Középiskolai felvételi (beszélgetős fórum)
Onnan kezdve, hogy tandíj, már rögtön nem a tudás és képesség lesz a szűrő.
És mi alapján döntöd el, hogy ki "odavaló" és jogosult beiratkozásra?
A "kiszórtak" hova kerülnek? És ha felajánlják a szülők, hogy dupla tandíjat fizetnek utánuk, akkor maradhatnak?
szerintem nem mutyi, hanem tájékozódó, tudatos szülő vagy, de biztos van olyan is, aki másképp látja
igen, ezek nehéz kérdések, és én sem tudom, mi lenne a tökéletes rendszer. mivel írtam, hogy a legnagyobb oka a problémáknak a korlátozott erőforrás, talán inkább az, ha többen beíratkozhatnának, azután a nem odavalókat az első 1-2 évben kiszórnák, mint a felsőoktatásban, esetleg némi tandíjat is be lehetne vezetni (nem AKG szintűre gondolok), így tényleg azok jelentkeznének, akik be akarnak fektetni a tudásba, nem csak kalandból, de persze ösztöndíjrendszerrel a rászorulóknak
Na de akkor ez sem az a történet, h a rendes pályázók kárára töltötték be a helyeket.
Nem tudom, lehet, h én járok csukott szemmel, de én személyesen nem tapasztalok annyi mutyit, mint amennyit hallok innen onnan. Sokan egyszerűen nem látják át a folyamatokat és mindenhol gyanakodnak, sokan pedig egyfajta önigazolásból nagyítják fel a mutyit, ezzel igazolják, h a) ők mért nem sikeresek, b) mért mutyiznak ők maguk is - hiszen mindenki ezt csinálja.
Na jó, nekem is van területm ahol képtelen vagyok felfogni a működést, és minden rosszat el tudok képzelni, ez pedig az állami egészségügy :)
De ha nem objektív mérce (szerintem se az) akkor miért akadunk fenn azon hogy pl. az igazgatói keret szubjektív? Hiszen tudjuk hogy minden eset más és más, vannak különleges esetek.
Nem egyszerű kérdések ezek. Főleg akkor nem ha pont benne van az ember a felvételiben és érzelmileg érintett. Én pl. rosszul éltem meg a mikor kiderült hogy nem írtunk be egy tagozatot mert nem volt elég információm, azt gondoltam hogy oda nem jentkezhet. Aztán (ideiglenesből láttam) elég lett volna a pontja. Az volt az álomsuli. Kérvényt írtam, új tagozatfelvételt kértem. Megadták, felvették. Aki nem tudott erről a lehetőségről annak ez mutyi? Mert indulatokat kavar a tagozatfelvétel is rendesen.
És mi lenne az igazságos?
Ezzel se az a probléma, hogy teljesíteni kell, hanem hogy meg lehet kerülni.
Egyetertek.
Nem 'mutyizos' tarsadalomban szocializalodtam es meg 10 itt töltött ev utan is neha megdöbbent amit itt tapasztalok.
De ez az egesz felveteli rendszer rettent igazsagtalan. Tehetunk ugy mintha a hozott pont + központi + szobeli objektiv merce lenne, de igazabol nem az.
Nekem 2 gyerekem járt a Fazék általánosba (egyik se oda megy gimibe), es én ilyet nem tapasztaltam, amit írsz. Ide is, mint minden iskolába 3 féle módon jutnak be a gyerekek: felvételi, átvételi, ig keret. Nagyon pontos átvételi szabályok vannak, nyíltan meghirdetve a honlapon, és ugyanezen szabályok szerint bírálják el a saját nevelésű, meg a más suliból jövő gyerekeket. A fiam most nyolcadikos, a gimi b osztályába 3 gyerek jutott be a szóbelire az osztályból, az a-ba mondjuk több. De mindnek megvolt a pontja. C-be, d-be átvételi van. Es a tejles osztálylétszám 6. után 20 fő.
Egy-egy eset biztos előfordul itt is, de a 10-20 gyereket nem tudom elképzelni.
Melyik kepzesukben van ilyen? Nekem az a tapasztalatom a Fazekassal, hogy abszolut korrektek, es meg csak a mutyi arnyeka sem vetul rajuk.
Felvetelizett oda 6. es 8. utan is gyerekem es mindenki teljesen azonos felveteli eljarason ment keresztul.
Sot, mivel a 8. osztalyba a gyerekem 6 osztalyos gimibol jelentkezett, kertem, hogy olyan temakbol krrdezzek, amit mar tanult - es azt a valaszt kaptam, hogy a transzparencia jegyeben egyseges minden gyerek fele a kovetelmenyrendszer.
Szünetet tartunk, ezért még néhány gondolat a mutyi témához:
Biztosan emlékeztek Hofi mondására, miszerint a korrupció az, amiből kihagynak. Sajnos ez létező jelenség, és még csak azt sem mondhatjuk, hogy csak nálunk van, függ persze a kultúrától a mértéke, de mindenütt szükségszerűen megjelenik, ahol korlátozott erőforrásokhoz többen szeretnének hozzáférni.
Nagy igazság, hogy ha szélesebb mértékben nézzük, akár mutyinak tekinthetjük ezt a közösséget is, hiszen rengeteg olyan információt osztunk meg egymással, ami széles körben em hozzáférhető, és ez is előnyt jelenthet adott esetben a felvételinél.
Mihez kezdjünk azzal a jelenséggel, hogy nem egyforma az oktatás színvonala az egyes iskoláknál, más a családi háttér, ott is sérül az esélyegyenlőség.
Természetesen egyik sem mérhető ahhoz, ha vkit csak azért felvesznek, mert XY gyereke, egyébként nem lenne méltó,de sok esetben ezek az így kiosztotthelyek valóban olyanokhoz kerülnek, akik megérdemlik a métányosságot - a nevéből eredően. Persze, nem mindig.
Szerintem naivitás azt gondolni, hogy ilyen nincs, mindenütt van, a munkahelyekre is gyakori, hogy ajánlás alapján vsznek fel vkit. Aki emiatt lemarad, az nyilván fájlalja, de vannak olyan multi cégek, akik ezt egész transzparensen csinálják, pl. bónusz jár, ha vki jó embert ajánl be, aki beválik, és ez nem titok a pályázóknak sem.
Vezetőként én is örülök, ha vki ajánl vkit, tud róla mondani vmit, ismeri korábbi munkáit. Ezek általában jól sülnek el. Persze van nálunk is olyan, hogy vkit csakúgy benyomnak, de ők rendszerint nem is tudnak jól beilleszkedni és hosszú távon nem is maradnak meg.
Egy picit más téma:
Hogy miért (is) szeretjük a Kőrösit?
Idézet az igazgató mai leveléből_ „Az iskola vezetőségének döntése alapján, felajánlottuk … konténer épületünket ukrán menekült diákok fogadására.
Ideiglenesen 16 fős mini kollégiumot hozunk létre (ez 20-ig bővíthető), ahová középiskolás diákokat fogunk fogadni és megszervezzük számukra magyarországi tartózkodásuk idejére az ellátásukat és az oktatásukat.”
Hát nekem nem rémlik ilyen... :)
De esetleg az Illyés? Mintha ott rendszer lenne a méltányosságizás.
Azért nem ugyanaz a kettő, mert a Radnóti eleve úgy hirdeti meg a felvételijét, hogy a két osztályból csak egy osztálynyi hely pályázható. Deák téri is nyíltan a maradék helyeit hirdeti meg nyolcadikban.
A méltányossági helyeket meg senki nem írja ki, hogy teszem azt, 3 hely pályázható méltányosságival per osztály :))) Vagy van, ahol így tesznek?
"A Trefort gyakorlatát azért tartom a mutyi kategóriának, mert nem teszik ki transzparensen, hogy van ez a lehetőség.
Aki tud róla él vele, aki nem az pedig úgy járt." - igen, ebben teljesen igazad van, ez nem fair, erősen sérti az esélyegyenlőséget, de szerintem ez még nem mutyi attól. Azon gyerekek, akik "önerőből" próbálkoznak, nem kapnak olyan szülői segítséget, amivel mi árasztjuk el gyermekeinket 🤣, esélytelenek pl... Ez alapvető rendszerszintű probléma, de jogos.
"Konrkét Trefortos példa idénről az osztályból, az egyik gyerek 78 pontos írásbelivel nem kapta meg idén a méltányosságot, a másik gyerek 70 pontos írásbelivel megkapta." - hát, ez tényleg problémásan hangzik. Bár a részleteket nyilván nem ismerjük, nem tudjuk, hogy mi volt az egyik kérelemben, és mi a másikban, de jogos, hogy ez nem a transzparencia mellett szól.. Még ha azt is feltételezem, hogy megalapozott volt a döntés, nem tudjuk mi alapján, és szintén nem indultak egyenlő eséllyel a kérelmezők. És ebben valóban az is benne van, hogy mutyi van a háttérben. Én továbbra is jóindulatú vagyok a Treforttal, azt gondolom, hogy a méltányossági rendszerük nem a mutyiról szól, hanem a második esélyről, de el kell fogadjam az érveket, hogy csak kis mértékben transzparens, és a transzparencia hiánya erősen felveti a mutyi lehetőségét.
"Pár éve, amikor Réka még aktív volt, készített egy olyan Trefortos statisztikát, hogy a szóbeli behívási határt el nem ért és elért gyerekek szóbeli pontszáma között van-e szignifikáns különbség." - na, ha lesz kis időm, én is megcsinálom ezt majd az idei eredmények alapján, tényleg kíváncsi vagyok. A statisztikának szoktam hinni, ha tényleg ez lesz az eredmény, akkor lehet kénytelen leszek revidiálni jelenlegi jóindulatomat... 😉
A Radnóti meg egy az egyben átveszi a saját negyedikeseit, akármilyen tanulók, és bekeveri őket a 90+ ponttal megversenyeztetettek közé. Mégsem mutyi, mert eleve lehet tudni, hogy ez a rendszer.
Amúgy minden olyan suliban előnyt élveznek a saját általánosukból jövők, ami ált isk és gimn is egyúttal.
Régebben volt, ahol meg sem kellett írniuk a központit, talán most is van ilyen.
És mondjuk az se mindegy, hogy 1-2 pont különbségre segítettek rá, vagy pont nem számít, gyerek bent van.
A szóbeliztetős helyeken a szóbeli pontszám szubjektív, tetszés szerint alakítható.
Én már korábban is írtam, hogy bármelyik suliban min. kétszerannyi gyerek képes lenne pont ugyanúgy helytállni, mint ahányat felvesznek.
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?