Főoldal » Írások » Hobbi & Otthon témák » A füzéri vár

A füzéri vár

A turistakönyvek Magyarország legrégebbi és legszebb helyen fekvő várai között tartják nyilván a füzéri várat, amikor megpillantjuk a távolban, meg is értjük miért. Egy olyan ún. vulkáni kúp tetejére építették, amely már nagyon messziről is jól látszik, és épp ezért a várból való kilátás a környékre is teljes és feledhetetlen látvány.

Borsod-Abaúj Zemplén megyében, a szlovák határtól csupán néhány kilométerre járunk...

Egyesek szerint már a 12. század végén, mások szerint a 13. század elején építették a füzéri várat. Írásos emlékeink a 13. századból vannak róla. Sajnos ma már inkább várromnak tűnik, annak ellenére, hogy nagy csaták itt nem dúltak. Egykoron a kassai uradalom parancsára felgyújtották, hogy ne szolgálhasson a felkelők menedékéül, később pedig a hegyormon álló várfalakat az időjárás és az idő vasfoga tépázta meg. A vár jelentőségét az növeli még, hogy majdnem egy éven keresztül itt őrizték a Magyar Szent Koronát.

Amikor először megpillantottuk a környék fölé emelkedő sziklát, amely a füzéri várban csúcsosodott ki, kezdtünk kétségbeesni, hát hogy a szöszbe fogunk oda feljutni. Olyan, mint egy sasfészek. Ahogy közeledtünk, az aggályaink csak nőttek, hiszen az út egyáltalán nem emelkedett autónk alatt. Aztán hirtelen ott voltunk, valahol a hegy alsó felében, az erdő közepén kialakított parkolóban.

Innen aztán egy ösvényen indulhattunk tovább, a tábla szerint 450 méter felfelé, 15 perc. Két gyerekkel ez persze jóval több, főleg ha egyikük gyalog jön, a másikat pedig cipelni kell. Egy darabig lépcsőn, majd meglehetősen emelkedő erdei utakon, később már csupasz sziklákon tartottunk felfelé. Főleg az utóbbi szakasz tűnt meglehetősen veszélyesnek, annál is inkább, mivel itt már az erdő oltalmát is magunk mögött hagyva, majdhogynem a semmiben kell felfelé másznunk. A fa- és fémkorlátok csenevésznek tűnnek a mögöttük fogadó panorámához és a magassághoz képest.

A várba egy kis ajtón mehetünk be, ahol még a fejünk is le kell húznunk. Kis terembe jutunk, ahol belépőjegyet és különféle relikviákat árulnak. A terem a vár udvarára nyílik, melyről tulajdonképpen a vár minden része megcsodálható. A füzéri várban nem találhatunk múzeumot. Valójában nem is a vár a lenyűgöző, hanem amit a falakon túl láthatunk, a Zemplén hegyeit, Füzér község házait, a környező termőföldeket, egyszóval mindent. Talán még Szlovákiába is átláthatunk. A panoráma mindenképp kárpótol az erőltetett hegyi menetért, amiben felfelé volt részünk.

A füzéri várban manapság is folyik a restauráció, illetve a várudvaron a régészeti kutatások. Sajnos mindkettő elég lassan halad, mivel nem olyan könnyű a várat megközelíteni, csak gyalogosan lehetséges. A mostoha körülmények ellensúlyozására készítettek egy kötélpályát, melyen a törmeléket és a szerszámokat szállítják le, illetve fel, de ezt ottjártunkkkor nem csodálhattuk meg működés közben, csupán a középkori összképet rontotta.

Elégedetten távoztunk, ha egy kicsit is érdekelnek a várak, a füzéri várat neked sem szabad kihagynod!

Írta: Speedz, 2010. június 21. 16:08
Fórumozz a témáról: A füzéri vár fórum (eddig 7 hozzászólás)

Ha tetszett, az alábbiakat is ajánljuk figyelmedbe:

Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook