Diszlexia és diszgráfia (beszélgetés)
Ez a fórum a következő íráshoz nyílt: Diszlexia és diszgráfia
Unokatesóm is diszes, de hogy melyik van pontosan neki, arra nem emlékszem. Diszkalkuliája és diszlexiája tuti. Rengeteget szenvedtem vele, mire megtanítottam számolni és olvasni, de muszáj volt valamit kezdeni vele, mert az iskolában egyszerűen lehülyézték és át akarták küldeni a kisegítőbe. Keresztanyám fodrászüzlete 50 méterre volt a nevtantól és tök véletlenül ott hallotta az egyik fejl.ped., hogy mi van. Felmérték a gyereket, és akkor derült ki ez az egész.
De volt már vagy 9 éves. Addigra egész jól tudott olvasni (kb. mint más gyerek első végére).
A vége az lett, hogy a fejl.ped. alapozta, én meg nyüstöltem az aktuális tananyagot, hogy ne rántsák meg - ez volt az anyja kérése. Bár én szívem szerint hagytam volna egyszer megbukni, mert a 4-5-es tananyag már megtanulhatatlan, ha a gyerek összeadni sem tud készségszinten, nemhogy szorozni...
Jah, és akkoriban még semmi infóm nem volt erről a betegségről. Talán használt valamit a közreműködésem, bár szegényem sokra nem vitte. 8 általános, meg tanfolyami végzettség. Még a szakmunkást sem végezte el - bár ez inkább a hülye hozzáállásának a következménye, meg annak, hogy mivel én közben elköltöztem, már nem győzködtem, hogy igenis képes rá.
Nagyon igazat írtál a ringatással , hintáztatással kapcsolatban!
Fontos! Én Sajnos csak a 3 gyereknél hallottam.
Nagyon megszenvedtünk a két fiammal és még ma is nehéz pedig már 20 és 15 évesek. A kicsit napi rendszerességgel pokrócba hintáztatjuk és tornáztatjuk . Imádja és szépen fejlődik.
Kár ,hogy régen nem voltak ilyen fórumok.
Hogy később alakul, az értendő 5-6 éves korra, valamint iskolakezdésig.
Egyébként ezek együttes megléte az, ami felhívhatja a figyelmet.
Ott van férjem húga. Minden diszes tünetet produkál, de én mondom, semmi baja, csak szimplán nem használja az eszét. Ránézett a netvanban egy fejlesztőpedagógus, egy "vizsgálat" alapján rámondta a diszlexiát, diszgráfiát és a diszkalkuliát is, aztán amikor eljutottam oda, hogy vizsgálhatom, (nem jó rokont vizgsálgatni) kiderült, hogy csak diszkalkuliája van. Ott van egy jellemzés, hogy diszes a gyerek, most már nagylány, felmentést javasolt a fejlesztőpedagógus, a mai napig nem tudom ezt a szakértőin kívül hogy hagyhatja más jóvá, és ott van, hogy tök "hülye" a gyerek. Ismeretei nincsenek, zavarosak...
Ja és tünete annyi volt, amit az anyja vissza tudott vezetni, hogy nem kúszott-mászott és későn kezdett beszélni.
Tényleg nagyon jó lett a cikk!
Amiben kicsit sántít, hogy nem hívtad fel eléggé a figyelmet arra, hogy jelen esetben nemcsak 1-1 tünetről van szó, hanem a felsorolt tünetek közül több is megfigyelhető, és nem időszakosan, hanem állandó problémaként.
De hát ez legyen a legnagyobb hiányosságod az életben! ;) Nem vagyunk profi újságírók, gyógypedagógusok/pszichológusok meg mégkevésbé, úgyhogy ennyi simán belefér!
Még egy dolog:
Attól, hogy valakinek később alakul ki a kezessége, még nem diszlexiás=diszgráfiás!
Erre nagyon jó példa vagyok pl. én is, meg a kétéves lányom is.
Édesanyómat anno átszoktatták jobb kézre, mert akkoriban szégyen volt. Viszont voltak dolgok, amiket bal kézzel csinált. És mivel a tanulás legegyszerűbb módja az utánzás, én őt utánoztam, viszont balkezes lévén az volt a kényelmesebb. Apai nagyanyám meg titokban át akart szoktatni. Szóval biztos voltam már vagy 5éves, mire kialakult.
A lányom eddig stabil jobbkezesnek tűnt (bár 2évesen ez még nem mérvadó), most kezd balkezes jeleket mutatni, mivel engem utánoz.
No persze ez is csak akkor igaz, ha van a családban balkezes, mert ugye ez is örökletes...
Nem rossz a cikk, bár kissé általános, és felesleges aggodalomra is okot adhat. Hisz az itt felsorolt tünetek egyike, másika minden írni és olvasni tanuló gyereknél időszakosan megjelenhet.
De a figyelem felhívásra, erősebb odafigyelés felkeltésére alkalmas:)
Sara, részben igazad van. Bár nem összefüggést mondanék. A diszlexia v. bármilyen tanulási zavar kialakulásának oka sokféle lehet. Általában a méhen belüli vmilyen károsodás, vagy még inkább a születéskor fellépő problémák (rohamos szülés, elhúzódó szülés, oxigénhiány..)okozzák. Ami a lényeg, hogy születésünkkor még rengeteg szabad idegsejti kapacitásunk van. Ha egy oxigénhiány következtében az idegrendszert károsodás éri, akkor a szabad kapacitás csatasorba állítható a megfelelő idegrendszer érését segítő gyakorlatokkal. Tehát nem azért lesz gond, mert kimaradt a mászás fázisa, hanem azért maradt ki, mert már gond van. De ha a szülőnek vannak kételyei, akkor leghatékonyabban csecsemőkorban a megfelelő mozgásminták gyakoroltatásával, kialakításával, de akár nagyobb gyereknél is egy az alapvető mozgásminták gyakorlását alapul vevő tornával sok javulás érhető el.
én úgy tudom, h már összefüggésbe hozták kialakulásukat a csecsemőkori mozgásfejlődés egyenetlenségével. pl. nem vagy szabálytalanul mászik a kicsi, így nem feljődik egyenlően a két agyfélteke és a térérzékelés, amit említettél is emiatt lehet rossz.
Ezek viszont javítható dolgok, tehát nem szabad hagyni, hogy ne másszon vagy szabálytalanul a gyermek, bíztatni kell rá, mászni kell vele.
ezen kívül sokszor segít a babhordozás, mivel a z állandó ringatás hamar kifejleszti a gyermek térérzékelését, egyensúlyérzékelését...
Ugrás a teljes írásra: Diszlexia és diszgráfia
További ajánlott fórumok:
- Mozgásfejlődés óvodáskorban, diszlexia gyanú
- Kisfiam tanulási nehézségekkel küzd, diszlexia diszgráphia, mit tegyek ha az iskola nem segít kellőképpen?
- Kb 2 hónapja vettem magamon észre, hogy amikor írok fölcserélem a betűk sorrendjét. Ez diszlexia?
- Jár valamiféle kedvezmény szakértői bizottság alapján megállapított diszlekszia, diszgráfia után?
- Hogyan tud leérettségizni egy diszlexiás és diszgráfiás gyermek?
- Tud valaki olyan nyelvvizsgaközpontot, ahol diszlexiásokat vizsgáztatnak?