Matekosok segítsetek! (beszélgetős fórum)
a negyedikeseknek nem fognak nagyobb számokat adni, direkt.
hiszen az már nem oldható meg, csak bonyolultabban.
Elsőre az ugrott be, vajon nem voltunk mi osztálytársak? :)) Nem, mivel sem a kor, sem a lakhely nem azonos. Nekem is hasonló matektanárom volt, imádtam, és a mai napig imádom a matekot...viszont matek terén gyengébb osztálytársaim erre nem így emlékeznek vissza, mert nekik szenvedés volt az egész, a magas szintű magyarázatokból nem értettek meg semmit. Őket igazából akkor értettem meg, amikor a lányomnak kellett és kell magyarázzam a feladatokat. A lányom is kitűnő, most másodikos, de sosem lesz erőssége a matek. Sok magyarázattal, szemléltetéssel végül mindent megért, utána a hasonló feladatokat könnyedén megoldja, de egyedül, első látásra nem ugrik be neki a feladat megoldása. Nem vagyunk egyformák, nekem ilyesmivel sosem volt gondom. Sok játékos feladatot oldunk együtt, mivel a logikus gondolkodás ezzel kiválóan fejleszthető.Viszont csodálkozva figyelem, hogy milyen könnyedséggel sajátítja el az idegen nyelveket, ami nekem bizony sokkal nehezebben ment.
Újraolvastam a 15. hozzászólást, én ezt nem tartom jó megoldásiránynak, mivel nagyobb számoknál elég hosszú, és unalmas lenne a megoldásig eljutni, viszont kiindulópontnak, megfigyelni az összefüggéseket jó.
szerintem is elfogadják, később kombinatorikához is jó lesz ez a fajta rendszerező gondolkodás.
a Zrínyi meg, hát igen, az nem ez a pálya :) de az nem is alapkövetelmény.
ezek szt mégsem sikerült átolvasni rendesen: a 15. hszt ajánlom pl. a figyelmedbe.
a matektanáromról csak annyit, h abból a csoportból 4-en országos versenyeken is toltuk, további 6-8 fő "csak" megyei versenyekig és a gimis specmat tagozatig vitte, mindezt úgy, h szerettük a tanárt és a matekot is. a gyerek nem hülye, csak gondolkodásra kell fogni. ahhoz képest, mi volt 40-50 éve már az én oktatásom is gagyi volt ált/középiskolában és egyetemen is. amúgy matematikus lettem, és továbbra is szeretem a matekot, azt a perverz mindenemet:)
Alsóban még volt becslés, próbálgatás, bővös kocka. Ez utóbbi nem is mehet másképpen. Felső tagozatban már azt mondták, a matekben számítást kell végezni, nem találgatni, próbálgatni.
A matek nagyon sokoldalú tudomány, biztosan van (van, az előbb írtam) találgatós része is. Az előbb én fogalmaztam - ezek szerint - rosszul.
Nemrég szinuszokkal, koszinuszokkal foglalkoztam. Nem nagyon, csak egy kicsit. Ott is van választási lehetőség, hiszen különböző szögekhez tartozhat ugynaz a sin/cos érték. 360 fokon belül.(is)
Ha jól emlékszem, 5-iktől 8-ikig volt ez.
Az utolsó három feladat volt olyan, hogy a mai napig sincs megcsinálva. Símán eljutottam a 12.-ig, de akkor már ráuntam, láttam, hogy momentán nem megy és félretettem, hogy majd később újra nekiugrom. Azóta is ugrom, csak még nem értem röppályám végére.
Miért ne fogadnák el a próbálgatásokat? Az az alapja annak, hogy később rövidebb úton is megértse az összefüggéseket. Ahol nem fogadják el, ott már gond van - nem a gyerekkel!
Azért a Zrínyi matek már nem a matek óra :))) Ott persze, hogy nincs idő próbálgatni, de nem is arról szól.
Lehet. Mi annakidején csak felsőben tanultuk az egyenleteket. Saját gyerekeimnél már alsóban láttam olyan feladatokat, hogy igencsak vakaróztam neki. Lehet, hogy az egyenlet még tényleg nem része a tananyagnak.
Elfogadják matakórán a próbálgatásos megoldásokat?
Mertén úgy emlékszem vissza, hogy nálunk nem fogadták el. Persze régen volt, az emlékezet torzít.
Táblázatot is lehet csinálni körülbelüli nyúlszámmal illetve pulykaszámmal. Sorozni 4-gyel illetve 2-tel és összeadogatni. Elsőre biztosan nem lesz jó, de néhány próbálkozás után meglesz az eredmény. Nekem ez nem gond, de gyerekkoromban, bizony jóval türelmetlenebb voltam.
Végül is úgy.
Ha mind 15 lapos lenne, akkor lenne 900 lapom, 18x15.
De 1050 van, vagyis marad 150 lap.
80-50=30, ennyi a különbség a két füzet vastagsága között, tehát 150:30= 5.
Vagyis 5 vastagabb lesz, és 18-5=13 vékonyabb.
Jó a megoldásod, de azt nem árultad el, hogy úgy oldottad-e meg, mint az állatost.
A feladat ugyanolyan: 18 állat 18 fejjel, akiknek összesen 1050 lábuk van. Szörnyállatok, mivel egyesek 50 lábúak, mások pedig 80-al rendelkeznek:) Nem is szörnyek, hanem egyszerű soklábúak :)
Ahhoz, hogy érthető legyen, hogy a te megoldásod helyessége csupán véletlen, írok egy ehhez hasonló feladatot.
Egy tanuló 50 és 80 lapos füzeteket vásárolt, összesen 18 füzetet. Hány füzetet vásárolt mindegyikből, ha a füzeteknek összesen 1050 lapja volt?
Van összesen 36 állat.
Egyrészt vannak nyulak. Ha nyulakat kivesszük az összes állat közül akkor az (36-nyulak) lesz. (Ők a pulykák, amire én azt mondom, hogy 36-nyulak.)
Tehát:
nyulak x 4 + (36-nyulak) x 2 = 102 (lábak száma)
alakítgatva:
nyulak x 4 + 72 - nyulak x 2 = 102
mindkét oldalból, hogy az egyenlőség fennmaradjon, kivonunk 72-t:
nyulak x 4 - nyulak x 2 = 30
A baloldali kivonás elvégzése után az egyenlet:
nyulak x 2 = 30
Minkét oldal osztva 2-vel:
nyulak = 15
15 nyulunk van.
36 - 15 = 21 pulykánk
A nyulaknak összesen van 60 lába
A pulykáknak összesen 42 lába
Összesen 102 láb.
--
Szépen, lassan türelmesen gondoljátok át újra!
Remélem, érthető.
Megpróbálom elmagyarázni, hogy is kell ilyen feladatoknál gondolkozni:
Először feltételezzük, hogy minden állat 4 lábú. Így lesz 144 láb.
Másodszor feltételezzük, hogy 1 db. 2 lábú, és a többi 4 lábú. Így kapunk 142 lábat.
Megfigyelhetjük, hogy kettesével csökken a különbség. 144-102 az 42. 42-t osztjuk 2-vel, így kapjuk meg a 21 kétlábú állatot. Kettővel osztunk, mivel ennyivel csökkent a különbség, nem a lábak száma miatt.
A többi négy lábú:)
További ajánlott fórumok:
- 100 kiló vagyok, szeretnék lefogyni, segítsetek!
- Terhességi teszt, leghamarabb mikor lehet pozitív? Segítsetek!
- Férfi meddőség! Segítsetek!
- Műfogsorosok segítsetek!!!
- Két kosárban 22 alma van. Az egyikben 6-tal több, Hány alma van külön külön a kosarakban? Matekosok segitsetek!
- Segítsetek matekosok! Nem tudok rájönni a következő példa megoldására! Egyszerűsítsd: 2xnégyzet-x-15 per 4xnégyzet+20x+25