Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Én többről is:-) Csak a trend...
Ez nekem inkább a máz. A céljuk biztosan ez, de az én mikrokörnyezetemből is a magatartászavaros, szélsőségesen extrovertált, nem túl okos gyerekek mentek az AKG-ba és a Poliba (utóbbiba más gimiből eltanácsolt problémás gyerek is). Az én gyerekem pl. nem érezné jól magát azon odajárók között, akiket ismer...
Az E5-be járó edzős társait viszont kedveli:-)
Azért szerintem, ha mondjuk 79-et írt volna a fiad és nem 92-t, lehet, hogy a lehetőségeket figyelembe véve boldogan vinnéd az AKG-ba. Csak akkor meg nem tudnád odavinni licit nélkül.
Szerintem az AKG, Poli, stb iskolák központi gondolata az, hogy a legsikeresebb, saját sorsukkal leginkább elégedett, önazonos felnőttek -a statisztikák szerint - nem a mindig kitűnőkből, hanem a bátor, tanulni tudó, kockáztatni merőkből lesznek.
Ilyen emberek meg azokból, akiknek a személyisége ilyen - erre nincs garancia, de a személyiségközpontú pedagogiaval lehet növelni az esélyeket.
Ez persze nem jelenti azt, hogy nem kallodhat ott el gyerek, ezt mindig el is mondjak, hogy aki linkelni akar, az tud linkelni.
A másik fontos különbség a klasszik es az alternatív iskolák között, hogy az egyik tudást ad, a másik pedig azt mondja, hogy nem tudjuk, milyen munkák lesznek majd 20 év múlva, de adok neked képességet, hogy bármi legyen is majd az igény, tudj alkalmazkodni,
Az AKG esetében a gyengébb gyerekanyag a toptophoz képest biztos igaz, de szerintem ez egy erős közepes iskola, ahol ha valaki akar, akkor nagyon tud teljesíteni. A kérdés az, hogy az alternatív pedagógia beváltja-e azokat a reményeket, hogy a hagyományosnál jobban fenntartja a gyerek motivációját.
Nem mondom, hogy bennem nincs ilyesfajta bizonytalanság, de a közoktatás egy másik vödör trágya, a saját bajaival. A két vödör közül mindenki eldöntheti, neki melyik gusztább :)
Én semmiképp nem vinném a gyerekem az AKG-ba. Ennek egyik praktikus oka, hogy nem tudnám kifizetni a tandíjat. :)
A másik, hogy koromból kifolyólag jobban szimpatizálok a hagyományosabb iskolákkal. A harmadik pedig, hogy ismeretségi körünkből olyan gyerekek mentek oda, akiket máshová nem vettek fel, nehezen kezelhetők, öntörvényűek, nem igazán akarnak tanulni, és az AKG-tól várják a csodát. Persze nem általánosítok, de az én mikrokörnyezetemben ezt tapasztaltam.
Nem mondtam, hogy jobb iskola az Eötvös. De azt nem lehet letagadni, hogy elég nagy az elszívó ereje. Van aki sznobságból megy oda, van aki a csordaszellem miatt és van aki szerelemből.
A hatosztályos műhelyek kiválasztásának miértjeire már hoztatok fel lehetőséget. A nyolcadikos iskolaváltásnál egy területen elég biztosan érzem a gyakorló iskolák előnyét/fölényét az EJG-vel szemben, ez pedig a természettudományos képzés. Ha már a gyereken 14 évesen "kiütközött" a tehetség, és tudományos területre, kutatói pályára (is) készül, akkor nagy eséllyel nem az E5 az első választás.
Ezen gondolkozva még egy összevetés jut az eszembe: Eötvös-AKG. Mindkettő híresen olyan iskola, ahol jól érezheti magát a diák, és kiválasztottnak, mert olyan lehetőségei vannak az iskolában, amilyenek nagyon keveseknek. Viszont nagyon más a két iskola stratégiája abban, hogy kiknek a kiválasztására használja ezt a vonzerőt. Az E5 nagyon megemelt ponthatárral egy nagyon erős, jó képességű és motívált kört vonz be, az AKG meg minimum a diákok egyharmadánál a nagyon sokat licitáló családok gyerekeit (és a licitesek egy része lényegében bármilyen gyenge írásbelivel bekerülhet). Én boldogan adnám a gyerekem egy olyan iskolába, ami a kettőt ötvözi: egy olyan tantervű szabad iskolába, mint az AKG, ahol viszont nem lennének licitesek, csak erős felvételivel lehetne bekerülni. Persze felmerül, hogy miből lehetne egy ilyen iskolát finanszírozni. Talán az AKG havi 85 ezres tandíjánál kicsit magasabb fix összeg mellett működhetne. És kedvezményes, ösztöndíjas helyekkel olyanoknak, akik nem tudják kifizetni. (Mi beírtuk az AKG-t is, de nem azt választjuk.)
Ez igaz,de mindkettőnek az E5 lesz az első a listàján:-)Evvan!
Ezzel egyetértek, de idén a könnyű matek miatt nincs igazi mért különbség. Persze van a tanulók között, de lehet, hogy egy "rosszabb" is simán írt 49-50 pontot, és fordítva a "jobb" rosszabbat.
Szerintem ez egy nagyon nehéz kérdés, azt hiszem megválaszolhatatlan. Ezzel viszont nem teljesen értek egyet: "de ettől csak a gyerekek lesznek jobbak, nem az iskola". Igaz, hogy a tanári kar és az épület ugyanaz, de az iskola egyik meghatározó jellemzője, hogy kik járnak oda. Tehát más lesz az iskola attól, hogy jellemzően a rangsorban a legelől lévő gyerekek járnak oda, vagy a kicsit mögöttük lévők. És ez előbb utóbb visszahat a tanári kar összetéteére és a mentalitására is. Az pedig, hogy kinek mely gyerekek közé lenne jobb járni, az az egyéntől is függ.
Nem nyilvánvaló. Senki se tudja előre hogy az ő gyermekének melyik a jobb.
Tavaly az Eötvös és a Trefort is tartott ismerkedős délutánt a behívottaknak. Ott sokaknál pattant ki a szikra, könnyebben eladta magát a suli. Az Api nyílt napot rendezett és az nem ugyanaz a merítés. Az ismerkedősön a potenciális jelöltek vannak csak ott, így szerintem nagyobb az esélye hogy valaki "szerelembe esik" az Apival mint csupán a szóbeli alapján hiszen ez egy felszabadultabb, vidámabb esemény lesz. Szimpatikus hogy változtattak a nyelven is. Sajnos a nyolcadikosoknál ez nem jutott eszükbe,a haladó németesek ott kiestek.
Az Apáczai tavalyi hat évfolyamos ideiglenes rangsorait összefésülve azt találtam, hogy ha az idei felálláshoz hasonlóan egy tagozat indult volna a három helyett, akkor a 202. sorszámú lett volna a legutolsó a listában és őt még fel is vették tavaly az iskolába. Ezen felül még két fő hiányzott ahhoz, hogy fel tudják tölteni a csoportjaikat.
Igen, ez a behívási és bekerülési pontszámokból látszik. Én arra lennék kíváncsi, hogy van-e valami érdemi indoka, vagy csak az általad is említett öngerjesztő folyamatról van szó. Eötvös-Trefort vonatkozásban is érdekelne.
Akár indokolt, akár nem, jelenleg úgy tűnik, a többség így választ. És ez egy öngerjesztő folyamat.
Mitől olyan nyilvánvaló, hogy érdemesebb az Eötvösbe menni, mint az Apiba? Az Eötvösbe persze átlagosan magasabb pontokkal mennek a gyerekek, de ettől csak a gyerekek lesznek jobbak, nem az iskola.
Mi is túl vagyunk a Toldyn. Nagyon tetszett a gyereknek, a tanárok barátiak voltak, viszont jó sokáig volt bent (45 perc) a VMG-hez képest (20-25 perc). Matekból mindent jól tudott segítség nélkül, viszont tőle a 3/2 fehér papíros feladaton és a sárga kártyán kívül a fehér papír 3. feladatát is megkérdezték, de arra nem volt felkészülési ideje, azt rögtön, ott a bizottság előtt kellett megválaszolni. Más is tapasztalt ilyet? Remélem, nem jelent rosszat... Azután rengeteg személyes kérdés következett, az egyik tanár csak az okleveleket nézte végig, azzal kapcsolatban kérdezett.
Kapisgálom, hogy hogyan érted.
😊
Csakhogy tavaly nem volt első nyelv a német, ezért sokan passzolták is az Apit. Idén viszont ezek a gyerekek is bejöttek, és közülük már sanszos, hogy ott is marad több a végleges listán, mert nem kell egy “gyengébb” németes gimit választaniuk. Bár így is nagyon magas rangsorszámú gyerekek is maradtak (3., 6.) tavaly.
De jó...hol találtad őket? Az első hetvenben? Az oly jó lenne :-).
Úgy értettem, hogy akkor nyelvenként kevesebb volt a hely, de három lista volt. Most egy listára több hely van. De lehet így ennek tényleg nincs értelme :-)
De igazából teljesen kiszámíthatatlan az egész. :(
Szerintem kb. 50-et le lehet vonni, akik az Eötvösbe mennének, ha felveszik őket. Ezt csak így látatlanban.
Köszönöm szépen mindenkinek a bíztatást. Harmadik gyerekkel csinálom már ezt az egészet,(remélem már utoljára), de úgy érzem, ahelyett hogy rutinosként higgadt tudnék lenni, most viselem a legnehezebben a várakozást. Ebben sokat segít a fórum-részvétel.:-)
Ha összeveted a Fazekas matek szakot az Api-val a Fazekas első harminca közé 10 olyan került, aki az APi listán is rajta van. Szerintem nagy eséllyel 10 fővel máris előrébb ugorhattok.
Sziasztok!
Lassan elkezdenek csordogálni az ideiglenes listák. Néhányan már nagyon örülnek, néhányan nagyon reménykednek. Az jutott eszembe, hogy nem tudnánk-e (inkább a profik, Réka, gligeti, stb) valamilyen esélylatolgató táblát csinálni ezekre a listákra is. Olyasmire gondolok, ahol mindenki, akinek biztos helye van már valahol, a választása szerint hátrébb sorolt gimik, tagozatok listáin elfoglalt helyét megjelölhetné valahogy, hogy a többiek lássák, hányan esnek ki előle biztosan. (nem hivatalos KIFIR kicsiben...) Nem is kellene bele konkrét adat, csak a tagozatkódok, és a rangsorszámok.
Ha esetleg osztálytársaktól, barátoktól is össze lehet szedni adatokat, még jobb.
Ha csak egy-két gyerek + aggódó anyuka nyugodtabban alszik a következő hetekben, már megérné…
Ez de durva! Nagyon gratulálok mindenkinek, aki ma jó hírt kapott. Aki nem, az remélhetőleg holnap kap jó híreket.
Én annyira, de annyira kíváncsi leszek hogy a VPG hogyan tölti majd fel a létszámát...
Nem a bizin múlik, az amúgy is nagyon kis súlyú az Apiban. Kb. 57 mentességet adtak a 91 pont felettieknek. Tehát a 91 pont ennek az 57-nek a vége felé van.
További ajánlott fórumok: