Sajátos Nevelési Igényű gyerekek. Megbélyegzés az SNI? (beszélgetős fórum)
Mindenkinek hálásan köszönöm a válaszokat.:)
Több infót és segítséget kaptam most Tőletek, mint remélni mertem volna.
Igen, az majd mindenkinek meglepetést fog okozni, hogy hogyan alakul át az ellátás.
Persze, hogy okos a gyerkőc.. A diszesek között zsenik is vannak :) Einstein és társai :)
Nagyban a szülőkön is múlik ahogyan látom...nálunk legalábbis annak a hatására+ a hiánypótló volta miatt lett végül lehetőség meghirdetni az álláshelyet....ha senki nem borzolja meg a témát akkor elsuppasztják ezt a problémát...
az ideális az lenne ha-mivel több gyerek tanul más városban beszédgonddal tőlünk de nem a fiam sulijában-lenne egy beszédjavitó osztály nálunk is....mivel változás lesz a sulik fenntartásában működtetésében jövőre fene tudja mi lesz ezekkel...
sok idő volt mire kapott álláshelyet az óvoda és talán kis részem volt nekem is benne,legalábbis az én fiam volt az aki miatt felvették picike ideig csak vele foglalkozott részidőben,másik városból átjárva...sajnos az ovi végére is értünk mire lett logopédus de azért büszke vagyok rá hogy van a városunkban most már,tudom hogy ez nem kis dolog és tudom mennyire jó!
másik része szó volt itt ugye hogy más képzés keretein belül is tanulnak most már hasonlókat....talán már nem is e topik témája de nagyon fontos lenne hogy a meglévő pedagógusok pl tudjanak mit kezdeni azzal ha bekerül egy SNI s...egy blogban(Szirka) olvastam régen arról hogy mennyire nem tudták milyen gyereket is akar az anyuka vinni ovodában azok sem ahol papirforma szerint fogadhatták-volna-
nálunk suliban is az volt( a tavalyi suliban) hogy beiratás előtt megkérdeztem tudják e fejleszteni(nem körzeti suli,indult egy uj intézmény a városban) megigérték...és tényleg...egyetlen gyerek miatt vettek fel logopédust heti egy délutánra aki átjárt egy sakktanárral tehát egyben megoldották ezt...és volt a sulis fejlesztőpedagógus másik fejlesztőtanárnéninek....a magyartanár együttműködött a logopédussal és együtt beszélték hogyan haladjon órán a gyerek tehát elméletileg minden szép és jó volt....a gyerek viszont azzal a módszerrel nem tudott megtanulni szinte csak betüzni azt is tévesztéssel olvasni nem ,és a sima logopédusi szemmel nézve is megrekedt,stagnált....
tehát az akaratuk megvolt, de...nem tudták kezelni ezt a helyzetet nem tudták mit csináljanak vele,hiába szó volt arról hogy ha diszes járnak kedvezmények stb nem tudtak ezzel azonosulni,az ő rendszerükbe nem fért ez bele hiába jószándékkal közelitették meg ezt a kérdést...fogalmuk sem volt mit kezdjenek vele...okosnak hülye hülyének túl okos a drágám hogy durván fogalmazzak,vagyis eszméletlen okos,matekból sőt angolból is(hallás után9 100százalékos a tudása természetismeret stb minden tárgyból....ha butuskább beskatulyázták volna és próbálkoznak vele de így hogy "csak" diszes a beszédfogyatékosság mellett fogalmuk sem volt az átlagos tanároknak mit csináljanak ...régi tapasztalt és jóindulatú tanárnénik,új suli hatalmas igyekezettel és burkoltan eltanácsoltak onnan...
Ez felháborító, ami nálatok történik/történt.
Még olvasni is...
Némi tapasztalatom a témában már van, mivel a fiam (9 éves, harmadikos) is EPSZ által kiállított szakvélemény szerint súlyos tanulási nehézséggel küzd, matek, írás, olvasás is érintett. Szerencsére nálunk időben , vagyis viszonylag hamar kiderült, különösen figyeltem rá, mert apánál is ez a probléma volt, így első végén már egyértelműen megmutatkoztak a jelek, és én kezdeményeztem a vizsgálatot, ami meg is erősítette a gyanúmat.
Nála is leírták, h az osztályozás csak a saját magához képest való fejlődést értékelheti, és bár jóindulatúak a tanító nénik, azért ez nem valósul meg. Tehát pont úgy osztályozzák, mint bárki mást az osztályban.
Ami nekünk egy nagyon szerencsés dolog volt még, hogy a szakvélemény heti két óra fejlesztést javasol, és ezt a fiam meg is kapja, az iskola fejlesztőpedagógusa heti két órában egyénileg fejleszti...hát azért ez rengeteget számít, az biztos.:)
Plusz én még elvittem őt gyógypedagógus-mozgásterapeutához is állapotfelmérésre, ott kiderült, h a mozgása oké, viszont a szerialitási készsége nagyon alulfejlett, erre pedig itthoni mindennapi feladatokat kaptunk, aminek hatására szintén látványos javulás következett be.
Amikor a fiamnál megszületett az EPSZ által kiadott szakvélemény, ott biztatott a gyógypedagógus, aki a vizsgálatot végezte, h vigyem el az Tanulási KÉp. Vizsg. Orsz. Biz.-hoz, mert ha megállapítást nyer, h SNI, akkor többletfejlesztést kap, stb.
De aztán erre nem került sor, mert olyan látványos fejlpődést produkált, h végül már nem tűnt fontosnak ez a vizsgálat.
ugyanarról beszélünk ám :)
a kijárós, körzeti logopédus nem az ovi alkalmazottja, az ovi mégis tőle várja, hogy teljesítse az ovi által vállalt fejlesztési követelményeket
most engem nem a státusz érdekel vagy a papirforma teljesen mindegy nekem ki alkalmazza...viszont azt tudom hogy az elsős fiam oviskorában tehát két tanévvel ezelőtt a nevtan logopédusa nem volt kötelezhető arra hogy ellássa a gyerekemet...ebben biztos hogy nem tévedek!
nem fogok tudni jogszabályt paragrafust stb irni és nem tudom azóta mi változott,de engem jobban érdekel a gyakorlat mint az hogy milyen státuszban van ott....
Tévedsz, alig van az országban olyan logopédus, aki státuszban az óvodáé lenne!!
Aki kijár az ovikba, az vagy a Nevelési Tanácsadó logopédusa, vagy a szakszolgálaté (pl. EGYMI...)
zakajeo: "sok helyen nem jár ki logopédus hanem a szülő viszi be adott időpontban a gyereket a nevelési tanácsadó logopédusához" Ilyen nincs,ha ezt csinálták volna velem, az asztalra csaptam volna. Akinek SNI kódja van, azt kötelező az intézményben ellátni, nem kell sehova hurcibálni.. Elég szép fejpénzt kap rá a befogadó intézmény. Kötelező dokumentálnia is, szóval utána lehet járni.
ez csak SNI kód előtt volt így...aztán már ez sem...próbálták megkérni az ottani logopédust foglalkozzon továbbra is a fiammal de nem volt rá kapacitása,és nem is volt kötelezhető.
nem mondtam hogy nem csaptam az asztalra de attól nem termett ott másnapra egy szakember...óvodavezető+oktatásért felelős főember az önkormányzatnál+jegyző+közben folyamatos telefonos kapcsolattartás Szakértői Bizottsággal ők okositottak részben honnan hová menjek...nagyon nagyrészt ezek hatására és mert hiánypótló dolog volt már nagyon,de mostanra már az óvodáknak külön logopédusa van aki úgy tudom már fel tudja most már mérni a kicsiket is és folyamatosan fejleszteni nem csak a nagycsoportosokat "tűzoltómunkaszerüen"
XXXT, akkor nem gyógypedagógiát tanulsz. Ha ezt-azt hall róla az ember, attól még nem lesz szakértő.
zakajeo: "sok helyen nem jár ki logopédus hanem a szülő viszi be adott időpontban a gyereket a nevelési tanácsadó logopédusához" Ilyen nincs,ha ezt csinálták volna velem, az asztalra csaptam volna. Akinek SNI kódja van, azt kötelező az intézményben ellátni, nem kell sehova hurcibálni.. Elég szép fejpénzt kap rá a befogadó intézmény. Kötelező dokumentálnia is, szóval utána lehet járni.
Az SNI kód semmilyen megbélyegzéssel nem jár az óvodában. Az óvónők figyelmesebbek, az ellátás magasabb lesz. Egy beszédfogyatékos 3-4 órát KELL hogy kapjon egy héten. Mindenhol vannak kivételek, de nem az a normális, és ott bizony ki kell nyitni az embernek a száját.
Az iskolában sem gondolom, hogy megbélyegzés az SNI kód. És azért tegyük hozzá, hogy a megkésett beszédfejlődésnél nem törvényszerű, hogy maradványtünetei lesznek iskoláskorára a gyermeknek. Természetesen hajlamosít, de nem kell egész életére leírni szegényt. Súlyosságtól, okozattól függ.
:(((((
Mi majdnem effelé haladtunk de az hogy rátaláltunk a mostani sulira,nem győzök hálálkodni!
Borzasztóan sajnálom,mert sajnos életszerű és átérzem:(
A középső kisfiam most nyolc és fél éves,jelenleg egy speciális iskolában elsős.
Neki hivatalosan leírva "csak" a beszédfogyatékosság van,a diszlexia szakemberek által alátámasztott,de a bizottság ahová járunk azt mondta alapból második osztály második félévig nem szereti leírni,tehát külön azért újravizsgálni a gyereket....
Több szakember szerint ő is figyelemzavaros hiperaktív,viszont külön ezért még nem kértem soron kívüli vizsgálatát mert azokra úgy sem kapna külön fejlesztést vagyis amiket kap azt úgyis megkapja itt helyben papirok nélkül is,elég az alap "besorolás"...
tehát kb egyenes lett volna az út hogy olyan legyen mint a tiétek de remélem még időben sikerül kicsit sikeresebbé varázsolni a tanulmányait..nagyon nagyon sajnálom amiket leirtál:((
gyógypedagógiát?
azt hittem, aztcsak az ELTE Bárczi karon lehet
Nekem 16 éves a fima és SNI lett de halmozott problémáa van.Hiperaktív és diszgráfiás eléggé.Régebben nem kapott időben megfelelő fejlesztést.Járt magániskolába h megkapja a szükséges fejlesztéseit,hazudtak nem voltak fejlesztő pedagógusok,csak pénzről szólt a dolog.Rengeteg pszichológusnál pszichiáternél megfordultunk,én mindig együttműködő szülő voltam,de igazi segítséget sosem kapott.Beintegrálták normál iskolai osztályba,felső tagozatba,vittm a szakvéleményeit,és csak rosszabb lett.Persze több iskola integrál,mint akinek vannak megfelelő szakemberei.Megbélyegezték a fiamat,és végigbukdácsolta az általános.Középiskolába szintén tudtak mindenről így vette fel az igazgatónő,és 5 bőlbuktatták annak ellenére h írásbeli számonkérés alól fel van mentve,olvashatatlan az írása,nem lehetne megbuktatni azért mert nem bírja elolvasni a tanár a dolgozatát,feleltetni kéne.L.szarták enyhén szólva.És nem indult következő évben az a szak,így el tudták tanácsolni.Szóval én végig szenvedtem míg felnőtt idáig.De hiszem h az SNI segítség is lehet,félni nem kell tőle,csak odafigyelni.
Szóval az én fiam a ne tudd meg kategória ahogy írtad a végén:(
Mi a Hajdú-Bihar Megyei Tanulási Képességet Vizsgáló Bizottsághoz járunk évek óta.
Heti három óra egyéni foglalkoztatás,ezen belül két logopédia és egy általános fejlesztési foglalkozás lett előriva.Az általános soha nem volt gond,ezért irtam csak a kettő logopédiát ami nem volt sokáig megoldott...
Az én fiam januárban lesz 5 éves, de épphogy betöltötte a hármat, amikor én jelentkeztem a Beszédvizsgálóba. És úgy gondolom, hogy jól tettem. Májusban kellett jelentkezni az oviba, mi két ovit néztünk meg. Szerencsénkre az ígért szeptember helyett már május közepén behívtak a Szakértőibe, ahol megszületett a diagnózisunk, SNI-s a kisfiam. A körzetes ovi felvette volna így is, de fejlesztést nem adtak volna. A szakértői véleménnyel azonban a másik oviba sikerült bekerülnünk, amiért a mai napig hálás vagyok. Tavaly szeptemberben kezdett a kisfiam és bár logopédus csak decembertől lett, azóta nagyon sokat fejlődött. A Szakértői Bizottság intenzív fejlesztést írt elő, ami nálunk annyit jelent, hogy heti két alkalommal logopédus és egyszer gyógypedagógus foglalkozik a fiammal. Egyénileg.
A bizottsági vélemény nélkül ezt nem kaphatná meg. És igen, önmagához képest valóban óriásit fejlődött, de azért még mindig nagy a differencia a hasonló korú gyerekek beszéde és az övé között. Ha nagyon őszinte akarok lenni, akkor azt mondom, hogy a két évvel fiatalabb öccse magasabb szinten van. Ez azért nyilván mond valamit. És lehet, hogy járhat majd normál iskolába, de az sem baj, ha nem. Ezt ma még senki nem tudja megmondani.
Összefoglalva az a véleményem, hogy én a helyedben elvinném egy vizsgálatra.
További ajánlott fórumok:
- 2005 decemberi gyerekek
- 2006. júniusi gyerekek
- Tejallergiás gyerekek
- Mi a feladata egy pszichológusnak egy sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglakozó intézményben?
- Olyan bevált középiskolát vagy szakiskolát keresek ahova SNI kódos (sajátos nevelést igénylő) gyerekeket vesznek fel, tud valaki ilyet?
- Csana sajátos nevelési igényű gyerekeknek