Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ
Főoldal » Cikkek » Diéta & Fitness témák » Egészségdiéta cikk

Egészségdiéta


A makrobiotikus diéta szigorúbb bármely fogyókúrás módszernél, melyet eddig megismerhettünk, viszont követői az egészséges élet megszállotjaként sokszor örökre rabjai maradnak ennek az életmódnak.

Szinte kizárólag szemes gabona (pl. barna rizs), valamint zöldségfélék és halételek fogyasztását engedélyezi, ám a menü sokszor tofut és algát is tartalmazhat, azonban mindenfajta kenyér, hús és tejtermék fogyasztása tiltott.


Alapvetően az emberi faj nem ragadozó, természetes tápanyagai a gabonafélék, a magvak, a zöldségek és gyümölcsök, éppen ezért a diéta is hasonló elvet követ. Egyes magyarázatok szerint a daganatok kialakulásának megelőzésében is fontos szerepet játszik, hiszen csak bio élelmiszerek fogyaszthatóak, melyek a magas rostanyag és vitamin bevitelnek köszönhetően segítik az egészséges életmódot.


Teljes értékű gabonafélék


A diéta során a tápanyagok mintegy felét a gabonafélék alkotják. Ide tartozik a rizs, köles, zab, árpa, búza, kukorica, illetve a hazánkban újra divatos hajdina. A diéta során ügyelni kell a jó minőségre, hiszen az egészséges egyensúly megteremtése érdekében nem szabad mesterséges anyagokat (színezékeket, vegyszereket) tartalmazó ételeket fogyasztani.

Mivel ezek a tápanyagok teszik ki az étrend mintegy felét, bizonyos szabályokon enyhítettek. Időnként fogyasztható teljes kiőrlésű lisztből készített élesztőmentes kenyér is. A gabonafélék számtalan módon elkészíthetők, édességek, s főételek alapanyagaként egyaránt beváltak, ám azért lehetőleg figyelni kell arra, hogy főként durván őrölve fogyaszuk.



Zöldségfélék


A diéta során az étrend mintegy 20-30 százalékát a friss, bio zöldségek teszik ki, melyek értékes rostjaiknak köszönhetően segítik az emésztést, s a belőlük nyert vitaminok az immunrendszert is erősítik. Az általunk leggyakrabban fogyasztott zöldségek (paprika, paradicsom, burgonya) nem tiltottak ugyan, de rendszeres fogyasztásuk a makrobiotikus diétát követőknek nem ajánlott.

A zöldségeket általában párolva fogyasztják, de hidegen sajtolt -nem finomított- olajban történő sütés is megengedett. A hagyma, retek, sárgarépa, brokkoli, kelkáposzta és sütőtök rendszeres fogyasztása megengedett. Hetente egy-két alkalommal használható kapor, uborka és zeller is, de csupán a megfelelő évszakban, hiszen az üvegházban nevelkedett növények nem rendelkeznek megfelelő tulajdonságokkal.


Egyéb ételek, italok


A diéta során más ételeket is szabad fogyasztani, ezek azonban a teljes étrendnek csupán kisebb hányadát jelentik. A tofu, a lencse, valamint a tengeri algafélék szintén hasznos részét képezik a bevitt tápanyagoknak. A lencse és a sóska vasban gazdag, így helyettesíthetik az állati bensőségeket, az alga pedig számtalan értékes ásványi anyaga mellett magas rosttartalommal rendelkezik.

Ritkán ugyan, de levesek fogyasztása is megengedett, melyek szintén zöldségekből készíthetők. Az ízesítés során szójaszósz, tengeri só használata megengedett. A folyadékbevitel nagy részét tiszta forrásvíz képezi, ez lehet bármilyen ízesítetlen, tiszta, szénsavmentes ásványvíz. A natúr teák fogyasztása is megengedett, azonban csak akkor, ha nem tartalmaznak semmilyen aromát, vagy vegyszert.


Mivel a diéta tiltja a hús, a zsiradékok, illetve a finomított cukor fogyasztását, nem egyszer a plusz kilóktól való megszabadulásban is segítséget nyújthat. Szakemberek szerint követői heti 2-3 kilóval lehetnek könnyebbek a fogyás szakaszában, s ha magával ragadja őket a makrobiotikus élet filozófiája nem kell többé rettegniük a visszahízástól. Sok esetben azonban azért nem árt kikérni dietetikus véleményét, mielőtt egy ilyen drasztikus, teljes életmódváltozást igénylő diétába belekezdenénk. Bár a makrobiotikus diéta az egészséges, természetes ételek fogyasztásán, s a kiegyensúlyozott táplálkozáson alapul, a hirtelen életmódváltás mégis megterhelheti a szervezetet.


Szerző: Kókai Kata

Megjelent partneroldalunk, a Családinet hozzájárulásával.




Írta: Hoxa, 2007. május 24. 13:58
Fórumozz a témáról: Egészségdiéta fórum (eddig 6 hozzászólás)

Ha ez a cikk tetszett, az alábbiakat is ajánljuk figyelmedbe:


Minden jog fenntartva © 2005-2021, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Facebook