Játszva tanulás (beszélgetés)
Nem próbáltam még, hol lehet olyat kapni?
Nem fogom fel hátrányként egyáltalán, csak nehezebb kicsit emiatt. Az evésnél még mindig elfelejtem és jobb oldalra készítem ki az evőeszközt neki. De ő megoldja, átrakja a másik kezébe. :)
A kirakózást most úgy gyakoroljuk, hogy szétvágjuk a cicás naptárat 3 és 4 részre és utána összerakjuk. Úgy vágom szét, hogy háromszögekben és a két szemét külön, és mindig azzal kezdjük. És azt kell néznie, hogy ha összerakja, akkor négyzet formának kell kijönnie a végén, ahogy összeáll a kép. Remélem érthető?...
A 3 részből álló cicát már egész ügyesen összerakja.
Tegnap megérkezett a könyv,mostanra meg már ki is olvastam a minket érintő időszakig(15-16 hónap).Nekem nagyon tetszett,bár meglepiket is okozott:)Vannak benne olyan dolgok,amikre én még nem is gondoltam,és vannak olyanok amiket már rég tanulunk vagy megtanultuk.A rendeléskor nem figyeltem,de most már látom,hogy magyar az írónő,így legalább helyi tapasztalatokat írt meg(van külföldi írótól baba és gyerekétkezési könyvem,amik bár jók,sok mindent nem tudok/nem akarok belőlük alkalmazni).Ennek külön örültem.Bár eddig is sokat foglalkoztam a lányunkkal,mostantól kicsit tudatosabban fogom csinálni(legalábbis nem csak a saját fejem után).
Ráadásul egy kolléganőmnek is meg kell rendelnem,ő is belelkesedett:))
Remélem írtok még ötleteket,tapasztalatokat,ajánlásokat:)!
rengeteg kiadvány van rövid versikékkel...
Ábelbábel (és társai)...
Nagyon kiváncsi vagyok a véleményedre a nyelvtanulással kapcsolatban.Pár hónapja elvittem a lányom egy angol órára,bemutatták hogy is zajlik ez az egész.Szóval mi mentünk.Fél óra múlva menekülőre fogtam,olyan érzésem volt mintha majomketrecben lennénk.Ez csúnyán hangzik,de akkor így tűnt.Nem volt szimpatikus az egész,azt láttam csak hogy kiabálás:UP!-és a gyerekek felálltak,ezért vélekedek róla azóta úgy hogy idomítás.(Azt feltételezem nem az a világos nekik hogy azt jelenti állj fel!,hanem agy szó,amire így kell reágálni-felállni)
Egyből feltűnt hogy szakmabeli vagy,dehogy mondanám hogy nagyképű!
Próbálja mindenki a lehető legjobban csinálni,de utólag gyakran kiderül máshogy kellett volna.Attól hogy különböző véleményeken vagyunk még nagyon érdekes olvasni hogy ki mit gondol és én meggyőzhető vagyok.Arról nem is beszélve mennyi mindent átvehetünk egymástól.Ahogy írtam,találtam jó ötleteket nálad-remélem még fogok is.
Tudod én sem szeretném felesleges dolgokkal tömni a fejét,de mindenki mást tart fontosnak,ettől olyan nehéz az egész.Azért nyitottam a fórumot,hogy tanuljunk egymástól.
Örülök, hogy segítettem, tényleg nagyon jó könyv!
Remélem te is hasznosnak találod majd.
Én sem értek veled egyet. Miért nem értené a számfogalmat? És ha nem is érti, attól még tud számolni, és ez a lényeg. Érdekli, megtanulja és használja is. Minden nap megszámol valamit, akár a répákat a levesben, akár a macskanyelveket, amiket eszik, a fákat az úton, felhőket és még sorolhatnám. És tudja, hogy mi mennyi, mert ő mondja, hogy kérek 3 macskanyelvet. És ha kettőt adok, reklamál, hogy hármat kért. Vagy ha nem akar rendesen enni, mondom neki, hogy még 3 kanállal egyen és mehet, ezt is megérti, és ő számolja. Szóval miért is ne értené a számfogalmat?
És a mondókákban is értelmetlen szavak vannak, mégis megtanulják, mert nem az értelme számít, hanem a hangzás már kicsi korban: pl. ekete pekete cukotapé, ábel bábel dominé, .... Semmi értelme, mégis szeretik a hangzás miatt.
És természetesen az én fiam is gyurmázik, homokozik, rajzol már ember formát, miki egér fejet, stb. De ha okos, akkor igenis azt is kell fejleszteni. És lehet, hogy angolra is beíratom hamarosan, mert ilyenkor érdemes. Amúgy meg nincs igazad a passzív tudással kapcsolatban, mert amit a gyerek 6 éves koráig megtanul, az örökre megmarad, sosem felejti el!!!! Ezért kell minél több mindent megtanulnia, mert azt sosem fogja elfelejteni, a hosszú távú memóriába örökre bevésődik. Később már magolnia kell és elfelejtődik, a korai években tanult dolgok soha.
Persze nem a növények latin nevét fogom megtanítani neki, hanem hasznos dolgokat.
Sajnálom, hogy nem tudsz kimozdulni. Talán majd később. Nem is tudtam, hogy van még egy nagyobb gyerkőc, így már érhető, hogy nincs időd semmire. Én még könnyen beszélek egy gyerekkel, kettővel majd biztos nehezebb lesz nekem is.
Biztos jók azok a mesék is, Bencét ezek még nem érdeklik, csak Miki egér!
Hát tudod most nekem nem jön össze hogy kimozduljak.A férjem nekem is rengeteget segít,nem is tudom egyedül mi lenne velem.Ő 3műszakba jár dolgozni,nálunk hétről-hétre más a ritmus.Ha itthon van átveszi az Annát,addig én gyorsan megcsinálom ami elmaradt,vagy nagyon égető.Aztán persze hazaér a Gábor(12éves) is a suliból,mellé is oda kell ülnöm.Szúrópróbaszerű kikérdezés és egyebek.Megkezdődtek már a kiskamasz korral járó gyötrelmek.Viszem úszni,focizni,zeneiskolába úgyhogy minden napra van vmi.Tegyük hozzá még az Anna tempóját,a családi ház és udvar témát.Szóval nem egyszerű.
Szombat délelött nincsenek a gyerekek itthon anyu szokta elvinni őket,addig gyorsan takarítok vagy ami nagyon el van maradva azt csinálom,pl vasalás.
Nem nagyon tudom rábízni őket senkire,anyu dolgozik még,após-anyós már nyugdíjas,de anyósom alkoholista,rá a kutyámat se bíznám ahogy a férjem se.Az apósomat viszont nagyon szeretem,és a gyerekek is imádják,de ő max sétál velük ha eljön hozzánk,már nem neki való a tempó.Mindegy,ezt vállaltam.
Én a yout...-on találtam jó meséket,fenn a Frakk,a Süsü sőt még a TVmaci is-ahogy fogat mos:Anna imádja!
Nem értek veled egyet,sajnálom.Én nem magoltatni kívánom a gyerekemmel a hónapok nevét,hanem elmagyarázni neki és megértetni vele.És így tanul meg minden mást is.Ha idomítani akarnám akkor angol órára hordanám.
Számfogalma márpedig van!Tudja hogy mi a különbség aközött hogy 5 vagy 2 ropit kap-e boltban.10 vagy egy béka van-e képen.Nagyon jól tudja mi a különbség 3 és 4 darab között.
Természetesen ezek olyan dolgok amiket igenis alkalmaz a gyakorlatbaan minden nap.Ennyi erővel nem szabadna kiadni könyvet pl. a matematikai érzék fejlesztésével kapcsolatos módszerekről.
Nem értem hogy válhatna szorongóvá,szerintem magabiztosabb és tájékozottabb lesz.Mint minden gyerek ő is gyurmázik,rajzol,homokozik-természetesen.Hogy mi a gyerek saját szintje azt a szülőnél jobban senki sem látja.Szerintem igenis fokozatosan fejleszteni kell.
Nem véletlenül az évszakokra kérdeztem rá?de persze az évszakok sem fognak kimaradni,ahogy a napok sem.2 hete óvodai beiratáson előkerült mik azok amiket a szülők nem tanítanak meg a gyerekeiknek.Ebbe a csoportba tartozott ez is,ahogy a színek,testrészek,számok!,ujjak neve...és még sorolhatnám.Vegyes csoportok lévén együtt tanulják és az én gyerekem is fogja velük eggyütt már az első naptól kezdve,úgyhogy ezért szeretném ha nem ott hallana róla először hogy ilyen is létezik.
Nem szeretnélek megbántani,pláne hogy sok jó ötletet küldtél,de nekem ez most egy kicsit könyvből vett okoskodásnak tűnt.Ne haragudj!
Egy cáfolat arra amit írtál a mögöttes fogalomról:gondolnád hogy a nagycsoportos gyerekek nagy %-a nem ismeri a színeket?A 6 alapszínt úgy-ahogy.Az én lányom ismeri az összeset,és nem keveri őket sose.-ezek szerint mégiscsak van mögöttes tudása!
a 2-3 versike teljesen felesleges, főleg kis korban(éretm itt az óvodás kort)ha a hónapok hosszúságát, hogy hány napos, szeretnéd megtanítani, sokkal egyszerűbb, ha a kezeden mutatod meg(a bütyköket, biztos ismered ezt a módszert), de ezt kb kisiskolás korban fogja fel egy gyermek, nincs még valós időérzéke, fogalma sincs arról meddig tart egy hónap, mit jelent az hogy 28 vagy 30 vagy 31 napos, semmi értelme sincs számára!!
a 3.versike pedig elég bugyuta...biztos nem tanítanám meg
a hónapok megtanítása úgyanúgy felesleges dolog ennyi idősen, mint a közlekedési tábla...mindkettőt meg tudja "tanulni", mármint a közlekedési táblák neveit, vagy a hónapok neveit, viszont mögöttes fogalma(hogy valójában mi mit jelent, mi az értelme) nem fogja tudni. A számolást sem tudja még ennyi idősen, mert nincs számfogalma! De azt is meg tudja jegyezni, ha megmutatják neki a számok "jeleit" vagyis 1, 2, 3 stb, de nincs mögötte számfogalom, vagyis nem fogja tudni, mit jelent az hogy 3 vagy 4 darab van valamiből. Egyszerűen szivacs az agyuk, simán meg tudják tanulni az országok neveit egy földgömbön, vagy hogy melyik földrészen melyik ország található, ha éppen azt tanítod meg neki(ez most csak egy extrém példa volt), csak éppen nincs értelme, mert nincs mögötte tényleges tudás. Hiszen számára semmi jelentősége nincs 1-1 ország nevének, fogalma sincs arról az mit takar, vagy arról, hogy mit nevezünk országnak....
A baby einsteinnek sincs semmi értelme, mivel hiába tud majd a gyerek 4-5 éves korára egy csomó dolgot, a gyakorlatban nem alkalmazza, magyarul passzív tudást adsz a kezébe, ahelyett, hogy kivinnéd homokozni, alkosson az építőkockákból, gyurmázzon, rajzoljon, ahol a saját kreativítása, egyénisége, belső énje fejlődik, és ha ezeket erősítjük egy gyerekben 5-6 éves korára, akkor egy magabiztos, az élet kihívásaira "választ" adni tudó egészséges gyermeked lesz, aki a hirtelen, vagy új helyzetekre megfelelő választ ad a maga kis módján, és nem egy szorongó, két lépsét önállóan tenni tudó gyermek lesz...
az én kislányom is nagyon okos, másfél évesen már gyönyörűen beszélt, teljesen tisztán, érthető volt minden szava, kisfiam meg 2,5éves múlt és még mindig nem beszél, pedig úgyanúgy mondókázunk, versek, mese stb...viszont nem kevésbé okos ő sem, csak nem tudja magát kifejezni a mi nyelvünkön.)amúgy mindent meg tud értetni velem, én értem mindig mit akar). A nyelvi kommunikáció megléte vagy hiánya más irányba visz el minket szülőket, azt hisszük, aki korábban beszél, azt az egekig kell fejleszteni...nem, a saját szintjén kell tökéletesre fejleszteni és valóban az életkorának megfelelő dolgokkal kell fejleszteni...
pl hónapok helyett taníts neki olyat, hogy vannak évszakok, azokban milyen ruhákat hordunk, mi a jellemző rá, erre készíthetsz egy társast is, kis kártyákkal, meélyeken ruhadarabok, vagy az évszakokra jellemző tárgyak vannak, és ezt kell párosítani az évszak képével...
vagy öltöztessetek fel egy macit, babát stb egy évszak szerint...vagy játszatok orvososdit a macin-babán, melyik testrészét viszgálja meg stb, (ez most már nem az évszakhoz tartozik), vagy főzzetek a babakonyhán is ételeket, mondd el melyik étel egészséges, melyik évszakban érik, melyik gyümölcs, melyik zöldség, tejből mi lesz, melyik állattól van a tej, bábozz neki meséket, játszatok farmosat, adjatok az állatoknak inni-enni, melyik állat mit eszik, mi a dolga a háznál, mi az hogy házi állat vagy vadállat stb stb
most hirtelen ezek jutottak eszembe, lényeg, hogy egy kisgyereknek a környezetével való tudását kell bővíteni(mindig kicsit jobban) és nem pl a betűket, számokat megtanítani..persze, hogy azt kérdezi, mert az újságban, tv-ben, vagy akár az utcán azt látja...ezért kell kivinni az erdőbe, megvizsgálni a fákat, bokrokot, virágokat, gombáat, kis állatokat stb!
bocs, ha hosszú voltam