Tanuló vezetők, friss jogsisok gyertek csevegni! (beszélgetés)
Köszönöm selyemde a bíztatást! :) Most újra vennem kell pár órát és januárban ismét vizsga.
A visszaváltás tényleg nem egyszerű. Nálam az oktató nagyon szereti, ha lassulásnál szépen lassan visszaváltogatok 4-ből 3-ba, majd 2-ba, viszont nekem sokkal rugalmasabb lenne 4-ből egyből 2-be váltani, addig meg üresben gurulni. :) Néha eljátszottam ezt és rugalmasabbnak is éreztem magam, de megjegyezte, hogy "Na itt lehetett volna szépen visszaváltogatni."
A pedálokról leugrálás nálam is tipikus probléma volt. Azon szerencsére már sikerült finomítanom. :)
Ami számomra a legnehezebb most már, a helyzetfelismerés és cselekvés. Vannak helyzetek, amiket tök jól meg tudok már oldani és vizsgán is tök büszke voltam magamra, hogy egyedül hoztam meg a döntéseket...pl. látom, hogy előttem forgolódik egy autó, vajon mire készül..én lelassulok, készüljek-e a kerülésre, mégsem..vagy bemegyek egy szűk kis utcába, jönnek velem szemben, hol tudok félreállni, hogy el tudjam engedni. Egyszerűnek tűnő szituációk, a megoldásuk viszont, nem mindig az. :)
a tanpályának viszont hátránya, hogy nagyon bele lehet szokni, hogy alapjárattal döcög az ember.
én bírom kocsiban a sebességet nagyon is... de amikor nekem kellett először gázt adnom, komolyan megijedtem a 20tól is :o
Nekem szinte mindig mondja a váltásokat. Én lassan elérek a 30 órához, bár az első 10 az előző oktatóval volt, azt nem is számoljuk bele olyan régen volt, csak amit nála vezettem, így tartok most a 14.óránál. A 2-esbe váltást általában érzem, az elindulásnál az 1-est is, piros lámpánál az üreset. De 3-asnál, 4-esnél szólnia kell, magamtól eszembe sem jutna, visszaváltani meg még annyira sem.
A mai teljesítményem amúgy is egyenlő volt a katasztrófával. Mintha visszafelé fejlődnék, pedig 2 napja voltam vezetni utoljára, nem lehet okom panaszra. A pedálokról megint leugrálok, emiatt rángat a kocsi, vagy nagyon lassan váltok, akkor meg lelassul az autó. Pedig eddig ment, igaz, ez most egy ideiglenes autó, a másik szerelőnél van. De kedden ezzel is szépen váltottam. :(
Nagyobb kereszteződésekben, ahol zebra is, vasúti átjáró is, több sáv is van, teljesen elakadok, hogy meddig csorogjak, hol álljak meg, mire figyeljek, automatikusan ideges leszek. A parkolás talán egy fokkal jobban ment, de az önálló teljesítménytől még fényévekre vagyok. :(
Nagyon messzinek tűnik nekem az, hogy én egyedül vezetni fogok valaha egy autót....
mondjuk mi az 5. alkalom második felében (10. óra) mentünk először forgalomba. addig nyilván egyáltalán nem kellett váltani, csak 1es, üres és hátramenet volt.
és 1-1 alkalomkor nagyjából ugyanazokat az útvonalakat csináljuk meg többször. tegnap pl 3x mentünk főút mentén félreállni, majd 1 ívben főúton megfordulni, ki gyorsforgalmi útra... sőt, még tankolni is elmentünk :) ez tetszett :D
parkolás mindig van, mert az autósiskolába mindig bemegy a kartonokkal.
a féket mindig mondja. óvatosan 30ig fékezés, 30 alatt kupling-fék. de általában ő is nyomja a féket, mert vagy félve nyomom, és nem fékezek eléggé, vagy beletaposok és fejeljük le a szélvédőt.
stop-vonalnál nem is igazán tudok megállni :/
viszont autópályás vezetés itt nincs, lévén hogy nincs autópálya a közelben.
országúti vezetésnél lehet, hogy elmegyünk az m9-es dunahídjáig, az ott már azért majdnem autópálya :D de ennyi.
Pár órája nem mondja a váltásokat, néha tempóban korrigál és sokszor fékeztet (13.óra). Oldalra nézni én is sokszor elfelejtek, főleg megállásnál mikor le kell húzódni, vagy kanyarodásnál. Tükörbe nem sokszor nézek ez tény, úgyhogy én is gyalogos szemmel nézem még az utakat. Autópályán egyszer-egyszer jutottam el odáig észben, hogy tükrökbe belenézzek. Ott van azért jobban idő. Általában ilyen instrukciók jönnek emiatt, hogy fékezz, tükör, körülnéézni. Mondjuk múltkor volt egy szitu nem azt mondta, hogy fékezz, hanem vmi ilyesmit "vedd ki a lendületet"- ráadásul németül, hát nem jutott el az agyamig, hogy erre féket kéne nyomni. :))
Engem sajnos sosem nyugtatgatnak, nehéz szituban ő is elég ideges és türelmetlen. Ez bizony nem jó, főként emiatt megyek még idegesen az órára, nem is a forgalom miatt.
Viszont alig telefonál, odafigyel, és az óra felépítése is tetszik- mindig van 1-2 parkolás is, fordulás is. Mikor jól megy, akkor meg nagyon jó a hangulat az autóban.
16 órával a hátam mögött abszolút mondja, mikor mit... 20nál 2es, 40nél 3as, 30 alá nem megyünk, stb. váltásoknál már kicsit kivár, de visszafelé még nem jut eszembe magamtól váltani. vagyis ha mégis, akkor ránézek a váltóra, ami nem jó, mert mindjárt elhagyom a sávot :/
mondja kikerülésnél is, hogy belső tükör, külső tükör, kitekintés és csak utánna lett volna az index... na igen, khm... pedig már lassan ezt mantrázom, mégis csak az irányjelző kirakása után jut eszembe, hogy talán körül kellene nézni.
ja, és a kuplungot abszolút nyomja helyettem, mellettem.
ami viszont nagyon jó, hogy dícsér... hogy szépen előkészítettem a kikerülést, jól észrevettem, hogy változott a helyzet...
és amikor ideges vagyok, nyugtat... hogy azért van ő, meg nem kell pánikolni, mert ha nem megy, majd segít, stb...
az azért jellemző, hogy ha bármi extra dolog van, akkor nem tudom, mit csináljak. pl lámpát szereltek a főúton a sávunkban. de ha nem mondja, hogy hát azért van több sáv, hogy tudjunk haladni, ők meg azért állnak nyugodtan az úton, mert tudják, hogy több sáv van, akkor lehet, megállok mögöttük hülyén... de addigra már totál 15-re lelassítottam.
ja, meg az oktató szerint még mindig gyalogos ésszel gondolkodok... ez mondjuk igaz.
parkolás: a rendes parkolást nem gyakoroltuk a tanpálya óta, de az előre és hátramenetben párhuzamos parkolást szoktuk, még ha csak 1-2x is. ma nem volt máshol hely, így kapukban csináltuk. hiszen nem álltunk meg, csak leparkoltunk és már mentünk is tovább.
Igen, a vizsgán az oktatóm mondta, hogy akkor ennyi. Egyébként ezen a részén már nem is bosszankodom, mert én is figyelmetlen voltam biztos. Az a része sokkal jobban zavar, hogy ismeretlen helyre vitt el. Ez szerintem nem fair. Mi a francnak jártam, akkor majd' 50 órát vezetni ugyanazokon az útvonalakon, ha a vizsgán meg elvisz világgá.. Egyébként az oktatóval nem volt eddig gondom. Előfordult néha, hogy felemelte a hangját (nem kiabált), de ezeket már nem veszem magamra. Egyszerűen már csak le akarom tudni az egészet. Igaza van Bambusznak. Túl kell lenni ezen az egészen.
A telefonálás nálunk is előfordult egyszer-kétszer. Hát meg is állt az ütő bennem olyankor. :)
Nekem az oktató már nem mondja a váltásokat. Mindig amikor elindulunk, azt mondja, hogy akkor törekedjünk az önállóságra. És ezzel talán már nincs is baj, mert tényleg magamtól kell rájönni, hogy mikor mennyire lassuljak vagy épp gyorsuljak fel. De ez mind-mind egy lassú folyamat, amíg kialakul az emberben.
A parkolásokat mi minden órán beiktatjuk. És a vizsga után mondtam is az oktatónak, hogy mostantól az összes órán legalább 3 párhuzamos parkolást meg szeretnék csinálni. :)
én legközelebb januárban megyek vezetni... 11 órám van még hátra, úgy néz ki, hogy 20-a körül fogok vizsgázni. Sajnos nekem is nagyon elhúzódik... ami érdekes, hogy januárban lesz dupla óra, eddig nem volt rá idő... de most a hosszú szünet miatt érezhette az oktató is, hogy ez nem annyira vicces így.... úgyhogy már most beírt januárra. Persze kérdés, hogy hányszor mondja le esetleg...
Fura ez az egész na.
Nekem egyszer volt dupla órám, mert az utánam következő lemondta az órát. Szerintem is jobb és jobban lehet haladni.
Nálam is telefonál és ahogy elnézem szinte mindig, akkor is, ha az utána következő vezet... sztem ez nem túl jó, hiszen ő nem azért van ott, hogy telefonáljon, de ez van. Egyre inkább azt hiszem, hogy ezen az egészen valahogy túl kell lenni.... ami kinek egyszerűbb, kinek kicsit tovább tart, de előbb-utóbb csak meg lesz.
Titeket mennyire instruál az oktató -mármint, ha épp nem telefonál :)- nekem még 11 óra van hátra, de azért még néha mondja, hogy kettesbe vissza vagy ötösbe, ha olyan helyen megyünk. Ez még belefér ilyenkor vajon??
Nekem továbbra is az a rossz, hogy nincs visszajelzés. Nincs viszonyítási alapom, hogy mennyire megy. Mindig van pár hiba, főleg, ha olyan a szitu, ami némileg váratlan és egyszerre sok dolgot kell csinálni. Pl. olyan helyről kikanyarodni, ami viszonylag forgalmas és nehéz; de közben meg kell állni, mert éppen jön egy mentő, gyalogos, bringás, stb.; vagy éppen sárgán villog a lámpa egy olyan kereszteződésben, amit még akkor is utál mindenki, ha működik a lámpa...
Ti mennyit gyakoroltok parkolni? Mi még nem sokat... Egyszer magamban gyakorolhattam az orral előre beállást... egyszer gyakoroltuk a járdával párhuzamos beállást autók közé (hát nem ment elsőre....) és a tolatásból beállást, az se semmi.
Elvileg nem szabad külön gyakorolni, úgy tudom.
Mi egyszer voltunk még nyáron, mert az önbizalmam mínuszban volt, és így próbált a párom kedvet csinálni és lelket önteni belém. Addig sosem fulladtam le a tanulóautóval, de amikor együtt mentünk, háromszor is sikerült. Viszont tényleg sokat dicsért, és megtapasztaltam, hogy micsoda különbség van autó és autó között is. :)
Én itt több véleményezőnél is olvastam, hogy parkolókba mentek gyakorolni, de volt, aki ennek nem látta értelmét. Mostanában gyakorolgatjuk a parkolásokat, lehet, hogy majd egyszer igényelni fogom, hogy külön is próbálkozzak a parkolással, mert az egyelőre nem megy. (sokszor nem is igazán értem, hogy mit csinálok, csak csúsztatom a kuplungot, és szedem alá, közben nézek hátra, de nem áll össze, hogy mit is csinálok...talán keresek youtube-on videót, hátha utána könnyebb lesz, itt tanácsolták ezt is korábban)
na megvolt nekem is a mai óra.
Nálunk is van telefonálás- időpontok bejegyzése gépre, de max. 1-2 perc. És gondolj arra, hogy már ennyire megbízik a tudásodban, hogy egy kicsit magadra mer hagyni, és kb. félúton 16-20 óra környékén (ahol most te is vagy) kell lassacskán mindent önállóan elintézni, és ha rá vagy kényszerítve, gyorsabban tanulsz!
Nálunk az a menet, hogy amíg nem szól mindig egyenesen kell mennem. Nehéz szitu esetén is most már csak hibák esetén szól, különben sem váltást, sem fékezést, sem indexelést nem mondja, megvárja csinálom-e.
Hát nem. :))) Ma olyan lendülettel álltam meg az út szélén, hogy azt mondta, ezt egy forma 1-s pilóta se csinálta volna "jobban". Nehezen találom a féket.. de a visszaváltások már jobban klappoltak. Ott is visszaváltok most már, ahol nem kell, hihi. :)
Hó esegetett, de nem volt vészesebb mint egy kis eső. Megint csak 1 hét múlva tudok menni.
Basszus, két hónap alatt vettem összvissz 13 órát. Mikor lesz nekem jogsim így?? (Még elméleti vizsgám se volt.)
egyébként pont azon gondolkodtam, hogy a legidegesítőbb az egészben a telefonálása az oktatónak. nem tudom, mások hogy szokták, de vezetek basszus, és elkezd telefonálni, néha még jegyzetelni is... én meg csak megyek, csak megyek... és fogalmam sincs, hogy hova, merre, hogyan.
a legelős alkalomkor elmondta, hogy ő bmit is csinálhat a kocsiban, attól még figyel, nem fog magamra hagyni. de basszus, azért csak idegesít a dolog. ráadásul így ha belefutunk egy nehezebb szituációba, a telefon miatt ugye nem tud semmit mondani, mert nem hozzám beszél, de egyszercsak azt veszem észre, hogy keze a kormányon és már a pedálok sem az enyémek...
igen, dupla órákat.
november közepén ültem először volánnál. ma vagyok túl a 8. alkalmon (16 óra).
nem szoktam sehol gyakorolni, eszembe sem jutna, több dolog miatt is:
1. semmi kedvem nincs összetörni a gyönyörű autómat :D
2. nem szeretnék felvenni olyan rossz beidegződéseket (amit mondjuk párom, apám, apósom, akárki mond, hogy hogyan csináljam), amikkel aztán csak meggyűlne a bajom a vizsgán
3. nincs annyira türelmes segítő családtagom, aki elviselné a bénázásom
4. nem lenne ott Feri (oktató), aki bármi van, segíteni tud.
youlcsi, te dupla órákat veszel, igaz? Mennyivel gyorsabban halad az ember.. én is vezetek ma, szakad a hó. :) Izgi lesz.
Egy buta kérdés.. ti szoktatok órákon kívül valahol gyakorolni? Ill. van erre vhol lehetőség otthon?
ismét túl egy vezetésen, pénteken valaki lemondta, szóval újra mehetek.
még mindig borzalmasan kezelem a pedálokat és a sebváltót, de legalább egyre kevésbé felejtek el tükrökbe nézni. most már ideges sem voltam indulás előtt, sőt, várom a pénteket :)
Ez nagyon jó! :)
Nem volt könnyű, legalább 15x megpróbáltam, de sikerült! :)