Főoldal » Fórumok » Babák & Mamák fórumok » Itt a nyár jópofa játék ötletek gyerekek lekötésére fórum

Itt a nyár jópofa játék ötletek gyerekek lekötésére (beszélgetős fórum)


2011. júl. 4. 18:35

1. Főzzetek együtt, vagy hagyj otthon pudingport, tejet, amiből a gyerek maga is tud csemegét készíteni. Ha már ügyesebb, készíthet ő ebédet. Egy pizza, vagy valami tésztaféle elkészítése remek elfoglaltság lehet.

2. Engedd őt fotózni. Adj neki témákat, amikhez kapcsolódóan fotókat,. illetve szöveges prezentációkat kell készítenie! Legyen a heti téma az állatvédelem, vagy a felnőtt társadalom, vagy mondjuk legszebb helyek nálunk, mely a lakóhely felfedezésére irányul.

3. Termesszen a gyerek paradicsomot, paprikát vagy bármilyen más növényt. Jelöljetek ki a kertben saját helyet, vagy kapjon virágcserepet, amiben ápolhat egy (vagy több) saját növénykét.

4. Sétáljatok mezítláb a parkban, vagy esős napokon ernyő nélkül. Csináljatok valami olyat együtt, ami ellenkezik a szokásokkal és akár furcsának is nevezhetnénk. Nagyon jót fog tenni a kapcsolatotoknak.

5. Építsetek homokvárat, vagy kerti bunkert! Igazi műremekek építéséhez érett gondolkodás és szakértő kezek kellenek! Jelölj ki helyet hozzá, és tervezzétek meg, majd kivitelezzétek együtt!

6. Rendezz pikniket a parkban, vagy utcabálat a ház előtt! Nemcsak a gyerekeid, de a környéken lakók is hálásak lesznek érte.

7. Készítsetek fagylaltot, jégrudat, jégkrémet házilag!

8. Szervezz egész estés mozimaratont a kedvenc filmjeidből! Részemről a kedvenc a "Mit is nézett anyátok?" c. program. Mézga család, Vuk, Magyar népmesék, Kisvakond, Kukoriék. És milyen fura, a kölkek csippantják!

9. Fessétek le a kerti bútorokat! Ezúttal nem számít, ha a gyerek kikeni magát. Alkosson, kenjen, fessen, a bőréről majd lekopik (javaslom a vizes bázisú kültéri cuccokat).

10. Frizbizz, röpizz, labdázz, tollasozz a gyerkőcökkel!

11. Bízd rájuk a kocsit! Takarítsák ki ők teljesen önállóan, majd mossák le. Hidd el, élvezni fogják, ha kedvükre habozhatnak, slagolhatnak takarítás címén.

12. Éjszakázzatok a csillagos ég alatt, esetleg sátorban! Isteni éjszakátok lesz!

13. Készítsetek képeslapokat a barátoknak, családtagoknak és küldjétek el őket!

14. Biciklizzetek esténként!

15. Rendezzetek éjszakai túrákat, bátorságpróbákat! Járjátok be a környéket, mikor már minden jótét lélek nyugovóra tért!

16. Készíts palacsinta tésztát és hadd süssék ki a gyerekek (javaslom, egy hűvösebb napot válassz)!

17. Szundizzatok egyet egy lombos fa árnyékában!

18. Menjetek úszni!

19. Rendezzetek strandpartit a barátokkal! Esetleg az ismerősök gyerekeit egy- két anyuka vagy apuka egyszerre viheti strandra, míg a többi család szülői élvezik a gyerekmentességet.

20. Játsszatok vízi lufival!

21. Készítsetek saját textiltáskát a régi nadrágokból, pólókból!

22. Készítsetek fürdősót!

23. Szedjetek mezei virágcsokrot!

24. Ássátok be egymást a homokba!

25. Írass naplót a gyerekekkel! Legyen az program, hogy a nap végén néhány mondatban összefoglalják a napjukat és ezt le is írják, vagy rajzolják.

26. Végezzenek karitatív munkát! Kérdezd meg a szomszéd idős nénit/ bácsit, vagy a nagyszülőket, hogy

segíthetnek-e a gyerekek a bevásárlásnál, a kertben. Ha van a közelben állatmenhely, náluk is végezhetnek karitatív munkát.

27. Menjetek pecázni! Remek alkalom a beszélgetésre. Ha a lehetőség viszonylag közel van, a gyerek pedig már nagyobb, önállóan is intézheti a horgászni járást.

28. Vedd rá őket, hogy olykor feküdjenek a fűbe és nézzék a felhőket! Talán le is festhetik, amit látnak.

29. Legyen a háznak egy zuga, amit a gyerekek újíthatnak fel. Festés kellene a wc- ben? Át kell rendezni a nappalit? Legyenek ők az ötletgazdák és amihez van képességük, abban vegyenek is részt!

30. Utazzatok vasúttal! Remek szórakozás, hisz lehet közben beszélgetni, szórakozni.

31. Készítsenek a gyerekek újságot!

32. Iratkozzanak be a helyi könyvtárba és jelöljétek ki a hétnek azt a napját, amim a könyvtáros nap. Olyankor menjenek el, olvassanak, kölcsönözzenek!

33. Olvassanak valamit, és készítsenek olvasónaplót!

34. Készítsetek családi karkötőt színes szálakból. Mindenkinek egyforma legyen és az összetartozást jelképezze. Közben beszéljetek arról, kinek mit jelent a család!

35. Írjanak verset!

36. Írjanak egy dalt!

37. Írjanak novellát/színdarabot!

38. Dramatizáljanak ismert meséket, majd mutassák be a családnak (egy gyerek nem akadály, hiszen akár több szerepet is megvalósíthat).

39. Készítsen a gyerek saját weblapot!

40. Nyáriasítsátok a ruhatárat, pakoljátok el a téli ruhákat! Az előszedett nyáriakhoz próbáljatok valamilyen emléket keresni és azt elmesélni.

41. Rendezzetek foci, vagy ügyességi versenyt a barátokkal!

42. Rendezzetek görögdinnye- mag messzire köpő versenyt

43. Játsszatok az állatokkal (csiga futóverseny, kutyaidomítás, stb)!

44. Barátkozzanak össze valakivel a gyerekek a játszótéren! Beszéljétek meg, hogyan lehet új kapcsolatot kezdeményezni!

45. Készítsenek sütit!

46. Készítsenek házi jeges gyümölcs teát!

47. Segítsenek megtervezni a családi nyaralás programját! Kérd ki a véleményüket, méltányold az ötleteiket!

48. Állítsák össze a top 10 nyári elfoglaltság listáját! Szerintük milyen a tuti vakáció?

49. Készítsetek lábujjgyűrűt!

50. Rendezzetek testfestést!

51. Nézzék meg a naplementét!

52. Nézzék meg a napfelkeltét!

53. Fessétek ki a régi cipőket és rendezzetek velük "lábszínházat"!

54. Keressetek helyi programot, ahova elmehetnek a gyerekek akár felnőtt nélkül is!

55. Rendezzetek nyári divatbemutatót a barátokkal!

56. Tanuljanak meg grillezni!

57. Tanuljanak meg sütit sütni!

58. Tanulj meg kenyeret sütni!

59. Tanuljanak meg főzni!

60. Segítsenek a szomszéd kismamának: Vigyázzanak a gyerkőcre, míg ő elmegy pár órára otthonról!

61. Csináljatok kollázst régi magazinokból!

62. Gyűjtsenek színes kavicsokat, kagylókat a közeli tóparton!

63. Játsszatok kavicsdobálós kacsázást a közeli tóparton!

64. Csónakázzatok!

65. Menjetek vízibiciklizni!

66. Készítsenek a gyerekek gyümölcssalátát a családnak!

67. Vágassatok nekik új frizurát!

68. Készítsenek saját tervezésű pólót maguknak!

69. Készítsenek CD-t a kedvenc nyári zenéikből!

70. Rendezzetek egész napos társasjáték maratont!

71. Rendezzetek egész napos kártyamaratont!

72. Rendezzetek billiárd versenyt!

73. Rendezzetek bowling versenyt!

74. Készítsetek nyári ékszert!

75. Rakjanak rendet a szobájukban, selejtezzék ki régi cuccaikat. Amire nincs szükségük, ajándékozzátok el! Itt az ideje a jótékonykodásnak!

76. Rendezzék át a szobájukat! Ha lehet, ne szólj bele :-)!

77. Készítsetek potpurrit!

78. Felváltva vigyék a gyerekek sétálni a kutyát!

79. Fürdessék meg a kutyát!

80. Vigyék el úszni a kutyát!

81. Aludjanak akár egészen délig (olykor) és éjszakázzanak!

82. Menjetek csillaglesre!

83. Tanuljatok meg hullahoppozni!

84. Tanuljanak meg táncolni! Te tanítod őket, vagy ők tanulnak tőled? Lássák, ahogy anya és apa együtt táncol!

85. Kezdjenek el egy új, egzotikus nyelvet tanulni!

86. Tanuljanak meg fényképezni!

87. Rajzoljanak krétával a járdára- Készítsetek aszfaltkrétát!

88. Másszátok meg a helyi templom tornyát!

89. Menjetek el az állatkertbe!

90. Látogassatok el egy botanikus kertbe vagy pálmaházba!

91. Látogassatok el egy zenei fesztiválra!

92. Menjetek el a városszéli búza/napraforgó/kukoricamezőre, feküdjetek le, s hallgassátok a csöndet, a madarakat!

93. Szaladjatok át az ipari locsolórendszer alatt!

94. Látogassatok el a helyi múzeumba, nézzetek körül egy turista szemével!

95. Iratkozzanak be egy új sport tanfolyamra!

96. Védjétek a környezetet, rendezzetek a környékbeli gyerekeknek szemétszedő délelőttöt, mikor összeszedik a környéken eldobált szemetet!

97. Rendezzetek utcabálat! Hívjátok meg a felnőtteket és a gyerekeket és rendezzetek nekik nagy mulatságot! Legyen ez az Új Barátságok Éjszakája!

98. Nézzetek utána városotok történelmének, nevezetességei történetének. Még jól jöhet a suliban ez a tudás!

99. Tanulják meg a gyerekek használni a mosógépet és kiteregetni a ruhákat!

100. Menjetek el egy játékboltba és nézzetek körül! Válasszák ki a gyerekek, melyik a legjobb játék mind közül. Indokolják, miért az mellett döntöttek.


101. Régészkedjünk!


102. Készítsünk tárolót ásványvizes palackból!


Nos, remélem, sikerült néhány inspiráló ötletet adnom ahhoz, hogy ne unják magukat halálra a gyerekek. Ha van ötlet, amivel kiegészítenétek, szívesen fogadom kommentben. Apránként pedig mind a 100 ötlet megvalósításáról hírt fogok adni itt, az oldalon. Illetve ha még eszembe jut valami, hát arról is.


Az olvasás- olvasónaplózás, illetve a naplóírás már folyamatban van :-)

2011. júl. 4. 16:44

FOLYTATÁSOS TÖRTÉNET


Forrás: Cynthia McGregor: Mindenki nyer! Játszunk együtt!, Alexandra Kiadó, 1998


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: A forrás szerint 5 év felett (De én inkább csak 7 év felett javasolnám!)


A következő játék a gyerek(ek) találékonyságát teszi próbára:

Közösen kell elmesélniük egy történetet úgy, hogy minden játékos egyszerre csak 3 szót mondhat.

Legalább 2 játékos kell hozzá, de minél több a játékos annál mulatságosabb a játék.

Az első játékos például kezdheti így: "A fiú neve az," - itt abbahagyja, a 2. játékosra bízva a folytatást -

"...hogy Jerry, akinek" - most a 3. játékos veszi át a szót (vagy az 1., amennyiben csak ketten játszanak!),

"...volt egy hörcsöge" - most a 4. játékos folytatja (vagy a 2.) - "...akit Roosternek hívtak". Az 5. játékoson a sor,

"...Rooster nagyon okos" - és így tovább.

A játéknak akkor van vége, ha a történetnek sikerül értelmes befejezést találni. Nincs olyan szabály,

hogy mindenkinek pontosan ugyanannyiszor kell sorra kerülnie. És ha a gyerek(ek) beleuná(nak) a játékba, biztosan arra

törekszik(ednek) majd, hogy mihamarabb befejezzék a történetet.



Megjegyzés: Nemcsak a gyerekek játszhatják egymás közt ezt a játékot, hanem a szülő is a gyerekével (vagy a akár az egész család)!

Nem fontos betartanunk a 3 szavas szabályt sem! - Különösen kisebb gyerekeknél könnyebb, ha teljes mondatokat fűzhetnek bele a történetbe.

Célszerű először valamilyen a gyermek számára ismert mesét tovább költeni. Ha a gyermek elakad, lehet neki segíteni stb.



A játék célja(i): 1. a szórakozás (Nagyon fontos, hogy a történetmesélés jó hangulatban teljen. Ne legyen a gyermek számára megfelelési kényszer!)


2. az unalom űzés (A játék nagyon jó időtöltés lehet pl. esős napokon bent a lakásban, vagy hosszú utazás közben stb.)


3. a fantázia kiélése (A gyerekek nagyon szeretnek fantáziálni, ez a játék lehetőséget nyújt, hogy "kiélhessék" azt.)


4. a szókincs bővitése (A gyermek új szavakat, szófordulatokat tanulhat meg játszótársaitól.)



NAVIGÁTOR


Forrás: Pethő Melinda: Játssz velem! 111 játék mindenkorra, és mindenkorra. Ec-Pec könyvek, kiadja: Ec-Pec Alapítvány


Kellék: 1 kendő v. sál


Ajánlott életkor: 5-10 év között


A játékot párban játsszuk. A páros bekötött szemű tagjának szóbeli irányítás segítségével kell eljutnia a szoba (vagy az udvar) egyik pontjáról egy másik pontjára.

A navigátornak a következő módon kell irányítania bekötött szemű társát: "Előre 2 lépést! Balra 1 lépést!..." stb. A játékot tovább nehezíthetjük, ha akadálypályát állítunk fel.

Ezzel kényszerítve a behunyt szemű játékost a kúszásra, az átbújásra, a kikerülésre stb.

Fontos! A játék közben ügyeljünk a játékosok testi épségére! - Hiszen a játék csak akkor jó, ha mindenki jól érzi magát tőle.

Ne állítsunk fel teljesíthetetlen akadályokat! - Hiszen a cél a sikeres teljesítés, az önbizalom növelése.



Megjegyzés: Lényeges figyelembe venni a játékos(ok) életkorát. - Hiszen a játék akkor jó igazán, ha kihívás a gyermek(ek) számára.

A szülők, a család ebben a játékban ís részt vehetnek, akár mint bírák, akármint résztvevők.



A játék célja(i): 1. a szórakozás (A lényeg, hogy mindenki jól érezze magát, és ne érezze úgy, hogy ő ezt nem tudja megcsinálni.)


2. a "csapatszellem" erősítése (A játék lényege, hogy a gyerek(ek) megértse(k), hogy ebben a játékban csak közösen érhetik el a célt.)


3. a sikerélmény (Nagyon fontos, hogy a gyermek(ek)et végig biztassuk a játék során. Természetesen lehet versenyt is rendezni, a sok gyerek van, de a legfontosabb az önbizalom növelése!)


4. a mozgásfejlesztés, a térbeni tájékozódás fejlesztése (A játék segítségével észrevétlenül fejleszthetjük a gyermek mozgását, térbeli tájékozódását.)



PING-PONG SÉTA


Forrás: A játéknak számos változata létezik, én most azt írtam le, amit én szoktam használni.


Kellék: Tetszőleges számú ping-pong labda és kiskanál


Ajánlott életkor: 5 év felett


Ezt a játékot is akkor a legjobb játszani, ha sokan vannak, de minimum 2 játékos kell a játékhoz. Az 1. játékos a kezébe veszi a kiskanalat, majd óvatosan ráteszi a ping-pong labdát. Amikor elkészült, elindul a már előzőleg kijelölt akadálypályán. Ha végig ért a pályán átadja a kanalat (rajta ping-pong labdával) a társának,

aki szintén végig megy a kijelölt pályán. A lényeg az, hogy minél kevesebbszer essen le a labda a kanálról.

Természetesen lehet versenyezni is, például, hogy kitudja a legrövidebb idő alatt a legkevesebb ejtéssel teljesíteni a pályát stb.

De már maga a feladat is nagyon szórakoztató a gyermek számára.



Megjegyzés: Fontos figyelembe venni az akadálypálya kialakításánál a gyermek(ek) életkorát. Hiszen az a fontos, hogy mindenki jól szórakozzon.



A játék célja(i): 1. a szórakozás (A lényeg, hogy mindenki jól érezze magát, és ne érezze úgy, hogy ő ezt nem tudja megcsinálni.)


2. a "csapatszellem" erősítése (Amennyiben csapatjátékként játsszuk. Fontos, hogy a gyerek(ek) megértse(k), hogy ebben a játékban csak közösen érhetik el a célt.)


3. a sikerélmény (Nagyon fontos, hogy a gyermek(ek)et végig biztassuk a játék során. A legfontosabb ugyanis az önbizalom növelése!)


4. a mozgásfejlesztés, a térbeni tájékozódás fejlesztése (A játék segítségével észrevétlenül fejleszthetjük a gyermek mozgását, térbeli tájékozódását.)



NYULAK UGRÁLNAK


Forrás: Regina Grabbet: Nagy Tarka Játékkönyv, Novum kiadó 2001.


Kellékek: Magnó vagy lemezjátszó, Lufik


A zene szól, a játékvezető pedig felszólítja a gyerekeket. Pl. "Vegyük a lufikat a lábunk közé, és ugráljunk, mint a nyuszik!" A zene egy darabig még tovább szól, aztán elhallgat, a játékvezető ezúttal a következőt mondja: "Most tartsuk a lufi madzagját a szánkban, és fússunk vele hátrafelé!"

Nagyon sok minden van, amit a gyerekek szívesen csinálnak a léggömbökkel (pl. ugrálnak, futnak, szögdécselnek, dobálják stb).

Fontos, hogy a játék közben olyan zene szóljon, amelyet a gyerekek szívesen hallgatnak, és amelyre szívesen mozognak.



GYERMEKLÁNC


Forrás: Regina Grabbet: Nagy Tarka Játékkönyv, Novum kiadó 2001.


A gyerekek szép sorban egyás mögé ülnek (leghátulra kerül a játékvezető). Ő súgja az előtte ülő gyerek fülébe az első utasítást, pl. "Simogasd meg a haját!" A gyermek természtesen szót fogad. Az, aki előtte ül, ugyanígy tesz, és elkezdi az előtte ülő társa haját simogatni.

Ily módon a mozgás valamiféle láncreakcióként halad előre, egészen a legelső gyermekig.

A játékvezető csak akkor ad új utasítást, amikor már minden gyermek szorgalmasan simogatja az előtte lévőt.



ELEFÁNT A PAPA HÁTÁN


Forrás: Regina Grabbet: Nagy Tarka Játékkönyv, Novum kiadó 2001.


Kellékek: Takaró, Kocka


Minden gyerek, akinek kedve van hozzá, és részt vesz a játékban, egy takaró alá bújikhasra fekszik, és becsukja a szemét. Egy felnőtt az ujjával különböző tárgyak körvonalait rajzolja az egyes gyerekek hátára.

Aki eltalálja, hogy milyen tárgyat rajzoltak a hátára, az kijöhet a takaró alól, és esetleg legközelebb már ő rajzol a társai hátára. Néha azonban a kicsi (2 éves) gyerekeknek nehézséget okoz, hogy felismerjék a tárgyakat, ebben az esetben állatokat rajzolunk a gyermekek hátára.

Pl.Kutyát, macskát, elefántot, zsíráfot stb. A legtöbb állatnak jellegzetes járása van, és ezt a kezünkel utánozhatjuk. A kicsik ezt esetenként könnyebben felismerik, mint a láthatatlan, csupán tapintás útján érzékelt vonalakat.

Az is megtörténhet, hogy egy-két gyermek "fogós perceket" is szeretne. Ehhez a gyerekek kockát dobnak, aki hatost gurít, eldöntheti, hogy simogassák vagy a hátára rajzoljanak (hogy mennyi ideig, azt akár egy második dobással is eldönthetjük), esetleg valaki ölelje át, netán nyomkodja meg a hátát vagy a lábát.

A puszi külön jár!

Természetesen minden gyermek maga hározza meg, hogy melyiket kéri! A kisgyermekek nagyon igénylik a gyengédséget, a testi közelséget és a szeretet melegét. Nagszerű dolog, ha mindezt játék közben is megkapják.



A MÚMIA SIMÓGATÁSA (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Regina Grabbet: Nagy Tarka Játékkönyv, Novum kiadó 2001.


Kellék: Egy vagy több ágytakaró


Egy gyereket kiküldünk az ajtó elé. Az össze többi játékos elbújik az ágyterítők alá. A játékosoknak teljesen csendben kell maradniuk, amikor az odakint várakozó gyereket behívjuk.

A bentiekhez csatlakozó játékos most végigtapogatja és simogatja a takarók alatt elrejtőzött "múmiákat". A múmiáknak természetesen nem szabad nevetniük vagy bármely más hangot hallatniuk, amivel elárulnák magukat!

Ha a gyermek kitalálta, hogy kit rejt a takaró, a következő játékos mehet az ajtó elé.

Ez lehet az a résztvevő, akit elődje utoljára talált meg, vagy az, akinek a kilétét nem sikerült kitalálni.



AUTÓFOGÓ (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: A játéknak számos változata ismert, ez csak egy a sok közül!


Kellék: Semmi


A fogó kergeti a játékosokat, akik szabadon mozoghatnak a játéktéren. Aki veszélyben érzi magát, az hirtelen "stopba állhat" (terpeszállásban, kinyújtott karral megáll). Ennek az a feltétele, hogy közben mondania kell egy autómárkát, pl. Lada. Ha ez sikerül, már nem érvényes a fogás.

Addig kell ilyen helyzetben maradnia, amíg valaki ki nem váltja, vagyis meg nem fogja a kinyújtott kezét. Ezután tovább folytathatja a játékot. Egy autómárkát egy játékban csak egyszer szabad mondani: aki olyat mond, ami már elhangzott, annak a "stopba állása" nem érvényes.

A már "stopban álló," de autómárkát még ki nem mondott gyereket meglehet fogni!


Megjegyzés: Természetesen autómárkák helyett lehet használni bármi mást (Pl. állat- vagy virágnevet), attól függően, hogy előzetesen miben állapodik meg a csoport.



HÁROMLÁB-FUTÁS (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Sokféle futójáték létezik, ez most egy a sok közül!


Kellékek: Kendők vagy kötelek, a lábak összekötéséhez


Két játékost párba állítunk (egymás mellé), a két belső lábat egy kendővel vagy kötéllel (persze olyannal, ami nem vág!) összekötjük. Úgy kell egy másik páros ellen versenyezniük, hogy "három lábon" futnak.

Ügyeljünk arra, hogy azonos képességű játékosok kerüljenek párba. Az is nagyon hangulatos lehet, ha vegyes párosokat (1 fiú-1 lány) indítunk.

Természetesen versenyezhetnek a párosok egyenes vonalú pályán, de sokkal érdekesebb, ha valamilyen egyéb nehezítést teszünk a pályára, Például: székek közti szlalomozást stb.


Megjegyzés:

Mint minden futójátéknál, itt is nagyon fontos odafigyelni a biztonságra! Mivel a játékban nagyon könnyen előfordulhat, hogy elesik valamelyik páros, ezért ezt a játékot célszerű valamilyen füves területen játszani, az esés okozta zúzódást elkerülendő!



GYÜMÖLCSVÁSÁR (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Ez a játék nagyon hasonlít a székfoglaló nevű játékhoz.


Kellék: Semmi (esetleg cédulák gyümölcsnevekkel)


Alakítsunk egy nagy kört. Minden játékos válaszon magának egy gyümölcsnevet. Válaszunk egy vásárlót is, ő lesz a fogó. A fogó ezután belép a körbe, majd a többi játékos megkérdezi tőle, hogy mit vásárol. Ő két gyümölcsnévvel válaszol.

A két gyümölcsnév tulajdonosának helyet kell cserélnie a körben egymással. Közben a vásárló igyekszik valamelyikük helyére beállni. Ha ez sikerül, akkor a hely nélkül maradt játékos lesz a vásárló. Ha nem sikerül, a régi vásárló újra próbálkozhat.


Megjegyzés: A cédulákra akkor lehet szükség, amikor kisebb gyerekekkel játszunk. A lényeg az, hogy mindig egyel kevesebb gyümölcsnévvel ellátott cédula legyen, mint ahány játékos van.

Természetesen a gyümölcsnevek helyett bármi mást is kitalálhatunk (pl. állatnevek, bútorok stb)!



MEGY A LABDA VÁNDORÚTRA... (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Rengeteg labdás játék létezik, ez most egy a sok közül!


Kellék: Egy labda


A játékosokat két csapatra osztjuk. Az egyik csapat kap egy labdát. Ezt adogatják egymásnak a csapattársak. A cél az, hogy a labda minél több gyerek kezében forduljon meg. Amikor az első játékos megkapja a labdát, elkezd számolni: egy, a következő folytatja: kettő, és így tovább.

A másik csapat feladata pedig, hogy megszerezze a labdát. FIGYELEM! Kézből kivenni nem szabad, csak dobás vagy gurítás közben lehet megszerezni. Ha sikerül, a második csapat is elkezd számolni, az első csapat pedig megpróbálja visszaszerezni a labdát. Ha ez sikerül, onnan folytatják a számolást, ahol az előzőekben abbamaradt.

A játék 5-10 percig tart (előzetes megállapodás szerint). Végül az a csapat győz, aki előbbre jutott a számolásban. A következő fordulóban a másik csapat kezdhet.



MIT VISZ A HAJÓ?


Forrás: Ezt a játékot bizonyára nagyon sokan ismerik (de lehet hogy valaki még nem). Én személy szerint nagyon szeretem játszani a gyerekekkel.


Kellék: Semmi


Elhangzik a kérdés: "Mit visz a hajó?" - ekkor mondunk egy betűt. Mondjuk: "Mit visz a hajó b-vel?" Akire rámutatok, annak az adott betűvel kell mondani valamit, amit vihet a hajó. Ebben az esetben pl.: babát, borsót, bárányt stb. Természetesen a hajó szállíthat személyeket is, pl.: Balázst, Borit, de akár bírót, bádogost stb. Viszont nem lehet olyan szót mondani, amit nem vihet a hajó, pl.: Balatont stb.

Aki nem tud válaszolni zálogot ad (persze ehhez nem kell feltétlenül ragaszkodnunk). Valamivel nehezebb a játék akkor, ha játékvezető sokáig nem vált betűt, de ettől csak érdekesebb a játék.


Megjegyzés:

Azért nem írom oda a játékhoz, hogy csoportos játék, mert bár sokkal jobb több gyerekkel játszani, de akkor is jó szórakozást nyújt, ha csak ketten játsszák.


Variációk:

Természetesen ennek a játéknak is több variációja ismert. Nagyon jól lehet használni a játékot ismeretbővítésre, ha másképp tesszük fel a kérdést, pl.: "Mi van a szobában?", "Mi van a boltban?", "Mi van az erdőben?", "Mi van a tengerben?" stb. A kérdések számának igazából csak a képzeletünk szab határt.



ORSZÁG-LABDA (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Rengeteg labdás játék létezik, ez most egy a sok közül!


Kellék: Egy labda


Kört alakítunk, a játékvezető kezében egy labdával középre áll. Elkiálltja magát: "Ország g-vel", "város p-vel!" - és ezzel egyidőben valakit megcélozz a körben állok közül. Akinek vagy nagyon gyorsan elkell hajolnia a labda elöl (FIGYELEM! A helyéről elmozdulnia tilos!), vagy a két megadott betűvel mondani a kell egy országot és egy várost.

Ha sikerül elhajolnia vagy válaszolnia, akkor ő áll ki középre, és ő lesz a következő fordulóban a játékvezető. A játékot az nyeri meg, aki a legtöbbször állt középen, vagyis aki legtöbbször volt játékvezető.



LEVEGŐ, FÖLD, VÍZ (CSOPORTOS JÁTÉK)


Kellék: Semmi.


A játékosok körbeülnek. A játékvezető rámutat valakire, s a három szó -levegő, föld, víz - közül valamelyiket mondja. Amilyen szót mond, olyan közegben előforduló állatnévvel kell a játékosnak felelnie. Tehát levegő esetén: madarat, rovart. Föld esetében: négylábút, vagy csúszó-mászót. Víz esetében pedig: halat, kétéltűt vagy vízben is élő állatot kell mondania. Aki nem tud válaszolni, zálogot ad (elhagyható).


Megjegyzés:

Ezt a játékot általános iskolásoknak ajánlom!



VÁRKAPITÁNY (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Rengeteg labdás játék létezik, ez most egy a sok közül!


Kellék: 1 labda, 3 bot, 1 zsineg


Szúrjunk le három botot a földbe. Végüket gúlaalakban hajtsuk össze, majd kössük meg. Ez lesz a vár. Ezután sorsoljuk ki a várkapitányt. Ő odaáll a vár mellé. A többiek kört alkotva köré gyűlnek. A játékosok a labda segítségével támadják a várat. A labdát kézzel megfogni nem szabad, csak rúgni lehet. A várkapitány védi a várát, de a labdához kézzel hozzáérni neki sem szabad. Aki a várat feldönti az lesz az új várkapitány. Ha várkapitány a kezével ér a labdához, akkor éppen labdátrugó játékos lesz a kapitány. Ez történik akkor is, ha a vár összedől.


Megjegyzés:

A labdát ne rúgják túl magasra, mert akkor túl sokat kell utána futni.



PÁRKERESŐ


Forrás: Regina Grabbet: Nagy Tarka Játékkönyv, Novum kiadó 2001.


Kellékek: Kilenc nagy kartonnégyzet különböző színekben (rajta kilenc apró tárgy képével!), Különböző apró tárgyak


A kilenc egyforma nagy kartonnégyzetet játéktérnek használjuk. A kartonnégyzeteket az asztal közepére helyezzük (hogy minden gyerek jól lássa), majd minden gyerek kezébe egy-egy (nem átlátszó) zacskót vagy zsákot adunk, benne különböző tárgyakkal.

Ezek közül legalább az egyiknek egyeznie kell a kartonlapon szereplők valamelyikével. Ezután közösen kiválasztunk egy tárgyat, amelyet meg kell keresni. A gyerekek tapogatózni kezdenek a zacskójukban. Ha valaki megtalálja a keresett tárgyat, előhúzza és odateszi a képre.

A játék tovább folytatódik, míg az összes párt meg nem találják.



LUFILÖKÉS


Forrás: Regina Grabbet: Nagy Tarka Játékkönyv, Novum kiadó 2001.


Kellékek: Zsinór, Lufik (különböző színűek)


A zsinórt egyenes vonalban lefektetjük a padlóra. Ettől pár lépésnyire egymás mellett guggolnak a gyerekek. Minden játékos kap egy lufit, amelyet - egy adott startjelre - megpróbál minél messzebbre fújni magától.

Akinek a léggömbje először éri el a célvonalat (vagyis a zsinórt) az győz.



CSAK FORDÍTVA! (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Íme itt egy nagyon klassz mozgásos játék!


Kellék: Semmi


A játékvezető szemben áll a játékosokkal, és különböző mozdulatokat végez; amelyeket a játékosoknak utánozniuk kell, de fordítva:

ha játékvezető a bal lábán ugrál, a játékosok a jobbon, ha a jobb kezével vakarja meg a fejét, a többiek ballal, ha előre hajtja a fejét, akkor a játékosok hátra stb. A játékvezető lassan, majd egyre gyorsabban mutatja a mozdulatokat (sűrűn váltogatva persze). Aki eltéveszti a mozdulatot, zálogot ad.


Megjegyzés: Ügyeljünk arra, hogy amennyiben lehetőség van rá, mindenki legyen játékvezető!



AUTÓVERSENY


Forrás: Ez egy nagyon aranyos és izgalmas szobai játék!


Kellékek: kisautók és ceruzák (annyi, ahány gyerkőc játszik), spárga (vagy más madzag)


Üres területet alakítunk ki a szoba közepén. Kijelölünk egy rajtvonalat és tőle néhány méternyire a célt. A kisautókra spárgát kötünk (pont olyan hosszút, mint amekkora a rajt és a cél közötti távolság!), a másik végét pedig egy ceruzára.

Rajtjelzésre a játékosok elkezdik feltekerni a madzagot a ceruzára, ami által a kis kocsi elkezd közeledni a célhoz. Amelyik játékos a leghamarabb tekerte fel a madzagot, és jutatta át autóját a célvonalon, az nyert. A kisautóknak mindvégig a földön kell gurulniuk mind a négy kerékkel!

Akinek az autója felborul, az kiesik a versenyből.


Megjegyzés: Bár ezt a játékot is sokkal jobb csoportban játszani, azért két lurkó is remekül elszórakozik vele!

Fontos! Ha kisebb gyerekekkel játszatjuk, akkor érdemesebb inkább a ceruzát forgatva feltekerni a spárgát!



MI MICSODA?


Forrás: Mary Weawer, Játssz velünk! 365 mókás készségfejlesző játék - tévézés helyett, Alexandra kiadó


Ajánlott életkor: 5 év felett


A játék célja(i): Betűfelismerés

Szófelismerés

Képi(vizuális) megkülönböztetés


Kicsi, szövegekkel éppen ismerkedő gyermekek számára nem kis problémát jelent megérteni, hogy mi a különbség betű és szó között. Ha úgy gondoljuk, hogy gyermekünk élvezetesnek találna egy gyűjtő-csoportosító tevékenységet, fogjunk egy A/4-es lapot, függőleges irányban osszuk három egyenlő részre, és az így kialakított tejére írjunk fel három císzót: "Betű", "Szó", "Kép".

Ezután kartonbólkészített kártyákra írjunk fel olyan szavakat (például neveket), amelyek ismerősek a gyermek számára, és készítsünk elő egy köteg betűkártyát is. Miután elmagyaráztuk a gyermeknek az oszlopok tetején álló címszavak jelentését, emeljünk fel egy betűkártyát és egy szókártyát, és kérdezzük meg, melyik kártya kerüljön a betű-oszlopba?

Ha a gyermek kiválasztotta, adjuk a kezébe, hogy elhelyezhesse a megfelelő helyen. A kép-oszlop feltöltéséhez újságkivágásokat, vagy a gyermekünk által készített rajzokat használhatunk. Az egyes oszlopokban elhelyezésre kerülő betűk, szavak, és képek között nem kell, hogy bármilyen kapcsolat legyen (de lehet úgyis játszani!). A lényeg, hogy a gyermek az oszlopok tetején megadott kategóriák szerint tudjon csoportosítani.



DÖRZSPAPÍR BETŰK



Ajánlott életkor: 3 év felett



A játék célja: Betűfelismerés


A betűismeret fejlesztésére vásároljunk dörzspapírt. Rajzoljuk az ábécé betűit a dörzspapír hátoldalára, majd vágjuk ki őket. A kivágott betűket ragasszuk durva kartonból készült kártyákra.

Ezáltal jól kitapintható betúket adhatunk a gyermek kezébe. Biztassuk, hogy ismerje meg az egyes betűk tapintását, aztán - a felnőtt segítségével és írányításával, a szabályos forma megtartásával - rajzolja körbe az újjával a betűket. Ha kell, a fenőtt vezesse a gyermek kezét, és közbe hangosan mondja ki a körberajzolt betűt.

Ugyanezzel a módszerrel készíthetünk kis- és nagybetűs ábécét is. és a kártyák segítségével összepárosíthatjuk az egymáshoz tartozó kis- és nagybetűket, illetve memóriajátékkal is megpróbálkozhatunk.



CSAVAROZÁS


Forrás: Mary Weawer, Játssz velünk! 365 mókás készségfejlesző játék - tévézés helyett, Alexandra kiadó

Ajánlott életkor: 3 év felett


A játék célja: Szem/Kéz koordináció fejlesztése


A tevékenység tulajdonképpen merő csavargatásból áll. Egy tálcára rakjunk ki egy halom különféle meretű anyáscsavart.

Ezután mutassuk meg a gyermekünknek, hogyan lehet eltávolítani a csavarról az anyát, majd kérjük meg, hogy - látottakkal azonos módon - válassza szét a maradék csavarokat. Ha ezzel elkészült, kezdjük el visszacsavargatni az anyákat. Előfordulhat, hogy a gyermek nem tudja elsőre a megfelelő méretet kiválasztani. Ebben az esetben addig kell próbálkoznia, míg meg nem találjaaz összeillő párt. Amikor minden anya visszakerült a helyére, válassza ki a gyermek azt a csavart, amelyikkel a leghosszabb ideig dolgozott. Biztosak lehetünk benne, hogy ennyi tapasztalatszerzés után a leghosszabbat fogja kiválasztani.

Két dologra ne felejtsük el felhívni a figyelmét. Az egyik, hogy a csavar és az anya menetének illeszkednie kell egymáshoz. A másik, hogy mindig a lecsavarozással ellentétes írányban történik a visszacsavarás.



LABDA LAPÁTOLÁS


Forrás: Mary Weawer, Játssz velünk! 365 mókás készségfejlesző játék - tévézés helyett, Alexandra kiadó

Ajánlott életkor: 3 év felett


A játék célja: Szem/Kéz koordináció

A tevékenység célja ugyancsak a szem/kéz koordináció fejlesztése. Két közepes meretű tálra, néhány különböző méretű merítőkanálra és 4-5 pingponglabdára van szükség. A labdákat helyezzük el az egyik tálba, a másikat pedig hagyjuk üresen.

A feladat nagyon egyszerű: a gyermeknek egyenként át kell "kanalaznia" a labdákat az üresen álló tálba. A kanál méretétől vagy a gyermek adottságaitól függően elképzelhető, hogy hogy a gyermek mindkét kezét segítségül hívja a feladat teljesítéséhez: az egyik kezével tartja a kanalat, a másikkal pedig belegúritja a labdát.



Megjegyzés:

Ne szóljunk rá, ha így próbálkozik. A tevékenység célja azonban az, hogy a gyermek egy kézzel is el tudja végezni, a könnyűnek semmiképpen sem nevezhető feladatot. Eleinte biztosan nehéz lesz "felmeríteni" a labdát, majd átegyensúlyozni a másik tálba, de kitartó próbálkozással semmi sem lehetelen. Mi több, garantált a siker!



PÁLCAGURÍTÓ


Forrás: Mary Weawer, Játssz velünk! 365 mókás készségfejlesző játék - tévézés helyett, Alexandra kiadó


Ajánlott életkor: 4 év felett


A játék célja: Szem/Kéz koordináció


A kétszemélyes labdajátékot a legjobb sima felületen (pl. egy kocsfelhajtón) játszani. Keressünk egy nem túl hosszú botot, és helyezzük el a két játékos közé. Ha ez megtörtént, egy nagyobb kővel jelöljük meg a bot helyét.

Hogy a bot és a játékosok és a bot között mekkora legyen a távolság, az elsősorban attól függ, hogy kik játszanak.

Minél nagyobb a távolság, annál nagyobb koordinációra van szükség a feladat végrehajtásához. A játék célja: elgurítani a labdát a szemben álló játékos irányába, úgy, hogy közben elmozdítsa a helyéről a botot/pálcát. Az elmozdulás nagyságát krétával(vagy kővel) jelölhetjük az egyes gurítások után.

Az győz, akinek a legjobban sikerül kimozdítani a botot.



FORMAVADÁSZAT


Forrás: Mary Weawer, Játssz velünk! 365 mókás készségfejlesző játék - tévézés helyett, Alexandra kiadó


Ajánlott életkor: 4 év felett


A játék célja(i): Geometriai formák azonosítása

Számolás

Megfigyelés



A "formavadászat" kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy a gyermek megismerje a legfontosabb síkidomokat. Még csak "vadászterületet" sem kell keresni, a formákban gazdag konyha ugyanis tökéletesen megfelel. (És ha itt elfogytak a formák, a vadászat folytatódhat a szobákban és a fürdőszobában.)

Ha a gyermek még kicsi, egy "puskával" megkönnyíthetjük a dolgát: fogjunk egy lapot, és az egyik oldalára , egymás alá, rajzoljuk fel a legfontosabb síkidomokat. A gyermek, a "puskával" felszerelkezve, máris megkezdheti a vadászatot. Ne felejtsünk ceruzát adni a gyermekünk kezébe, hogy egy vonallal jelölhesse, ha lapon szereplő formára bukkan valahol.

Ha már egyik formából sem talál többet, számolja össze (ha szükséges, szülői segítséggel) az egyes síkidomok mellé behúzott vonalakat.

A számolási tevékenységen túl, a "vadászat" tudatosítja a gyermekben azt, hogy környezetünkben szinte minden geometriai forma megtalálható, azok életünk mindennapos részét képezik.



LILIPUTI KISZÁMOLÓ


Forrás: Mary Weawer, Játssz velünk! 365 mókás készségfejlesző játék - tévézés helyett, Alexandra kiadó


Ajánlott életkor: 4 év felett


A játék célja(i): Számolás

Egymás mellé rendelés


Gyermeküknk bevonásával készítsünk számkártyákat (A kártyákat számos tevékenységhez fel lehet majd használni, ezért érdemes öntapadós fóliával bevonni, hogy igazán tartósak legyenek.)

Ha olyan gyermekkel játszunk, aki már ismeri valamennire a számjegyeket (de az írásukkal még problémái vannak), csak az első tíz számot jelölő kártyákat tegyük az asztalra.

Azonos, vagy egymáshoz nagyon hasonló aprócska "liliputi" tárgyakból (pl. gombokat, szárazbabot, puffasztott rizsszemeket stb.) tegyünk ki egy halomra valót, és kérjük meg a gyermekünket, hogy számoljon ki belőlük annyit, amennyit az egyes kártyákra írt szám jelöl.


Megjegyzés:

Ha elég rajzlap vagy karton áll rendelkezésünkre, készítsünk akkora kártyákat, hogy elférjenek rajtuk az apróságok is.



Forrás: Mary Weawer, Játssz velünk! 365 mókás készségfejlesző játék - tévézés helyett, Alexandra kiadó



LUFITÁNC (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Regina Grabbet: Nagy Tarka Játékkönyv, Novum kiadó 2001.


Kellékek: Magnó vagy lemezjátszó, Lufik


Két-két gyereknek jut egy-egy lufi. Az egymással szemben állójátékosok a léggömböt a mellkasuk vagy a hasuk között tartják, a kezüket közben a hátuk mögé teszik.

A gyerekek a zene ütemére ide-oda mozognak, táncolnak. Természetesen a lufinak tánc közben nem szabad sem leesni, sem szétpukkania!

Ha ez mégis bekövetkezik, mindkét gyerek kiesik a játékból. Az utolsónak játékban maradó pár a győztes.


Megjegyzés: Természetesen a játékot játszhatjuk versengés mentesen is, úgyhogy nem esik ki senki a játékból. Ilyenkor célszerű számolni, hogy melyik párnak hányszor eset ki a léggömbje, de persze úgysem ez a lényeg.



ÉRMEPOTYOGTATÁS


Forrás: Trish Kuffner: JÁTÉK TIPPEK, Animus kiadó 2003


Kellékek: filctoll, nagy kartonlap, aprófinomságok és nyeremények, játékosonként tíz darab pénzérme és egy-egy kisebb tál, papírszívecskék


A kartonlapra rajzoljunk fel egy 8-10cm-es négyzetekből álló rácsot. Minden kis négyzetbe helyezzünk el egy-egy apró finomságot vagy nyereményt (például: cukorkát, ceruzát, radírt, matricát, apró játékot stb.). Minden játékosnak adjunk tíz-tíz pénzérmét egy kisebb tálkában. Egy megadott vonalhoz állva a játékos ( vagy játékosok felváltva) dobálja érméit a rácsra. Ha az érme egy négyzetbe pottyan, a játékos megtarthatja a benne lévő nyereményt.


Megjegyzés: Ha nyeremények túl nagyok ahhoz, hogy beleférjenek a négyzetekbe, helyettük rakjunk ki egy-egy papírszívecskét a négyzetekbe, a nyereményeket pedig tartsuk egy dobozban. Ebből választhatnak maguknak a játékosok.



DUGÓPOTYOGTATÁS


Forrás: Trish Kuffner: JÁTÉK TIPPEK, Animus kiadó 2003


Kellékek: egy tál víz, törülköző (vagy műanyag tányéralátét), tíz darab parafa dugó


Egy vízzel teli tálat helyezzünk a földre. Ha úgy gondoljuk, tehetünk alá törülközőt, régi lepedőt vagy egy műanyag tálcát, hogy arra fröccsenjen a víz. A játékosok felváltva a tál elé állnak, karjukat vállmagasságban előre nyújtják, és egyenként beleponttyantják a dugókat a vízbe. Minden találat pontot ér, és az győz, aki tíz ejtésből a legtöbbször talál bele a tálba. Ha a gyerek egyedül játszik, megszámolhatja, hogy megadott időn belül hány dugóval talál a vízbe.



ISMERD FEL A NEMEDET! (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: JÁTÉKLEXIKON, Kiadó: IFJÚSÁGI LAP- ÉS KÖNYVKIADÓ VÁLLALAT, 1984


Kellék: 1 labda


A játékosok sorba állnak. Egy játékos velük szemben áll, kezében labdát tart. Tetszőlegesen dobálja a játékosoknak a labdát, közben egy nevet mond. Ha egy lánynak dobja a labdát és lánynevet mond, akkor a labdát le kell csapni. ha viszont fiúnevet mond, akkor a lánynak el kell kapnia. Fiúk esetén természetesen fordítva érvényes a szabály. Aki eltéveszti, kiesik. Az a játékos győz, aki utoljára marad. Zálogos formában is játszhatjuk.


Megjegyzés: Akkor a legérdekesebb a játék, ha az adogató nagyon gyorsan dobálja a labdát, nem hagyva időt ezzel a gondolkodásra. Olyan neveket is érdemes mondani, amelyek csaknem mindkét nemnél azonosak, például: András, Andrea, Béla, Bori stb.



JAPÁN RÖGBI (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: JÁTÉKLEXIKON, Kiadó: IFJÚSÁGI LAP- ÉS KÖNYVKIADÓ VÁLLALAT, 1984


Kellék: 1 labda


A játékosok terpeszállásban kört alkotnak úgy, hogy cipőik széle összeér. Így kör teljesen zárt lesz. Az egyik játékosnál egy nagyobb labda van, azt előre hajolva elgurítja. A többiek vigyáznak, nehogy a labda átmenjen a lábuk között. A labdát csak gurítani szabad és kivédeni is csak kézzel szabad. Hangosan számoljuk, hogy az 5-10 perces játékidő alatt kinek hányszor megy át a labda a lába között. Az a győztes, akinek a legkevesebbszer. Ha sok a játékos, akkor kieséses rendszerben is folyhat a játék. Ha már nagyon jól megy a játék, nehezítsük azzal, hogy egyik kezünket a hátunk mögé tesszük.

Így a gurítás is és a védekezés is nehezebb lesz. Lábakat összehúzni, hajlítani, leguggolni tilos. Aki mégis megteszi kiáll.



KAKUKKMADÁR (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: JÁTÉKLEXIKON, Kiadó: IFJÚSÁGI LAP- ÉS KÖNYVKIADÓ VÁLLALAT, 1984


Kellék: 1 kendő


Ez a játék a szembekötősdi játékok egyik fajtája. A játékosok körben ülnek, majd egy játékosnak a szemét egy kendővel bekötjük, ő lesz a vadász. A többiek pedig kapnak egy számot. A vadász nem tudja, hogy ki melyik számot kapta, csupán annyit tud, hogy annyi szám van, amennyi a játékosok létszáma (a vadász kivételével). A vadász mond egy számot. Akinek a számát kimondta, annak a játékosnak annyit kell kakukkolnia amennyi a száma. A bekötött szemű vadásznak ekkor ki kell találnia, hogy ki kakukkolt. Ha eltalálja helyet cserélnek.

Ha nem, a vadász zálogot ad, és újabb számokat mond mindaddig, míg valamelyik kakukkmadarat sikerül elejtenie. Miután ekitalálta cserélődnek a szerepek.


Megjegyzés: Olyan csoportba érdemes ezt a játékot játszani, ahol mindenki jól ismeri egymást, hiszen csupán a hangjuk alapján kell felismerniük egymást a játékosoknak.



EZ A NÓTA KÖRBE JÁR (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: JÁTÉKLEXIKON, Kiadó: IFJÚSÁGI LAP- ÉS KÖNYVKIADÓ VÁLLALAT, 1984


Kellék: Semmi


Lényege, hogy módot adjon a játékos együtténeklésre, de némiképp próbára tegye résztvevők dalismeretét is. A játékosok együtt éneklik az átvezető szöveget: "ez a nóta körbe jár" - majd megneveznek valakit, akinek el kell kezdenie egy új dalt. Már elénekeltet nem szabad ismételni. Nehezíthetjük a dalstafétát, ha megkötjük a dalok témáját, például: csak olyan lehet, ami a vízről, a szerelemről stb. szól. Úgy tehetjük még inkább staféta jellegűvé, a megkezdett dal egy-egy sorát átvéve kell továbbénekelni a dalt. Aki nem tudja folytatni zálogot ad.



LÉGGÖMBEMELGETŐ (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: JÁTÉKLEXIKON, Kiadó: IFJÚSÁGI LAP- ÉS KÖNYVKIADÓ VÁLLALAT, 1984


Kellékek: Léggömbök, Papírkosár, Fakanalak


A léggömböt a földről fakanállal kell a versenyzőknek fölemelni, s egy széken elhelyezett papírkosárba belehelyezni.

Játszhatjuk a játékot staféta formájában is. Ebben az esetben csapatonként két léggömb kell, hogy az első léggömb papírkosárba helyezésekor a második már a következő versenyző rendelkezésére álljon.

A játékot úgy nehezíthetjük, hogy a csapatok két-két tagja versenyez, s a feladatot úgy kell teljesíteniük, hogy közben kettejük homloka között tartanak egy másik léggömböt, amelyet sem leejteni, sem elpukkasztani nem szabad.



KOCKA-FEJSZÁMOLÓ


Forrás: JÁTÉKLEXIKON, Kiadó: IFJÚSÁGI LAP- ÉS KÖNYVKIADÓ VÁLLALAT, 1984


Kellék: Egy dobókocka


Egyetlen dobókockával többen is játszhatják (de egyedül is lehet játszani!). Mindenki sorozatban háromszor dob. Az első és második dobott értéket össze kell szorozni, az eredményt a harmadik dobás értékével el kell osztani.

Aki a legmagasabb hányadot éri el, az a győztes, jutalma egy pont. Tíz pontig játsszuk a játékot - majd újra kezdjük.


Variációk:

1. A játék játszható úgy is, hogy a cél a legalacsonyabb hányados legyen.

2. Akinek még nem megy a szorzás, illetve az osztás, az játszhatja összeadással, illetve kivonással is!



LÉGGÖMBFOCI (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: JÁTÉKLEXIKON, Kiadó: IFJÚSÁGI LAP- ÉS KÖNYVKIADÓ VÁLLALAT, 1984


Kellék: Léggömbök


Kisorsoljuk a jelentkező "labdarúgókat", akik egymás ellenfelei lesznek. A játékhoz egy vödör vagy egy kosár szükséges, valamint egy léggömb. A vödröt a padlóra - de még jobb, ha egy székre - tesszük.

A játékosok feladata, hogy egy előre meghúzott vonal mögül lábbal rúgva a léggömböt a vödörbe juttassák. Minden játékos három kísérletet tehet. Ha az "ellenfelek" 3-3 kísérlete sikertelen, meg kell ismételni a "mérkőzést".

A győztes továbbjut, a vesztes kiesik. Ezután másik pár játszik, utána a győztesek csapnak össze.


Megjegyzés: Ez a játék nagyobb mozgásigényű gyermekek esetében ajánlott. Fontos, hogy megfelelő nagyságú térre illetve teremre van hozzá szükség.



NYULAK, A BOKORBÓL KI! (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: 4 év felett


A gyermekek hármasával, egymás kezét fogva, kis köröket alkotnak. Mindegyik körbe (illetve bokorba) belebújik egy gyermek, aki a nyuszi. Egyik nyuszinak nincs bokra, ő kint áll a játéktér közepén egyedül, majd egyszer csak elkiálltja magát: "Nyulak, a bokorból ki!" Ekkor mindegyik nyuszinak elkell hagynia a búvóhelyét, és keresnie kell egy új "bokrot".

A kiáltó is elbújik egy bokorba, így megint valaki kint marad egyedül. A kívül rekedt játékos ismét elkiálltja magát, s így folytatódik a játék.

FONTOS! Időnként cseréljük ki a nyulakat a bokrok egyik tagjával, hogy mindenki egyformán résztvehessen a játékban.


Megjegyzés:

Egy bokorban csak egy nyuszi tartózkodhat, mégpedig az, aki előbb érkezett oda.

Mivel ehhez a játékhoz viszonylag sok játékos kell és nagy a hely igénye, célszerű a szabadban vagy egy tornateremben játszani!



KUPAKJÁTÉK (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellékek: Néhány üdítőskupak, egy szék


Ajánlott életkor: 4 év felett


A gyerekek egymás mögött sorba felállnak vagy ülnek. A sor előtt néhány méterre széket helyezünk el. Az első játékos a rajtvonalon állva egy kupakot helyez az egyik ujja hegyére. Lassan elindul a szemben lévő székhez. Erre óvatosan ráül, majd feláll és visszaindul a sorhoz. Menet közben állandóan figyeli, hogy a kupak ne essen le, ha leesik visszahelyezve folytathatja az útját.

Aki visszaért a helyére, átadja a következő játékosnak a kupakot. Csapatversenyt is rendezhetünk egyszerre több kupakkal. Nehezíthetjük is a feladatot, ha már túl könnyűvé válik:

1. A játékosok a kezüket a magasba emelve sétálnak a székhez.

2. A játékosok a székre fellépnek.

3. A játékosok a tengelyük körül megfordulnak stb.



PAPUCSBÚJTATÓ (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellékek: Cipő(k) vagy papucs(ok)


Ajánlott életkor: 5 év felett


A gyermekek szoros körben leülnek a földre, és felhúzzák a lábukat, hogy alatt hosszú alagút keletkezzen. Egyikük a körön kívül áll, ő a kergető. A többi játékos a kezét a lába alatt tartva papucsot vagy tornacipőt ad tovább. Ezt kizárólag szomszédoknak lehet továbbítani, tehát akitől kaptuk, annak is vissza lehet adni. Átemelve más gyermeknek átnyújtani nem szabad.

A kergető igyekszik elfogni a papucsot, ezért figyelemmel kíséri hollétét, és utána megy, hogy megfogja. Természetesen, ha többi gyerek látja, hogy a papucsot majdnem elfogják, gyorsan továbbadja. Akinél megfogják, az lesz az új kergető. Aki nagyon ügyes, időnkét fel is emelheti a papucsot magasra, ha biztos benne, hogy rögtön vissza tudja dugni és továbbítani.

A kergető ugyanis a feltartott kézből is kikaphatja a papucsot. A kergetőnek nem könnyű a dolga, különösen akkor, ha ügyesen adják tovább a papucsot. Ezért, ha próbálkozásai sokáig eredménytelen, és nagyon kifárad, váltsuk le. Figyelmetlen gyerek mellé ügyeseket ültessünk, hogy azok segítsenek a továbbításban.

Kis helyen is mozgalmas, és izgalmas, jó hangulatot teremt ez a játék!


Megjegyzés:

A játékot úgyis játszhatjuk, hogy a játékosok a játék előtt leveszik a cipőiket, majd ezeket a cipőket adják körbe, majd amikor visszaér a tulajdonosához, ő megpróbál gyorsan belebújni, mielőtt a kereső megfogná. Ha a keresőnek sikerül megfogni, akkor a cipő tovább megy a körben. A játék addig folytatódik, még minden játékos bele nem bújik a saját cipőibe.



KÍGYÓ (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: 4 év felett



Egymás derekát megfogva sorakoznak fel a gyerekek. Az első gyermek a kígyó feje, az utolsó pedig a farka. A fej szeretné megfogni a farkát, ezért hol erre, hol arra nagy kanyarokat ír le, hogy elérhesse azt. A "farok" igyekszik kitérni a fogó elöl, ezért mindig a másik oldalra fordul, mint ahonnan a veszély jön. Minden játékosnak a sorban kell maradnia, és ügyesen arra lépdelnie, amerre szerepe megkívánja.

Ha "elszakad" a kígyó, érvénytelen a fogás.


Megjegyzés: Gyors, ügyes mozgást és összehangolt csapatmozdulatokat kíván ez a játék.



VONATOZÁS (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: 2 év felett



KÖVETKEZŐ



Két gyermek egymással szemben feláll, és egymás vállát megfogja. Az egyik gyermek mögé libasorban a többiek is felállnak, szintén vállfogással. Az első gyerek a mozdony, ő hátrafelé megy. Sípoló hangot kiadva elindul az egész vonat, és mindenféle kanyart leírva halad. Időnként állomásra érkezik és megáll. Néhány széket tehetünk akadálynak, melyeket különböző irányból kell megkerülni. Ha sokan játszanak, akkor kettő vagy több vonat is közlekedhet, de összeütközniük nem szabad!


Megjegyzés: A játékot úgyis játszhatjuk, hogy a gyerekek az "állomáson" helyet cserélnek, mondjuk tapsra.

Fontos, hogy időnként cseréljük le a mozdonyt játszó gyereket, hogy más is lehetőséghez jusson!



KÍGYÓBŰVÖLŐ (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Egy ugrókötél


Ajánlott életkor: 2 év felett


Az ugrókötél egyik végét fogja meg egy gyermek, és mozgassa gyorsan ide-oda, hogy a kötél, mint egy kígyó csúszon a földön. A többiek a kötél másik végét igyekeznek megfogni. Akinek ez sikerül, az lesz ezután a kígyóbüvölő.



EGYET DOBTAM (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Egy labda


Ajánlott életkor: 6 éves kortól



Az első játékos kb. másfél méterre áll egy házfaltól, kezében egy labda. Egy kis versike mondása közben a labdát a falhoz kell dobni, és közben különböző mozdulatokat végrehajtani. Addig játszik mindenki, míg el nem ejti a labdát. Ha elejti, akkor átadja a következő játékosnak a helyet, aki szintén csak addig játszhat, míg nem hibázik.


Íme a versike:


Egyet dobtam (labdát falhoz dobni és elkapni)

Csattintottam (közben tapsolni)

Gyűrűt húztam (úgy tenni, mintha egy gyűrűt lehúzna)

Gombolygattam (két kézzel gombolyítani)

Kezeztem (két kézzel dobni és elkapni)

Lábaztam (felemelt láb alatt dobni)

Az első osztályt hibátlanul kijártam.


Ezt hétszer ismételve kijárta a nyolc osztályt.

A középiskola négy osztályának kijárása már nehezebb:


Hátaztam (háttal állva fej felett dobni, visszafordulva elkapni)

Derekaztam (hát mögött oldalról dobni)

Fejeztem (fejelni és elkapni)

Öklöztem (ököllel lökni)

Tenyereztem (tenyérrel ütni)

A gimnáziumban az első osztályt hibátlanul kijártam.


Így kell a négy osztályt kijárni.



FÖLDRENGÉS (CSOPORTOS JÁTÉK)

Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Eggyel kevsebb szék, mint ahány gyerek


Ajánlott életkor: 4 éves kortól


Ez is egy fajtája a székfoglaló nevű játéknak.

Nagy körben ülnek a gyerekek, egyikük középen áll. A körben egyenlő távolságra legyenek a székek. Amikor a középen álló gyerek azt kiálltja: FÖLDRENGÉS, akkor mindenki felkel a székéről, és másikat keres. Mivel a középen álló is leül valahová, ismét lesz egy gyerek, aki szék nélkül marad. Ha már jól ismerik a játékot, bővíthetjük néhány megtévesztő szóval, mint például: földremegés, földrezgés, földrepedés, földindulás. Helyet cserélni csak a földrengés szónál szabad.



ELVESZTETTEM A SAPKÁMAT (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi.


Ajánlott életkor: 4 éves kortól


A játékvezető a következő mondattal kezdi a játékot: "Elvesztettem a sapkámat, megtalálta Zsuzsi." Ekkor a Zsuzsi nevű játékos azonnal ezt feleli: "Nem Zsuzsi, hanem Dénes." Ezután Dénes veszi át a szót. Akinek a nevét mondják, annak azonnal folytatnia kell, különben zálogot ad vagy kiesik. Vigyázzunk arra, hogy mindenki sorra kerüljön, bár azt is megengedhetjük, hogy ugyanazok a gyerekek többször is megnevezzék egymást, mert így szinte "labdázhatnak" a szavakkal. Nehezíthetjük a játékot azzal, ha mindenkinek a neve elé valamilyen tulajdonságot is kell mondani, pl.: Nem a piros nadrágot viselő Gabi, hanem a szőke hajú Pisti."

Mindenki választhat magának állat nevet is, és akkor a következőképpen szólíthatják egymást: " Nem a zsiráf, hanem a zebra." Fontos, hogy mindenki olyan jelzőt vagy állatot válasszon magának, ami nem sértő a többiekre nézve!


Megjegyzés:

Ez a játék kiválóan alkalmas csoportfoglalkozások alkalmával egymás neveinek megtanulására!



SZEGÉNY MICUS (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: 3 év felett



A gyerekek körben ülnek, egyikük (a cica) négykézláb a körben "járkál". Valakihez odamegy,hozzádörgölőzik, és nyávogó hangot ad, mintha valami baja volna. Akihez odament, annakháromszor kell megsimogatnia, és a legnagyobb komolysággal ezt kell mondania: "Szegény Micus." Ha közben elneveti magát, zálogot ad. Ha sikerült komolynak maradnia, akkor a cica más "áldozatot" keres. A cica a simogatás alatt is nyávoghat, sőt minél nevettetőbben nyávog, annál inkább számíthat a sikerre. A többiek természetesen végig nevethetnek.



SZOMSZÉDJÁTÉK (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellékek: Eggyel kevesebb szék, mint ahány játékos.


Ajánlott életkor: 3 év felett



A gyerekek körben ülnek, egy játékos középen áll. A középen álló játékos rámutat valakire, és megkérdezi tőle: "Hogy tetszik a kedves szomszéd?" Válasz: "Sehogy se."

"Kit kívánsz helyettük?" - kérdezi a középen álló gyerek.

A játékos válaszképpen rámutat két társára, és ezt mondja: "Őt meg őt."

A szomszédoknak ekkor helyet kell cserélniük a két kijelölt gyerekkel, de a középen álló gyerek is igyekszik leülni egy szabad helyre. Akinek nem jutott hely, az kérdez újból.


Megjegyzés:

Szabadban, állva is játszható.



KÚTBA ESTEM (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Egy hullahopp karika (Nem kötelező!)


Ajánlott életkor: 3 év felett


A gyerekek egy nagy körben helyezkednek el. Középre pedig, tegyünk egy hullahopp karikát a földre (ha ez nincs, rajzoljunk egy kört, amely a kutat jelképezi). Valaki ugorjon be a "kútba", és ott guggoljon le, majd mondja a következőt: "Kútba estem!" A többiek ekkor megkérdezik: "Hány méterre?" Ekkor a középen guggoló játékos mond egy számot, pl.: ötre. Erre a többi gyerek annyit tapsol, ahányat a társuk mondott. Ezután megkérdezik: "Ki húzzon ki?" Akinek a nevét mondja, az odamegy a "kút széléhez", és két kézzel kihúzza a "kútban" lévőt. Most helyet cserélnek, és aki kihúzta a társát, az ugrik a "kútba". Így megy ez addig, míg mindenki sorra nem kerül.


Megjegyzés:

Ez egy jó játék a számolás begyakorlására. Kisebb gyerekek elég, ha egytől tízig mondanak számot, nagyobbaknál már lehet százig is.

Nagyobb számoknál tízesével számolunk, majd egyesével tovább (pl.: 47-nél először négyet, majd hetet tapsolunk)!

Baráti kapcsolatok elmélyítésére is jó lehetőséget nyújt ez a játék.



KÖTÉLTÁNCOS


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Kötél vagy Kréta


Ajánlott életkor: 3 év felett


Bottal vagy krétával hosszú vonalat rajzoljunk a földre, ez a kötél, melyen a kötéltáncosnak végig kell sétálnia. A haladás lassan és óvatosan történjék, különben a "mélybe" esik az egyensúlyozó. A különböző feladatokat egymás után végzik a gyermekek, a többiek sorba ülve figyelnek, mintha cirkuszban volnának.


A kötéltáncos mehet:


egyszerű lépésekkel,

láblendítéssel,

felhúzott térdekkel,

oldalazva,

lábujjhegyen,

sarkon,

hátrafelé stb.


Mint az igazi kötéltáncosok, két karját kitárhatja, hogy könnyebb legyen egyensúlyozni.


Megjegyzés:

Egyenes vonal helyett hullámos, cikcakk, kör alakú pályán is haladhatnak. Ha elég hosszú a pálya akkor egy bizonyos távolság megtétele után elindulhat a következő játékos. Így folyamatosan többen is végezhetik a feladatokat.



ÓRIÁSOK - TÖRPÉK (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: 3 év felett


A gyermekek libasorban körbe járnak. Ne menjenek túl közel egymáshoz, hogy könnyebben tudjanak mozogni. Ha azt mondjuk, hogy "óriások", akkor mindenki lábujjhegyen járva a kezét a magasba emeli, és úgy mennek körbe. "Törpék kiáltásra leguggolva mennek. Felváltva mennek így meg úgy, és ha már elfáradtak, akkor "Bumm" kiáltásra gyorsan mindenki leül a földre.

Rövid pihenő után folytatni lehet a játékot.



PATAKÁTUGRÁS (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Két bot


Ajánlott életkor: 3 év felett


A patakot két párhuzamos vonallal jelöljük ki, pl. két bottal. A patak szélességét, vagyis a botok távolságát a gyerekek ügyességétől tesszük függővé.

A gyerekek álljanak sorba, és egymás után ugorjanak az egyik partról a másikra. Vízbe ugrani nem szabad, aki mégis beleugrik zálogot ad. Ha sok helyünk van, akkor legyen hosszú a patak, így mindenki egyszerre ugorhat.



Az ugrás többféle módon történhet:


nekifutással,

helyből,

páros lábbal,

fél lábon,

dobbantással,

hátrafelé.



SÉTA A BABZSÁKKAL (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Egy babzsák


Ajánlott életkor: 3 év felett


A gyerekeket két egyenlő részre osztjuk. Mindegyik csapatból a két első gyermek egymással szemben áll. A távolságot a gyerekek életkorához viszonyítva határozzuk meg. A többiek mögéjük sorakoznak.

Az egyik csapat első gyereke babzsákot helyez a fejére, majd óvatosan elindul a másik csapathoz. Ha megérkezik, a babzsákot átadja a másik csapat első játékosának, ő pedig beáll a sorvégére utolsónak. Most a 2 számú csapat első játékosa elindul a másik csapathoz, ahol megint csak átadja a babzsákot. Így sétálnak ide-oda, míg mindenki sorra nem kerül.

Menetközben a babzsákhoz nyúlni nem szabad. Ha mégis leesik, akkor azon a helyen visszalehet helyezni, és így folytatni a játékot.


Megjegyzés:

Ez a játék nagyon jó hátegyenesítő gyakorlat, mert csak egyenes tartással marad a babzsák a fejen!

Ha úgy gondoljuk izgalmasabbá tehetjük a játékot akkor, ha az illetőnek, aki leejti a babzsákot zálogot kell adni.

Nehezebb a feladat, ha babzsák helyett építőkockát, könyvet, vagy papírdobozt használunk.



HENGERÍTÉS (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: 4 év felett


A szoba egyik széléhez egészen közel, szorosan egymás mellé hasra fekszenek a gyerekek. A fejük egy irányba és egy vonalba legyen. Ők a "fatörzsek", egy a hátukon keresztben fekvő gyermeket szállítanak át a "folyón". Adott jelre a fatörzsek a szoba másik vége felé kezdenek el lassan forogni. Vigyázniuk kell arra, hogy ne keletkezzék nagy rés közöttük, mert akkor gyerek a vízbe pottyan. Ha egyenletesen forognak elindul a játékos, és hamarosan legurul a hátukról.



CIPŐFŰZŐ VERSENY (CSOPORTOS JÁTÉK, DE KETTEN IS JÁTSZHATJÁK!)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Minden gyereknek egy fűzős cipő és egy cipőfűző


Ajánlott életkor: 4 év felett


Ha a gyerekek már jól tudják befűzni a cipőjüket, rendezhetünk cipfűző versenyt. A cipőket meghatározott lyukszámmal (pl. 8) kifűzik a gyerekek. Adott jelre mindenki befűzi a megbeszélt minta szerint. Ha megis tudják kötni, akkor az még jobb! Aki elkészült, feláll és kilép a sorbólElkészülési sorrendben álljanek fel a gyerekek. Ha már mindenki kész , akkor ellenörizzük a munkákat. Csak a hibátlan fűzést fogadjuk el!


Megjegyzés:

Lehetőleg egykorú gyerekek versenyezzenek egymással, mert csak így igazságos a játék. Jó kézügyesség-fejlesztő!



VATTAFÚJÁS (CSOPORTOS JÁTÉK, DE KETTEN IS JÁTSZHATJÁK!)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Vatta


Ajánlott életkor: 4 év felett


Nagy aztal körül ölbe tett kézzel ülnek a gyerekek. Vattadarabot húzzunk szét egész lazára, majd tegyük az asztal közepére. "Vigyázz, kész, rajt!" felszólításra mindenki fújni kezdi a vattadarabot(köpni nem szabad!). Akinél a vatta az asztal pereméhez ér, hiba pontot kap. Az a győztes, akinek a legkevesebb a hibapontja. Időnként a vattát lazítsuk meg, hogy ismét könnyen szálljon. Kézzel nem szabad hozzáérnijük a vattához a játékosoknak, csak fújással írányítsák, megfogni csak az asztal közepére helyezéskor lehet.


Megjegyzés:

Ha kevesen játszanak, nem kell székre ülni, hanem az asztal fölé hajolva fújjanak, így nagyobb területet lehet megvédeni.



MILYEN A RUHÁJA? (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: 4 év felett


Az egyikgyermek végigsétál a többiek előtt, és közben jól megfigyeli, hogy ki milyen ruhában van (esetleg hangosan ki is mondhatja).

Leültetjük egy székre, háttal a többieknek, hogy senkit se lásson, és felszólítjuk, hogy egyik társáragondolva írja le annak ruháját. Kissebbeknél elég, ha csak a lényeges tulajdonságokat említi (pl. piros szoknya, hosszú nadrág stb.), nagyobbaknál már részletesebb meghatározást is kérhetünk. Ha saját magától nem tudja elmondani valakinek a ruházatát, akkor annyit segíthetünk, amennyi éppen szükséges, pl.: Van valami a hajában?, Díszíti a ruháját valami?, Kiskabát van rajta? stb. A többi gyerek figyel, és igyekszik rájönni, hogy ruháját emlegetik. Aki kitalálja, az kézfelnyújtással jelzi, hogy már tudja. Ezek közül lehet aztán megkérdezni valaki, hogy kiről is van szó. Ha igaza van, ő ül ki legközelebb a székre.

Eleninte az elbeszélő maga választja ki, hogy kinek a ruháját fogja elmondani, később a játékvezető jelöljön meg egy gyereket.



ÁBÉCÉ ÉTLAP (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: 7 év felett


Az első játékos mond egy ételnevet, amelyik a-val kezdődik (pl. almaleves), a második b-vel (pl. babfőzelék), a harmadik c-vel (pl. cékla), és így tovább. A játék feltétele, hogy az ábécét minden játékos ismerje.

Ha már jól megy a játék, akkor úgy is játszható, hogy mindenkinek fel kell sorolnia az előzőleg mondott ételeket.



KI DOLGOZIK VELE? (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Karlócai Marianne: Komámasszony, hol az olló?, A szerző kiadása, Budapest, 1987


Kellék: Semmi


Ajánlott életkor: 5 év felett


A játékvezető felteszi a kérdést: Ki dolgozik baltával? Azok a gyerekek, akik válaszolni tudnak rá, felteszik a kezüket, és a játékvezető közülük választja ki a felelőt.

Feltehetjük a kérdést, hogy ki dolgozik seprűvel?, kalapáccsak?, virággal?, kormánykerékkel? stb.

A legtöbb kérdésre többféle felelet is helyes, mind hallgassuk meg, és mindjárt meg is beszélhetjük, hogy ki mire használja a szerszámot.

A játék előfeltétele, hogy a gyerekek sok foglalkozást és szerszámot ismerjenek.



MEMÓRIAPRÓBA (CSOPORTOS JÁTÉK, DE EGY GYEREKKEL IS LEHET JÁTSZANI)


Forrás: Trish Kuffner: JÁTÉK TIPPEK, Animus kiadó 2003


Kellékek: 15-20 db aprótárgy (pl: kulcs, kupak, kinderfigura, gémkapocs, érme stb), tálca vagy asztal, törülköző vagy lepedő, papír, ceruzák


Ajánlott életkor: Ez függ a tárgyak számától (természetesen kisebb gyermek esetében kevesebb tárggyal kell játszani).


Rakjunk egy tálcára vagy az asztal tetejére 15-20 aprótárgyat, majd takarjuk le egy törülközővel vagy lepedővel. A játékosok állják körül az asztalt (vagy tálcát). Emeljük fel a leplet, hogy a gyerekek egy-két percig szemügyre vehessék a tárgyakat. Ezután ismét takarjuk le az asztalt. Adjunk minden gyerek kezébe papírt és ceruzát, és kérjük meg, hogy írja fel a tárgyak nevét, amelyekre emlékszik.

Ha olyan gyerekekkel játszunk a játékot, akik még nem tudnak írni, akkor szóban is elmondhatja minden játékos, hogy mire emlékszik.

Ha van rá lehetőség, akkor a tippeket egy csomagolópapírra vagy táblára is felírhatjuk, hogy lássuk mennyit sikerült megjegyezni.


Ez egy remek memóriafejlesztő játék!



KUKORICAVÁLTÓ (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Trish Kuffner: JÁTÉK TIPPEK, Animus kiadó 2003


Kellékek: 2 db ásványvizes üveg, 3db nagyméretű tál, kukoricaszemek, 2 db egyforma mérőpohár (vagy annyi ahány csapat van)


Ajánlott életkor: 3 éves kor felett


Az üvegeket állítsuk egy-egy tálba, a tálakat pedig helyezzük az asztalra. A két tál közé kerüljön a harmadik, tele pattogatni való kukoricaszemekkel. A mérőpoharakat tegyük a kukoricaszemes tálba. A játékosok alkossanak két (vagy több csapatot), és sorakozzanak fel az üvegek előtt. Az első játékosok merítsenek a mérőpoharak segítségével a magvakból, és próbálják azokat saját üvegükbe áttölteni. Ha mérőpohár kiürült, jöhet a következő csapattag. Addig váltják egymást, míg valamelyik csapatnak elsőként nem sikerül megtöltenie az üvegét.



MI VAN A ZSÁKBAN?


Forrás: Trish Kuffner: JÁTÉK TIPPEK, Animus kiadó 2003


Kellékek: papírzacskó, 4-5 db nehezen felismerhető tárgy


Ajánlott életkor: 5 éves kor felett


Egy papírzacskóba tegyünk négy-öt kisebb tárgyat (pl: radírt, ceruzát, gémkapcsot, üveggolyót, dobókockát, papír zsebkendőt stb.). A gyermek nyúljon a papírzacskóba, és anélkül hogy megnézné hogy mi van benne, a tapintásuk alapján ismerje fel a tárgyakat.

Ha már nagyon jól megy a játék, akkor egyszerre több és bonyolultabb tárgyakat is beletehetünk a zacskóba.



PÉNZVADÁSZAT BEKÖTÖTT SZEMMEL


Forrás: Trish Kuffner: JÁTÉK TIPPEK, Animus kiadó 2003


Kellékek: játékosonként egy kendő és egy papírzacskó, aprópénz


Ajánlott életkor: 5 éves kor felett


Ezt a játékot tágas szobában érdemes játszani. Távolítsuk el azokat a tárgyakat, amelyek balesetveszélyesek lehetnek a földön kúszó gyerekekre! (Ez fontos!)

Valamennyi játékosnak kössük be a szemét egy kendővel, majd szórjunk szét aprópénzt a földön. Minden játékos egy-egy papírzacskót. Megadott jelre kezdődhet a keresés! Négykézláb mászva tapogassák ki az érméket. 5 perc elteltével fújjuk le a keresést, és számoljuk meg az összegyűjtött érméket. Az győz, aki a legtöbb érmét gyűjtötte össze.



BABZSÁKFUTAM (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Trish Kuffner: JÁTÉK TIPPEK, Animus kiadó 2003


Kellékek: ragasztószalag vagy zsinór, játékosonként egy babzsák


Ajánlott életkor: 5 éves kor felett


Ragasztószalaggal vagy zsinórral jelöljünk ki két vonalat egymástól 3 méter távolságra. Minden játékos kapjon egy-egy babzsákot, és álljanak fel az egyik vonal mentén. "Vigyázz, Kész, Rajt!" kiáltásra induljanak el a célvonal felé a következő módon:

1. kúszva egyensúlyozzák a babzsákot a hátukon

2. a babzsákot a térdük közé szorítva fussanak


Aki elejti a babzsákot a célvonal előtt, annak vissza kell mennie a rajthoz és újra kezdeni.

Az győz, aki előbb eléri a célvonalat anélkül, hogy elejtené a babzsákot.



CIPŐBOLTOS (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Dr. Dorothy Einon: KREATÍV JÁTÉKOK, Alexandra kiadó 2004


Kellékek: cipők és cipősdobozok, székek vagy kanapé, kartonpapír és ceruza, játékpénz, szatyrok


Ajánlott életkor: 4 év felett


Szedjük össze a lakásban található összes cipőt, majd tegyük azokat egy polcra. Ezután rakjuk sorba az étkezőasztal székeit (de használhatjuk a kanapét is), hogy oda üljenek majd a vevők. Szükség van egy darab kartonra is, amire két talpat rajzolunk, és néhány számot írunk, hogy ezzel mérhesse a gyerkőc a lábméreteket.

Kérjünk a cipőboltban cipősdobozokat a játékhoz. (Ha kicsi már megunta játékot, akkor kiválóan megfelelnek tollak és más apró játékok tárolására is!) Szükség lesz még játékpénzekre és szatyrokra a vásárláshoz. Ha netán bankkártyás fizetéssel szeretnénk játszani, akkor szükség lesz egy játékkártyára vagy egy lejárt telefonkártyára.

Ha mindez megvan, kezdődhet a játék!



MIT JÁTSSZUNK? (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Dr. Dorothy Einon: KREATÍV JÁTÉKOK, Alexandra kiadó 2004


Kellékek: Semmi


Ajánlott életkor: 4 év felett


Ez a játék remek lehetőséget ad a felesleges energiák levezetésére! A szabadban és szobában egyaránt játszhatjuk.

A gyerekek álljanak körbe, és fogjak meg egymás kezét. Ezután a gyerekek közösen énekeljék el a következő dalt:


Mit játsszunk, lányok?

Mit játsszunk, lányok?

Földi boszorkányok.

Vicket-vackot, vad barackot.

Guggoljunk le, lányok!


A guggolás helyett természetesen mást is mondhatunk, pl.: ugráljuk fél lábon, forduljunk körbe, üljünk le a földre stb.

A lényeg, hogy ami az utolsó sorban elhangzik, azt mindenkinek végre kell hajtani.

Ügyeljük arra, hogy minden játékos sorra kerüljön a feladatok kitalálásánál!


Megjegyzés: Ha 6-nál több gyerekkel játsszuk ezt a játékot, akkor osszuk őket két csapatra, így a két csapat felváltva játszhat, sőt még egymásnak is adhatnak végrehajtandó feladatokat.

Fontos, hogy olyan feladatok legyenek a játék során, amit a gyerekek könnyen megtudnak csinálni, hiszen a játék célja nem más, mint a szórakozás!



AUTÓS JÁTÉK (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Pappné Gazdag Zsuzsanna: A labda, Flaccus kiadó 2004


Kellék: Annyi labda ahány gyerek


Ajánlott életkor: 3 év felett


Minden gyermeknél labda van. "Zöld" jelzésre szabadon közlekedhetnek a játéktéren labdavezetéssel. Mikor "sárgát" mondunk, csak helyben szabad pattogtatni a labdát. "Piros" jelzésre labdát ölelve kell szökdelni. Lehet kiesés nélkül is játszani a játékot, de az ügyesebb gyerekekkel játszhatjuk úgy is, hogy aki eltéveszti, az kiesik a játékból.


Megjegyzés: Ez a játék remekül fejleszti a szem-kéz koordinációt, a térbeli tájékozódást és a gyorsaságot!



BABZSÁKOS PÓKFOGÓ (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Pappné Gazdag Zsuzsanna: A babzsák, Flaccus kiadó 2008


Kellék: Babszák(ok)


Ajánlott életkor: 6 év felett


Minden gyerek pókjárásban közlekedik. Csak a fogó ölében van babzsák. Igyekszik olyan közel férkőzni egy társához, hogy át tudja tenni a babzsákot az ölébe. Akihez a babzsák került, az lesz az új fogó. Nem szabad messziről dobni a babzsákot. Egyszerre több fogót is kijelölhetünk.


Variáció: Minden gyereknek van babzsákja, csak a fogónak nincs. Igyekszik megszerezni valakitől. Akitől megszerezte, az lesz az új fogó. Egyszerre több fogóval is lehet játszani.


Megjegyzés: Ez a játék remekül fejleszti a mozgáskoordinációt, a térbeli tájékozódást valamint tartásjavító is!



CSAK AZONOS SZÍNŰBE (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Pappné Gazdag Zsuzsanna: A karika, Flaccus kiadó 2007


Kellékek: sok különböző színű karika, esetleg magnó


Ajánlott életkor: 4 év felett


A teremben szétszórtan különböző színű karikákat helyezünk el. Minden színből legalább feleannyit ahány gyerek a játékban részt vesz. Jelre a megadott színű karikába kell beleállni. (Ez a jel akár zene is lehet.) Akinek jutott karika, az kap egy pontot. A játék győztese az, aki a legtöbb pontot gyűjti.


Variáció: Lehet karikába üléssel vagy guggolással is játszani.


Megjegyzés: Ez a játék remekül fejleszti a térbeli tájékozódást és a színek felismerését!



LÉPCSŐSULI (LEHET AKÁR KETTEN, AKÁR CSOPORTBAN JÁTSZANI)


Forrás: Cynthia McGregor: Mindenki nyer! Játszunk együtt!, Alexandra Kiadó, 1998


Kellékek: lépcső, esetleg papír és ceruza


Ajánlott életkor: 8 év felett


Ez egy tudáspróba jellegű játék, amit a gyerekek még is mindig élveznek!

A "tanárnak" először össze kell állítani a kérdések listáját, úgy hogy az a másik vagy többi játékos tudásszintjének megfelelő legyen. Ha akarja a "tanár" le is írhatja a kérdéseket (de akár fejben is tarthatja őket). A kérdések lehetnek például: helyesírási, földrajzi, matematikai és egyéb kérdések, a lényeg, hogy a játékos életkorának megfelelő legyen. Ha ketten játsszák ezt a játékot a "tanár" fenn áll a lépcső tetején a "diák" pedig az alján. A "tanár" feltesz a "diáknak" egy kérdést. Ha a válasz, amit a diák adott helyes akkor feljebb léphet egy lépcsőfokot. Egy lépcső mindig egy osztályt jelent. Minden helyes válasszal egy-egy lépcsőfokot lehet feljebb lépni, egészen addig, amíg fel nem ér a lépcső tetejére. Ha játékos felért, az azt jelenti, hogy "leérettségizett", vagyis sikeresen teljesítette a játékot. Ha valaki mégis rossz választ ad, annak vissza kell lépnie egy lépcsőfokot (természetesen ez az első kérdésnél nem lehet). Ha több gyerek játszik, akkor a játék addig tart, míg mindenki fel nem ér a lépcső tetejére.


Megjegyzés: A játék végén természetesen lehet jutalmat is osztani.



VAKON HALÁSZNI


Forrás: Johanna Friedl/Margret Nussbaum: Gyermekjátékok az első évekre., Deák és Társa Kiadó, 2006


Kellékek: kartonpapír, olló, zsírkréták vagy filctollak, kendő


Ajánlott életkor: 3 éves kortól


Kartonpapírból 10 halat vágunk ki. A gyermek rajzolja rájuk a szemet és a pikkelyeket. A halakat elhelyezzünk a földön. A gyermeknek bekötött szemmel kell a földön mászva minél több halat kifognia. Amikor tapsolunk vége a játéknak és megszámoljuk a "kifogott" halakat.


Variációk: Ezt játékot játszatjuk csoportosan is (Természetesen akkor több halra van szükség :) ). A játékosok ekkor azon versenyezhetnek, hogy megadott idő alatt ki tud több halat "kifogni".

Ez a játék ideális gyermekzsúrra is!



ROBOT INDÍTÁS (PÁROS JÁTÉK)


Forrás: Johanna Friedl/Margret Nussbaum: Gyermekjátékok az első évekre., Deák és Társa Kiadó, 2006


Kellékek: Semmi.


Ajánlott életkor: 5 éves kortól


A játékosok párokat alkotnak. Az egyik játékos a robot, a másik pedig megpróbálja beindítani a robotot. Ez egyáltalán nem is olyan könnyű, mert ehhez egy bizonyos pontot kell megérinteni rajta, amit a robot előzőleg egyeztetett a játékvezetővel. Míg a robot végre be tud indulni, a játékból egy élvezetes csiklandozás válik, és a robotnak nehezére esik nyugton maradnia, míg meg nem nyomják rajta a megfelelő pontot. A robotot játszó gyerek pedig robot hangon azt mondja: "Nem úgy indulok, hogy megnyomod az orrom", ha épp az orr nyomkodásával akarták elindítani.


Megjegyzés: Olyan pontokban is megállapodhatunk, amelyek bizonyos mozdulatokhoz vezetnek, például fel kell emelnie a jobb karját, vagy egy negyed fordulatot kell tennie balra stb.

Figyelem! Nem kell erősen nyomni a pontokat!



TAPOGATÓZÓ UTCA


Forrás: Johanna Friedl/Margret Nussbaum: Gyermekjátékok az első évekre., Deák és Társa Kiadó, 2006


Kellékek: Babzsákok vagy cseresznyemagzsákok (Minnél több van annál hosszabb pályát lehet kialakítani), esetleg egy kendő.


Ajánlott életkor: 3 éves kortól


A kis zsákokat egymás mögé lerakva utat alakitubk ki a szobában. A gyermek leveszi a cipőjét és a zokniját, és zsákról zsákra halad. Néha kis lépesekben, néha nagyobbakban. Az az ügyes aki hiba nélkül végigtud menni a pályán.


Variáció: Ha gyermeknek már nagyon könnyen megy a feladat, mepróbálhat bekötött szemmel is végig menni.


Megjegyzés: A játék azontúl, hogy remekül fejleszti az egyensúly érzéket, olyan érzét is nyújt mint egy kis masszázs, és serkenti a vérkerigést is a lábakban.



BUMM! (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Gratzer József: Sicc., Móra Ferenc Könyvkiadó, 1957


Kellékek: Semmi.


Ajánlott életkor: 7 éves kor felett


A gyerekek körben ülnek, majd egyesével elkezdek számolni, úgyhogy egyszerre mindenki csak egy számot mond. Pl. az első gyerek elkezdi, hogy 1, a második folytatja: 2, a harmadik 3, és így tovább. Amikor a 7-es számhoz ér a számsor a soron következő játékos a szám helyett azt mondja BUMM, majd megint megy tovább a számolás, de 14 helyett megint bummot kell mondania a játékosnak, és ez így megy minden héttel osztható számnál, illetve az olyan számoknál is, amelyekben 7 szerepel.

Tehát: 7, 14, 17, 21, 27, 28, 35, 37 stb.-nél.

Természetesen választhatunk más számot is. Ha például a 9-et választjuk, akkor a következő számok helyett kell bummot mondani: 9, 18, 19, 27, 29, 36, 39, 45, 49 stb.

Aki mégis kimondja azt a bizonyos számot (azaz hibázik), zálogot ad.

A játék egészen addig játszató, amíg a játékosok rá nem unnak. Fontos viszont, hogy a játék kellően pörgős legyen, hiszen így élvezetes igazán.



JANCSIKA, CINCOGJ EGYET (CSOPORTOS JÁTÉK)


Forrás: Johanna Friedl/Margret Nussbaum: Gyermekjátékok az első évekre., Deák és Társa Kiadó, 2006


Kellékek: Egy kendő.


Ajánlott életkor: 5 éves kortól



A játékosok körbe ülnek. A játékvezető beköti az egyik gyerek szemét. Ezután odavezeti ezt a gyereket az egyik társához, akinek beleülhet az ölébe. Ezt mondja: " Jancsika, cincogj egyet!" A másik pedig egy rövid cincigással válaszol. Ha bekötött szemű játékos felismeri a hangot, akkor helyet cserélhet azzal, aki cincogott, ha nem akkor újabb kisérletett kell tennie. Neheziti a dolgot, a válaszoló elváltoztatja a hangját.

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook