Érettségi, pontok, továbbtanulás - gimi után (beszélgetős fórum)
Ezt a b...böszmeséget...
A jogi, bölcsész, közgazdász képzés nyugodtan működhetne on-line, erre a tt-t állítják át.... Logikus.
Nagyszerű.
Online laborok.
az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) is takarékoskodásra szorul.
Az egyetem költségeinek csökkentése érdekében a legdrágább rezsivel bíró TTK képzéseit átállítják online formájú távoktatásra és egyes részlegeit lehet, hogy le is állítják.
Igen, a magyarhoz eddig írásbelin elég volt jó magyar szókinccsel, szövegértéssel, szövegalkotási készséggel rendelkezni. Ez miért baj? A magyar nyelv nem a nyelvtani tételek kellenének, hogy legyenek.
Az osztrák írásbeli érettségi németből éppen készségekre épül, és nem is könnyű, viszont az órák jó részében ezt gyakorolják is, és tkp. a dolgozatok nagy része is erről szól. (Ennek megfelelően nem osztogatják a jeleseket, de ott eleve más értéke is van.) Az érettségi egyik része az ún. előtudományos dolgozat, ahol szintén fontos a nyelvi, logikai készség, szövegalkotás. Szóbelin van irodalom. De a szóbeli nem kötelező!
Magyar nyelv és irodalomból ellenben a készégfejlesztésre a hatalmasra duzzasztott irodalmi tényanyag miatt nem túl sok idő jut (sajnos!!), így az írásbeli eddig ehhez a tényhez igazodott is. A szóbeli pedig kötelező irodalmi témákból, elméleti jellegű nyelvtani tételekkel kiegészítve.
Nényei írása remek, de abszolút elitista felfogást (és nyilván egyházi elitgimis tapasztalatokat) tükröz. Biztosan igaza is van az ő szemszögéből: a Szt. Imréből ment el huszonsok év után remek magyartanár fogvatartottakat tanítani - akiknek sokkal többet jelentenek az ő órái -, éppen az adott iskolában eluralkodó "nekem ez jár" szemlélet miatt, amire utal Nényei is.
Másik magyartanár ismerősöm technikumban tanít, ismeri Nényeit személyesen, és a könyveit is szereti, de ezt a témát egész másképp látja. Mert mások a tapasztalatai.
Amíg az érettségi pontokba beleszámíthatnak a vitt jegyek és az érettségi százalékok, addig lehet bizonyos nyomás a pedagógusokon, ez biztos.
Bár a mi időnkben meg az volt a panasz, hogy a tanév végi jegyekért tepert a diák, de az érettséginek nem volt tétje. Most van. Meg is van az eredménye.
Azért az angol is hasonlóan jól szokott sikerülni, mint a magyar. Azt is nehezítsük meg?
Szerintem a magyar szóbeli épp eléggé memóriára épül. Én komoly visszalépésnek tartom, hogy ez bekúszott az írásbelire is. Bár bölcsészszakon végeztem, abszolút Boriannal értek egyet.
ÖSB-s fiam mondta, hogy az egész időszak alatt várta, mikor jönnek a német ill. osztrák nemzeti költők. Mert magyar koszorús költőből a szavai szerint annyi van, hogy még ajándékozni is tudnánk belőlük.
És NEM, nem jöttek!
Tanultak róluk, de egyik sem lett piedesztálva emelve.
Itthon meg sokkal inkább ez a tendencia.
Na, mindegy, ha ez lesz a léc, ezt ugorják meg valahogy. Még szerencse, hogy olvasni már szeretnek, és jó magyartanáruk van/lesz a mostani kettőnek is. Mint mondta, majd 11.osztálytól ráfordulnak az érettségi követelményekre, addig értelmesebb dolgokkal töltik az időt.
Sziasztok!
Eddig csendes olvasó voltam, de most ehhez hozzászólnék.
Én nem hinném, hogy az volt a szándék ezzel a változtatással, hogy a rendszer "igazságosabb" legyen. Ha könnyebb is volt a magyar, a felvételi rendszer logikája ezt kiegyenlítette úgy, hogy ahol lehetett indulni magyar középpel, és keresett szak volt, ott felmentek a pontok (pl. jogászképzés), akinek meg csak kötelező tárgy volt, ott pár plusz pontot jelenttt, ha nem szívatták agyon, de itt sem volt igazságtalanság, mert mindenkinek könnyebb volt.
Egyébként sem illik a mostani kurzus világképébe, hogy igazságosabbá tegyenek bármit, inkább a főispános vonal lehet az ok, vagyis, hogy a műveltséghez hozzátartozik, hogy bebiflázzunk bizonyos dolgokat.
Még nem tudom pontosan, mit kell (Mamija, esetleg átküldenéd a linket?), de mindegy is. A gyerekeim elvileg könnyen tanulnak meg ilyesmit, mert az ált. suliban erre trenírozták őket, de kérdés, hogy emelt kémia-biosz érettslgi mellett is fog-e ez működni. Meglátjuk.
Az egész értelmável kapcsolatban vannak kétségeim. az egy dolog, hogy a XIX. században ez kellett, meg illett latinul is tanulni, de mennyi minden jött még be a követelmények közé. A természettudományok rengeteget fejlődtek, sok akkori új tudományos eredmény ma már általános tananyag, matematikából is sokkal többet követelnek érettségin, mint 100-15 évvel ezelőtt, és töriből is közbejött még két világháború, új világrend, rendszerváltás, stb.
Ennek ellenére ez főleg azokkal szembe kiszúrás, akik műszaki-tt rányban tanulnának tovább, mert aki humán iányultságú, netán közgazdász, annak jó kis megúszós lehetősége van tt tárgyakból. Ha jól láttam, lehet már közepezni komplex tt-ből (nem hinném, hogy beleszakadós tárgy), de a mi időnkben is meg lehetett úszni a mindössze két éves tananyagot tartalmazó földrajzzal.
No, itt megtaláltam az OH statisztikákat prezentáció formájában: [link]
Én azt vezsem ki, hogy középszinten magyarból és idegen nyelvekből volt legkönnyebb jó jegyet szerezni a kötelező tárgyak közül.
Ami tény, az az, hogy magyarból van talán a legnagyobb mozgástere a javítónak. A teszt ezt szűkíti. Hogy ez azért van-e, mert így is kontrollálni akarják a pedagógust (ami nem lenne idegen a rendszertől), vagy mert a magyar mint "közös nemzeti műveltségi alap" fontosabb, mint a szövegalkotási készség, nem tudom.
De a középsulis felvételin is rendsre jobb eredmények szoktak születni magyarból. Talán mert a nyelv az eszméléstől kezdve közelebb áll az emberhez (naponta órákon át használz eszköz), mint mondjuk a matematika? Érdekes kérdés.
Szerintem sem a fórum, sem az ismerősi kör (bárkié is az) nem képezi le az érettségiző magyar társadalmat. Bár lehet, hogy tévedek. Na meg a rosszabb eredményekkel nem is szoktak villogni.
Most csak egy régi cikket találtam: [link]
De legalábbis 2011-2015 közt a közép kémia és fizika átlaga minden egyes évben magasabb a közép magyarénál. De a közép töri, angol és német is gyakorlatilag ugyanazokat az átlagokat hozza. A közép és az emelt közt sem látok a fenti években éppenséggel szakadékot a 2015-ös évben magyarból a százalékos eredmények láttán, matekból sokkal inkább.
Tehát - ezekben az években legalábbis - nem a magyar lóg ki felfelé a tantárgyak közül, hanem a matek - lefelé.
Levia biztosan talál majd frissebb adatokat is :-), én nem álltam neki komolyabb keresésnek, az OH oldaláról letölthetó csv fájlokkal nem vesződtem (még mindig vánszorog a mobilnet).
De en nem magambol indultam ki hisz sosem irtam ilyen erettsegit viszont mindenhonnan nagyon jo kozep magyar dredmenyeket hallottam, itt a forumon is de irl ismerosoktol is. Foleg azokban az evekben amikor nem volt szobeli. Kemia kozep viszont pl nem hozhato ugyanigy. Ahhoz azert kell tudni vmit kemiabol is nem eleg iq bol irni vmit. A magyarhoz meg eleg volt.
De nem akarlak meggyozni titeket, akkor devalvaljuk nyugodtan tovabb a magyar érettségit, nehogy pontokat veszitsen rajta barki. ;)
Emelt es színvonalas: nem jo szo a felhördülés, inkabb frappansnak talaltuk. Egyebekent fiam is elvezettel irta anno az emelt matekot.
Magyarnal viszont eddig talan a legnagyobb volt a szakadek a kozep es az emelt kozott.
Pontosan fogalmaztál. IQ-ból volt hozható a magyar kzép négyes eddig.
Ennek ellenére van olyan, Oxfordban info-matek szakirányban brillírozó volt osztálytárs, akinek a magyar közép négyeshze úgy kellett összekaparni a pontokat. Mert a többféle IQ-ból neki nem a magyarhoz szükségesekból jutott extra.
Szóval szerintem a népesség jelentős részének nem kisujjból megy az érettségi - a magyar írásbeli sem.
Csak hát hajlamosak vagyunk magunkból kiindulni.
(Emlékszem jelen fórum felhördülésére, mikor a nagyfiam a 2020-as kémia emelt írásbelit színvonalasnak nevezte :-D)
Egyik másod unkaöcsémen a matek fogott ki majdnem.
Cikinek találták a szülők az SNI-t.
De szóbelin kiszedtek belőle annyit, hogy meghaladja a 25%-ot.
Most boldog kamionsofőr. Erre vágyott.
A szuleit senki nem maga valasztja de azert 19-20 evesen mar nem hiszem, hogy ok lennenek a kizarolagos okai annak, hogy a kisasszony nem tanult kb semmit az erettsegire.
Inkabb ott van a gond, amikor vki nem keszul semmit de elvarja, hogy a tanarok ezt a semmit felhuzzak es a vegen megis jo jegyet kapjon. Ilyet sokszor latni es nem is kell hozza celeb szulo...
További ajánlott fórumok:
- Kérdések és félelmek a felnőttkori érettségivel kapcsolatban
- Középiskolai továbbtanulás NEM gimibe készülőknek
- A 2010-es felvételi pontszámításban megmarad e az érettségi pontok duplázása? Valakit érint?
- 2013-ban érettségizők továbbtanulása
- Diakonia érettségi előnyt jelenthet a továbbtanulás szempontjából?
- Érettségi pontok!