Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Az én gyerekem osztályában van, aki megfeszül a 4-es átlagért. Ő úgy került be, hogy gyenge általánosból (így max. vitt pontokkal), nagyon sok otthoni felkészüléssel, éppen becsúszott a szóbeli, ott jó pontokat kapott, és bekerült.
Nagyon küszködik, sok a lemaradása, komplett anyagrészek hiányoznak neki az általánosból, nagyon sokat tanul, de amúgy jól érzi magát ebben a suliban.
Viszont olyan is van bizony, akinek nagggyon komoly egészségügyi gondja van a stressz miatt, sajnos..
Ott a pont!
Az elitgimikbe azok menjenek akik ezt bírni fogják. Oda mindig is a legjobb képességű gyerekeket várták. Mindenki a felvételi miatt vitatkozik, de egy nagyon fontos dolgot nem veszünk figyelembe: bent is kell maradni. Aki nehezen jut be vagy nem oda ahova való, az lemorzsolódik vagy kínlódik hat éven keresztül, rosszabb esetben megbetegszik. Én sajnos a gyerek iskolájában minden évfolyamon látok erre példát. Nem azt mondom hogy sokan vannak, de ilyen is van.
De ha nem a legjobb képességűek mennek oda, akkor akik bejutottak sok sok készüléssel azok sok sok készülést igényelnek majd a gimiben is? Ez csak fenntartaná a stresszt, amit a szülők generálnak.
Mi a cél?
Be lehet kerülni otthoni rákészüléssel is, de erősen meghatározzák a gyerek képességei is, hogy ez mennyi plusz energia a szülőnek és a gyereknek.
Ha a gyerek nem átlag feletti képességekkel rendelkezik vagy a szülő nem tud neki segíteni, azt kegyetlenül lehúzza ez az "iparág".
Komolyra fordítva a szót, szerintem a felvételi rendszer nem rossz. Az, hogy ez akkora stressz, az az iskolarendszer egyéb hibái miatt van. Mert most túlzottan meghatározza a gyerek későbbi életét, hogy melyik középsuliba kerül. Erről nem a felvételi tehet, nem ott van a hiba. S egy megfelelő iskolarendszernél ugyanez a felvételi messze nem lenne ekkora stressz.
Az egy másik kérdés, hogy lehetne-e erre a rendszerre egy optimálisabb, igazságosabb, a gyerekek érdekeit jobban figyelembe vevő felvételit alkalmazni? Itt is vannak komoly kérdéseim, mert alapvetően az egész rendszert tartom sok szempontból hibásnak, sőt a gyerekekre károsnak.
Én mint szülő azt szeretném, hogy a gyerekem általános után simán besétáljon a fél órán belül elérhető legközelebbi gimibe, ahol képességeinek és érdeklődésének megfelelő oktatást kapjon. S akkor a felvételi rendszerre értelmetlenné válna.
Hú, de nagyon bilibe lógott a kezem....
Igazad van, a 6 éves kezdés hátrányait mi sajnos tapasztaltuk is.
Arról nem is beszélve, hogy a mai fiatalok életében úgyis minden kitolódik.... Arról is sokat cikkeznek, hogy még 30 évesen is otthon laknak (na jó, ennek anyagi okai is vannak), egyre később házasodnak, szülnek, és egyébként már mi is jó eséllyel 70 éves korunkig dolgozni fogunk. Hová rohanjanak?
A probléma lényege az, hogy az írásbeli célja az, hogy rangsorba tudják állítani a gyerekeket, a szülők célja pedig az, hogy minél jobbra írja meg a gyereke. A baj csak az: minél több gyerek írja meg nagyon jóra, annál nehezebb lesz a következő évek felvételije, és ez a folyamat gerjeszti magát.
A rendszer persze nem jó, de az elhangzott ötletek mind a szülők szemszögéből javítana a helyzeten, hogy az ő gyereke minél jobban szerepeljen, és minél kevesebb stresszel járjon. Mit csináljon egy iskola 200 max pontossal a 60 helyre? Sorsoljon?
Változtatni kéne a rendszeren, de mindenki számára jó és igazságos rendszer szerintem nem létezik.
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?