Főoldal » Fórumok » Egyéb témák » Iskola második osztály és akik már tapasztaltabbak fórum

Iskola második osztály és akik már tapasztaltabbak (beszélgetős fórum)


1 2 3 4 5 6
2012. szept. 11. 06:55

Jó regelt mindenkinek

Nagyon várom már a holnapot holnap lesz a szülöiértekezlet

2012. szept. 9. 18:27

Sziasztok

Nagyon büszke vagyok a fiaimra tegnap a Kiskunfélegyházi Íjász versenyen A Nagyobbik fiam 1 helyezett lett a kisebbik mini kategóriában 2 helyezett lett .

101. rohangya77 (válaszként erre: 99. - Alfoldi13)
2012. szept. 9. 11:45

Nagyon ügyesek vagytok

Sajnos igen nagyon nehéz esz a második

Nekünk szerdán szüli értekezlet

2012. szept. 9. 10:49
se hall se lát...kívülről...
2012. szept. 9. 10:48
Írás fogalmazás gyakorlásnál leírtuk ki és hol ül az osztályban majd mindenkiről valami jót kellett kitalálni hát egy egy fiúról nem volt könnyű olyat írni mi jellemző rá Adrival... minden héten legalább négy oldal szorgalmit gyártunk.... és sok matek angol stb de még olvasás és verstanulás gyakorlás is van,szóval nem könnyű másodikosnak lenni.a szorzótábla valamelyikét naponta mondjuk... persze a futás se vagy kerékpározás vagy a dolgozás a kertben kint se marad ki a programból,sőt ha lehet a nagyival főzni ....sütni
2012. szept. 5. 07:22

Miért jó bagollyal kezdeni az általános iskolát?



A bagoly az a figura amit szinte mindenki összekapcsol a tudással, okossággal, tanulással. Kicsi korunktól kezdve azt látjuk, hogy egyes könyvek hátoldaláról a “bölcs bagoly” tekintget vissza ránk, a színes, verses leporellókban pedig “Bagoly doktor” gyógyítja az erdő állatait. Ha azon szerencsések közé tartozol akik még voltak kisdobosok és úttörők, akkor tudod, hogy osztályonként minimum egy “Bölcs Bagoly örs” biztos, hogy volt… De mégsem ezek miatt érdemes bagollyal kezdeni az általános iskolát, hanem azért ,mert a feng shui ( kínai térrendezés művészete) szerint, ez rendkívül jó hatású a tanulásra és az iskolai teljesítményre.


Persze nem arra biztatlak, hogy azonnal rohanj ki az erdőbe baglyot fogni gyermeked íróasztalára, sőt azt sem tanácsolom, hogy csemetéd a biológia szertárból kölcsönvett kitömött bagollyal a hóna alatt látogassa az órákat és így járkáljon teremről teremre, megteszi a madár szimbolikus változata is. :)


Ahogy a feng shui szakértő látja:


“A bagoly a tudás szimbóluma, mert éjszaka a sötétben lát és repül is, átvitt értelemben áthatol az emberi butaságon. Szigorú tekintete emlékeztet bennünket a tanulásra, így jó ha van egy az íróasztalon. Sok gyermek szülője és a felnőttek is számtalan történetet meséltek a bagoly tanulásra ösztökélő hatásáról. Az egyik kis „ügyfelem”, ( tavaly 7 éves iskolakezdő), az iskolai év végén többek között egy baglyot kapott a bizonyítványáért, arra ösztökélve, hogy javítson 1-2 jegyén. A mamája a múlt héten arról számolt be nekem, hogy a gyerek egész nyáron örömmel oldotta meg a szünetre feladott matematikai feladatokat, és a baglyot mindig odatette maga elé, és szemezett vele. Többször megjegyezte, hogy a bagoly hívja őt dolgozni. ” /Szilvásy Judit/


Ahogy TündérTanárnéni tapasztalta:


Nem feng shui szempontok miatt, hanem véletlenül került a képen látható bagoly a lányom szobájába. Még nagycsoportos óvodásként készítette az egyik foglalkozáson, és nem volt szívünk kidobni , kitettük az írasztal feletti parafa táblára. Nyilván nem csak a bagolynak köszönhető, de kitűnő eredménnyel zárta az első osztályt, aztán a rákövetkező hét évet is…


Ma a gimnáziumot kezdte, és a 9 éves bagoly barátja még mindig ott van az íróasztala fölött ..Sőt! Csatlakozott hozzá néhány kőszobor bagolyka is … Nevettünk amikor a választott iskolája épületén megláttunk pár bagoly szobrocskát ..Végül is ez már középiskola, kell az erősítés, egy papír bagoly ehhez már kevés.

2012. szept. 4. 20:57

Férfi a szekrényben

Anyuka keltegeti a fiát: - Kisfiam el kell menned az iskolába!

- Jaj anya, a gyerekek utálnak engem mindenki gyûlöl, és olyan fárasztó!

- De kisfiam, így ki fogja irányítani az iskolát, hogyha te nem mész be?

2012. szept. 4. 20:25
ez szomorú
2012. szept. 4. 19:53
egy korábban született mint kellett volna hogy az anyja ne kapartassa ki aki az én lányom mondtam segítek és most nyolcadik éve nevelem
2012. szept. 4. 19:33
Mármint az unokád tanult már ?
2012. szept. 4. 19:31
nálam már csak egy szem unoka nevelkedik van még három ki sokkal feljebb jár de már kiskorú gyerekem egy sincs a legfiatalabb húsz éves
92. rohangya77 (válaszként erre: 90. - Alfoldi13)
2012. szept. 4. 19:29

Igen én is igyekszem

Nálatok tanultak már ?

2012. szept. 4. 19:15
mateknál megbeszéljük a szöveges vackokat itthon
2012. szept. 4. 19:14
nálunk lefényképeztem minden felmérőt stb és valami hasonlókat majd kigyakorlunk elötte mi előre olvasunk eggyel mindig
2012. szept. 4. 19:13
ma már volt házi feladat matekból
2012. szept. 3. 15:24
Meg voolt az évnyito kiváncsi leszek melyen élményekkel tér haza a gyerekem
2012. szept. 1. 19:37

Egyik hétfő délelőtt Peti áll a ház előtt.

Melyik útra lép? Komoly most a tét.

Peti áll a ház előtt, szíve jobbra húzza őt,

Balra van az iskola, esze súgja: menj oda!


De nehéz az iskolatáska ilyen szép napos délelőtt.

Peti áll a válaszra várva, hátha lesz, ki megszánja őt.

2012. aug. 30. 22:07

a kisebnek szept 3 hétfö

a nagyobnak szept 1 vasárnap

2012. aug. 30. 22:05
Ma be csomagoltam a füzeteket és könyveket
2012. aug. 29. 22:15
nektek mikor lesz az évnyitó ?
2012. aug. 27. 20:29

Ma elmentünk a tankönyveket és csomagolást megvetni vetünk

Gergő könyvei aki 2 osztályos és a Meixner-módszerrel tanul 12990

Ricsi 5 osztályos neki 9715 nyelvkönyv nincs benne

2012. aug. 16. 07:41

zorzótábla játékosan

Posted by Konrád on november 18th, 2009


kockaAz utóbbi időben a legtöbb megkeresés a szorzótáblával kapcsolatos. Ezért előtanulásként a következő játékot ajánlom.


Tudod, hogy én az előtanulás híve vagyok, amikor még örömmel, minden kényszer nélkül, és ami a legfontosabb, hogy minden ítélet nélkül történik a befogadás. Ilyenkor biztosan csak dicséret hangzik el, kritikának pedig a legapróbb mimikában, gesztusban sincs nyoma.


Az egész kicsiknek átalakított dobókockát javaslok, melyen csak 1, 2, és 3 pötty van. A nagyobbaknak, akik már tanulták a szorzótáblát és a gyakorlás kedvéért játszák ezt a játékot, jobb ha beszereznek 10-es dobókockát.


Tehát ez a játék alkalmas mind a szorzótábla tanulására, mind a gyakorlására. A területszámítás megértése pedig egy plusz bónusz. Gyorsan játszható matematikai játék.



A játéktér egy kockás lap teljes egészében. Szükséges hozzá két dobókocka, illetve játékosonként eltérő színű ceruza.


Az első játékos egyszerre dob a két kockával, és a dobásnak megfelelő területet körbekerít, ha tudja a szorzat eredményét, akkor azt a területbe beírhatja és ki is színezheti. Ha nem tudja, vagy elsőre hibás megoldást mond, akkor üresen marad a terület, később, a játék végén ezek a területek árverés alá kerülhetnek. Ezután sorban a többi játékos következik.


Arra nincs szabály, hogy hol keríts le magadnak területet, ez a taktika része. Ha nincs elegendő hely a területfoglalásra, akkor a játékos passzol. Ha az adott körben minden játékos passzolt, akkor következik az árverés.


Az árverés: adott játékos dob a két kockával, a területet pedig az foglalhatja el, aki előbb mondja a jó eredményt. Körbekerítés – a szorzat eredményének beírása – színezés – végül dobás.


Az nyer, aki a legtöbb területet foglalta el. Ebben a játékban szerepe van a tudásnak, a taktikának és a szerencsének is. Ettől játék.

2012. aug. 16. 07:39

Oldalak (menü)


bemutatkozás

origami ötleteim

anyák napja 2011.

horgolt karácsonyi ajándékok

origami alaphajtás bemutatása

interneten láttam

sablonok doboz

kreatív ötletek

kreatív ötletek elkészítésének menete

kézimunkáim

horgolásaim

húsvét

galéria

flexagon anyák napjára

ANYÁK NAPJÁRA

én és a tánc

őszi kirándulás Csurgón

Budapesten jártunk

Farsang 2010. Eötvös Iskola

készségfejlesztés ének órán

készségfejlesztés matematika órán

figyelemfejlesztés

kommunikáció fejlesztése

növényeim

Kedvenc süteményeim

elérhetőségem

gyermeknap 2011.

Saját honlap készítés

Regisztráció

Honlap szerkesztés

Bejelentkezés

Weboldal toplisták


Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com

Share

Add a Startlaphoz

Weboldal bejelentése


Szabálysértő honlap?

Kérünk, jelentsd be!

Ügyfélszolgálat


HuPont.hu Ügyfélszolgálat

Gadgets powered by Google


1. Kukás játék


Készíts 10 db számkártyát, pl. 40-50 közötti számokat. A gyerekek húznak a füzetbe 5 vonalat, mellé rajzolnak egy kukát. Sorban húzunk 5 számot, minden húzás után be kell írni az egyik vonalra úgy, hogy lehetőleg növekvő sorrendet kapj. Ami nem illik a sorba, kukába kerül. Győz az a tanuló, aki helyesen döntött a húzásoknál és minden szám a növekvő sorba került. Nagyon jól fejleszti a relációészlelést, gondolkodást.


____< ____ < ____ < ____ < ____


A húzott szám pl. 42, 50, 45, 44, 41


Pl. Ha így írta be az első számokat: 42 44 45 ___ 50 , akkor a 41-et kukába kell dobni, s nem nyert. Rossz döntést hozott.



2. Lefedés téglalappal


Készíts minden gyereknek egy négyzetekből álló táblázatot és vágjál ki ehhez illő téglalap elemeket, 2 vagy 3 részecske lefedéséhez. A négyzetekbe számok kerülnek. A többtagú összeadást gyakorolhatjuk vele. Mondod az összeget, pl. két szám összege 100 legyen, s ők lefednek két elemet, ahol az összeg 100. Itt pl. tízes számkörben gyakorolunk.


osszeadas_lefedessel.jpg



3. Kódolt üzenet


A gyerekek előtt egy táblázat, benne számok, minden számhoz tartozik egy betű. Műveleteket diktálok, ők nézik a táblázat számait és a megfelelő betűt leírják. Úgy állítom össze a műveleteket, hogy értelmes szó jöjjön ki.


4. Szorzótábla gyakorlása lapozgatóval


Ketten játsszák. Egyik kérdez és lapozgat, másik felel. Mindig a megfelelő ablakot kell kinyitni, aol el van rejtve a következő művelet. A műveletsor végén az Ügyes vagy! mondat jelenik meg.


szorzotabla_jatekosan_007.jpg


5. Lottó


Műveleteket diktálok, melyeknek az eredményeit egy felnagyított lottószelvényen kell bejelölni. Kinek volt öttalálatosa?


6. Bűvésztrükk


Készítsd el 10 egymást követő szám kártyáját! Keverd össze őket! Az első ötöt rakd növekvő sorba! A másik 5-t csökkenő sorrendben írd alá!Következő lépés: Vond ki a nagyobb számból a kisebbet és írd a harmadik sorba! Add össze a 3. sor elemeit és 25-t kapsz mindig, ha jól számolsz! Pl. 50, 51, ....59


Összekeverem: 58, 51, 57, 50, 52, 59, 53, 55, 54, 56


Növekvő sor: 50 51 52 57 58


Csökkenő sor: 59 56 55 54 53


Felső és alsó sor különbségei: 9+5+3+3+5= 25


Hát nem csodálatos ez a trükk?


Vágj fel egy képet több részre, hátoldalára írj műveleteket. Készíts hozzá egy lapot, melyen az eredmények vannak. Ha jól számolt, helyesen rakta le az elemeket, megláthatja a képet.



8. Lóverseny


Készíts egy versenypályát startvonallal, céllal. A startvonal minden oszlopának száma legyen. Erre helyezik el a "lovakat", korong is lehet. Mondod a műveletet, ők húzzák a megfelelő elemet eggyel lejjebb. Vajon melyik ló fog győzni?


Érdemes a táblánál ugyanezt lépésenként ellenőrizni. Mi játszottuk már mesefigurák kivágott képeivel, állatkákkal is.


eletkep_2.b._083.jpg


allatok_versenye.jpg


9. Teknősbéka


Feladat: Juss el a fejtől a farokig, minél több pontot gyűjts! Felváltva lépnek. Alkalmas: gondolkodás fejlesztésére és műveletek gyakorlására.



teknos.jpg


10. Memori játékkal szorzótábla tanulása


Minden szorzásnak elkészítjük a szorzat párját. ketten játsszák a szokásos módon: egy ember kettőt emel fel egyszerre, győz, aki több párt tud gyűjteni.


eletkep_2.b._046.jpg


11. Pazzle


Darabolj fel egy képet, a hátoldalára írj műveleteket! Az eredményeket egy másik lapra készítsd el. Ha az elemet a megfelelő helyre teszi a tanuló, egy képet kap.


eletkep_2.b._089.jpg



12. Pókháló


Körben állunk. Sorozatot mondunk, akinek dobják, folytatja a számsort. Kibogozás úgy történik, hogy visszafelé is elmondjuk csökkenő sorrendben a számokat.


pokhalo4.jpg


13. Kincsestérkép



Alkalmas gondolkodás fejlesztésére, műveletek gyakorlására, emlékezet fejlesztésére. Pl. Kijelölünk egy úvonalat tanóra elején, tanóra végén emlékeznie kell rá. Műveletvégzésnél megadom az összeget, találd ki, melyik úton ért a kincshez?


kincsesterkep.jpg


14. Számemlékezet fejlesztése


Tanóra elején kiosztunk mindenkinek egy cédulát, rajta 4-5 szám. A hosszúságát lehet növelni, ha már kevesebbel jól megy. Úgy szerkesszük meg a számokat, hogy kapcsolódjanak egymáshoz, valamilyen összefüggésben legyenek.


Pl. 7 8 56 15 1


Az első két számból műveletekkel lehet következtetni a másik háromra. Itt szorzok, összeadom, két szám különbsége. Ha megbeszéljük eleinte az összefüggést, egyre jobb százalékban emlékeznek rá.


15. Bingó


Utasítás: Írj 5 szorzást a 6-os és a 7-es szorzótáblából!


Számkártyákat húzok, ha a szorzásod erdményét kapod, húzd át! Akinek mind az öt át lesz húzva, bingót mond és győzött.


Pl. 6*7 4*6 9*7 3*6 8*6


Húzott számok: 18, 42, 48, 24, 63,


16. Dominó


Kártyákat készítünk, kettéosztjuk. Ezekre pl. szorzásműveletet írunk, mellé egy számot. A következő elemet úgy kell alárakni, mint a dominónál. Pl. 6*8 72


9*8 56


7*8 21 ...


17. Szorzás gyakorlása ujjnyitással


Páros feladat. Egyszerre nyitnak ujjat, pl. egyik 4-et, másik 8-at.


Leírják a szorzást vagy hangosan kimondják. Érdemes úgy összeállítani a párokat, hogy az egyik tanuló jobb képességű legyen.


Hasonló játékot játszottunk elsőben, amikor a tíz bontását tanultuk. Az egyik kinyit valamennyit, a másiknak pótolni kell tízre.


18. Dobókockával szorzótábla gyakorlása


Párosan gyakorlunk. Mindketten gurítanak a dobókockával. A két számot összeszorozzák.


Lehet az összeadást és a kivonást is színesíteni első osztályban ezzel a módszerrel.


19. Kinek hozott levelet a postás?


Kiosztok műveleteket, a táblára házakat rajzolok házszámmal. A gyerekek kiszámolják a műveleteket, s a megfelelő helyre kézbesítik a levelet.

2012. aug. 10. 19:39

A listánk amit venni kell


Tollártó

5db HB-s grafit ceruza

2db vékony piros-kék

1db tartályos hegyező

1db rövid vonalzó

színes ceruzák


Tornazsák

fehér póló

kék rövid nadrág

fehér zokni

tornacipő


Matematika

3 db négyzetrácsos füzet

Matek doboz

1db papír mérőszalag

1db óra

1db műanyag hőmérő

papír pénz

tükör


Rajz

30db A/4 es műszaki rajzlap

12 színű vízfesték

12 színű tempera

vizesedén

rongy

3db ecset 4-es 6-os 21-es

viaszos terítő

jó minőségű zsírtéka


Környezet

1db sima füzet


Magyar

3db elsős vonalazású füzet

3db másodikos vonalazású füzet

2db sima füzet


Technika

1db kerek végű olló

1db nebuló ragasztó

1csomag A/4 mindkét oldalán színes origami papír

4 db minként oldalán színes A4 es karton papír

(Piros Sárga Zöld )

1db cellux ragasztó

1db stift ragasztó

1 csomag blue tch ragasztó


ÉNEK

1 db kottás füzet


Hittan

1db 16-32 másodikos füzet

2012. aug. 6. 17:57
sziasztok ti vetetek már valamit?És készültök az iskolára ?
2012. aug. 5. 20:43

Egy arcot látok -

falfehér.

Egy házat látok -

Égig felér.


Uram!

Nézd a szivárványt:

az ad reményt.

Add vissza a látványt,

a színek színét.


Szólíts engem -

Mondd miért?

Miért mást büntetsz

az életért.


Uram!

Nézd a szivárványt,

hozzád felér.

Védd meg a színeket,

s a gyermekek szívét.


Fent a felhő szélén,

egy angyal mindent lát.

Hogyan járnak a papíron

a színes ceruzák.


Fent a felhő szélén

egy angyal mindent lát,

hogy a világot a Földön,

gyerekek rajzolják.


Kicsiny, hegyezetlen,

színes ceruzák.

2012. aug. 2. 21:55

szép estét


Ne félj, ne félj!

Én itt vagyok veled.

Imádkoznak az angyalok neked,

Nem érhet baj, csukd be kis szemed,

Aludj, aludj!

Álmodjál szépeket.

2012. aug. 2. 21:07

Kócos kis ördögök voltunk

Naptól és kosztól sötét volt arcunk

Nyáron csak mezítláb jártunk

Barátom, tán még emlékszel rá

nyolc éven át egy suliba jártunk

az utat jol ismertük

és megtörtént mégis hogy nem találtuk

s egy moziba tévedtünk

2012. júl. 29. 09:02

Kezdődik az iskola!

Hasznos ötletek a sima iskolakezdéshez


Kezdődik az iskolaAz iskolakezdésre átállni sokak számára sima ügy, másoknál könnyen előfordulnak kisebb- nagyobb fennakadások.


Minden iskolakezdés várakozással teli a gyermekek és a környezete számára. A gyermekek várják, hogy találkozzanak az osztálytársaikkal, barátaikkal, barátnőikkel. Kérdezgetik őket a nyaralásról, az élményeikről. Mi szülők pakolunk, bevásárolunk, próbáljuk átállítani magunkat egy másfajta életvitelre. Mikor megérkeznek a gyermekeink az iskolába, a másik fiún vagy lányon meglepve tapasztaljuk, hogy mekkorát nőtt. Hirtelen ráeszmélünk, hogy a mi gyermekeinkkel „valószínüleg” ugyanez történt.


Az alábbi tippeket érdemes átolvasni, amelyik szimpatikus, beépíthető, használják bátran, hogy idén sokkal könnyebb legyen az iskolakezdés.

Hogyan tehetem könnyebbé az iskolakezdést?


Beszélgessenek az iskolakezdésről gyermekével


Hogyan érinti ez önt és őt? Mit érez, mit vár a gyermeke? Amennyiben a gyermek rossz érzéseiről beszél, mert fél, aggódik valami vagy valaki miatt, nyugtassa meg a gyermekét. Azonnali direkt tanácsok helyett, keresse meg a gyermek igazi félelmének az okát, és azt kezeljék. Biztosítsa gyermekét, hogy ön mellette áll.

Fokozatos visszatérés az iskolai rutinra


A késői lefekvéseket, és késői ébredéseket kezdjük fokozatosan egyeztetni az iskolaidő korai kelés, korai lefekvés idejével. A gyermekeknek szükségük van elég alvásra, pihenésre. Mire kezdődik a suli, addigra a szervezetük szokjon hozzá egyfajta rendhez. Ehhez hozzátartozik a vacsora, fürdés, mese vagy olvasás is.

A fiókok, tavalyi tanszerek átrendezése, a tankönyvek közös becsomagolása


Segít ráhangolni a gyermeket az iskolára

Az iskolai tanszerek bevásárlását a gyermekkel együtt végezzék


Az olyan taneszközök, melyek neki is tetszenek, motiváló hatásúak a tanulás során.Természetesen ezt sem kell túlzásba vinni, hiszen nem a drága taneszközöktől dől el elsősorban a tanulás. Az biztosan hasznos, ha van egy-két olyan darab, mely a gyermek is számára tetszetős.

Szakkörök, foglakozások tervezése


Az iskolaszezon elején a gyermekek tele vannak tervekkel, hogy mi mindent szeretnének csinálni. Csak annyit vállaljanak be, ami nem terheli túl a gyermeket.

Buli a nyár utolsó napján


A nyári szünet utolsó napját ünnepeljék meg együtt a gyermekeikkel, biztosan nagy öröm lesz.

Speciális képzésen, fejlesztő foglakozások


Ha a gyermek fejlesztő foglakozásra jár, érdemes a pedagógussal időben tisztázni a fejlesztés irányát, otthoni gyakorlásokat, segítségnyújtást. Mivel ez a gyermek számára plusz idő a játékból, ezért az otthoni fejlesztések legyenek minél játékosabbak. A fejlesztő pedagógustól, kérjenek játékos feladatokat otthonra.

Érdemes, amennyiben nincs, egy kisnaptárat beszerezni


Ahova minden szükséges információt beírhatunk, mely a gyermekeinkkel kapcsolatos.

A közlekedési szabályok, iskolába járás módjának átismétlése, szükség esetén begyakorlása

Legyen idő megbeszélni a nap eseményeit


Ez lehetőleg legyen kölcsönös, azaz mi is mesélünk a gyermekeinknek, és ők is nekünk.

Ha tehetik, vacsorázzon együtt a család

Másnapi ruhát, szendvicset érdemes előző nap elő, illetve elkészíteni.

A reggeli, a reggeli együttlét megnyugtató a gyermek számára


Egy tápláló, a gyermek számára egészséges eggeli biztosan hasznosabb, mint a büfében „bekajált” melegszendvics.


Addig is amíg tart a nyári szünet töltődjenek fel, élvezzék a szabadságot, a pihenést!

2012. júl. 29. 08:52

Az iskoláról, az iskolásgyerekekről és az iskolábajárásról


Az iskola ártalmai


"Ha aztán ezen a módon megadtuk a nyilvános iskolának, ami meg­illeti, másrészt bizony nem tagadhatjuk, hogy bizony azért sok, nagyon sok hibája van, ami legalább elvben igazat ad az ellenségeinek és sok keserű­séggel tudja megnehezíteni a gyerekségünk szép esztendőit, - ami azon­ban éppen ezért szép, nagyon hálás és nem is valami nehéz feladatot ró a szülőkre azzal, hogy nekik kell otthon helyrehozni, amit az iskola vétett. Az már egyszer ugy van, hogy az iskolásgyerek szüleinek egyik legfonto­sabb dolga végig az egész iskolázáson: az iskola ártalmai és keserűségei ellen védelmezni a gyereket. Nem nagyon nehéz dolog, de mindenesetre tisztán kell látnunk hozzá az iskola és a gyerek viszonyát és azt, hogy mi köze az iskolának a valóságos élethez és mi benne az, ami csak az iskola saját hibája, anélkül, hogy az „élet": az iskola után következő valóságos életpályák követelnék tőle.


Tudnunk kell, hogy az iskola követelményei és nehézségei közül mi az, ami az iskola céljai kedvéért elkerülhetetlen, - mert ezekben az iskola segítségére kell lennünk a gyerek kényességével és gyöngeségeivel szem­ben. És hogy mi az, ami egyszerűen abból ered, hogy az iskola, vagy egy bizonyos iskola nem jól végzi azt a dolgát, amit jói is végezhetne, hogy mik tehát a gyerek iskolai keservei közül azok, amik nélkül is éppen-olyan vagy még külömb emberré nevelkedhetne, - amelyeknek dolgában viszont minden erőnkkel a gyerek pártján kell lennünk, hogy megvédel­mezhessük szegény, ijedt kis lelkét az elkeseredés ellen. Az iskolafakasz­totta elkeseredés egész életre, a hosszú eljövendő évtizedekre való vesze­delmes hatásában mindjárt a szülői házban szerzett félelmek és keserűsé­gek után következik: rendkivül fontos kötelességünk tehát, hogy minden erőnkkel óvjuk tőle a kis iskolásgyereket.


Az iskola mindenféle dolgai között az, aminek az azután következő élethez a legkevesebb köze van, ami azonban az iskolásgyerek lelki életé­nek a legnagyobb veszedelmévé tud megnőni: az osztályzat, a jó- vagy rossztanulóság kérdése. Sokszor megmondták és megirták már, hogy az iskolai jótanulás semmiféle biztositékát nem adja az életben való derékségnek, sőt, hogy az életben a rossz tanulók szokták többre vinni, mint a jók. így egyszerűen azonban ez nem igaz, valamint az ellenkezője sem, mégpedig azért nem, mert igen különféle okokból lehet valaki jó vagy rossz tanuló és mert a különféle életpályák közül mindegyik más módon alkalmas a különféle természetű emberek számára. Akinek iskolásgyereke van, annak érdemes elgondolkozni ezen, hogy segíteni tudjon a gyerekén ebben a nehéz dologban, hogy se oktalan szigorúsággal, se kényelmes hanyagsággal ne károsítsa meg se testi egészségében, se kedélyében, se lelki nyugalmában még súlyosabban, mint ahogy az iskola éppen ezen a téren elég sokszor károsítja a növendékeinek éppen azt a részét, amely úgyis a legtöbbet szenved tőle: az átlagosnál silányabb és az átlagosnál tehetsége­sebb gyerekeket. Ha megfigyeljük a gyerekünk iskolatársait, vagy előszed­jük a magunk iskolai emlékeit, nem nehéz dolog szert tenni arra a tiszta látásra, amit ebben a dologban minden iskolásgyerek szüleinek meg kell szereznie, a gyereküknek nemcsak a könnyebb iskolai élete, hanem úgy­szólván az egész jövendő egészsége és boldogsága érdekében ... Tréfa és túlzás nélkül: igenis az egész jövendő egészsége és boldogsága érdekében.


Mert mindnyájan tudjuk, hogy a gyerekeknek és az iskolának a harcai túlnyomó nagyrészt ezen a téren folynak, azok a mulatságos kis összeüt­közések az erős, nagy tanitó és a gyönge kis iskolásgyerek között ugy últa­lánosságban az osztályzat körül szoktak kitörni és rettenetes elkeseredések, még öngyilkosságok is elégszer figyelmeztetnek bennünket arra, amit a gyerekek dolgaiban amúgy sem volna szabad sohase elfelejteni: hogy a gyerekeknek külön mértékük van a dolgok fontosságáról és az ő szá­mukra néha halálosan komoly tud lenni akármi, amin mi, a magunk esze szerint, csak mosolygunk. A szidás, a szekunda, a jó vagy rossz tanulás, az iskolai dicsőség vagy szégyen is, - ha nincs meg ezeknek a rontása ellen az a segitség, amit természetesen a szülőinél keres a gyerek. És amiért mélyen és tartósan hálás, ha megkapja, ami azonban az élet legtragikusabb élményei közé tartozhatik, ha azokban a nehéz - hiába: igenis nehéz! - pillanatokban sehol sincsen."

1 2 3 4 5 6

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook