Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Amúgy számomra visszatetsző, amikor olyanok bírálják a hatos-nyolcas gimibe elmenést, akik már eleve válogatott ált.iskolába adják a gyereküket (lehet az persze körzetes is, de nyilván más egy 2. kerületi körzetes, mint egy istenhátamögötti falusi egyszemsuli).
Könnyű megmondani másnak, hogy maradjon csak integrációban a gyereke...
Tudom, hogy nálunk az integrált oktatást azzal indokolják, hogy a tanárok jobban ottmaradnak, ha nincs sztárosztály, meg futottak-még osztály. De szülői oldalról nézve meg azt mondom, hogy homogén összetételű osztályokat átlagos tanárok is nagyobb hatékonysággal tanítanak. (Egyébként lehet, hogy a tanárnak is több sikerélménye lenne még a gyengyébb osztályban is.) Differenciált oktatásban meg extrább képességű tanárok tudnak hatékonyak lenni - és belőlük sajnos nagyon kevés van.
Ha nem akarok kiszúrni a jó képességű gyerekemmel, akkor nem hagyhatom ott felső tagozatra. Alsóban igen, mert ott annyira az alapokat tanulják és gyakorolják, hogy fontosabbnak látom a közelséget, És ha nem Bp-en vagy nagyvárosban élsz, akkor jellemzően nincs nagy választék közeli általánosból. Ott nekem rendben van az, hogy a saját környezetében marad a gyerek integrált oktatásban. De már negyedik végére is van különbség a gyerekek között, 5-6. osztályban már végképp (még a 2 távoktatásos év nélkül is, nemhogy azzal együtt).
És ha felsőben lenne legalább szintenként átvariált osztály, akkor még lehetne értelme ott maradni a jobb képességűnek is, de integrált oktatásban nem. Mert nem a magasabb szinthez zárkóztatnak fel, hanem maradnak az alsóbb szinten, és még hatodik első félévben is szorzótábla gyakorlása ment. Hát ezt hadd ne nézzem nyugodtan... Értem én, hogy az mindennek az alapja, de aki másodikban megugrotta, annak ez minden, csak nem fejlődés.
A nyolcas giminek kevésbé látom létjogosultságát, de olyan kevés van, hogy ezen végképp nem értem a problémázást. Közeli nagyon erős nyolcosztályosban vannak ismerősök, és sokaknál az a helyzet, hogy túl hajtós nekik. Attól, hogy jó képességűek voltak negyedikben - és persze most is -, nem mindenki akar olyan mélységig tanulni MINDENT, de persze ezek olyan gyerekek, akiknek számít a jegy, így mégis tanulnak sokat, szóval némelyikük úgy van, hogy nem ilyen lovat akartak, és pl. kistesóknak eszük ágában sincs követni a nagyot.
Nekem a hatos gimiben az is tetszik, hogy megvan az a fokozatosság, hogy első négy osztály után az is egy váltás, hogy sok tantárgy sok különböző tanárral, különböző elvárásokkal, és megtanulnak ehhez alkalmazkodni, majd hetedikesként, már érettebben ugyanebben a szaktanári rendszerben kicsit még magasabb követelményekhez alkalmazkodnak, szóval fokozatosan nehezített pálya, nem olyan, hogy negyedik után rögtön gimis szint. Azt meg külön jónak tartom, hogy a természettudományos tárgyat kezdetektől fogva ott tanulják, nem pedig az áltsulis szinten, ami lehetne akár elég is, ha olyan lenne a tanulócsoport, hogy lehetne haladni. Plusz ugye lenne elég szakos tanár. A hideg kiráz, ha belegondolok, hogy jövőre az idegbeteg infotanár lesz a fizikatanár a lányom osztályában. Aki üvöltözni, meg alázni tud, rendet tartani meg alig. Mégis biztos helye van, mert nem lesz helyette más, örülni kell, hogy van valaki.
Ha az iskolai takarító is közalkalmazott, akkor nem keres többet mint egy tanár.
Márpedig állami iskolákba közalkalmazotti státuszú takarítót szoktak felvenni.
kozigallas.gov.hu-n lehet ilyet látni.
Látszik, hogy a közelében nem voltatok semmi ilyennek.
Nem minden olyan egyszerű és fekete-fehér, ahogy elképzelitek.
Kb. olyan szintű kijelentések, mint amikor valaki azt mondja, hogy bárkiből lehet sikeres vállalkozó.
Persze, hogy vannak. Akár hivatalokban is. Közig.ben dolgozom, még diplomás közfoglalkoztatottal is találkoztam (jogász, tanító).
Persze ők nem az a szint akik 8 általános után dolgozni küldik a gyerekeiket. Többnyire azért szakmunkást vagy szakközepet végzettek jöttek hozzánk.
Azt nem tudom, én nem Bp-en vagyok, hanem agglomerációban. Itt akikről tudom, hogy közmunkás, az nagyon nem az a szint, akinek gimnáziumba megy a gyereke, hanem ahol a 8 általános van 16 éves korig.
Ettől függetlenül lehet, hogy van más kör is.
De az, hogy hatos-nyolcas gimikben nincsenek közmunkások gyerekei, az kicsit sem lepett meg a cikkben.
Míg a nincsenek nem-diplomások gyerekei, az nyilván erős túlzás, még ha az a része se meglepő, hogy annak fontos, hogy gimnáziumba járjon a gyereke, aki maga is gimnáziumba járt.
16. kerületi a suli?
(Csak tippeltem.)
Ja, és még nagyon fontos szerintem, hogy ha valaki nyolc- vagy hatosztályos gimnáziumban gondolkodik, reálisan lássa, hogy a gyerek érette erre.
Nekem a kisebbik fiam most harmadikos, de látom, hogy nem lenne érett a nyolcosztályos gimire, és a nagyobbiknak is kellett a 7. és a 8., hogy most bekerüljön az E5-be.
Nálunk is hasonló a helyzet, annyival kiegészítve, hogy a fiam osztályában többen elmentek 6. után, de ettől a közösség csak még jobban összeért.Egy nagyon jó csapat ballagott el tegnap nagyon tudatos és odafigyelő szülőkkel. Az osztályban szinte mindenkit az első helyen megjelölt gimnáziumba vettek fel, többek közt az Eötvösbe, Berzsenyibe.
Én azt gondolom, hogy mindig egyedi kérdés, hogy a gyereknek az a jobb, ha marad negyedikben vagy hatodikban,vagy megy. Ha nem jó a közösség, ha nem jók a tanárok, vagy menni akar, akkor menjen.
De én például nagyon szeretném, ha a kisebbik fiam is tudna maradni nyolcadikig, hogy ezt az évet az együtt izgulással, a laza 2. félévben,a keringővel és a ballagással átélhesse.
"Aki kozmunkaskent munkavegzesre kepes, az jellemzően tud "nornalis" munkahelyet szerezni és szerez is."
Khm, ez azért nem teljesen így van.
Olvastalak titeket és rájöttem, hogy mi nagyjából szerencsésnek mondhatjuk magunkat. Nem dicsekedni jöttem, mielőtt még annak tűnne.
Nálunk 6 év felső tagozat (két gyerekemnek össz.) alatt nem voltak nagy mozgások tanár-fronton. Volt egy-két csere, de nem vészes. Egy-két olyan tanár van viszont aki nagyobbik gyerekemnél (4-6 éve) még lelkesebb volt, kisebbiknél már nem annyira. Ebben a tanárok helyzete is benne van meg az is, hogy nagyobbik gyerekem osztálya jobb volt, mint kisebbiké. Több okos, motivált volt a nagynál mint a kicsinél.
Hatodikból nem sokan mentek gimibe (6 gyerek a nagynál, 2 a kicsinél) az osztályok színvonala nem esett jelentősen.
Ezzel együtt kisebbikem nagyon várja már a végét (holnap ballag, évzáró jövő héten).
Nem-diplomas szülőjű felvettet én is ismerek, de ez nem meglepő, a szülők intelligensek.
Kozmunkast nem tudok, de az neglepobb is lenne. A kozmunkassag nem foglalkozás, hanem motivaltsagi szint. Aki kozmunkaskent munkavegzesre kepes, az jellemzően tud "nornalis" munkahelyet szerezni és szerez is.
Ahol meg a szülő a saját helyzeten valtoztatasra nem motivált, miért lenne motiváltabb a gyerek ügyében. Aki maga is csak sodródik az árral, az a gyereke esetében is sodródik. Ha mégsem, az már feltetelez egy olyan motivaltsagot, amivel pont a saját helyzeten is képes valtoztatni.
Hatos, nyolcas gimibe az kerül be, ahol a szülő erre időt és energiát fordít. Ez nem végzettség kérdése. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy van, ahol a szülő visszahúz. Mert önmagát igazolja azzal, hogy én se mentem gimnáziumba, mégis megvagyok így is. Meg rosszabb esetben féltékeny is lehet a gyerekere. Sajnos láttam ilyet is közvetlen közelről, nem is akartam először elhinni... hogy a szülő szinte hatraltat, mert nehogymar a gyereknek könnyebb legyen... jovanazugyis, ahogy ahogy a szülőnek volt...
Igen, de most volt 2 év covid, amikor a különbségek jobban kijottek. Most a hatodikos matektanar kicsit szivbajt kapott, hogy nincs mire raepiteni.
Ettől függetlenül ha 10 éve lett volna ilyen korú gyerekem, akkor is elvittem volna hatodik után.
Sima általános és hatos gimi esetén a különbség abban látszik nagyon, hogy hatos gimi esetén a szülői odafigyeles adott. Mert eleve az jut gimibe, ahol a szülő hajlandó felvetelivel foglalkozni.
Sajnos én is azt láttam, hogy mintha a tanárok belefásultak volna... Mert még aztsem mondhatom, hogy az előző vagy új suliban csupa ifjú titán tanította volna őket, tehát nem arról van szó, hogy ez "már" az a generáció, aki ne is akart pedagógus lenni, vagy nincs elég tapasztalata. Egy-két kivétel persze volt, akik megőrizték a tartásukat, érdeklődésüket a gyerekek felé, de ez inkább a ritka kivétel volt.
Hagy tegyem hozzá, hogy azért a gimiben is érzik a diákok, mert néha a tanárok éreztetik, vagy níltan el is mondják nekik, hogy ugyen nem velük (a duákokkal) van bajuk, de amúgy már a hócipőjük tele van. Még maradnak egy-két évet, azután már nem, még őket végigviszik, azután ki tudja... Ezt nyilván nem jó hallgatni és bizonytalanságot szül, főleg, ha - mint nálunk - már valóban voltak személyi változások.
Nem szerezném, ha törönének, de én szülőként sajnos évről-évre, hónapról-hónapra, sőt, most már szinte hétről-hétre érzem, hogy nem jófelé mennek a dolgok és olykor elég tehetetlennek érzem magam. :-(
itt van a 7-8-os matek aktuális ped. programja
itt ha megnézed a helyi tantervet (54. o. skk), akkor 4-3-4-4-4-4 a matek az évek során.
A linkelt az egy digitális órarend volt, gondolom, ideiglenes.
Úgy tűnik, de nem igazán tudom, ezt hogy tudják összehozni (OK, lehet, hogy óvan csoportbontás, de akkor is furcsa).
A másik meg, hogy ennyi matekkal akkor hasítaniuk kell a korosztályban, hiszen ez duplája az engedélyezett órakeretnek a 2012-es NAT szerint is.
Itt lefelé görgetve van is egy összehasonlítás: [link]
Én tudom első kézből. Volt 2014-ben, 2015-ben, 2019-ben és 2022-ben is hatodikosom, ugyanabban az iskolában.
Mi elégedettek voltunk, a legnagyobb csakis és kizárólag a specmatra akart elmenni - fölvették. A következő maradt, bár ment el 5-6 gyerek az osztályból.
Mondta is, hogy igen, sokkal többet kellett fegyelmezni 7.-8.-ban, de akkor még csak a kémiatanár volt nagyon gyengus.
A 2019-es hatodikos szintén specre ment, meg még 6 osztálytárs is jó sulikba. És az osztály teljesen "lezüllött" nyolcadikra, pedig egy jó képességű, jó közösség volt (tudom követni, hiszen egy rakáson lakunk, sok gyereket ismerek, beszélőviszonyban vagyok velük tkp. pelenkás koruk óta). A termismtanár tudásban ok, pedagógiailag viszont borzasztó volt. Az ofő nem foglalkozott velük ötödik óta már - zöldfülű kezdő tesitanárra nyomták rá őket, nem tudom, miért -, majd elment 8. első hónapjában, szóval gyakorlatilag el volt eresztve a kezük felsőben, és a terheléshez, figyelemhez szokott csapat messze nem hozta ki magából, ami benne volt, a tanárok csak panaszkodtak rájuk, hogy fegyelmezetlenek. Kár értük.
Közben persze cserélődtek a tanárok is, többen nyugdíjba mentek. A mostani hatodikosomnak már tavaly is nulla értékű magyartanára és matektanára volt, összevonták őket hatodikra (legalább lett jó matek és korrekt magyartanár), angoltanárokból a harmadik vált be, viszont a töritanár gimiben képzelte magát...
Ezzel együtt, ha nem vették volna föl, maradt volna.
A közelség nagy előny, az osztályban jól elvolt, és a szülői háttér megoldotta volna, hogy a tudásbéli elmaradásait kompenzálja.
Szóval igen, pont az 5 évvel ezelőttihez viszonyítva én is azt mondom, komoly vissaesést tapasztalunk.
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?