Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Jól értem, hogy a zöld oszlop (matek komp. 10- érettségi) a kompetenciatesztet a középszintű érettségivel veti össze?
Van egy olyan gyanúm, hogy azért is lehet torzítás talán, mert míg a kompetenciatesztet mindenki megírja, a középszintű magyar/matek érettségit pont nem a legjobbak, mert azok emelteznek.
Átlag + 20 %, ami már legtöbbször biztonságosan elég, és az már nagyon jó. A tietek meg az átlag fölött van megszámolhatatlanul sok %-kal.
Megnéztem, 19,7 lett az átlag (2017, matek), az 78 %-kal magasabb az átlagnál, azaz maga a csillagos ég :::)))
Lehet, nem tudta kiszámolni az ofő????
Bár már csak a következő évekre érdekes, megcsináltam a "hozzáadott érték" számolását az érettségi eredményekből és a két évvel korábbi kompetenciatesztek eredményének összevetéséből is (amit minden iskolatípusnál meg lehet csinálni, értelemszerűen ez az utolsó két év "hozzáadott értékét" veszi) --- ezzel egységesen lehet az összes gimi között mérni hozzáadott értéket.
(akit érdekelnek a részletek, a korrelációvizsgálatból az jött ki -- nem meglepő módon -- hogy leginkább a matek középszintű érettségivel korrelál a két évvel korábbi matek kompetenciateszt, és hasonlóan a magyar középszintűvel a két évvel korábbi magyar kompetenciateszt. Minden évre külön lineáris regresszióval becslem a kettő közti összefüggést, és az ehhez képesti átlagos eltérést lehet mérni. Ez itt most nem tudja mérni, hogy okosodtak-e, vagy nem, az átlaghoz képesti eltérést méri, szóval itt a negatív nem visszafejlődést jelent, csak azt, hogy az érettségi a két évvel korábbi komp. eredményből várhatónál rosszabb, vagy jobb lett. )
Hatodikos történet:
Nálunk a suli se fel, se le nem szólt bele a buliba a féléves jegyekkel. Ugyanakkor a korábbi években az összes létező versenyre benevezték, lévén az egyik legjobb matekos az évfolyamon. Az idén valahogy nem indult senki sem a Zrínyin, sem a Bolyain. Biztosan véletlen...
Aztán megkérdezte, hogy mi lett a matek írásbeli eredménye. Empatikusan, az egész osztály előtt...
Szegény gyerek tök büszkén kibökte, hogy 35 pontos matekot írt. Mire az osztályfőnök lekutyázta, hogy ilyen gyenge eredménnyel mit is akar tulajdonképpen...
Az esetből több dolog is látszik: jól gondoltuk, amikor az iskolaváltásra szavaztunk. Továbbá lejön a tanerő frisztrációja az ügy kapcsán, illetve az is, hogy fingja sem volt a 35 pont valós értékéről.
Az idén írásbelizők 85 százalékánál jobbat írt, és jogosan büszke magára. Mindeközben az osztályfőnöke meg beégeti az egész bagázs előtt. Azóta is azzal cikizik, hogy milyen béna. Olyanok oltják, akik meg sem próbálták.
Addig hezitált, de azóta teljsen biztos abban, hogy elmegy, ha felveszik.
Nállunk az osztályfőnök ambivalens érzéseit megértem. Sajnálja, mert a legjobb tanulók váltanak iskolát. Közben meg örül a gyerekek sikerének.
De azt, hogy szimplán ne érdekelje valahogy nem tudom elképzelni. Milyen ofő az ilyen?
A hozzászólásokban nagyon vegyes volt a kép. Amit mi tapasztaltunk még az iskolán belül is vegyes:
- Voltak tanárok, akik bátorítottak. Fogadóórán kijelentették, hogy látják, ohgy a gyerek készül és sok sikert kívántak
- Volt olyan, amelyik lefelé kerekített a továbbtanulóknak és szigorúbban vette a dolgozatokat: "Nekik akkor jövőre is szigorúbb lesz az új iskola, szokjanak most hozzá."
- Az osztályfőnök örült a gyerekek sikerének, de annak nem, hogy elmennek.
- A bizonyítvány másolatért az irodán meg kellett küzdeni.
Ezt sosem lehet kiszámítani, hogy lesz az adott évben. Ezt leszámítva is érdemesebb szerintem inkább pótnapra menni, ha beteg a gyerek.
Csak szerintem sokan jártunk úgy, hogy azt gondoltuk, jobb túl lenni rajta. Pedig azon az 1-2 napon nem múlik semmi. Vagyis sok múlhat rajta. :)
A nagy részével egyetértek, az általános iskolákat illetően annyiban módosítanék, hogy akadnak olyan sulik, ahol nem rosszindulatúan állnak a hatodikosokhoz sem.
Sok rosszat tudnék mondani a gyerek sulijára, de ebben az esetben konkrét felfelé kerekített jegyekről is tudok (nem nála, másik felvételiző gyereknél), amivel javították a hozott pontokat.
Kedves segítők!
Én is csak inkább olvasgattam a bejegyzéseket, ritkán kérdeztem vagy írtam. A fiamat felvették az első helyen megjelölt gimibe, így nekünk sem kell már aggódnunk. Nagyon sok hasznos véleményt olvastam, amelyért köszönet mindenkinek! Sok türelmet kívánok azoknak, akiknek még nem végleges a helye! A befutóknak (és szüleiknek) gratulálok!
Én annyival kiegészíteném, hogy még egy banális, laztalan nátha is az írásbeli napján komolyan befolyásolhatja a pontszámot. Ha újra kezdhetném, otthon tartanám a lányom pár napig és a pótra vinnék ebben az esetben.
Végül bekerült, ahová szeretett volna, de az előző félév gyakorlásábol a legrosszabbul sikerült matekot képest 6-8 ponttal kevesebbet írt. Kintről csak az orrfújást, köhögést hallottam, nem tudott koncentrálni.
Eddig én is csak olvastam és sok kérdésre választ kaptam így is. Tömören a tapasztalataink:
- 6 osztályos jelentkezésnél az általános iskola nem a szövetségesünk. Nekik az érdekük a gyerek visszatartása akkor is, ha kilóg az osztályból. Az osztályban voltak hirtelen lerontott jegyek, komolyan vett magatartásbeli problémák, amik addig csak csínytevésnek számítottak...
- Szégyen vagy sem, de a tanároknál kérni kell a félévi jegy javítási lehetőséget. 1 pont is sokat jelent.
- Az előkészítő ajánlott, de nem elegendő még akkor sem, ha az egyik legjobb iskolába (EJG) jár a gyerek. A tanár a legjobb 5-6-nak magyarázott, ahol kellett volna pont ott nem fejlődött a gyerek.
- A legjobb tréning a régebbi felvételik időre kitöltése. Ha ez főzés közbeni zaj mellett történik az bajnak tűnik, de idővel megtanulja beosztani az időt és kizárni a zajokat a gyerek.
- Az írásbeli előtt kell a szünet a gyereknek. Az utolsó 1-2 nap már nem számít.
- Ahogy sikerült az írásbeli az alapján próbáljuk belőni a szintet, érdemes akár 5-6 iskolát is megjelölni. (Ha az átlag 4 pontot emelkedett, akkor mondjuk 65 ponttal ne jelöljünk tavaly 70 pontos szóbeli határos iskolát.) De ne legyünk szívbajosak se, az Apáczait mi például kihagytuk.
- A 12 éves gyerek elég nagy, hogy megbeszéljük vele a lehetőségeket. Megérti, ha elúszik egy álom és közösen ki lehet tűzni reális célt. Ugyanígy ha van szülői ellenérzés valamiért egy iskolával szemben ne engedjük el amíg nem néztük meg a gyerekkel együtt. Lehet, hogy megtetszik neki és ez a fontos, elvégre Ő fog ott tölteni 6-7 évet.
- Határidőket betartani, előre tájékozódni (millió köszönet a táblázatokért, számoló programért, linkelt doksikért...)
- Szóbelire előre lehet készülni. El lehet játszani a legtöbb kérdést, helyzetet. Legyen az egy kellemes, de sokat kérdező, beszéltető vagy nyomasztó bizottság. Egy kedves nagynéni is meg tudja nézni a "motivációs levelet" és kérdezősködni 10-15 percet. Két iskolára térnék itt ki, mint + és - példára:
+ A Radnótiban túl korán érkeztünk. A szünetben a diákok, tanárok mosolyogtak a várakozó gyerekre, akinek ez nagyon pozitív volt. A leendő ofő személyesen jött ki és kísérte be, majd ki a gyerekeket. 50 percig tartott a szóbeli. Matematikából egy geometria feladat (szabályos, tükörtengelyes test összeállítása háromszögekből), törtek számítása és egy logikai számítás volt. A magyar feleadat vers elemzés volt, ahol szinonímákat, olvasást, értelmezést vártak el a gyerektől. A személyes rész esetleges, de sokat segített, hogy beszéltünk arról, hogy gyerek maga választotta ki, hogy mi kerüljön be a színes oldalára, Ő fogalmazta meg az első két verziót. De végleg csak azután maradt bent, hogy el kellett magyaráznia pár percben, hogy miért fontos neki. Ez segített összeszedni a gondolatait. Nagyon pozitív, hogy ezeket szépen hagyták elmondani a tanárok és apró kérdésekkel irányították a beszélgetést. 20-25 percnek saccolta a nekem 2 órának tűnő 50 perces szóbelit.
- A VPG-ben csak kötetlen beszélgetés volt. A gyereket felkísérték az ottani diákok, majd a terem előtt várt egyedül több, mint 10 percet. Ez alatt az idő alatt teljesen "bestresszelte magát" Az idézetet tőle vettem. Az a kérdés, hogy mondjon történetet fogassal/konyharuhával ami nem az eredeti célú felhasználás váratlanul érte, de kivágta magát. Nem tetszett neki, hogy nem hagyták, hogy végigmondja a gondolatmenetet/történetet, mert úgy érezte sietnek, nem figyelnek rá. 25 perc után jött le az emeletről, de neki 1 órának tűnt.
- A szóbeli után az ideiglenes listát ki kell várni, stresszelni fölösleges. Jobb lett volna, ha 10-ig rá sem nézünk. Nem szabad napi témának felhozni a gyerek előtt, már úgyis minden eldőlt. Főként mert az egész egy nagy katyvasszá alakult az utolsó pár napban: Az élet harc és vannak egyenlőbbek, akik kevesebb ponttal is mehettek szóbelizni ahova őt nem hívták be. Néhány iskolában a sorrend gyorsabban változik, mint amennyi idő alatt telefonál az ember. A gyerek megérzése arról, hogy mi tetszik és hol teljesített jól eléggé egybevág a pontokkal. Az iskolában a tanárok kérdezgették a gyerekeket, hogy tudnak-e már valamit.
- Az utolsó nekifutás a vágyak sorrendbe rakása. A rendszernek hála nem kell a nem 100%-os vágyottat hátra sorolni, lehet akár 5%-os valószínűségű is az első, nem módosít a hátrébb lévőkön. Nekünk szerencsénk van, hogy az első tagozat mellé (tavaly bőven bent lett volna, de 4 pont emelésnél már necces) a vágyott iskolában második tagozatot is meg lehetett jelölni pluszban. Oda már nagy valószínűséggel bekerül, de csak akkor biztos amikor már beirattuk az osztályba.
Én is köszönök mindenkinek minden segítséget, és kérlek, hogy akinek jelenleg nem biztos a helye, az jöjjön még ide vissza és írja meg, hogy végül hova jutott be a gyerkőc :)
Szuperek vagytok :)
Persze, hogy szükség lesz mindig a friss tapasztalatokra!
Már nem egyszer elgondolkoztam azon is, hogy milyen lenne egy fórumtalálkozón(?) megünnepelni egyszer, hogy remélhetőleg minden gyerkőc számára optimálisan jó eredménnyel véget ért az aktuális évi "forduló". :-))
Hú, tényleg nagyon addiktív tud lenni a dolog. :-)
És milyen jól jött ez nekünk!! :)) Köszönöm a többiek nevében is a sok-sok segítséget. Pedig te már elengedhetted volna ezt az egészet.
Jövőre majd megpróbálom visszaadni az utánunk jövőknek, ha szükség lesz rá.
Az meg egyáltalán nem mellékes hozadéka ennek a fórumnak, hogy jó néhány nagyon kedves embert, szinte már barátot találtam itt :)
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?