Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Mi is több belvárosi iskolában voltunk szóbelizni. Sehol sem kértem számon komolyabb lexikális tudást, csak szövegértés, kb. mikorra tehető, mi a véleménye róla... pár matekpélda...mesélj magadról, vagy kreatív gondolkodás. Semmi stressz nem volt.
Személy szerint azért azt ajánlanám, hogy a félévi bizonyítvány előtt nem érdemes szólni az általánosban, mert sajnos van ahol lerontják emiatt a félévi jegyeket.
Aki jövőre felvételizik, annak leírom, hogy mi hogyan csináltuk.
Én koránsem látom ennyire tragikusan a helyezet a 6.os felvételit illetően. Óriási a szülő felelőssége minden szempontból, hogyan tálaljuk a gyereknek, mennyire látszik rajtunk az izgalom, milyen a kommunikáció a tanárokkal, stb.
3 gyerekem felvételizett 6.osként, 3 különböző általánosból, 3 különböző habitusú (sőt, más tantárgyakban erős, ill. gyengébb).
Minden esetben próbaként tálaltuk előttük a közelgő eseményeket. Mi magunk sem úgy indulunk neki, hogy márpedig menni kellene az általánosból, és nem eröltettünk egyetlen gimit sem. Pedig örültem volna, ha legalább egyikük megy utánam az EJG-be. Viszont mindegyikkel voltunk 1-1 nyílt napon. Fontos, hogy lássák, érezzék, miben más, mint az általános. Ez csupán egy lehetőség, ami sajnos nehezebb, mint 8-osként. Mondtuk neki, hogy 8-ban ennél csak könnyebb lesz.
Viszont mindenképp megpróbáltattuk velük, mert így nem 8.-ban találkozzanak először ezzel a típusú stresszhelyzettel az írásbelin és a szóbelin. Fontos, volt, hogy olyan iskolát is bejelöljünk a jelnetkezésnél, ahol válrhatóan bejut szóbelire. Tehát, egy gyengébb sulit, vagy olyat, ahol sokakat behívnak, mint pl. Api, VPG.
Bejött, mert a most 8-os gyerekem nem is izgult - egyetlenként az osztályából.
Előkészítőre nem jártunk, mivel ott elsősorban az írásbelire készítenek fel. (Ha szóbeli részhez is adtak volna támpontot, akkor viszont vittem volna őket a kiszemelt iskoláéba, de ez ritka.) Bőven elég a korábbi évek feladatsorát megoldai és !átbeszélni! velük. Többet időre is érdemes. Ezeken már pontosan kiderül, hogy melyiküknek van pl. az idővel problémája, mit kell inkább gyakorolni velük. Nem 100%-os felvételire kell készülni, értenie kell a gyereknek, hogy ez ritka, nem gond, ha vmit nem tud megoldani. Bizonyos tantárgyi szóbelikre lehet, hogy érdemes tanárhoz járni, de mi úgy voltunk vele, hogy ha nem jó így a gyerek a maga valójában, akkor nem is való abba a gimibe.
Az ofőkkel az írásbelik után és a szóbelik előtt 1-1 órát beszéltem. Írásbeli előtt semmiképp nem, nehogy cikizzék a tanárok az esetleges rossz eredmény miatt. Mindegyik tanár megértő volt, bár nem örültek a helyeztnek. De tény, hogy egyiknek sem mondtam, hogy tuti elmegy a gyerek. Ez majd a májusi beiratkozás után derül ki, hiszen februárban még semmit sem tudunk. Véleményüket kértem a kiválasztott iskoláról, stb. Elmondtam, hogy a gyerek szereti az osztálytársait, a megszokott környezetet, stb. Tehát a tanerőnek nem volt érdeke piszklni a gyereket, mondván velünk lehet beszélni és hátha marad a gyerek, ha kedves vele. A középső gyermek maradt is. Neki elég volt annyi, hogy jó felvételit írt (nem extrát, de elég jót), és már 6.-ban várta a 8.-os báli táncot. 7-8. osztályban különben sokkal jobban össze tudnak kovácsolódni a gyerekek, mint kicsiként.
Szóbelire konkrét példa, milyen irreális elvárások vannak, amivel mi nem foglalkoztunk. Pl. Fazekas ált. osztály, magyarból Gilgames eposz - amit inkább 8osztályos iskolákban tanítanak, mint normál általánosban, vagy Csokonai. Nem tanulják a legtöbb iskolában. Emiatt sosem magoltatnám be a gyerekemmel az ehhez tartozó tételsort.
Murphy. Csokonait húzta. Mondta a megbeszélt szöveget: Nem tanulták, de utánaolvasott, hogy ekkor és ekkor élt, foglalkozása, plusz emlékezett 1 műcímre. Kevesellették, műelemzést kértek és több művet kellett volna behatóan ismerni. Nem esett kétségbe, mert megbeszéltük, hogy vagy kérdezenk tőle mást, vagy kilógna az osztályból. Kérdeztek mást (Himnusz, Szózat). Ezen a tagozaton nem is lett szuper rangsorhelye. Igaz, az ofő sem volt neki olyan szimpi, mint a másik osztályban. És mégis Fazekasos lesz, ott, ahová való. Én nem feltétlen küldtem volna, nekem konzervatív a suli hangulata, sőt, bizonyos tanárok rugalmatlansága sem szimpi, de a gyereknek bejött. És ez a lényeg.
A szülő lehetőséget ad - hozzáteszem, hogy azért irányítani mindenképp kell az elképzeléseit - de a gyerek dönt. Ahhoz már elég nagy egy 12 éves. A gyomorgörcsöt pedig épp az ilyen fórumokon tudom levezetni :-) vagy elmegyek futni ha szétrobbanok :-)
Az új osztálytársakra egy (rossz) példa: lányom kéttannyelvű osztályába 6. félévkor jött 4 új, akik "sima" tanrend szerint tanultak korábban. Bevállalták, hogy felzárkóznak, ami persze mai napig nem sikerült, egyikük vissza is ment a korábbi suliba, mert belátta, hogy nem működik a dolog. Kérdés, hogy jót tettek-e ezzel a szülők? Itt szerintünk hibázott az igazgató is, hogy 4 gyereket betett egy összeszokott osztályba. Azóta a többség alig várja, hogy vége legyen az egésznek, nagyon megsínylették ezt a változást. Visszavetette őket, pl. a tanárok ingerültebben reagáltak, mert az újakkal nem tudtak úgy haladni, illetve szétforgácsolta a közösséget.
Legyen jó példa is: 4. és 5. osztályban is csatlakozott 1-1 új társ, de egyrészt egyikük 2 évet USA-ban élt, és különbözetit is kellett tenniük (ők mintha elsőtől együtt jártak volna velük), míg a később csatlakozóknak elég volt az ígéret a felzárkózásra...
Sziasztok!
Ha valakit érdekel a Trefort kórusa, akkor nemsokára meg lehet tekinteni egy német gimnázium kórusával közös koncertjüket.
Időpont: május 8. (kedd) 17:30.
Helyszín: ELTE Állam- és Jogtudományi Kar (V. ker. Egyetem tér 1-3.)
Pedig nem is volt buli! :))) De minden jó ha jó a vége.
Szerintetek a nyolcadikosok számára hirdetett új osztályba pótfelvételizőket várnak vagy fel fogják tölteni a listáról?
Sokan nem aludtak az éjszaka a környéken! :)
A lényeg, hogy csak sikerült, és várhatjuk a levelet. :)
Részemről is maximális tisztelet az elvégzett munkáért és a sok segítségért!!!
Mi tavaly lezártuk a gimnáziumi felvételiket, mindkét gyermekünk gimis. A felvételik körül élesedő "versenyre" figyelemmel, ennek idén nagyon örültem, viszont őszintén érdekelt, idén merre fejlődnek a dolgok: sajnos nem lett könnyebb sem a szülők, sem pedig a gyerekek élete. Sőt, az idei év talán még rázósabb volt a 6 osztályosoknak.
Mindenkinek sok sikert az új sulikban!
Bejutott? Gratulálok!
Szép koreográfia volt a sulitól! :)
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?