Szerinted mit csináljon gyermeked az oviban? (beszélgetés)
Én annak is örülök, ha jól érzi magát a gyerekem az oviban, bölcsödében.Ha mindemellé még tanul is valamit az külön jó.Az enyémek leginkább önállóságot tanulnak mindenféle területen.Jó, hogy vannak különböző foglalkozások nekik, mert itthon nem tudom őket úgy rávenni a közös játékra, mesehallgatásra, stb.
De én is azt mondom, hogy az igazi, komoly tanulásnak is eljön a maga ideje.A nyelvtanulásnak is.Persze lehet játékosan kóstolgatni akár az angol vagy bármely nyelvet, de néha még magyarul sem beszélnek tisztán a gyerekek 3-4 éves korban.Nekem ez a véleményem.
Nem tudom, hogy ti hány olyan gyerekkel találkoztatok, akik egyszerre több nyelvet sajátítottak el totyogó koruktól kezdve. Én láttam jó pár esetet. Egyiknek sem volt ezzel semmi problémája és egyáltalán nem hátráltatta az anyanyelvük elsajátítását sem.
Persze, nem úgy sajátították el a második nyelvet, hogy heti 1-2 órát szántak rá, hanem párhuzamosan. Az oviban és otthon is felváltva folyt a kommunikáció különböző nyelveken. (Nem vegyes házasságok voltak.)
Nyilván ehhez az szükségeltetik, hogy a környezetben és az oviban is legyenek az adott nyelvet jól beszélők.
Azzal egyetértek, hogy a játék, a játékos készségfejlesztés a legfontosabb, de azzal nem, hogy azt feltétlenül egy nyelvre korlátozzuk.
Brenda!!!!
Próbáljátok megoldani közösen a problémát az ovinénivel, ha kell vonjátok be a másik szülő társat is esetleg a vezetőt!!!!
Nem hiszem , hogy az óvónénik ne tudnák elterelni kisfiadat a hangos rosszalkodó fiútól!!!Bár szerintem , ha lekötnék őt, nem lenne agresszív, nem hangoskodna, nem verekedne, mert ez tőle figyelemfelhívás csak!!!!!!!!!!!!!nem kap elég szeretetet , figyelmet, elkönyvelték rossz gyereknek, oszt kész!!!!!!Pedig ez nem megoldás!!!!!!!!!!!!Ha a kisfiú nem változtatható, esetleg nála kellen szakember segítsége!
Ne írasd át kisfiadat, próbáld vele megértetni a másik kisfiú negatív viselkedését,amit nem kell utánozni, meg fogja érteni az értékek közötti különbséget, ne tiltds el, ő jöjjön rá , hogy ez nem a követendő példa!
Ajánlom nektek is a beszélgetőkönyvet, sőőőt ovinéniknek is!!!!!!!!!!
Ajánlani tudok egy nagyon jó könyvet!!!!!
Fiatal ovinéniknek is, kis illemetan a gyerekeknek, és felnőtteknek, én rendszerint végig lapozom a gyerekekkel , és mindig találunk új témát benne amire fontos oda figyelnünk!!!!
A könyv címe: Beszélgető könyv Füzesi zsuzsa rajzaival!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A gyerekek nagyon szeretik, kötetelen beszélgetés, mégis tanulunk belőle!!!!!! Szókincsfejlesztésnek sem rossz!!!!
Játsszon!!!!Könyörgöm!!!
Majd mi -tanító nénik megtanítjuk írni ,olvasni és számolni.Van már olyan óvoda, ahol ezeket is tanítják!!!! Ráér!
Jó-jó vannak viselkedési normák, szabályok...stb. De a lényeg a játék! Abból "tanul" a legtöbbet!és, ha lehet-magyarul.Amíg azt nem tudja tökéletesen addig ne kelljen nyelvet-nyelveket tanulnia-ráér, lesz rá egy élet! A játékkal el nem töltött időt később nem lehet bepótolni!
Sziasztok!
Köszönöm Icus a véleményed, bár abban reménykedtem, hogy azt fogjátok mondani, hogy ne vigyem át másik oviba... Másik csoport nincs, mert kicsi oviról van szó, minden korosztályból egy csoport van.
Kedves óvónénik, akik olvassátok ezt a topikot, adjatok tanácsot nekem a 7. számú hozzászólásommal kapcsolatban.
Ami az angoltanulást illeti: én is amondó vagyok, hogy ha nincs egy természetes angol környezetben a gyerek (egyik szülő angol vagy kint élnek angol nyelvterületen), akkor felesleges az angolt megtanulnia, addig amíg nincs tisztában a magyar nyelvvel. Ahhoz, hogy az angolt "magától" megtanulja, úgy ahogy az anyanyelvet tanulja a gyerek (hallás útján, nyeltvtani ismeretek nélkül), ahhoz rendkívül sokat kell lennie ebben a nyelvi környezetben. Heti néhány óra szerintem is csak arra jó, hogy bekavar neki.
Én 13 évesen kezdtem angolul tanulni (saját akaratomból!) és 17 évesen középfokúztam, 23 évesen szakmai felsőfokúztam, és most is szeretem az angolt! A férjem 16 évesen kezdte az angolt (szintén önszorgalomból) és 24 évesen felsőfokúzott. Ez csak egy példa arra, hogy korai nyelvtanulás nélkül is meg lehet tanulni a nyelvet.
Daroki!
Amit elsőként javasolni tudok, az az olvasás. Akár a fiad, akár te olvasol, legyen az egy nyúlfarknyi kis szöveg, mese, kis történet, beszéljétek meg, miről szólt. Kérdésekkel segítheted, hogy minél részletesebben elmesélje az eseményeket.
Az is jó, ha mondjuk egy tv-ben vagy videón látott mese vagy film lényegét próbáljátok megragadni, megbeszélni. Tehát a fontos, hogy beszéltesd.
Az is sokat segít, ha megkéred, mesélje el az aznap történteket. Persze, gondolom, ezt amúgy is megteszed, de ne hagyd, hogy 2-3 mondattal elintézze.
Nem tudom, hányadik osztályba jár a gyerkőc, de ha már idegen nyelvet tanul, gondolom, harmadikos, negyedikes lehet. Ekkor már vehették a rokon értelmű szavakat. Játsszatok olyat, hogy mondasz/mond egy szót, és neki kell minél több, vele rokon értelműt találni. Alkossatok egy-egy mondatot is az adott szavakkal.
Ilyet akár mosogatás közben, vagy a buszmegállóban is lehet gyakorolni.
Szia! Én átvinném a helyedbe, vagy másik csoportba, vagy másik óvodába, amelyik megoldható. Nekem az óvonénivel volt bajom,vagyis nem nekem hanem a gyerekemnek. A gyerekem, sírvafakadt egyik este, hogy ő holnap nem akar menni az óvodába, mert karácsony fát kell rajzolni, és ő nem tud karácsonyfát rajzolni. Hiába mondtam, hogy gyere segítek rajzolni, meg ha nem akarsz, akkor ne rajzolj, ő csak sírt és közölte, hogy holnap úgyis menni fog a hasa és így legalább nem kell mennie az óviba. És láss csodát, másnap reggel ment a hasa, nem tudtam óviba vinni. Ez odáig fajult, ha ez az óvonéni volt a délelőttős, rendszeresen ment a hasa reggel, de csak addig amig nem mondtam neki,hogy otthon maradunk, utána semmi baja sem volt. Ha mégis bevittem az óviba, hányás hasmenés volt a reagálása, de csak addig míg nem mondták neki, jön mindjárt anyukád érted és haza visz.
Úgyhogy fogtam a gyerekemet, aki szintén középsős volt, és átvittem egy másik óviba.
Sziasztok!
Az én 2 fiam olyan oviba járt,ahol volt ugyan lehetőség angolt tanulni,de az óvónénik lebeszéltek minket róla és pontosan azon a véleményen voltak amin nayloon ovinéni is.Engem teljesen meggyőztek,főleg miután mind2 fiamnak kellett logopédiára járnia.A magyar szavakat nem tudták szépen,tisztán érthetően kiejteni,eszembe sem jutott,hogy még az angolal is próbálkozzunk.Persze nem egyformák a gyerekek sem,és van akinek nagyon hamar kialakul a szép,érthető beszéd,de nem sok ilyen gyereket láttam a csoportban.A fél csoport biztos,hogy járt logopédiára,az angolt pedig 1-2 szülőn kivül senki nem erőltette.
Nekem az volt a fontos,hogy a gyerek jókedvűen,örömmel induljon el reggel az oviba.
Ott minél többet játszanak,tudjon kommunkiálni a többiekkel,az óvónénikkel,játékosan vágjanak bele a"tanulásba,foglalkozásokba".Minél több szabadtéri program legyen,múzeum,állatkert,stb...látogatása.
A nagyfiam a 4.osztályt kezdte az idén és ezzel együtt az angolt is.Én azt tudom mondani,hogy nem maradt le semmiről,nem bánom egy percig sem,hogy nem kezdtük már el az oviban,hihetetlenül jó tanító nénit fogtak ki,imádják őt,a fiam imádja az angolórákat,szorgalmasan magolja velem együtt a szavakat amiket bekell magolnia,tehát szerintem ez az ideális egy gyereknél,hogy elkezdje a nyelvtanulást.Első osztályban még neki is kellett egy ideg logopédiára járnia,a kisebbik fiamnak én kértem tegnap a fogadó órán,hogy nézzessék meg az iskola logopédusával,mert szerintem még lenne szükség egy kis fejlesztésre,közben a fejlesztő pedagógus is azt tanácsolta,hogy hadd foglalkozzon a gyerkömmel,mert biztosan jót tenne a gyerkömnek.Nincs gond vele,csak a felmérés alatt nem a legjobbat hozta ki magából,ezért szeretnének kicsit külön is foglalkozni vele,aminek én külön örülök,mert ha tanulási nehézségei akadnának akkor már most az elején elcsíptük ezt és rögtön kaptunk is rá segítséget.
Amit kfheni is írt a szókincsről,fogalmazásokról.Hát pont a tegnapi fogadó órán erről is beszélgettem az ofővel,hogy hogyan tudnék itthon én is segíteni a fiamnak,mert hihetetlenül nem jól értelmez egy olvasmányt,a munkafüzetekbe olyan hülye válaszokat ír,amik nem is voltak benne az olvasmányban vagy épp csak érintették a témát.Most ezen kell dolgoznunk,mert szerintem most kell ezt megtanulnia,mert a felsőtagozatban már nem azzal fognak foglalkozni,hogy hogyan is kell szókincset bővíteni,meg fogalmazást megírni,ott már élesbe megy a dolog.Jó ezeket a hiányosságokat még az elején kiszűrni,hogy idejében tudjuk orovoslni a problémákat.
kfheni!Tőled pedig szívesen venném,ha tudnál nekünk tanácsokat adni,hogyan segíthetnék még a fiamnak,hogy könnyebben és érthetőbben fogalmazzon,mondjon el egy taralmat,mert bőven ránk fér ennek a megtanulása,elsajátítása!:)
Köszike előre is!
Rita.
Nehogy már azt akard kihozni, hogy azért szegényes a szókincsük, mert rögtön két nyelven tanultak meg beszélni?:)))
Azoknak azért szegényes a szókincsük, mert olyan közegben töltik az időt és megszokják az igénytelenséget.
Ha valakivel angolul is kommunikálnak kiskorában, az észrevétlenül tanul meg magyarul és angolul. Nem lesznek olyan nyelvtanulási nehézségei, mint a mostani diákoknak. Ráadásul sokkal könnyebben fog tájékozódni a világban már egész kisiskolás korától kezdve.
Teljes mértékben egyetértek. Először tanuljon meg a gyerek magyarul, aztán ált. iskolában 3-4.osztályban jöjjön csak at idegen nyelv. Kivételt képez szerintem is az a helyzet, ha többnyelvű családban nő fel a gyermek.
Én középiskolában tanítok (gimi és szakközép), és megdöbbentő, hogy a diákoknak mennyire szegényes a szókincse, nem tudnak fogalmazni, és bár ez már az ált. iskolára vonatkozik, de nem értik az olvasott szöveget.
Én azt szeretném, ha a kisfiam boldog lenne az oviban, ha egészségesen fejlődne a személyisége, egészséges öntudata és énképe, na és önbizalma alakuljon ki.
Most az van, hogy van egy nagy hangú, verekedős "falkavezér" fiú, és az én szó szerint kicsi fiam (kistermetű) folyton ez a fiú után fut. Az meg üti, vágja, löki, tépi a ruháját, csúfolja és csúnya beszédre tanítja. A fiam nem sír, nem szól az óvónéniknek csak időnként itthon buggyan ki belőle az elkeseredettség. Ilyenkor megszakad a szívem! Mit tegyek? Szóltam már sokszor ovinéniknek, hogy figyeljenek oda, hogy ne terrorizálja ez a fiú, nevezzük Kristófnak az én fiamat. És folyamatosan mondjuk a fiunknak, hogy ne a Kristóffal akarjon játszani, ne hagyja magát bántani, szóljon az ovónéninek stb. Nem sok foganatja van amit mondok. Legrosszabb, hogy mivel a fiam meg akar felelni a Kristóf elvárásainak (rosszaság, szófogadatlanság, verekedés, csúnya beszéd, csúfolódás) ezért egyrészt ki is zárja magát a többi "normális" gyerek társaságából, másrészt nem tud nyugodtan résztvenni a ovinénik kezdeményezésein, mert a Kristóf nem hagyja. Tudom, hogy a fiam, ha egyedül lenne, szívesen énekelne, rajzolna, mondókázna, akármi, de amint esetleg odaül a gyerekek közé, megy a Kristóf és elhívja "bomlani". A fiatal ovinénik szerintem kissé rutintalanok, túl engedékenyek, nem lépnek fel keményen, én meg néha már azon gondolkodom, hogy más oviba kellene vinni a fiam? Szerintetek mi a megoldás? A fiam és a leírt Kristóf 4,5 illetve 5 évesek, most kezdték a középsőt.
Brenda
Na, akinek annyira ingerszegény a környezete, hogy az oviban kell megtanítani beszélni, az nem az a kategória, amiről én beszélek.
Egyébként neki sem tenne semmi rosszat, ha már kiskorában megtapasztalná, hogy nem csak magyarul lehet kommunikálni, mert neki főleg nem lenne erre otthon lehetősége.
Nem nyelvoktatásról beszélek. Egyszerűen idegennyelvi kommunikációról. Teljesen más a kettő. Az egyiknél arra törekszel, hogy megtaníts valamit a gyerekkel, míg a másiknál, hogy kommunikálni tudjatok.
Fogékony rá? Éppen azt mondom, hogy tapasztaltam személyesen (szakértők megerősítik), hogy az idő előrehaladtával egyre inkább "munka" lesz belőle, míg a legkisebbeknél a beszédtanulás része. Ráadásul később sokkal könnyebben sajátítja el a következő nyelveket is.
És mi van azzal, hogy egy gyerek magyarul tanuljon meg anyanyelvi szinten, mert az iskolában problémái lesznek, nem elég a szókincse,stb. ? természetesen ez arra a gyerekre nem vonatkozik, akinek több nyelvű a szülője, anyanyelvi szinten több inger is éri!!!!
Nem beszélve itt még egy problémáról, és azok a beszédhibák, amelynek az ingerszegény környezet ugyanolyan elősegítője, mint az egéb örökletes, szervi háttér!!!! A tv, a sok egysíkú beszéd, komoly hatással van a gyerekre, ha otthon nincs megfelelő beszédkörnyezet, akkor csak az óvoda tudja ezt kipótolni, felzárkóztatni!!! Az tudod, hogy a nemzetiségi óvodákon kívül nem szeretik az idegen nyelv oktatást!!!Csak akkor érdemes , ha a gyereke fogékony rá, és folytatni fogja később is, mert ha nem elfelejti az egészet!!!
szerintem tanuljon meg tisztán, választékosan magyarul bezsélni , aztán jöhet a nyelv, ha fogékony a nyelvekre , akkor később is fogékony lesz!!!!!!!
Angol. Egyszerűen kinyitja a kaput a világra. De bármilyen másik nyelv is jó, mert ha egyszerre több nyelvet ismer meg egy pici, akkor nem alakul ki benne korlát. Tapasztaltam 6 év körül még nagyon lelkesek más nyelv iránt, de már munkásnak találják és tanulásként fogják fel. 10-12 éves korban meg már egyenesen horror, biflázás lesz belőle. Főleg, mert általában nincs elég sikerélmény az elején.
Örülök, hogy kezd kikopni a poroszos stílus:)
Foglalkozások már rég nincsenek, kezdeményezés az van, ami nem kötelező, kivéve a testi nevelés!
És persze mindent játékban fejlesztünk!!!
A magyaron kívül milyen más nyelvre gondoltál??
- csoportmunkára szoktatás, anélkül, hogy elnyomná az egyént
- segítsenek megtalálni a csemetének, hogy miben jó
- nyugodtan lehet velük a magyaron kívül más nyelven is kommunikálni, hadd szokjanak hozzá
És mindezt játékos formában, ne legyen "foglalkozás" szaga!
Meséljetek, szerintetek melyik az a legfontosabb tevékenység , amire azt mondanád, hogy elengedhetetlen az óvodai nevelésben?
Mit várnál el egy óvodától???
Várom véleményeteket!!!
Nayloon ovinéni
További ajánlott fórumok:
- Most megy ötödikbe a gyermeked? Beszélgessünk!
- Hogy hívják a gyermekedet/gyermekeidet?
- Milyen nevet fogsz adni/adtál a gyermekednek?
- Melyik az a könyv, ami nélkül nem gyermekkor a gyermekkor? Mi az, amit szerinted mindenképpen el kell olvasnia gyermekednek?
- Ha gyermekedet bántanák az oviban, szó nélkül hagynád?
- Szerinted jó dolog, ha a gyermeked előre megkapja a karácsonyi ajándékot?