Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Az oktalanul kígyót-békát kiabálós családi tapasztalattal szembeállítanék egy másikat.
Sváb mentalitású pedagóguscsaládban nőttem fel. Nagyanyám most lesz 100 éves, rettegett/imádott "mesterpedagógus" volt. Anyám és a testvérei is mind pedagógusok. Nekem is van róla diplomám (bár sosem akartam tanítani, mert nem éreztem magam kellően elhivatottnak erre a - világ legfontosabb - munkájára).
De ettől még: a trógermunkának nálunk trógermunka a neve a trógernek pedig tróger. Nálunk ez a családi hagyomány, nem a kígyók és békák be- vagy lenyelése.
A szőnyegalá söprős, a rosszat néven nevezni nem tudó és akaró, mellébeszélős verbális keretezés szerintem az, ami leginkább az ifjúság megrontója tud lenni - ezért nálunk ez nem támogatott formátum, ellentétben a dolgok néven nevezni tudásával.
Ezért, ha a gyerek tanárja 103-adszor bizonyítja be, hogy ő bizony - példaképségi képességének szöges ellentéteként - egy szakmailag és/vagy emberileg alkalmatlan nullaegészhuszonöt, akkor minden disztingváló készségünket az irányba fogjuk kanyarítani, hogy a megfelelő görbe tükörben megmutassuk ezt a gyerekeinknek is az adekvát szókészlet használatával.
Így tanulják az életet.
Aminek természetesen része az is, ha bármelyik tanárjuk felülmúlja éppen önmagát, akkor annak közösen öülünk, ilyenkor az örömtüzek gyújtása sem ritkaság.
Nem feltételeztem konkrétan senkiről ezt.
Erre a kiemelt mondatra reagáltam saját tapasztalattal:
"Ha otthon ezt közvetíted a gyerek felé nagyon meg fogod nehezíteni a dolgát:((( "
Mi is kb. ugyanúgy állunk a dolgokhoz, ahogy te leírod.
Nyolc éve volt, amikor Aranyba, Kosztolányiba, TE(Dianaba) szétdobtak a (Kiss János) gyakorlógimit?
Amúgy költségvetésük megcsappanhat a sok alapítványivá váló + új épülő kínai (meg támogatott más nemzetközi egyetem miatt), illetve központosítási terv van a maradék ötre nem?
Igen, pl gyerekeim második sulijában elképesztő volt, ahogy amúgy tök jó tanárokba belekötöttek, nem volt jó nekik semmi. Mi, akik megtapasztaltuk, milyen is egy rossz iskola, inkább fülünket-farkunkat behúztuk, semmint hogy semmiségek miatt pampogjunk. Még nekünk volt kínos. De azért, mert egyesek nem becsülik meg a jót sem, még nem vitatható, hogy másutt tényleg gyalázatos a helyzet.
Amúgy saját gyerekeim szerint én is tanárpárti vagyok, ha panaszkodtak, valóban mindig próbáltam a másik oldal szemszögéből is nézni a helyzetet, de beláttam, amikor nekik volt igazuk. és bizony sokszor volt ilyen. Csak azért, mert ő a tanár, nem jár ki automatikusan a tisztelet olyan embernek, aki emberileg is egy nulla. Sztem Reges is csak kb erről próbált beszélni.
Azért az, amiről Felvetelire21 és Reges10 irt, az létező jelenség. Sajnos :-(
De az sem lenne kivitelezhető megoldás ha a szülők kezében korlátlan jogosultságokat adnának, mert ott is nagy visszaélések lennének. Nálunk, a volt iskolánkban szülők simán eltávolítottak tanárokat, mert nem tetszett a stílusuk. Van ahol irreálisan nagy a szülők lobbiereje. Na ez a másik véglet.
Ugyan nem én lettem megszólítva, de megtapasztaltam, milyen az, mikor az (egyik) szülő folyamatosan mocskolja az iskolát. És nem értettem, miért.
Apukámnak nehéz gyerekkora volt (válás, őt nagyon utáló, italozó nevelőapa), de konkrétan az iskola nem tudom, miben bántotta. Mégis kígyót, békát tudott kiabálni rá. Azt is ajánlgatta, hogy igazolja, ha lógni akarunk.
Anyulkám ellenben kötelességtudó, bár életrevaló hatodik gyerekként igyekezett az iskolában, és sosem beszélt csúnyán róla. Mi inkább vele azonosultunk.
Szóval az biztos, hogy ha a gyerek előtt ez gyakran elhangzik, az nem szerencsés, mert lehet, hogy te árnyaltan látod a helyzetet és tudod, hogy nem minden tanár és iskola ilyen, ő lehet, hogy nem disztingvál ilyen jól.
A mi ált sulinkban azt hiszem kiemelkedően jó minőségű az online oktatás, Apiról nem is beszélve.
Ami miatt nekem eszembe jutott a jelenléti meghosszabbítása , az konkrétan 4 gyerek példája. ( 24 en vannak , 4 gyerek veszett el az online térben)
1. Jó eszű , helyes kislány. Válnak a szülők , egzisztenciális gondok vannak. Kislányt húsvét előtt lenyomták a nagyszülőkhöz egy telefonnal. ( se laptop se wi-fi) azóta csak chat én jelentkezik be a többieknél néha, hogy egyáltalán jól van.
2. hármas ikrek , az egyikük depresszióra hajlamos, 3 hete nem jelent meg egyetlen online órán sem. Tesói szerint be van zárkózva a szobájába...
3. Nem túl okos kisfiú , egyedül küzd mindennel , mindig lemaradva, rossz helyen , rosszul visszaküldött feladatokkal
4. Hátrányos helyzetű család, nem jut minden gyereknek laptop. A gyerek egyszerűen nem osztályozható, nincsenek visszaküldött dolgozatok, beadandók ( itt mondjuk nem értem, hogy ajánlott fel a suli is , szülők is segítséget, nem jutott el a családig)
Szóval lehet hülye ötlet a tanév hosszabbítás, de nagyon sajnálom ezeket a gyerekeket!
Sziasztok!
Én mint tanár...:
Hát én úgy látom a tavalyi anyagok csak nagyon korlátozottan használhatóak fel (de persze gyekszem felhasználni, mert nem vagyok a magam ellensége sem), de egyrészt, akkor hirtelen kapkodtunk,most meg a maximumot próbáljuk nyújtani,másrészt egy szaktanár a tavalyi 9-es anyagot az idei 10-es osztályánál nem tudja felhasználni. A dolgozatok, beadandók is sokszor kézi javítást igényelnek,mert a teszteknél sokkal többet mérnek,sokkal hasznosabbak.Időközben 5-ben és 9-ben bejött egy új NAT, ami mindent felborított, illetve szinte minden évben más könyvet lehet csak rendelni...,plusz minden csoport egy kicsit más, differenciálni is illik....
Úgyhogy kb. reggel 8-tól, este 6-ig, 8-ig dolgozik a pedagógus, legalábbis egy gimnáziumi szaktanár, aki még csak nem is ofő, csak jó órákat akar tartani...Arra is van szabály, hogy a heti x órának min. a felét élőben kell megtartani, de van olyan osztály, ahol a tanár mindent megtart élőben, mert tudja, hogy annak a csoportnak fontos ez a tárgy, máshogy nem adható épp át az ismeret, fakultáció, stb...
Persze más lehet a helyzet más tantárgyaknál, a reál tárgyaknál elég nagy a kínlódás, nem könnyű a helyzet, diáknak, tanárnak egyaránt nem, meg a szülőknek is nehéz...
Mielőtt elolvassátok.
Vannak jó tanáraink, többségükkel elégedett vagyok, akikkel nem, az nagyon kirívó okok miatt...
Nálunk inkább tanárfüggő az oktatás (van olyan is, akinek csak annyi az óra, hogy tk., mf. x-y stb.), de szerencsére jó adottságú, motivált gyerekeim vannak.😊
---
Az baj, hogy ezt megerősíthetem, hogy vannak ilyen iskolák is. Nagyon nagy különbségek vannak az (online) órák hossza/mennyiség/minősége között még iskolán belül is. 8-6 osztályos gimiket és általános sulikat, központibb (megyeszékhely, nagyobb városok és kisebb városok) és falukat már nem is említve... Nem egyedi eset és nem sokat tudsz tenni ellene...(Társadalmi probléma is ez már évek, évtizedek, évszázadok óta-pénz, hatalom, kapcsolat irányít)
Sok helyen "családi"/baráti kapcsolat" miatt vannak csak ott a tanárok. Szakmailag ki kellett volna őket tenni és még fegyelmit se kaptak. (Alsósok felügyelet nélkül hagyva emeleti teremben (könnyen nyitható, rács nélküli ablak-nem szólt
senkinek, hogy nem jön be, 2. órán vette csak észre a hangzavart a szomszéd teremben tanító --- családtagjai is az iskolában tanítottak...), tanári agresszió-semmi következmény (szóbeli és fizikai is, pld. én gyerek felpofozásról is tudok (csak az én gyerekeim osztályaiban volt 3)) és ez egy jóhírű Bp-i iskola...
A "belső" elsimításokról és kivételezésekről, csalásokról (pénzügyi is) nem is beszélve... ( 4.-ig "csak" az osztály harmada ment el, több mindent jeleztem vezetőnek(igazgatónő) és úgy tett, mintha nem is hallott volna róla, de majd figyelnek rá volt a válasz. Ez mindkét irányból is szomorú.. 1. hülyének néz, mert tudom, hogy tudott róla-ugyanaz az emelet. 2. Ha másik szemszögből nézem, akkor meg nem való igazgatónak, ha ilyenről nem tud, de utána se vizsgálta ki/nem volt következménye...😉
Viszont a másik oldalról is láttam személyesen tanár elleni agressziót...
Illetve a gyerekek provokációja és nekem mindent "szabad", de kötelességem semmi, a szüleiket irányító gyerekeket is, illetve nekem speciális igényem/igényű gyerekem van és mindent el kell nézni...
Tudok olyanról is, hogy most tavasszal zárás előtt "kedves" szülő feljelentette iskolát az "indokolatlan" digitális oktatás miatt(decemberben és februárban is volt sok eset miatt) és 2 napra visszamentek a központi zárás előtt..🤔
(Saját tapasztalataim vannak... Több suli gimi, szakközép, ált. suli tanári és szülői szemszög és vidék,Bp is)
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?