Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Fiaméknál ezek a "pikkelések" vagy túlzott kedvezések vannak kikerülve egy határozott, átlátható keretrendszerrel, a dolgozatzok osztályozása is ugyanúgy kötött.
Előző suliban volt, hogy osztálytárs anyuka a kettes számú tanítónál nekem panaszkodott, hogy 4,3-ra nem kapta meg a gyereke az ötöst. Wtf? Én meg ugyanott cidrizetem, hogy 4,72 nyelvtan már nem lesz ötös, ui. ott semmilyen szabály nem volt sehol leírva, a tanár teljesen szabadon osztályozhatott, s nekem bár gimiben, de volt olyan tanárom, aki 4,75-től adta meg az ötöst, így szabály nélkül nem tudhattam, hogy kettes tanító milyen típus. Mindenesetre az anyuka panaszából az jött le, hogy ezek szerint az első tanítónál még a 4,3 vagy akár alatta is ötös volt - mondjuk volt is vagy 20 kitűnő az osztályban. Hát így. A hármas tanító mondjuk ott is nyíltan elmondta, hogyann osztályoz a kerekítés szabályai szerint, asszem már említettem, sokan nem szerették...
Igen, a Városmajori nekem is hiányzott.
Valóan van különbség a felsoroltak közt, és tényleg nem ANNYIRA erős az Óbudai, Margit, Bethlen, mint a Toldy vagy akár a Városmajori, de az első kettő a "rosszabbakból" még így is befér sok évben a HVG 100-as listába.
Egy 2019-es cikk alapján gimnáziumok 866 feladatellátási helyen működtek 2018/2019-ben, 324 állami, 234 egyházi, felekezeti és 308 egyéb fenntartásban. És ezek csak a gimik voltak.
Emiatt mondtam, hogy a hatosos TÖBBSÉGE erős (a cca 800 ginmihez képest a felsoroltakból szinte mind benne van az első 100-ban, azért valamit csak jelent).
Persze erős és erős közt is van különbség, ez nem is kérdés! :-)
Nagyon szépen köszönöm a válaszokat. 😊
Igen, még simán változhat a véleménye hogy menni akar-e vagy sem.
Mindenképp elmegyünk a nyílt napokra is, remélem mostmár nem lesznek korlátozások emiatt. Szoktak lenni nyílt órák is? Vagy ezt iskola válogatja milyen formában tart nyílt napot?
Mindegyik suli jó megközelíthető tömegközlekedéssel. 😊
Nagyon nehéz, hogy neki melyik iskola való. Mert most kitűnő tanuló, úgy hogy konkrétan semmit nem tanul itthon. Írásbeli házit megcsinálja, az 10-20 perc és ennyi. Bár azt mondta ha nem érnek végig a könyvekkel, ő nyáron megtanulja a maradékot, majd csinál órarendet is magának. 🤣 Csendesebb, szabálykövető gyerkőc, de nagyon nyitott gondolkodású, minden téma érdekli.
Jár az iskolai kórusba, azt mondta ott rendesen tanulnak, mert az egyik konziból járnak át tanítani, bár neki egy nagyon jó "hobbi", ő nem szeretne ezzel hosszútávon foglalkozni. Ha tanulásról van szó, nagyon céltudatos.
Nem mondanám magunkat vallásosnak, de nyitottak vagyunk mindenre. Párom járt anno a Szent Margitba, azért került a listára (sógorom meg Veres Pálnéba). Gyerkőc nyitott a vallásra is, egyházi dolgokra. Ő kíváncsi volt a Húsvéti misére is, azt nagy örömmel hallgatta végig.
De még azért van időnk dönteni. 😊
Azért ez így nem teljesen igaz azért, hogy mindegyik erős iskola. A Margit pl annyira nem, az Egyetemi Katolikus (bár azt nem sorolta fel senki) pláne nem. De a nem egyháziak közül is az Óbudai, Bethlen, Móricz stb azért messze nem annyira erős iskolák, mint mondjuk a Toldy vagy az Apáczai.
Városmajori egyébként kimaradt a Gabi-féle felsorolásból, csak halkan szólok. ;)
A töri és a nyelvtan dogák elképesztően szigorúan osztályozottak nálunk, a helyesírásnál kb 40 lediktált tulajdonnév esetében, 1 hiba 4-es és így lefelé....
Lányomra Planki pikkelt, mindig állatorvos tanoncnak hívta és lehetetlenné tette, hogy ötös legyen természetből év végén.
Most Planki leállt, de új pikkelő néni van az angolos Judy néni. :D
Margit igen, az tutira 3 as alatt, tőlünk felvettek egy olyan lányt, aki kb éppen 3-as volt matekból és nem egy spíler. De vallásosak és van hitlevele meg lelkészi ajánlása.
Nálunk a felekezeti iskolák nem játszanak.
Csak egy kis kiegészítés: a hatos gimik többsége mind erős iskola. Számomra a felsoroltak jelentős része mind a "teteje", és nagyon sokan bent vannak az ugyan szidott, de mégis sokak által ismert és valamennyire viszonyítási pontnak tekintett HVG-rangsorban.
Inkább a gyerek személyiségéhez, érdeklődéséhez érdemes ilyenkor kiválasztani az elérhető közelségben lévők közül néhányat. Ha menni akar.
Az ötödikes leányzóhoz írnék pár gondolatot, nekem 7.es ikreim vannak; külön 6 osztályosba kerültek, nagyon sokat segítettek a többiek itt a fórumról nekem. Szóval az első év végén járunk, príma tapasztalataink vannak a 6 osztályos képzésről egyébként; csak a hatodikos felvételiről pár gondolatot idefűznék. A mi régi zuglói sulink elég közepes, de az osztály ahonnan kikerültek a gyerekeim nem volt az, kifejezetten sok tehetséges gyerek járt oda (príma tanítónő, majd kiváló osztályfőnök) a 28-as osztálylétszámból 14-en felvételiztek, 7 gyerek került be és 6-ot vittek el, tehát az hogy el akar menni a gyerek az nem biztos hogy el is fog.
Hatodikban a matek nehéz, tele van logikai csavaros feladattal, amik az alap tananyagban nem igazán bukkannak fel. Ha a gyerek humán, én matek tagozatot nem írnék be (egyik lányom oda jár, aki nem szereti nagyon a matekot, annak nem való, már vannak akik azt pedzik az osztályból 9.-ben át akarnak menni a C vagy D-be). A TT osztályoknál is nézzétek meg mit takar a TT mert gyakran nem csak emelt biosz-fizikát, hanem vannak időszakok mikor több matekórát is.
Az Eötvös-Radnóti-Fazekas a teteje (de ha nem matekos én hagynám a Fazekast), van a középmezőny: Trefort, Apáczai (általános tantervűnek van jelölve bár inkább reálok, de azokat én beírnám), Veress Pálné, Toldy, Szerb Antal, Árpád nyelvi osztályok, Rákóczi, AKG, ezek szerintem inkább humán; Baár-Madasban van egy fél osztály magyar- kommunikáció, -református suli-, (Berzsenyi, István abszolút reál, én nem ajánlanám); a harmadik "csapatban" pedig van az Óbudai, a Szent Margit, Ady, Bethlen, Móricz. Egyébként ha a cél az elsődleges menekítés az általánosból ezeket a harmadvonalbeli sulikat sem vetném el, mert a 6 osztályos részük mindig jobb mint a 4.és jó o.fővel sokat ki lehet hozni belőlük is, főleg ha a gyerek beleszeret valamelyikbe. Menjetek, nézzétek meg őket, Hálistennek hogy már lehet. És ha a gyerek nagyon megköti magát, ne akarjátok tűzzel vassal elvinni, pont idén láttam erre egy példát a barátnőmnél, sőt egy másik jó ismerősnél úgy megkötötte magát maga a gyerek hogy ő meg sem írta. Hajrá!
Németen 53 gyereket hívtak be szóbelire a 14 helyre úgy, hogy az első 7 helyezettnek csak ofős beszélgetésre kellett menni, és maxos szóbelit kaptak.
Vagyis durván nézve 7 helyre versenyeztettek 46 gyereket. Nyilván nem teljesen, mert az első 7-ből is van, aki máshova ment, tehát 10-12 helyre versenyeztettek 46-ot, de a 46-on belül már számított a német milyensége.
matek-angol-tt vonalon elég nagy elszívó hatás van, így ott tényleg nem tudhatják, ki marad végül nekik.
Németen nem sokan esnek ki. Eddig mondjuk mindig bejutott még legalább a 24. is, most a 21. volt az utolsó, de erre számítottam is, mert az osztályból az 1. és 7. lány nagyon erős volt, és jellemzően szerintem az első 7-be tartozó mentesek közül várható leginkább az, hogy máshova mennek, de ők mindketten ragaszkodtak az Árpádhoz.
A többi osztályban jóval kiszámíthatatlanabb ez a lista, de németen szerintem kevés a kieső. De mondom, egészen 14-28-ig fél-egy pontok voltak, tehát csináltak egy rangsort.
Amúgy azt is megfigyeltem, hogy egészen a szóbeliig tökmindegy, hogy ki milyen németből. Ha jó matekos-magyaros vki, akkor sokpontos felvételit ír, bent van a szóbelin. Utána viszont a német már nagyon nem mindegy. Van, aki sokpontos írásbelivel el lett utasítva, mert szóbelin a németje annyira gyenge volt.
Szóbeliztetős sulik esetében 2 ponton semmi nem múlik, mert ha 50-80 pont jár a szóbelire, akkor ott úgy fognak sakkozni, hogy akit nagyon fel akarnak venni, annak sokat fognak adni.
OK, vacak lett volna, ha pont emiatt lecsúszik az Árpád szóbeliről, de úgy voltam vele, hogy úgyse tudjuk, hol kik lesznek a tanárai, hol kik lesznek az osztálytársai, és ahogy mondtam, mindegyik általunk beírt sulinak láttam volna előnyét. Azt hiszem, ez a leglényegesebb pont az egészben.
Árpád szóbeli után hajszálpontosan látszott az, hogy ők elég határozottan "nyilatkoztak" a szóbeli pontokkal arról, hogy melyik gyerekeket milyen sorrendben szeretnék az osztályban látni. A legerősebb 14 után volt pár pont különbség, majd utána fél, majd 1 pontonként követték egymást a gyerekek, majd a 28. után nagyobb pontkülönbségek. Az első 7 eleve maxpontos szóbelit kapott szóbeli nélkül, tehát ők eléggé kiváltak a mezőnyből.
Az Árpád pontozós mechanizmusa egyébként nagyon tetszik nekem, látszik rajta a teljes átgondoltság. Mivel Árpádos voltam én is, sejteni vélem, hogy ki áll a rendszer kialakítása mögött. Mindegyik tagozaton máshogy súlyozzák a jegyeket, és az írásbeli pontszámokat is. Vitt pontokban egyértelműen az adott tagozat számára fontos tárgyakat többszörözik. Így pl. nyelv esetén a nyelvi pontszám négyszerezve van. Viszont mivel magyarból 2 jegy van, tehát a magyar eleve dupla súllyal szerepel, így a 2 négyes valóban csak 2 pont levonást jelent. Így összességében a 2 magyar vesztett pont nem okozott az egyéb többszörözések miatt nagy lemaradást.
Na meg még egy dolog: ahogy írtam, mindhárom sulinak láttam volna előnyét. Attól viszont tartottam, hogy a gyerek szintje fölé lőjem be a sulit. Nyugis gimis éveket szeretnék neki. 2 osztálytársa ugyanazon a listán 1. és 7. volt. Van különbség köztük és a lányom között, tehát ha nem ugyanabba az osztályba kerültek volna, azt valahol megértettem volna. A lányom szerintem kb. 11. lett a véglegesen. A hetedikhez képest amúgy szerintem főleg izgulásbeli különbség van köztük, de az se mindegy.
Bemutatókra és különböző projekt munkákra több tárgyból egész évben lehet jelentkezni potya ötösért, szóval az előrelátó csemeték betáraznak a félév során. Na, persze nem az én fiam :D
Tényleg szerencse, hogy semmi nem múlott a 2 ponton. Én sajnos előre átgondolom a legrosszabb lehetőségeket is, így ilyen helyzetben biztos eljutottam volna oda, hogy pont az a két pont hiányzik, így nehezen hagytam volna szó nélkül. De tényleg becsülöm az olyan embereket, akik felemelt fejjel túl tudnak ilyesmin is lépni :) S inkább magabiztosnak neeveznélek, nem feltétlen konfliktuskerülőnek ;)
Órai munkát azért úgy értettem, hogy van az a gyerek, aki rettenetesen aktív órán, tehát jogos a jegy. Ugyanígy füzetvezetésre is lehet jegyet adni, ha vki, akar, illetve kiselőadás tartására is lehet - ha a tanár is úgy érzi, hogy a 4,5 inkább ötös, akkor rengeteg lehetőség van mégis ötös adására, akár simán felelni is hívhatja.
Írtam, hogy konfliktuskerülő vagyok. Azért ezen a 2 magyar félévi négyesen kicsit eldobtam az agyam, mert legalább az egyikre lazán adhatott volna ötöst. Januárban még kérdezte a lányom, hogy lehet-e a négyes dolgozatot javítani, amire "nem" volt a válasz, majd írásbeli előtt otthon tartottuk egy hétre, hogy ne kerüljön karanténba, írásbeli után megbetegedett, akkor azért nem volt, aztán jött a félévi és benne a magyar négyesek. Mivel kész helyzet volt, égett volna a képemről a bőr, hogy módosítást kérni a már kész bizonyítványon, de azért eléggé megvolt a véleményem arról a tanárról, aki 2 hónap után így osztályoz. Akár tudja, hogy továbbmegy a gyerek gimibe, akár nem. Végül tényleg nem múlott ezen semmi.
És azt is komolyan mondom, hogy az általunk beírt 3 gimi (Árpád, Óbudai, Schiller) bármelyike OK lett volna, és mivel mindegyiknek lett volna előnye, így úgy döntöttem, hogy akkor majd a sors eldönti.
Schiller esetében továbbra is azt mondom, hogy az óriási előny lett volna, hogy 7-8-ban is 2 nyelvet tanult volna, és nem kellett volna az angolt 2 évre félretenni. És mindkét nyelvet jól tanítják ott.
Még a Radnóti hatos van talán ott legeslegfelül (fölött), és az Api se maradjon ki, ők is a legerősebb csapatban vannak természetesen :))) És az István is. Utóbbi kettőt én főleg erősen reálos beállítottságú gyerekeknek ajánlanám. És még játszhat a Berzsenyi specmat is, ha erős, de ugyanakkor nagyon gyerekközpontú, matekos suli a cél. :) Tippem szt ott nem kell megtanulni az összes lézező vulkánt a földön, Árpádban pl igen. Nem gondolnád, hogy ez milyen fontos szempont lehet :)
Közlekedés is szempont nyilván.
Elég jól besoroltad, de azért az E5 az a csúcsok csúcsa, nem is első fokozat, hanem a nonplusultra, kivéve, ha specmatban gondolkodunk, mert akkor meg a Fazék az. :)
De különben igen. Első fokozat még a Toldy meg a Major is.
Rákóczi valahol kettes körül. Margit hármas vagy az alatt. Szerintem legalábbis.
Hát az úgy tényleg nem fair, hogy nem a teljes félévet veszik figyelembe. Elismerésem, hogy te kibírtad szóvátétel nélkül!
Ez olyan, mintha tavamy amikor november elején sulit váltottunk, nem számolták volna az előző suli jegyeit, mert más tanárok adták...
Javítódolgozat van "divatban" a suliban azoknak, akik még javìtani akarnak - s persze matematikailag értelme is van. Plusz ha valakinek esetleg sok hiányzás miatt kevés a jegye, akor is azt írja meg. De igen, van javítási lehetőség. Gondolom azért nem ez az órai munkás dolog, mert akkor úgy lenne korrekt, ha az egész osztály kapna egy jegyet vagy egy ötöst...
Mivel úgyis majd csak azután kell sulikat beírni, hogy megvan az eredmény, így ráértek eldönteni, hogy E5 és VPné is benne legyen-e a sorban. Ha szereti a versenyhelyzetet, nem stresszelős, akkor szerintem simán meglehet bármi.
Idén az Óbudaiban is indult hatos német, azt is írjátok be a végére, ha jövőre is indítanak.
Árpádba 14-et vesznek fel a felvételi eljárás során hatos németbe, az Óbudaiba 15-öt.
Árpád németen az utolsó bejutó sorszáma 21 volt az ideiglenesen, Óbudaiban 24.
Szerintem mindkettő jó iskola, nekem nem lett volna problémám azzal se, ha végül Óbudai lett volna.
Szent Margitról nem tudok, mert egyházi nekünk nem jött szóba.
Itt a fórumon, úgy láttam, az E5, VPné és Trefort kb egy kategória. Szerintem velük egy kategória az Árpád specmat és angol tagozat.
Eggyel lejjebbi lépcsőfok az Árpád tt és az Árpád német.
Eggyel lejjebbi az Óbudai.
Tehát ha mindenképp menni akartok, akkor mindhárom lépcsőfokot beírnám. Hatos gimi esetén a 3. szintre is elég jó gyerekek kerülnek be.
Igen, a Trefort sem kevésbé erős, a legtanulósabb meg talán mind közül az Árpád...
Eddigiek alapján úgy tippeltem, hogy Óbudán vagy abban az irányban laktok. Ha tényleg, akkor a Toldy-Városmajori irányban is érdemes próbálkozni, aztán Rákóczi, Óbudai gimi is beírható.
Szent Margit... nagyon más kategória. Mennyire vagytok vallásosak? Mennyire van közel?
Hű, ötödikes lányotok is van? Minden évre egy felvételi, hát le a kalappal :)
Szerintem amiket felsoroltál, mind szuper sulik, de többhöz egészen más beállítottságú, habutusú gyerek passzol, illetve más habitusú gyerekhez passzolnak ezek a gimik. Van, ahol szabálykövetőbb, van, ahol "lazább" (nem találok jobb kifejezést) gyerekek érzik jól magukat. Ha az E5 és a Vpéné túl erős, a Trefortot miért hagyta ki? Egyébként úgy tudom, az Árpád sem gyengébb, ott is nagyon sokat tanulnak. Szerintem az iskolabemutatókat ne hagyjátok ki, ott sokat megtudhattok a sulikról.
Nálunk én azért nehezményeztem, hogy szept-októberben nem is volt magyartanáruk, helyettesítés volt, amíg fel tudtak venni valakit, a novemberben jött magyartanár a nov-decemberi 4,5-re négyesre zárta le mindkét tárgyból a gyereket, miközben szept-okt-ben a helyettesítő tanároktól volt jó pár ötöse, tehát féléves átlagban nem 4,5 volt. De nem akartunk ezen huzakodni, 2 pont, ezen nem múlott semmi. Mármint akkor is gondoltam, hogy nem 2 pont ide vagy oda fog dönteni. Ettől még igazságtalannak tartottam.
Mondjuk nekem arról is megvan a véleményem, ha x,5 esetén nem dönthet a tanár. De persze aki dönteni akar, az ad órai munkára egy ötöst (vagy persze bármi egyéb jegyet), és máris meg van oldva.
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?