Főoldal » Fórumok » Egyéb témák » Matekosok segítsetek! fórum

Matekosok segítsetek! (beszélgetős fórum)

1 2 3 4 5
98. 80ASIQ (válaszként erre: 97. - Virgilius)
2011. márc. 25. 10:40
Gyermekeim aránylag jó helyezést értek el. Értsd: Kb 1000 közül benne voltak az első 200-ba. Úgy, hogy utólagosan megnézve, az utolsó 3-at meg sem csinálták és a többi közül is tévesztettek itt-ott. Persze én otthon jóval több időt töltöttem vele, hogy átnézzem, megoldjam, mint amennyi időt ők kaptak a versenyen. Egy faladatsort találtam. Ha gondolod, beszkennelem és a szkennelt képet küldeném. De ehhez egy képeket is fogadó email címre lenne szükség.
97. virgilius (válaszként erre: 93. - CsillagTM)
2011. márc. 25. 10:29
Azért a Zrínyire sem ufók mennek, hanem átlagos jófejű gyerekek. Aki többet gyakorol, az jobb eredményt ér el, ennyi. Nincs benne semmi trükk. :)
96. CsillagTM (válaszként erre: 95. - Dallam)
2011. márc. 24. 18:42

a negyedikeseknek nem fognak nagyobb számokat adni, direkt.

hiszen az már nem oldható meg, csak bonyolultabban.

95. dallam (válaszként erre: 92. - CsillagTM)
2011. márc. 24. 16:08

Elsőre az ugrott be, vajon nem voltunk mi osztálytársak? :)) Nem, mivel sem a kor, sem a lakhely nem azonos. Nekem is hasonló matektanárom volt, imádtam, és a mai napig imádom a matekot...viszont matek terén gyengébb osztálytársaim erre nem így emlékeznek vissza, mert nekik szenvedés volt az egész, a magas szintű magyarázatokból nem értettek meg semmit. Őket igazából akkor értettem meg, amikor a lányomnak kellett és kell magyarázzam a feladatokat. A lányom is kitűnő, most másodikos, de sosem lesz erőssége a matek. Sok magyarázattal, szemléltetéssel végül mindent megért, utána a hasonló feladatokat könnyedén megoldja, de egyedül, első látásra nem ugrik be neki a feladat megoldása. Nem vagyunk egyformák, nekem ilyesmivel sosem volt gondom. Sok játékos feladatot oldunk együtt, mivel a logikus gondolkodás ezzel kiválóan fejleszthető.Viszont csodálkozva figyelem, hogy milyen könnyedséggel sajátítja el az idegen nyelveket, ami nekem bizony sokkal nehezebben ment.


Újraolvastam a 15. hozzászólást, én ezt nem tartom jó megoldásiránynak, mivel nagyobb számoknál elég hosszú, és unalmas lenne a megoldásig eljutni, viszont kiindulópontnak, megfigyelni az összefüggéseket jó.

94. CsillagTM (válaszként erre: 68. - Etke75)
2011. márc. 24. 14:57
tökre egyetértek!
93. CsillagTM (válaszként erre: 86. - Tulipantunder)
2011. márc. 24. 14:55

szerintem is elfogadják, később kombinatorikához is jó lesz ez a fajta rendszerező gondolkodás.


a Zrínyi meg, hát igen, az nem ez a pálya :) de az nem is alapkövetelmény.

92. CsillagTM (válaszként erre: 65. - Dallam)
2011. márc. 24. 14:52

ezek szt mégsem sikerült átolvasni rendesen: a 15. hszt ajánlom pl. a figyelmedbe.


a matektanáromról csak annyit, h abból a csoportból 4-en országos versenyeken is toltuk, további 6-8 fő "csak" megyei versenyekig és a gimis specmat tagozatig vitte, mindezt úgy, h szerettük a tanárt és a matekot is. a gyerek nem hülye, csak gondolkodásra kell fogni. ahhoz képest, mi volt 40-50 éve már az én oktatásom is gagyi volt ált/középiskolában és egyetemen is. amúgy matematikus lettem, és továbbra is szeretem a matekot, azt a perverz mindenemet:)

91. 80ASIQ (válaszként erre: 90. - Virgilius)
2011. márc. 24. 10:28
Utánanézek, de nem igérek biztosat.
90. virgilius (válaszként erre: 88. - 80ASIQ)
2011. márc. 24. 09:16
Megnézzük? Ha megvan még, küldd át akár priviben. :)
89. 80ASIQ (válaszként erre: 86. - Tulipantunder)
2011. márc. 23. 22:21

Alsóban még volt becslés, próbálgatás, bővös kocka. Ez utóbbi nem is mehet másképpen. Felső tagozatban már azt mondták, a matekben számítást kell végezni, nem találgatni, próbálgatni.

A matek nagyon sokoldalú tudomány, biztosan van (van, az előbb írtam) találgatós része is. Az előbb én fogalmaztam - ezek szerint - rosszul.

Nemrég szinuszokkal, koszinuszokkal foglalkoztam. Nem nagyon, csak egy kicsit. Ott is van választási lehetőség, hiszen különböző szögekhez tartozhat ugynaz a sin/cos érték. 360 fokon belül.(is)

88. 80ASIQ (válaszként erre: 84. - Virgilius)
2011. márc. 23. 22:16

Ha jól emlékszem, 5-iktől 8-ikig volt ez.

Az utolsó három feladat volt olyan, hogy a mai napig sincs megcsinálva. Símán eljutottam a 12.-ig, de akkor már ráuntam, láttam, hogy momentán nem megy és félretettem, hogy majd később újra nekiugrom. Azóta is ugrom, csak még nem értem röppályám végére.

87. dominós (válaszként erre: 49. - Etke75)
2011. márc. 23. 21:27
vagy 10 kétfejű állatka :-)
86. Tulipantunder (válaszként erre: 82. - 80ASIQ)
2011. márc. 23. 20:34

Miért ne fogadnák el a próbálgatásokat? Az az alapja annak, hogy később rövidebb úton is megértse az összefüggéseket. Ahol nem fogadják el, ott már gond van - nem a gyerekkel!



Azért a Zrínyi matek már nem a matek óra :))) Ott persze, hogy nincs idő próbálgatni, de nem is arról szól.

85. virgilius (válaszként erre: 82. - 80ASIQ)
2011. márc. 23. 19:53
Szerintem eleinte még lehet, de nem elegáns már ott sem. A Zrínyin idő sincs próbálgatásra.
84. virgilius (válaszként erre: 83. - 80ASIQ)
2011. márc. 23. 19:52
De, szokott menni a gyermek, 3-tól lehet menni. Melyik évfolyamé fogott meg? Néha engem is megdolgoztat olyik. :)
83. 80ASIQ (válaszként erre: 75. - Virgilius)
2011. márc. 23. 19:38
Te nem ismered a Zrínyi matekversenyt? Kisiskolásoknak készült, persze lehet, hogy felsősöknek, nem emlékszem pontosan. Ha jól emlékszem 15 feladat volt benne, az utolsó 2 vagy 3 bizony megfogott!
82. 80ASIQ (válaszként erre: 75. - Virgilius)
2011. márc. 23. 19:36

Lehet. Mi annakidején csak felsőben tanultuk az egyenleteket. Saját gyerekeimnél már alsóban láttam olyan feladatokat, hogy igencsak vakaróztam neki. Lehet, hogy az egyenlet még tényleg nem része a tananyagnak.

Elfogadják matakórán a próbálgatásos megoldásokat?

Mertén úgy emlékszem vissza, hogy nálunk nem fogadták el. Persze régen volt, az emlékezet torzít.

Táblázatot is lehet csinálni körülbelüli nyúlszámmal illetve pulykaszámmal. Sorozni 4-gyel illetve 2-tel és összeadogatni. Elsőre biztosan nem lesz jó, de néhány próbálkozás után meglesz az eredmény. Nekem ez nem gond, de gyerekkoromban, bizony jóval türelmetlenebb voltam.

81. dallam (válaszként erre: 79. - Virgilius)
2011. márc. 23. 18:56
Igazad van, jó a megoldásod.
2011. márc. 23. 18:45
Egyébként az én gyerekeim is kísérletezgetve számolták ki, az egyik negyedikes, a másik másodikos. Kijött nekik, csak lassabban.
79. virgilius (válaszként erre: 78. - Dallam)
2011. márc. 23. 18:35

Végül is úgy.

Ha mind 15 lapos lenne, akkor lenne 900 lapom, 18x15.

De 1050 van, vagyis marad 150 lap.

80-50=30, ennyi a különbség a két füzet vastagsága között, tehát 150:30= 5.

Vagyis 5 vastagabb lesz, és 18-5=13 vékonyabb.

78. dallam (válaszként erre: 77. - Virgilius)
2011. márc. 23. 17:54

Jó a megoldásod, de azt nem árultad el, hogy úgy oldottad-e meg, mint az állatost.


A feladat ugyanolyan: 18 állat 18 fejjel, akiknek összesen 1050 lábuk van. Szörnyállatok, mivel egyesek 50 lábúak, mások pedig 80-al rendelkeznek:) Nem is szörnyek, hanem egyszerű soklábúak :)

77. virgilius (válaszként erre: 76. - Dallam)
2011. márc. 23. 17:30
13 50 lapos és 5 80 lapos, de ez szerintem egyáltalán nem ugyanilyen típusú feladat. :)
76. dallam (válaszként erre: 74. - Virgilius)
2011. márc. 23. 17:16

Ahhoz, hogy érthető legyen, hogy a te megoldásod helyessége csupán véletlen, írok egy ehhez hasonló feladatot.


Egy tanuló 50 és 80 lapos füzeteket vásárolt, összesen 18 füzetet. Hány füzetet vásárolt mindegyikből, ha a füzeteknek összesen 1050 lapja volt?

75. virgilius (válaszként erre: 72. - 80ASIQ)
2011. márc. 23. 17:14
Az egyenlethez még kicsik. :)
74. virgilius (válaszként erre: 65. - Dallam)
2011. márc. 23. 16:57
Miért lenne az én megoldásom véletlen egybeesés???
73. dallam (válaszként erre: 71. - Etke75)
2011. márc. 23. 14:48
Ha kisgyereknek kell segíteni matek feladatnál, főleg logikai feladatnál, bármikor szívesen segítek.
72. 80ASIQ
2011. márc. 23. 14:35

Van összesen 36 állat.

Egyrészt vannak nyulak. Ha nyulakat kivesszük az összes állat közül akkor az (36-nyulak) lesz. (Ők a pulykák, amire én azt mondom, hogy 36-nyulak.)

Tehát:


nyulak x 4 + (36-nyulak) x 2 = 102 (lábak száma)


alakítgatva:


nyulak x 4 + 72 - nyulak x 2 = 102


mindkét oldalból, hogy az egyenlőség fennmaradjon, kivonunk 72-t:


nyulak x 4 - nyulak x 2 = 30


A baloldali kivonás elvégzése után az egyenlet:


nyulak x 2 = 30


Minkét oldal osztva 2-vel:


nyulak = 15


15 nyulunk van.


36 - 15 = 21 pulykánk


A nyulaknak összesen van 60 lába

A pulykáknak összesen 42 lába


Összesen 102 láb.

--


Szépen, lassan türelmesen gondoljátok át újra!

Remélem, érthető.

71. Etke75 (válaszként erre: 70. - Dallam)
2011. márc. 23. 14:34
Köszönöm a segítséget!
70. dallam (válaszként erre: 68. - Etke75)
2011. márc. 23. 14:30
Remélem, a következő válaszom után érthetőbb a feladat, és sikeresen tudtok segíteni a gyerekeknek.
69. dallam (válaszként erre: 66. - Etke75)
2011. márc. 23. 14:28

Megpróbálom elmagyarázni, hogy is kell ilyen feladatoknál gondolkozni:


Először feltételezzük, hogy minden állat 4 lábú. Így lesz 144 láb.


Másodszor feltételezzük, hogy 1 db. 2 lábú, és a többi 4 lábú. Így kapunk 142 lábat.


Megfigyelhetjük, hogy kettesével csökken a különbség. 144-102 az 42. 42-t osztjuk 2-vel, így kapjuk meg a 21 kétlábú állatot. Kettővel osztunk, mivel ennyivel csökkent a különbség, nem a lábak száma miatt.


A többi négy lábú:)

1 2 3 4 5

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook