Érettségi, pontok, továbbtanulás - gimi után (beszélgetős fórum)
Na, pont ezért dilemmázik a fiam ezen a pályán. Ő (elnézést, hogy fényezem, de...) nagyon gyorsan tanul, viszonylag szorgalmas is, felelősségteljes, alapos, de rzelmes is, ezért örlődik tajta, akar-e emberek életével
játszani.
A lányomban nincsenek ilyen skrupulusok, szerintem ő simán fog vágni, ha kell, nála inkább az odáig vezető út miatt aggódom néha. De egyelőre (mos nyári gyoestalpaló angolra jár) teljesen kivetkőzött önagából és szorgalmasan megírja a napi 10 oldal leckét, állítólag új életet kezdett. Meglátjuk.
Volt gimis évfolyamtársam (lány) szakvizsgázott sebész. Mikor megkapta az orvosi diplomáját, bezárta a fiókba és egyetlen egy napig nem használta.
Addigra lett a szorgos tanulásból teljesen elege.
Jelenleg egy permakulturás farmon dolgozik. Boldog, hogy nem kell a családján és a farm élőlényein túl felelősséget vállalnia. Teljesen kiégett még 30 éves kora előtt.
De pont ez a lényeg. Lehet, hogy nagy átlagban vannak eltérések, de az ilyen kijelentések azért diszkriminatívak, mert hiába különbözik az egyén az átlagtól, az ilyen minősítések lenyomják, akadályozzák.
Mondok példát. Az afroamerikaiak pl. a leginkább a sportban és zenében tehetségesek. Ez ugyan egy pozitív kijelentés, de burkoltan azt is mondja, hogy másban meg nem annyira, ezért jobb pl. ha fehér orvoshoz/ügyvédhez mész.
Ugyanez érvényes a nőkre és sajnos még a mai napg is vannak ilyen sztereotípiák. Az én lányom pl. sokkal nagyobb önbizalommal és kockázavállalási képességekkel rendelkezik mint a legtöbb fiú, mondtam is neki, hogy ez egy jó sebész tulajdonság, már csak a 15 év szorgos tanulás hiányzik. :-) De ha meglesz a 15 év netán, meg fogja kapni, hogy nő, kicsi, túl szép ahhoz, hogy okos legyen.
A fizikai adottságokon túl már nagyon necces terep, mert számos utatás igazolta, hogy ez egyrészt legenda, másrészt nevelés kérdése.
Megjegyzem a fizikai adottságotban is döntögetik a tabukat. A szinkronúszásban pl. a pasik megjelenése sokáig nagy vita tárgya volt, egyébként pont azért tntek el a sportág története elején, mert amikor elkezdett nehezedni, kellett a hajlékonyság, köszönték, nem kértek belőle, de mára kiderült, hogy sok gyakorlással a pasik is tudnak ugyanolyan hajlékonyak lenni és meg tudnak csinálni bármilyen olyan elemet, amit a nők.
Az én lányom úgy fogalmazott tegnap este, amikor ezt vitattuk, hogy vicces, hogy 2022-ben még arról beszélgetünk, hogy vannak női meg férfi tulajdonságok.
14 éves, de néha nagyon bölcs. :-)
"vigyél kávét egy idegen állatorvosnak"
Van már jelölt?
A prekoncepciókkal kapcsolatban maximálisan egyetértek veled. Nem véletlen, hogy vannak kifejezetten lányoknak szóló, műszaki területeket népszerűsítő programok, csak lány matekolimpia (és komoly, civil szervezet áltakl tartott felkészítő is rá).
Nyári Krisztián mai posztját is érdemes megnézni.
Megnéztem. Az eredetit is.
Megtudtam, hogy a fiam lány és a lányom fiú igazából.
És hogy a magyar pedagógusok/szülők erős prekoncepcókkal fertőzöttek, így nagy az esély az önbeteljesítő jóslatra.
A demográfiai-társadalmi következményekkel nem foglalkoznék most, ahhoz nem volt elég a kis meggyes söröm.
A lányom leendő végzettségét kerestük nemrég a CV_jéhez. Ő pl. nem is közgdász lesz. Pedig az egyeteme neve lefordítva szintén közgazdasági.
Es nincs is dok matekja. Mindösszesen egyetlen egy vizsgát kellett tegyen matematikából és egyet statisztikából. Gyakorlati szemunáriuma nem is volt. Persze szakosodhatna úgy is hogy ki lenne tömve matekkal. De nem muszáj. És azt nem mondanßm, hogy a képzés, smiben részt vesz lebutított lenne.
További ajánlott fórumok:
- Kérdések és félelmek a felnőttkori érettségivel kapcsolatban
- Középiskolai továbbtanulás NEM gimibe készülőknek
- A 2010-es felvételi pontszámításban megmarad e az érettségi pontok duplázása? Valakit érint?
- 2013-ban érettségizők továbbtanulása
- Diakonia érettségi előnyt jelenthet a továbbtanulás szempontjából?
- Érettségi pontok!