Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ
Főoldal » Fórumok » Babák & Mamák fórumok » 5. osztályos verstanulás fórum

5. osztályos verstanulás (beszélgetős fórum)


2013. márc. 9. 15:22

Ajánlanék néhány yuetubes felvétel megkeresését. Régi nagyjaink gyönyörûen szavaltak!

Hangsúly, artikuláció... minden a helyén.

18. migerben (válaszként erre: 15. - Krilion)
2013. márc. 9. 14:47
Valószínűleg tényleg tanárfüggő.
17. migerben (válaszként erre: 16. - Andi6020)
2013. márc. 9. 14:46
Nem bánnám én se, ha tényleg kiment volna a divatból. Nekem gyerekként nem kellett írni, mert idejét múltnak találta a tanárom, a fiaimtól meg kérik...
16. andi6020 (válaszként erre: 14. - Migerben)
2013. márc. 9. 14:44

Elhiszem, de ez nekem akkor is új :)


Nálunk egy kötelező olvasmány van, és olvasónaplót sem kell már írni. Kiment a divatból.

15. Krilion (válaszként erre: 11. - Migerben)
2013. márc. 9. 14:43
Ez a dolog nagyon iskola és tanárfüggő, nálunk például egyik gyereknél sem diktálták le előre, mindig akkor, mikor éppen az az anyag következett.
14. migerben (válaszként erre: 13. - Andi6020)
2013. márc. 9. 14:40
A mi sulinkban így megy. Szeptember elején az első órákon lediktálják a kötelező olvasmányokat, azt is, hogy mikorra kell elolvasni, leadni belőle az olvasónaplót, vagy a fogalmazást. Azt is elmondják, hogy melyik verset és mikorra kérik megtanulni. Amikor a tananyagban sorra kerül, akkor már csak emlékeztetnek a határidőre.
13. andi6020 (válaszként erre: 11. - Migerben)
2013. márc. 9. 14:36
Ilyenről még nem is hallottam.
2013. márc. 9. 14:36

5.-ben tényleg viszonylag sok a megtanulandó vers. Bár nálunk leginkább a János vitéz volt erőltetve.

Himnusz, Szózat, Családi kör már előző években megvolt.

Most, 6.-ban veszik a Toldi-t, meg a Walesi bárdok-at. Eddig.



De sosem kellett egyik szerdáról a másikra 12-16 versszakot megtanulni. Nyolcat maximum.

2013. márc. 9. 14:27
Valószínűleg a tanár már szeptemberben lediktálta a kötelező verseket, a teljesítés legkésőbbi dátumával, csak a gyerek valamiért eddig halogatta a tanulást. Mi is jártunk már így.
10. d71ef05a8e (válaszként erre: 6. - 5bcf1b7c01)
2013. márc. 9. 14:05

Köszönöm, hogy ezt beírtad, én nem tudtam fejből.


Ne de teljesen kizárt heti három irodalomóra mellett, hogy hetente túljutnak ezeken az anyagokon a tanórán is. Márpedig ha nem értelmezik az irodalmi szövegeket, akkor kizárólag memóriafejlesztésre jó a verstanulás, most mondjam azt, hogy akkor annyi erővel a vasúti menetrendet is lehetne memorizálni?


Éppen az a jó a verstanulásban, hogy szókincs, memória, asszociációs készségek, elvont fogalmi gondolkodás, szóbeli készségek, stb. együttesen fejleszthető, nem mellesleg esztétikai élményt is nyújt magának a gyereknek és a hallgatóságnak egyaránt.

9. d71ef05a8e (válaszként erre: 1. - Simóca)
2013. márc. 9. 14:00

Bár alapból nagyon hasznosnak tartom a verstanulást, főleg ebben az életkorban, mert rengetegféle módon és területen fejleszti a készségeket, és ez jóval túlmutat azon, hogy vajon az általános műveltség része-e, hogy a legnagyobb költőktől egy-egy verset tudjon-e kívülről a gyermek. De ezt a hihetetlen mennyiséget én is sokallom. Nagyon könnyen meg lehet utáltatni így a verstanulást. Nem beszélve arról, hogy a minőség itt is fontosabb a mennyiségnél szerintem, inkább mondjon el a kisgyerek két versszakot értelmezve, szépen artikulálva és hangsúlyozva, úgy, hogy nem maradnak benne meg nem értett kifejezések és részek, mint 12-t hadarva, énekelve, értelmezés nélkül.


5. osztályban hétről hétre két-három versszak is elegendő lenne, vagy hosszabb időintervallum alatt egy-egy hosszabb vers, vagy részlet.


A NAT idevonatkozó részét nem tudom fejből, de az biztos, hogy nincsenek megadva annyira konkrét mennyiségek, hogy most 5 versszak vagy 12 a János vitézből és a Toldiból, csak max. annyi, hogy legyenek belőle memoriterek. A pontos mennyiséget a tanár dönti el.

2013. márc. 9. 13:30
Amellett végig kell menni a sorokon úgy is, hogy ért-e minden szót a gyerek, értelmezni a verset, hogy képzeli el a költői képeket stb,mert így is kialakul a szöveghez való kötődés. Sokszor nem elég a tanóra, hogy tényleg értsenek is mindent.
2013. márc. 9. 13:28

Én úgy szoktam, hogy a lányommal leülünk, előolvasom neki 2 soronként, aztán mondja utánam. Újra elmondjuk együtt, aztán továbblépünk, így szépen szakaszosan. Kicsit abbahagyjuk, majd újra elővesszük.


Mikor magyart tanítottam, a hosszú verseket kikérdezés előtt én magam szavaltam el kívülről a gyerekeknek, akik boldogan lesték, van-e benne hiba. Ha találtak, akkor mindenki hibázhatott később annyit "büntetlenül", mint én:) Aki nem szeretett szerepelni, párban, csoportban is felmondhatta.

6. 5bcf1b7c01 (válaszként erre: 1. - Simóca)
2013. márc. 9. 13:26
A Toldi Elôéneke, Elsô Ének végig! A Himnusz, Szózat, Családi kör, Szeptember végén, Juhász Gyula, József Attila versek végig, János vitézbôl is sok!!! A legjobb memoriterek!! Nem kell ôket félteni!
2013. márc. 9. 13:14

Valami miatt összetorlódott ez a dolog nálatok. A fiam konkrétan utált verset tanulni és gyakran nem szólt,hogy miből mit kell megtanulni, csak amikor már az egészet tudni kellett, akkor hasaltunk neki. De akkor bizony egyszuszra sok volt!:) Nem lehet, hogy nálatok is hasonló a helyzet?:)

A lányom meg kis szorgalmaska volt, vele úgy voltam, mint dus a fiával!:)

4. dus
2013. márc. 9. 13:05

Az én fiam is 5. osztályos.

A János vitézből szakaszok voltak (8 versszakonként), a Családi körből 2 versszak volt, de olyan sokat nem adnak fel nekik. Mi két tanítási nyelvű suliba járunk, ott a Magyar mellé még Szlovákból vannak oldalas monológok(hetente 1szer biztos), plusz néha Angolból párbeszédek.

Viszont az én Fiam úgy tanulja meg őket, hogy én észre sem veszem. Csak közli: felmondta.

2013. márc. 9. 12:55

Szia,

két éve a fiamnál is ugyan ez volt, bár Ők kevesebb időt kaptak rá emlékeim szerint.


A fiam hamarabb meg tudta tanulni, ha minden nap elolvasta a verset 4-5 alkalommal hangosan. Így mire a hétvége eljött 50-70 %-ban tudta a verset. Szerdáig csak finomítani kellett. Tudom, nem megnyugtató, de a verstanulás a memóriát fejleszti, melyre az ilyen korú gyermekeknek nagyon nagy szüksége is van. Gondold végig, hamarosan újabb és újabb tárgyakkal fog bővülni a tantárgyak sora, ha erre agyban nincs felkészülve a gyerek, el fog vérezni. Nálunk hetedikbe 4 új tárgy jött be egyszerre ( biológia, fizika, kémia, földrajz), szerintem a fiadnál is így lesz.


Egyet tudomásul kell venni, meg kell tanulni, amit feladnak. Most már látom, nem hiábavalóak ezek a dolgok, az eredmény már látszik az én fiamnál. Hangsúlyozom, nem zseni a gyerek, sőt, lusta, mint a föld, de eredményt csak akkor érhet el - és mostanra ezt már Ő is belátta - ha tanul. Hidd el, sokkal, de sokkal több mindent képesek megtanulni, nem kell Őket félteni. ;)

2013. márc. 9. 12:43
Én nem vagyok szülő, se tanár, de ez nagyon sok! Emlékszem nekünk a János vitézből kellett szakaszokat tanulni, amit kívülről kellett és hosszú volt az a Himnusz, Szózat, Walesi bárdok. Gimnáziumban meg ennyit se.
2013. márc. 9. 12:39

Szülők, tanárok segítség!

5. osztályos a fiam és hetek óta az őrület szélén állok... hétről hétre verstanulás van irodalomból... egyik szerdáról a másikra 12-16 versszakos verset kell megtanulni, felmondani. Nincs szünet, kis pihenő...

Szeretnélek megkérdezni Benneteket, hány verset tanult a Ti gyermeketek, hogyan ment neki, mennyi idő volt kb. (nem konkrétan, csak úgy kb.) ... milyen módon, volt e valami stratégia benne.

Ha valaki meg tudná mondani, mennyi vers megtanulását írja elő a nemzeti alaptanterv (talán ez az), akkor azt is megköszönném...

Mindenki válaszát előre is köszönöm szépen... :)

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2021, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Facebook