Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ
Főoldal » Cikkek » Babák & Mamák témák » Gyerek az autóban cikk

Gyerek az autóban


Tegyük tisztába, hogyan kellene a gyerekeket az autóba ültetni, milyen módokon tehetjük biztonságosabbá az utazásukat, illetve milyen jogszabályokat kell betartani. Sajnos nagyon sok autós szülőt látok, akiknek vagy fogalmuk sincs ezekről, vagy pedig felelőtlen és tudatlan a gyerekével kapcsolatos biztonsági előírások témájában.
Gyerek az autóban
Kép: Pixabay

Ha fékezéskor egy gyerek nincsen bekötve vagy nincsen megfelelően rögzítve az ülésben, testsúlyának többszörösének megfelelő erővel csapódhat be az előtte lévő ülésbe, vagy akár még ki is repülhet az autóból. Sokan azt gondolják, jól vezetnek, nem lehet baj azon a rövidke úton az iskoláig... Csak azt felejtik el, hogy akármilyen jól vezet is valaki, ha összetalálkozik egy figyelmetlen, gyakorlatlan vagy akár részeg sofőrrel, akkor rajta kívül álló tényezők lépnek be a képbe és lehetnek visszavonhatatlan következményekkel az életére.


A gyerekeinkért mi vagyunk felelősek és kötelesek vagyunk gondoskodni arról, hogy a lehető legnagyobb biztonságban utazzanak, a rövid utakon is, akkor is, ha hisztiznek a bekötés ellen, vagy mert elől akarnak utazni.


A legfontosabb, hogy az ülésválasztásnál tekintettel kell lenni a gyerek súlyára és magasságára is. Az ülésen nem érdemes spórolni, hiszen baj esetén ez fogja megvédeni őt.



Újszülött kortól: hordozók


Már a szülés előtt be kell szerezni az ülést, amivel majd a babát hazaszállítjuk. Az újszülöttek csontjai, vázrendszere, izomzata még fejletlenebb, védtelenebb a külső behatásokkal szemben. Felelőtlenség az anyja karjában hazaszállítani!

0+ kategóriájú biztonsági babahordozót érdemes beszerezni, amit lehetőség szerint a hátsó ülésre kell rögzíteni, menetiránynak háttal, hogy fékezéskor a fej ne lendülhessen előre. Az átlag ülések általában 13 kilóig használhatóak, de vannak már 18 vagy akár 25 kilóig is. Ha nem akarjuk cserélgetni, ezekből a kategóriákból érdemes választani.


Nagyon fontos! Ha mégis az első ülésre kötjük be a babát, a légzsákot KÖTELEZŐEN ki kell kapcsolni, mert ha bekapcsolva marad, baleset esetén hatalmas bajt okozhat!


Ha már nagyobbacska a baba ( 9 kg felett)

Lecserélhetjük a hordozót olyan gyerekülésre, ami 18 kilóig használható. Ma már nagyon modern megoldások is léteznek, amelyekben a dőlésszög változtatható, az ülés akár el is fordítható, amikor be akarjuk ültetni, vagy ki akarjuk venni a a kicsit. Ha nem számít az ár, akkor megéri erre áldozni a kényelemért, a biztonság szempontjából nem érdekes. Fontosabb szempont, hogy az ülés ISOFIX rendszerű-e. Ez azt jelenti, hogy az ülést (ha az autó is megfelel ennek) nem csupán az üléshez, hanem az autó vázához is rögzítjük, ez nagyban növeli biztonságot, hiszen nem csak az öv tartja.

Fontos az is, hogy az ülés maga milyen övvel rendelkezik. Legyen ötpontos rendszere és ügyeljünk arra, hogy olyan csat legyen rajta, amit a gyerek nem tud kinyitni. Jó, ha az öv állítható, hiszen ez esetben a növekedéssel együtt állíthatjuk mindig kellően szorosra, vagy akár a ruha mennyiségétől is függően változtathatjuk (télen, az overálok idején nagyon hasznos, ha ezt egy mozdulattal meg lehet tenni és nem kell vele sokat szenvedni).



Kombinálható ülések


Mindig legyen elsődleges szempont a biztonság mellett a gyerek kényelme is. Figyelembe kell venni, hogy télen több ruhában már kényelmetlen is lehet egy szűkebb ülés. Már kaphatóak olyanok, amelyek kombinálhatók 9 kilótól egészen akár 36 kilóig is. Ezekben vannak kivehető szűkítők, fejtartók, megfelelő pontig ereszthető-emelhető a váll- és fejvédő rész, a gyerek magasságától függően is.

15 kiló után már olyan ülések kaphatók, amelyek később ülésmagasítóvá alakíthatóak. Ezekben már az öv magassága is tetszőlegesen állítható, nagyon fontos, hogy az övterelők segítségével a gyereket a biztonsági öv megfelelően, a válla magasságában rögzítse! Ez azért lényeges, mert nagyobb fékezés esetén elkerülhető, hogy az öv a gyereket a nyakánál szorítsa meg. További kényelmi funkció lehet, hogy dönthető-e a háttámla a kívánt szögben.



Ülésmagasítás és annak elhagyása


Amíg a gyerek nem éri el a 150 centimétert, jogszabályilag kötelező ülésben vagy ülésmagasítón ülnie, ha elöl ül. Hátul már 135 centimétertől ülhet bekötve. Figyeljünk rá, hogyan kényelmes és biztonságos neki. Ha látszik, hogy az öv még nem megfelelően fogja a testét, ha vágja a nyakát, akkor inkább tegyünk alá még egy magasítót. Neki is kényelmesebb lesz és a biztonsága is nagyobb.



Sokszor látom közlekedés közben, hogy a gyerek a hátsó ülésen nincs bekötve, a két ülés között kapaszkodva trécsel az épp vezető szülővel. Jó dolog, ha nevetgélve diskurálni az iskolába menet, én is szeretem. De kedves felelőtlen szülők! Baj bármikor történhet, sajnos sokszor történik is. Legyetek inkább előrelátóak, eszméket cserélni a bekötött, biztonságban utazó gyerekkel is lehet! Maximum kicsit hangosabban kell beszélni. :)


Mindenkinek biztonságos, kellemet utazást kívánok! :)




Írta: boldogzokni, 2019. április 2. 09:08
Fórumozz a témáról: Gyerek az autóban fórum (eddig 9 hozzászólás)

Ha ez a cikk tetszett, az alábbiakat is ajánljuk figyelmedbe:


Minden jog fenntartva © 2005-2019, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Facebook