és részek, mint 12-t hadarva, énekelve, értelmezés nélkül.
5. osztályban hétről hétre két-három versszak is elegendő lenne, vagy hosszabb időintervallum alatt egy-egy hosszabb vers, vagy részlet.
A NAT idevonatkozó részét nem tudom fejből, de az biztos, hogy nincsenek megadva annyira konkrét mennyiségek, hogy most 5 versszak vagy 12 a János vitézből és a Toldiból, csak max. annyi, hogy legyenek belőle memoriterek. A pontos mennyiséget a tanár dönti el.
Én úgy szoktam, hogy a lányommal leülünk, előolvasom neki 2 soronként, aztán mondja utánam. Újra elmondjuk együtt, aztán továbblépünk, így szépen szakaszosan. Kicsit abbahagyjuk, majd újra elővesszük.
Mikor magyart tanítottam, a hosszú verseket kikérdezés előtt én magam szavaltam el kívülről a gyerekeknek, akik boldogan lesték, van-e benne hiba. Ha találtak, akkor mindenki hibázhatott később annyit "büntetlenül", mint én:) Aki nem szeretett szerepelni, párban, csoportban is felmondhatta.
Valami miatt összetorlódott ez a dolog nálatok. A fiam konkrétan utált verset tanulni és gyakran nem szólt,hogy miből mit kell megtanulni, csak amikor már az egészet tudni kellett, akkor hasaltunk neki. De akkor bizony egyszuszra sok volt!:) Nem lehet, hogy nálatok is hasonló a helyzet?:)
A lányom meg kis szorgalmaska volt, vele úgy voltam, mint dus a fiával!:)
Az én fiam is 5. osztályos.
A János vitézből szakaszok voltak (8 versszakonként), a Családi körből 2 versszak volt, de olyan sokat nem adnak fel nekik. Mi két tanítási nyelvű suliba járunk, ott a Magyar mellé még Szlovákból vannak oldalas monológok(hetente 1szer biztos), plusz néha Angolból párbeszédek.
Viszont az én Fiam úgy tanulja meg őket, hogy én észre sem veszem. Csak közli: felmondta.
Szia,
két éve a fiamnál is ugyan ez volt, bár Ők kevesebb időt kaptak rá emlékeim szerint.
A fiam hamarabb meg tudta tanulni, ha minden nap elolvasta a verset 4-5 alkalommal hangosan. Így mire a hétvége eljött 50-70 %-ban tudta a verset. Szerdáig csak finomítani kellett. Tudom, nem megnyugtató, de a verstanulás a memóriát fejleszti, melyre az ilyen korú gyermekeknek nagyon nagy szüksége is van. Gondold végig, hamarosan újabb és újabb tárgyakkal fog bővülni a tantárgyak sora, ha erre agyban nincs felkészülve a gyerek, el fog vérezni. Nálunk hetedikbe 4 új tárgy jött be egyszerre ( biológia, fizika, kémia, földrajz), szerintem a fiadnál is így lesz.
Egyet tudomásul kell venni, meg kell tanulni, amit feladnak. Most már látom, nem hiábavalóak ezek a dolgok, az eredmény már látszik az én fiamnál. Hangsúlyozom, nem zseni a gyerek, sőt, lusta, mint a föld, de eredményt csak akkor érhet el - és mostanra ezt már Ő is belátta - ha tanul. Hidd el, sokkal, de sokkal több mindent képesek megtanulni, nem kell Őket félteni. ;)
Szülők, tanárok segítség!
5. osztályos a fiam és hetek óta az őrület szélén állok... hétről hétre verstanulás van irodalomból... egyik szerdáról a másikra 12-16 versszakos verset kell megtanulni, felmondani. Nincs szünet, kis pihenő...
Szeretnélek megkérdezni Benneteket, hány verset tanult a Ti gyermeketek, hogyan ment neki, mennyi idő volt kb. (nem konkrétan, csak úgy kb.) ... milyen módon, volt e valami stratégia benne.
Ha valaki meg tudná mondani, mennyi vers megtanulását írja elő a nemzeti alaptanterv (talán ez az), akkor azt is megköszönném...
Mindenki válaszát előre is köszönöm szépen... :)
További ajánlott fórumok:
- 3. osztályos lett a gyerekem
- 6. osztályosok tanítási órán a Múmia c. filmet nézik a tanár beleegyezésével. Szerintetek ez normális?
- Második osztályos lányomnak a Kincskereső kisködmön a kötelező olvasmány. Reális ez?
- Országos Kompetenciamérés...Tanulói kérdőív: 6. osztályos fiamnak adták ma.
- 5. osztályos kirándulás
- Első osztályos követelemények. Minden gyereknek zseninek kell lennie?