Autizmus - Naná, hogy Esőember! (beszélgetős fórum)
Úgy látom, eléggé otthon vagy a témában. Mi fog változni előreláthatóan szeptembertől? Én olyat hallottam, hogy megszűnik az utazó gyógyped hálózat, és nem fognak kijárni, hanem a szülőnek kell bevinni a gyereket. Ez igaz? Vagy mit értesz az alatt, hogy szétszedik az Egymit?
Amúgy nagyon haragszom ezekre a döntésekre. Az én fiam integrálható lenne, ha lenne mellette segítő asszisztens, de nincs, mert az drága. Az egymit szétszedik, mert drága. Segítség nélkül nem tudom berakni egy akár kis létszámú osztályba sem. Félek, azt a megoldást erősíti ezzel a kormány, hogy vagy maradjon otthon a gyerek magántanulóként, vagy rakjuk be minden segítség nélkül integrációba, és reménykedjünk, hogy túléli. Szó szerint.
Bocs, ezeken a dolgokon mindig kiakadok. :(
Nálunk a nagyról pl.: diszlexiát levették és csak annyit írtak, hogy a szövegértése kissé gyengébb.
Vélhetően a rengeteg fejlesztés következménye. (nem kértünk belöle soha, mert saját oldottuk meg.)
A gyerek szerintem fejlődhet annyit, hogy vátoztassanak bizonyos BNO kódokon, de valjuk be egy autizmust nem lehet kinőni, max. a korosztályához közelíthet és emiatt enyhébbnek itélhetik és jóindulatból leveszik, ha a szülő akarja. + van a ment. retard. kód kicsiként ha nem együttműködő megkaphatja + ha nem beszél.
Az én gyerekem kicsi volt már ment. retard +autista, majd néhol csak autista, most a suli miatt mert nem beszél megkapta az enyhe ért. fogy. Mondhatom ezek a kódok változhatnak.:)
Igen te mondtad, hogy nektek van meghatározva óraszám, emiatt kezdtem el "szenvedni", mert nekünk már megint nincs, kezdetben az óvódaira se írtak, csak mikor hisztiztem.(mert az önk. nem tud annyit fizetni, nincs is annyi fejlesztő..stb.)
Kiegészítésként neki is javasolják a tornát.
Simán leszedik szerintem. Én most több szakvéleményt is láttam, és ismerek is olyan családot, ahol pl a mentális retardáltságot leszedték. Vagy olyat, ahol ahol az F84-et már nem vitték tovább. Nagyfokú butaság lenne, ha a megváltozott állapotot vagy vélt állapotot nem követnék egy szakvéleményben. Az tény, hogy ha ténylegesen autista a gyerkőc, és mindenki egyetért abban, hogy kell az sni kód, akkor nem szedik le róla. Én el tudom képzelni, hogy enyhe és kérdéses esetekben ez változhat.
Nem akarok rossz tanácsot adni, de szerintem fontos a fejlesztés. És ha később olyan külső szakmai "diagnózist" viszel, hogy a gyerek nem autista, akkor miért ne vennék le róla?
Valaki, talán te madártej1 hátha tudod!
A szakértői, ha EGYMI-t jelöl ki a gyereknek meghatározza a külön egyéni fejlesztéseket is? Vagy olyan alapon, hogy EGYMI "egésznap egy fejlesztés".
Erre hivatkozhatsz:
15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet - a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
3. mellékletből idézek:
"5. Szakértői vélemény tartalma
Azonosító adatok: a vizsgált személy, szülő, gondviselő, intézmény.
A vizsgálat előzményei:
- Problémafelvetés, a vizsgálatkérő, a szakértői vélemény készítés indítékai, a probléma, panasz, a panasz gyakorisága, intenzitásának leírása, korábbi vélemények összefoglalása
- A vizsgálat célja: kérés, igény elvárás megjelenítése
- Anamnézis: születés körüli adatok, fejlődést meghatározó tényezők (családi és szociális, betegségek, korábbi orvosi vizsgálatok eredményei, pedagógiai-nevelési feltételek, korábbi pszichológiai értékelések, kezelések, terápiák, fejlesztések gyakorisága, intenzitása, helye, személyi feltételei)
Vizsgálati tények:
- Eljárások, módszerek megnevezése
- A viselkedésre vonatkozó megállapítások (fizikai megjelenés, habitus, magatartás, figyelem-orientáció, érzelem, együttműködés, feladathoz való viszony, motiváció, a viselkedés változása a megerősítő stratégiákra, stresszt kiváltó körülmények, a viselkedés jelentős eltérései)
- Komplex vizsgálati eredmények
- Általános intelligenciavizsgálatok,
- Kognitív funkciók (végrehajtó funkciók, figyelem, koncentráció, orientáció, receptív és expresszív beszéd, érzékelés, észlelés, motorium, vizuomotoros organizáció, tanulás, emlékezet),
- Az érzelmi-indulati élet pszichológiai sajátosságai: pszichológiai vizsgálóeljárások.
- A gyermek tanult, szerzett ismereteinek köre, tudásszintje (utánzáson, megértésen, aktív beszéden alapuló ismeretek, olvasás, írás- helyesírás, számolási készség, általános tájékozottság),
- Adaptív viselkedés (önállóság, társas kapcsolatok, beilleszkedés, önkontroll, játék, szabadidő szervezése).
Megállapítások:
- Összegző komplex vélemény (az okok és következmények összefoglalása, a nehézségekre, a fogyatékosságokra, zavarokra vonatkozó megállapítások)
- A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel, a sajátos nevelési igénnyel kapcsolatos megállapítások (megállapítás vagy kizárás)
- A különleges bánásmód keretében történő ellátásra való jogosultság megállapítása (sajátos nevelési igény megállapítása esetén az ellátás intézményes módja: külön- vagy /együttnevelés, együttnevelésre történő javaslat esetén javaslat a részleges, vagy a teljes integrációra.
Javaslatok:
- A fejlesztő, a rehabilitációs célú/foglalkoztatásokra (beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség megállapítása esetén a fejlesztés helyszíne - pedagógiai szakszolgálati intézmény vagy a nevelési, nevelési, oktatási intézmény, rendszeresség - javasolt heti óraszám, forma - egyéni/csoportos, tartalom - komplex/speciális funkciókra irányuló, terápiás eljárások megnevezése, az azt ellátó pedagógus szakképzettségére vonatkozó javaslat).
- Tanulásszervezési, módszertani, pedagógiai javaslatok
- Pedagógiai értékelésre, minősítésre vonatkozó javaslatok (értékelés, minősítés alóli mentesítések, egyéb
az Nkt.-ban a meghatározott jogosultságok köréből a tanuló érdekét szolgáló lehetőségekre történő javaslattétel, pedagógiai segítségnyújtás, egyéni pedagógiai tervezés,
- A gyermek ellátásában, fejlesztésében részt vevők együttműködésére vonatkozó javaslatok
- Javaslatok a szülők számára (a szakértői véleményszülő számára érthető összegzése, a gyermek problémájának elfogadását segítő tanácsok, a köznevelési intézménnyel való együttműködésre vonatkozó javaslatok, tájékoztatás a segítő civil szervezetekkel való kapcsolatteremtés lehetőségeiről jelentőségéről)
- Részletes fejlesztési javaslatok
Óvodai nevelésére, iskolai nevelésére-oktatására (csoport/osztályfok meghatározásával), korai fejlesztésére, gondozására, fejlesztő nevelésére javasolt intézmény megnevezése, a beíratás időpontjának meghatározása.
A hivatalból elrendelt kötelező felülvizsgálat idejének, helyének megjelölése.
A vizsgálati véleményben foglaltakkal kapcsolatban a szülő véleménye (elfogadás, vagy elutasítás tényének rögzítése).
Tájékoztatás a szülő, gondviselő számára a jogorvoslat lehetőségéről."
"Madártej1" :)
Köszönöm, hogy írtál és igen érzem a fejetlenséget és annyira rossz lehet a másik oldalon is állni :( Sajnos az óvoda zárva van amiből kijönnek megnézni Nudlit - ja igen nyugodtan hívhatod így :) - csak július 20-a körül lesz döntés. A legjobb megoldásnak érzem azt, hogy kijön onnan a gyógypedagógus megnézi, hogyan tevékenykedik/mit csinál és végre így hiteles képet kaphatunk róla bármi is legyen az.
Remélem integrálható, teljesen beilleszkedett a csoport életébe, tök jól követi a szabályokat, imádják a többiek és a dadusok is. Érdeklődő, nagyon okos, tök logikusan gondolkodik, van probléma megoldó képessége :) - na jó befejezem :)
Ezek szerint most van egy érvénytelen szakvéleményünk :D
Kedves "Aja"!
Azért próbáld minél hamarabb beszerezni a befogadó nyilatkozatot, és azzal, meg a szakvéleménnyel visszamenni a jegyzőhöz, a szakértőihez, a KLIK-hez. Valahol csak születik döntés. A legfontosabb, hogy olyan óvodába kerüljön Nudli (én is hívhatom így?), ahol nem kényszerből integrálják. Mindenkit megtalálsz nyáron is, mert olyan eszméletlen a fejetlenség országosan az oktatásban (bocsánat, köznevelésben!!!), hogy azt Ti, szülők, el sem tudjátok képzelni. Így mindenki végigdolgozza a nyarat, mert fogalmunk sincs, nekünk, szakembereknek, hogy ősszel ki hol fog dolgozni, és mi lesz a feladata. Ti most éppen ebbe csöppentetek bele.
Ja, a szakértőitől írásban, ajánlott levélben kérj (vagy az óvoda, ha már lesz) kiegészítést, hogy heti hány alkalommal, milyen végzettségű gyógypedagógusnak kell a hab., rehab. órákat adnia. Így a szakvélemény érvénytelen, ezt KÖTELEZő beleírni.
Írjál, mit tudtál intézni, hogy alakul a sorsotok!
Köszönöm a linket tanulmányozom :)
Ovis bölcsi történetünk:
Szakvélemény összegzése:
"javasoljuk 2013 szeptemberétől óvodai elhelyezését amit férőhely hiányában nem tudunk biztosítani..." és megkérik a KLIK-et, hogy jelöljön ki intézményt.
A bizottság előtt direkt kértem, hogy van egy integráló óvoda ahol várják a kisfiamat jelöljék ki. Nem tették. Pedig azon a héten volt a beiratkozás és területileg is oda tartozunk.
Egy hónap elteltével kijött a szakvélemény, fellebbeztem volna, de még előtte beszéltem a Bizottság vezetőjével aki közölte, hogy hát ők kérdezték az ovit, és azt mondták nincsen hely...vizsgálat előtti este egy közösségi oldalon még beszéltem az ovi vezetőjével akit 20x éve ismerek/barátságban vagyunk, hogy várják Nudlit. Majd másnap javaslati lapra nem írták rá az ovit, hogy mehet oda az oviba nem írathattam be. Az óvoda alapító okiratában benne van amit te is mondasz egyébként.
Majd azt is mondta, HA HOZOK AZ OVIBÓL EGY BEFOGADÓ NYILATKOZATOT ÁTÍRJÁK A SZAKVÉLEMÉNYT!!!!!
Mennyi esélyem volt beiratkozás után 1 hónappal befogadó nyilatkozatot kapni? Minek van szakvélemény, ha csak így meg lehet változtatni?
A szakvéleményben nincs pontos óraszám sem megjelölve...
Most ott állunk, hogy a bölcsi augusztus végéig tarthatja és a már említett óvodából kijönnek július 20 körül és megnézik, hogy integrálható-e a kisfiam és esetleg helyet préselnek neki...
Az ügyet le lehetett volna zárni május 7-én ehelyett...
Bocsánat, hogy hosszú meg pufogok, de dühítő az egész.
Az autizmust nagyon széles skálán kell elképzelni.Tehát vannak "enyhék" és sajnos nagyon súlyos esetek is. A minél korábbi, és aztán folyamatos intenzív fejlesztéssel azt kell elérni, hogy a maximumot hozzuk ki minden gyerekből (hú, de rondán fogalmaztam, bocs'). A szakértői bizottság csak olyan óvodát jelölhet ki, amelynek alapító okiratában szerepel a pervazív fejlődési zavar. De onnantól kezdve az óvodának KÖTELESSÉGE biztosítani a gyógypedagógiai fejlesztést annyi órában, amennyit a szakvéleményben meghatároztak.
Óvodásoknál és kisebbeknél nem lehet súlyosságról beszélni. Szerintem legkorábban mondjuk felső tagozatban lehet ilyet kijelenteni, de az is nagyon szubjektív.
Egy totál nembeszélő, kezelhetetlen, tök súlyosnak látszó 3 évesből is lehet jól kompenzáló, fegyelmezett, kifogástalanul beszélő 10 éves. És egy jól beszélő, jól terelhető, együttműködő 3 évesből is lehet dührohamos tini.
További ajánlott fórumok:
- MMR oltás - autizmus. Lehet összefüggés?
- Ti megmondanátok egy ismerősnek ha a 3 éves fián az autizmus több tünetét észlelnétek?
- Láttok autizmus jelet az alábbiakból?
- Ezek az autizmus jelei lehetnek?
- Lehet autizmusom vagy Asperger-szindrómám ez alapján?
- Szerintetek lehetséges, hogy autizmusom van vagy mire gondolnátok?