Főoldal » Fórumok » Babák & Mamák fórumok » Diszlexia és diszgráfia fórum

Diszlexia és diszgráfia (beszélgetős fórum)


Ez a fórum a következő íráshoz nyílt: Diszlexia és diszgráfia

1 2 3 4 5 6
15. Sylvia81 (válaszként erre: 12. - Molyka)
2010. febr. 19. 13:36

Unokatesóm is diszes, de hogy melyik van pontosan neki, arra nem emlékszem. Diszkalkuliája és diszlexiája tuti. Rengeteget szenvedtem vele, mire megtanítottam számolni és olvasni, de muszáj volt valamit kezdeni vele, mert az iskolában egyszerűen lehülyézték és át akarták küldeni a kisegítőbe. Keresztanyám fodrászüzlete 50 méterre volt a nevtantól és tök véletlenül ott hallotta az egyik fejl.ped., hogy mi van. Felmérték a gyereket, és akkor derült ki ez az egész.

De volt már vagy 9 éves. Addigra egész jól tudott olvasni (kb. mint más gyerek első végére).

A vége az lett, hogy a fejl.ped. alapozta, én meg nyüstöltem az aktuális tananyagot, hogy ne rántsák meg - ez volt az anyja kérése. Bár én szívem szerint hagytam volna egyszer megbukni, mert a 4-5-es tananyag már megtanulhatatlan, ha a gyerek összeadni sem tud készségszinten, nemhogy szorozni...

Jah, és akkoriban még semmi infóm nem volt erről a betegségről. Talán használt valamit a közreműködésem, bár szegényem sokra nem vitte. 8 általános, meg tanfolyami végzettség. Még a szakmunkást sem végezte el - bár ez inkább a hülye hozzáállásának a következménye, meg annak, hogy mivel én közben elköltöztem, már nem győzködtem, hogy igenis képes rá.

2010. febr. 19. 13:29
Fontos lenne már az első jelekre odafigyelni, nem ráhagyva, hallgatva a nagyszülőkre, ismerősökre - majd kinövi - elhanyagolni vagy elbagatellizálni. Mondom ezt egy most harmadikos diszgráfiás kisfiú anyukájaként. Már az óvodában figyelni kellett volna arra, hogy a kézügyessége - finommotoros mozgások, azaz ujjak ügyességét igénylő mozgások - elmarad a többiekétől, a rajzai nem színesek, inkább csak pálcikákból állnak. Figyelni kellett volna arra, hogy a cipőfűző bekötése, a gombok begombolása vagy csak a cippzár felhúzása nehezen megy. Az iskolában elsőben még nem igazán jöttek ki a problémák. Aztán másodikban jött a feketeleves, különösen a helyesírás és az íráskép területén. Tipikus jelek: a és o összecserélése, v-u összecserélése, szótagok kihagyása, felesleges betűk, szótagok beszúrása, mondateleji kezdőbetű kisbetűs, stb. stb. Emellett motorikus képességbeli elmaradás: nem tud megtanulni biciklizni! Második osztály első félév végén jelentkeztünk a "nevelési tanácsadó"-ban, mondván valószínűleg diszgráfiás a gyerek. Most, egy évvel később, még mindig nincs írásos szakvélemény, csak egy szóbeli, miszerint valóban diszgráfiás. Csakhogy ez nem elég! Kudarcélmények sorozata (feketepontok, egyesek) érte a fiamat. Most, hogy már konkrétan tudjuk a problémák okát, próbáljuk egyelőre magunk a fejlesztést, de mi nem szakemberek, csak szülők vagyunk. Tudjuk, hogy mit várhatunk el. Tudjuk, hogy sohasem lesz a helyesírás bajnoka. Tudjuk, hogy írásban idegen nyelvet valószínűleg nem fog tudni elsajátítani. (Gondoljunk bele, még magyarul sem képes!!! helyesen írni!). De! Lehet belőle kiváló szakember, tudós, világbajnok, bármi. De segítség - külső segítség, odafigyelés, megértés, türelem nélkül nem megy. Bátorítani kell, pozitív célokat kitűzve, dícsérve, nem büntetve olyan dolog miatt, amiről igazából nem tehet.
13. angyalkák (válaszként erre: 2. - Sara1986)
2010. febr. 19. 13:03

Nagyon igazat írtál a ringatással , hintáztatással kapcsolatban!

Fontos! Én Sajnos csak a 3 gyereknél hallottam.

Nagyon megszenvedtünk a két fiammal és még ma is nehéz pedig már 20 és 15 évesek. A kicsit napi rendszerességgel pokrócba hintáztatjuk és tornáztatjuk . Imádja és szépen fejlődik.

Kár ,hogy régen nem voltak ilyen fórumok.

12. Molyka (válaszként erre: 9. - Sylvia81)
2010. febr. 19. 12:55

Hogy később alakul, az értendő 5-6 éves korra, valamint iskolakezdésig.

Egyébként ezek együttes megléte az, ami felhívhatja a figyelmet.


Ott van férjem húga. Minden diszes tünetet produkál, de én mondom, semmi baja, csak szimplán nem használja az eszét. Ránézett a netvanban egy fejlesztőpedagógus, egy "vizsgálat" alapján rámondta a diszlexiát, diszgráfiát és a diszkalkuliát is, aztán amikor eljutottam oda, hogy vizsgálhatom, (nem jó rokont vizgsálgatni) kiderült, hogy csak diszkalkuliája van. Ott van egy jellemzés, hogy diszes a gyerek, most már nagylány, felmentést javasolt a fejlesztőpedagógus, a mai napig nem tudom ezt a szakértőin kívül hogy hagyhatja más jóvá, és ott van, hogy tök "hülye" a gyerek. Ismeretei nincsenek, zavarosak...


Ja és tünete annyi volt, amit az anyja vissza tudott vezetni, hogy nem kúszott-mászott és későn kezdett beszélni.

2010. febr. 19. 12:54
Diszlexia és diszgráfia nem függ össze. Ismerősöm diszlexiás volt de például a diszgráfia abszolút nem volt jelen... Tanár ismerősöm is tanított már meg diszlexiás avagy diszgráfiás gyereket írni, olvasni, csak türelem kell hozzá. De a cikk nagyon jó.
10. Sirga
2010. febr. 19. 12:40

Itt egy link:

[link]

2010. febr. 19. 12:36

Tényleg nagyon jó lett a cikk!

Amiben kicsit sántít, hogy nem hívtad fel eléggé a figyelmet arra, hogy jelen esetben nemcsak 1-1 tünetről van szó, hanem a felsorolt tünetek közül több is megfigyelhető, és nem időszakosan, hanem állandó problémaként.

De hát ez legyen a legnagyobb hiányosságod az életben! ;) Nem vagyunk profi újságírók, gyógypedagógusok/pszichológusok meg mégkevésbé, úgyhogy ennyi simán belefér!


Még egy dolog:

Attól, hogy valakinek később alakul ki a kezessége, még nem diszlexiás=diszgráfiás!

Erre nagyon jó példa vagyok pl. én is, meg a kétéves lányom is.

Édesanyómat anno átszoktatták jobb kézre, mert akkoriban szégyen volt. Viszont voltak dolgok, amiket bal kézzel csinált. És mivel a tanulás legegyszerűbb módja az utánzás, én őt utánoztam, viszont balkezes lévén az volt a kényelmesebb. Apai nagyanyám meg titokban át akart szoktatni. Szóval biztos voltam már vagy 5éves, mire kialakult.

A lányom eddig stabil jobbkezesnek tűnt (bár 2évesen ez még nem mérvadó), most kezd balkezes jeleket mutatni, mivel engem utánoz.


No persze ez is csak akkor igaz, ha van a családban balkezes, mert ugye ez is örökletes...

8. Molyka (válaszként erre: 6. - Sylvia81)
2010. febr. 19. 12:30
Szerintem annak vannak hátulütői ha egyedül, szakember nélkül korrigálja bárki is. Erre vannak a gyógypedagógusok és a diszlexia, diszgráfia reedukációs órák.
7. Molyka (válaszként erre: 5. - Sirga)
2010. febr. 19. 12:28
Sőt, legtöbbször nem. Tapasztalat. :) Nem én vagyok, a "gyerekeim" közül néhány.
6. Sylvia81 (válaszként erre: 5. - Sirga)
2010. febr. 19. 12:28
Valóban nem mindig jár együtt, de ha csak az egyik van, azt egy gyerek képes "egyedül" is korrigálni, esetleg nagyobb szülői odafigyeléssel. Viszont ha már együtt van a kettő, szakember nélkül NEM LEHET megfelelően fejleszteni a gyermeket.
2010. febr. 19. 12:21
Köszi, nagyon tetszett a cikked! Bár - ismereteim szerint - diszlexia és diszgráfia nem törvényszerűen jár együtt, az írásért mindenképpen köszönettel tartozom! :)
4. Molyka (válaszként erre: 3. - C95c921ae7)
2010. febr. 19. 12:20
Így van. :D Csak ezt tudtam volna én is hozzáfűzni.
2010. febr. 19. 11:30

Nem rossz a cikk, bár kissé általános, és felesleges aggodalomra is okot adhat. Hisz az itt felsorolt tünetek egyike, másika minden írni és olvasni tanuló gyereknél időszakosan megjelenhet.

De a figyelem felhívásra, erősebb odafigyelés felkeltésére alkalmas:)


Sara, részben igazad van. Bár nem összefüggést mondanék. A diszlexia v. bármilyen tanulási zavar kialakulásának oka sokféle lehet. Általában a méhen belüli vmilyen károsodás, vagy még inkább a születéskor fellépő problémák (rohamos szülés, elhúzódó szülés, oxigénhiány..)okozzák. Ami a lényeg, hogy születésünkkor még rengeteg szabad idegsejti kapacitásunk van. Ha egy oxigénhiány következtében az idegrendszert károsodás éri, akkor a szabad kapacitás csatasorba állítható a megfelelő idegrendszer érését segítő gyakorlatokkal. Tehát nem azért lesz gond, mert kimaradt a mászás fázisa, hanem azért maradt ki, mert már gond van. De ha a szülőnek vannak kételyei, akkor leghatékonyabban csecsemőkorban a megfelelő mozgásminták gyakoroltatásával, kialakításával, de akár nagyobb gyereknél is egy az alapvető mozgásminták gyakorlását alapul vevő tornával sok javulás érhető el.

2010. febr. 19. 10:13

én úgy tudom, h már összefüggésbe hozták kialakulásukat a csecsemőkori mozgásfejlődés egyenetlenségével. pl. nem vagy szabálytalanul mászik a kicsi, így nem feljődik egyenlően a két agyfélteke és a térérzékelés, amit említettél is emiatt lehet rossz.

Ezek viszont javítható dolgok, tehát nem szabad hagyni, hogy ne másszon vagy szabálytalanul a gyermek, bíztatni kell rá, mászni kell vele.

ezen kívül sokszor segít a babhordozás, mivel a z állandó ringatás hamar kifejleszti a gyermek térérzékelését, egyensúlyérzékelését...

2010. febr. 19. 10:03
Cikkemben szeretném röviden összefoglalni azon jeleket, melyeket sokszor sem az óvónők, sem a pedagógusok sem ismernek fel időben, amik a diszlexiára utalhatnak. Így, ha ezen jeleket észleljük gyermekünkön időben szakemberhez tudunk fordulni, megelőzve: tanulási zavarokat, iskolai sikertelenségeket, viselkedési zavarokat, a gyermek szorongását vagy épp agresszív viselkedését, egy örök életre történő megbélyegzését, és kizárását a továbbtanulásból.

Ugrás a teljes írásra: Diszlexia és diszgráfia
1 2 3 4 5 6

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook