Ringató (beszélgetős fórum)
Érdekes, amit írtál.
Én nem gondolom, hogy ha megmutatjuk egy gyereknek, hogy mi mire való, korlátoznánk, netán elfojtanánk a kreativitását. Egy gyerek a rendeltetésszerű használat MELLETT még százféle használatbavételi módot ki fog találni és próbálni.
Viszont elengedhetetlennek tartom, hogy MINTÁT adjunk nekik a tárgyak, játékok elfogadott, rendeltetésszerű használatához. (Mi honnan tudnánk, mit kezdjünk a DVD lejátszóval, ha nem mellékelnének hozzá használati utasítást.Nem lehet mindent mindig kreatívan megoldani!)
A játékhoz még egy gondolatot engedj meg.
Az építőjáték pl. teljes mértékben utat enged a kreativitásnak, de próbáljunk meg egy dominót, vagy memória játékot kreatívan játszani...
Vannak játékok (később élethelyzetek), amelyekben igenis alkalmazkodnunk kell bizonyos szabályokhoz.
Ezek a szabályjátékok (a játékpedagógiában külön csoportot alkotnak, ennyire fontos nevelő értékük van!!) éppen nem a kreativitást, hanem más legalább ennyire fontos képességeket fejlesztenek (szabálytudat, türelem, szándékos figyelem).
Az egy éves gyerekek esetében persze nem irányított játék(os)tanulási tevékenységről van szó (szabályjáték még szóba sem jöhet) , viszont a szülővel való EGYÜTTJÁTSZÁS során sajátítják el a látott minta alapján a játszás mikéntjét, hogyanját.
A gyerekek az evőeszközöket, használati eszközöket, FILCTOLLAT, festéket is korlátok, szabályok nélül használhatják??? Nem hinném, hogy örülnének a szülők, ha kreativitásukat a falakon, bútorokon élnék ki....
Nem hiszem, hogy a fiadék reformelmélete valóban megállja a helyét a mindennapokban. Minél nagyobbak lesznek a gyerekek, annál kevésbé.
Értelmes korlátokra, szabályokra a gyerekeknek szükségük van.Ez adja a biztongágérzetet a kis kiszolgáltatott életükben.
Kicsit hosszú lett a hozzászólásom, bocsi.
Sziasztok!
Nemigen szoktam nézni a babás fórumokat, mert úgy érzem én már "kinőttem" belőle, de ugyanakkor benne is vagyok. Konkrétan nem tudom melyik fórumba kellene írnom, de ez hasonló, amiről írni szeretnék. A fiamék az egy éves unokáimat úgy nevelik, hogy semmit nem akarnak rájuk erőszakolni, a játékokat sem akarják megmutatni nekik, hogyan használják, hagy jöjjenek rá maguk. Túl sokat ugyan nem vagyok velük, nem tudom pontosan mit szoktak együtt csinálni, de azt látom, hogy a gyerekek nagyon értelmesek, fogékonyak mindenre. Én annak idején rengeteget foglalkoztam velük. Sokat játszottam, mondókákat mondtam nekik. Nem volt két és fél éves a nagyobbik fiam, amikor már végig mondta Petőfi Sándor: Arany Lacinak c. versét, de már nagyon sok verset, dalt tudott. Ugyanigy a kisebbik fiam is. Most nem értek nevelésükkel együtt, de nem szólok bele. Úgy érzem, egy 1 éves gyermeknek még nem a saját kárán kell tanulnia. Tudnék még többet is írni, de a lényeg ez. Szerintem igenis nagyon sokat kell foglalkozni a gyerekkel, játszani és beszélni, mondókákat, dalokat mondani nekik, mert maguktól sokkal később fognak rájönni ezekre. Elnézést, ha rossz helyen szóltam hozzá. Köszönöm, hogy itt ilyen sok mondókát találtam, amit remélem hasznosítani is tudok majd.
Mindenkinek jó egészséget kívánok.
Kodály Zoltán ringató
kisfiammal járunk a ringató foglalkozásra és azt veszem észre mos a harmadik alkalommal alig várja hogy mehessen nagyon jó tapasztalatom van szívesen megyünk
ma montam neki a mondokát és ö is monta velem
és mondta hogy néni furujázot igen montam neki
2007 09 ujab ringato foglalkozás
ma már a védönénik is be kapcsolodtak a ringato foglalkozásokba
nagyon jo volt ma is ma már a kisfiam egyes mondokákat monta amit halot és sokszor hangosan monta hogy még eccer
egy pár a maji mondokák közül
2007 09 újabb ringató foglalkozás
Ma már a védő nénik is bekapcsolódtak a ringató foglalkozásokba
Nagyon jó volt ma is ma már a kisfiam egyes mondókákat mondta, amit halott és sokszor hangosan mondta, hogy újra
Egy pár a mai mondókák közül
Jön a tavasz, megy, a tél öreg mackó üldögél.
Kibújás bebújás ez a gondom sose más.
Ha kibújok, vacogok, ha bebújok, hortyogok
Ha kibújok, jót eszem, ha bebújok, éhezem.
Tölgyfa alatt róka ül, síppal, dobbal, egyedül
A sípjával rikkant, a dobjával dobbant
2007 10 11 újabb ringató foglalkozás
Reggel úgy indultunk, hogy megyünk, a baba mama klúba ahol a néni furulyál
Nagyon jó volt ma új mondókákat tanultunk és feszült figyelmet próbálta mondani a mondókákat
Nagyon szereti a lovagló mondókákat s van, amit már magától mondja
Mikor sétálunk, és mondókák kor lekel guggolni, zsupsz, leguggol és kacagott egyet
Mindenkinek ajánlom, mert nagyon szuper dolognak tartom
Hívjad, a hívjad a falovacskát ad neki ad a lovacskát
Jó laki attól hízik a zabtól
Lovacskám
Hívjad, a hívjad a kicsi kecs két
Ad neki ad neki a tejecskét
Jól lakik, ettől hízik a tejtől
Kicsi kecském
Fúja, szél a fákat letöri az ágat
Reccs, reccs, reccs
A hölgy mikor fúrújázott a gyerekek csenden tátót szájal figyelték
2007-10-17 SZERDA
Ma is szerda baba mama klubringató foglalkozás Gergővel, nagy izgalommal indultunk el
Nagyon kedvesen énekelve fogata a gyerekeket mindegyik gyereket énekelve köszöntött majd furulyázott, ami a gyerekek figyelmét felkeltette
Új mondókákat tanultunk
Jöttem karikán, kicsi taligán
Három véka fülemüle énekel a fán
Kordé, kocogó taligakerék,
Három véka jókívánság áldjon meg az ég
Don,do-no don a bölcsöt ringatom,
Dön,dönö ,dön
az este elköszön elaludt birkanyáj
A hold a dombon körbe jár
Dön ,dönö ,dön
Cicusa Matuska mit főztél?
Keverem a babocskát
Süttetem pampuskát
Ide raktam, oda raktam. Utoljára jó bekaptam
Ham, ham, ham
Gyermeket szembe ölbe vesszük, lassan megfogjuk a kezét
Hej, Gyula, Gyula, Gyula
Két kezel, a térdét ütögetjük
Szól a duda, duda, duda
Két kézzel a pocakját ütögetjük
Pest Buda, Buda, Buda
Tapsolunk a kezével
Pattogatott, kukorica
A gyereket az ölünkbe vesszük különböző irányba dülöngélünk ,a sarkunk emelgetésével lovaglást utánozzuk
Lassú imbolygás
Így mennek, így mennek a gyerekek
Jobra- balra dülöngélés
Így mennek, így mennek a betyárok
Lassú ügetés
Így mennek, így mennek a katonák
Gyors vágtatás
Így mennek, így mennek a huszárok
Kipp, kopp, kalapács, kicsi kovács mit csinálsz?
Sárga lovat patkolok, arany szeget szegelek.
Uccu, pajtás, kap fel rája úgyis te vagy a gazdája.
Fut, szalad a pejkó, kergeti a Furkó,
Ne kergesd, te, Furkó, elszalad a pejkó!
De jó a dió! Fütyül a rigó
Vidám dal száll: élni, jaj de jó
Gyere, te, rigó, itta dió
Héjaropogó, bele a dió
A foglalkozáson körbe sétálva lépegettünk úgy mondtuk
Ere kakas ere tyúk ere van a gyalog út
És a zsúpszra leguggoltunk
Taréja, ha réja, ugorj a fazékba, zupsz
Gergő természetesen nagyon él veszte, és amit ismert énekelte velünk, sőt volt mikor kiabálta
Majd furulyázott a hölgy és elköszönt
MÉG ANYITT MONDOT hogy DECEMBER 14 PESTEN A MÜVÉSZETEK PALOTÁJÁBA LESZ EGY NAGY RINGYTÓ FOGLALKÓZÁS
FORRAI KATALIN
A BÖLCSÖDÉBEN KÖNYVÉT AJÁLOTTA
A gyereknek bölcs ötöl énekszót kel, hogy haljanak
A nyelv tanulását az énekszó alapozza meg a ritmusos mondókák és ének
Az énekszó érzelmi kötödést ad az anya és a gyermek között
Fontos hogy a dalok a gyermek leközeleg álló hangján csendüljenek fel
Az éneklésmondókázás öröm az anyának és a babának
A gyermekek füle nyitva van játék közbe is szívesen halhatnak, de csak élő énekről beszélünk
Az első szó megtanulnak, szívesen szerepelnek ezek a ritmusos mondókából, énekekből
Egy ilyen foglalkozáson a tanárnők mindig énekelve köszöntik a gyerekeket
A foglalkozás célja hogy az édesanya megtanulja ezeket a mondókákat hogyan tanácsa meg gyermekével .” Valóban minden újszülöttnek az első játéka a saját gurgulázása, sikongatása. Első zenei élménye is édesanyja hangja, szerencsés esetben éneklése. Ez az, ami már a kórházban megnyugtatja, elaltatja, ettől érzi magát biztonságban. Minden gyerek szeret énekelni, amíg senki nem minősíti a hangját és a hallását. Apró gyermekeink imádják a körülöttük lévő tárgyakat összeütögetni, kisbabák a kiságy rácsához a játékaikat, megrázni a csörgőket, zenére mozogni. Kodály Zoltán szerint „…rögtönözne minden épkézláb gyermek, ha hagynák!”Többszörösen bizonyított tény, hogy a zenei képességek napi „edzése” áldásos hatással van a matematikai, logikai gondolkodásra. A hallásgyakorlatok kamatoznak nyelvtanuláskor is.Az alapvető muzikalitás – még ha a zenei ízlés különbözik is – épp úgy, mint a beszéd, minden ember veleszületett képessége.Már újszülött kortól elkezdheted a tanítást: hallgassatok sokszor zenét, táncoljatok, ringjatok együtt a ritmussal. A zene megválasztásánál törekedj a klasszikus zenére! Semmi esetre se válassz hard rockot, vagy valami kemény zenét. Ezek a slágerek olyan frekvencián íródtak, ami sérti a babák fülét. Vegyél „zajos játékokat”, amelyek nemcsak jó stimulálói a hallásnak, de a gyermeked egyedül kísérletezhet a különböző hangokkal. Az apró gyermekek nagyon szeretnek mozogni, hihetetlen a mozgásigényük. Ha ezt tiszteletben tartjuk és engedjük, hogy „kiugrálják magukat”, estére nemcsak, hogy könnyebben fognak elaludni, de gyorsabban tudnak tanulni is. Az agy fejlődéséhez ugyanis extra oxigénellátás szükséges. Akár kint az udvaron, akár bent nyitott ablaknál, kezdjünk el énekszóra menetelni. A keménytalpú cipők még jobban hangsúlyozzák a ritmust. De ha társasházban laktok, ne felejtsd el, hogy a szomszédaid nem feltétlenül szeretnék ritmusérzéküket fejleszteni. A kisbabád is mozgathatod a zenére: ringathatod, térdeden ugráltathatod, lábadon sétáltathatod, tapsolhattok, üthettek az ütemre kis kezével. Vigyázz arra, hogy inkább lassabb, és határozottabb mozdulatokkal játsszál vele, mert egy hirtelen váltás megsértheti az izmot vagy az izületet. Már újszülött kortól elkezdheted a tanítást: hallgassatok sokszor zenét, táncoljatok, ringjatok együtt a ritmussal. A zene megválasztásánál törekedj a klasszikus zenére! Semmi esetre se válassz hard rockot, vagy valami kemény zenét. Ezek a slágerek olyan frekvencián íródtak, ami sérti a babák fülét.
Vegyél „zajos játékokat”, amelyek nemcsak jó stimulálói a hallásnak, de a gyermeked egyedül kísérletezhet a különböző hangokkal.
Az apró gyermekek nagyon szeretnek mozogni, hihetetlen a mozgásigényük. Ha ezt tiszteletben tartjuk és engedjük, hogy „kiugrálják magukat”, estére nemcsak, hogy könnyebben fognak elaludni, de gyorsabban tudnak tanulni is. Az agy fejlődéséhez ugyanis extra oxigénellátás szükséges.
Akár kint az udvaron, akár bent nyitott ablaknál, kezdjünk el énekszóra menetelni. A keménytalpú cipők még jobban hangsúlyozzák a ritmust. De ha társasházban laktok, ne felejtsd el, hogy a szomszédaid nem feltétlenül szeretnék ritmusérzéküket fejleszteni.
A kisbabád is mozgathatod a zenére: ringathatod, térdeden ugráltathatod, lábadon sétáltathatod, tapsolhattok, üthettek az ütemre kis kezével. Vigyázz arra, hogy inkább lassabb, és határozottabb mozdulatokkal játsszál vele, mert egy hirtelen váltás megsértheti az izmot vagy az izületet.
Már újszülött kortól elkezdheted a tanítást: hallgassatok sokszor zenét, táncoljatok, ringjatok együtt a ritmussal. A zene megválasztásánál törekedj a klasszikus zenére! Semmi esetre se válassz hard rockot, vagy valami kemény zenét. Ezek a slágerek olyan frekvencián íródtak, ami sérti a babák fülét.
Vegyél „zajos játékokat”, amelyek nemcsak jó stimulálói a hallásnak, de a gyermeked egyedül kísérletezhet a különböző hangokkal.
Az apró gyermekek nagyon szeretnek mozogni, hihetetlen a mozgásigényük. Ha ezt tiszteletben tartjuk és engedjük, hogy „kiugrálják magukat”, estére nemcsak, hogy könnyebben fognak elaludni, de gyorsabban tudnak tanulni is. Az agy fejlődéséhez ugyanis extra oxigénellátás szükséges.
Akár kint az udvaron, akár bent nyitott ablaknál, kezdjünk el énekszóra menetelni. A keménytalpú cipők még jobban hangsúlyozzák a ritmust. De ha társasházban laktok, ne felejtsd el, hogy a szomszédaid nem feltétlenül szeretnék ritmusérzéküket fejleszteni.
A kisbabád is mozgathatod a zenére: ringathatod, térdeden ugráltathatod, lábadon sétáltathatod, tapsolhattok, üthettek az ütemre kis kezével. Vigyázz arra, hogy inkább lassabb, és határozottabb mozdulatokkal játsszál vele, mert egy hirtelen váltás megsértheti az izmot vagy az izületet.
RINGATÓÁspis, kerekes, útifüves, leveles, bíbola, bíbola, paccs-paccs-paccs." (A tenyerébe köröket rajzolok, paccs-paccs-ra beleütögetek.)
"Hőc-hőc katona, ketten ülünk egy lóra, azon megyünk Budára, a budai vásárra. (lovagoltató)
Üljél baba, térdemre, lovagoljunk Szegedre, ott árulják a rózsát, kapsz belőle bokrétát." (lovagoltató)
"Ez elment vadászni, ez meglőtte, ez hazavitte, ez megsütötte-megfőzte, ez az iciri-piciri mind megette!" (ujjacska számoló)
Lóga lába, lóga, nincsen semmi dóga, mert ha dóga vóna, a lába nem lógna." (Pelenkázáskor láblógató a pelenkázón.)
sipp-zsupp, kender zsupp, ha megázik, kidobjuk, zsupsz!" (Állva bölcsőtartásban megölelem, ringatom, zsupsz-ra egy nagyot fordulok, vagy meglendítem.)
Ciróka, maróka, mit főztél, kását, hova tetted, a pad alá, megette a pap macskája!" (cirógató)
"Csip-csip csóka, vak varjúcska, komámasszony kéreti a szekerét, nem adhatom oda, tyúkok ülnek rajta, hess-hess-hess!" (kézmozgató)
"Egy-kettő-három-négy, te kis baba, hová mégy, nem megyek én messzire, csak a falu végire." (Erre tornáztattam, mikor hasfájós volt kiskorában, ma már csak játékból.)
Figyelmedbe ajánljuk még:
Védőoltások (cikk)
A beszéd előtti nyelv (cikk)
Hogy lehet egy 2 évessel megszerettetni a fogmosást? (tudásbázis)
Mi a tapasztalatotok a Ribomudyl nevezetű immunerősítő porrol? Két éves kislányomnak adnám... (tudásbázis)
Hány hónapos kortól lehet adni a gyereknek egészben apró, kerek gyümölcsöt, zöldséget(pl.mazsola, borsó, stb)? (tudásbázis)
Hinta-palinta, régi dunna, kiskatona, ugorj a Tiszába." (Hintáztató, ha a baba már nagyobb, ülhet a lábfejünkre.)
"Kerekecske, dombocska, itt szalad a nyulacska. Fogjuk meg, fogjuk meg!" (A tenyerébe, vagy a mellkasára köröket rajzolok, majd a "nyulacska" - az ujjaim - az oldalához, hónaljához szalad.)
"Töröm, töröm a mákot, sütök vele kalácsot." (Ökölbe szorított kezét ütögetem az öklömmel.)
old-hold fényes lánc, két kapu zárja. Nyisd ki kapud, Gergely gazda, vámot adok rajta."
"Ess eső, ess, holnap délig ess, Zab szaporodjék, búza bokrosodjék, Az én hajam olyan legyen, mint a csikó farka, Még annál is hosszabb, Mint a Duna hossza."
Ha gondjaid vannak a nyelvi készségeiddel, akkor elnézést kérek a helyesírásodra tett megjegyzésem miatt.
Ha csak lustaság, vagy figyelmetlenség, akkor légy kedves, figyelj rá kicsit jobban, hiszen te fogsz példát mutatni a kisfiadnak ebben is.
Én is hallottam már a Ringató foglalkozásokról, és nagyon örülök, hogy végre van egy hely, ahol megtanítják az anyukákat és az apukákat játszani a gyerekeikkel.
Hidd el, nagyon jót teszel vele magadnak és a kisfiadnak is. További sok szép közös játékot, és élményt kívánok nektek!
mikor a furujával furujázot a nö minden gyerek figyelt s csönd let elöte nagy zsibongás
nagyon imádják a lovaglo mondokákat és néha jácanak de a kis fülük mindig nyitva
Kodály Zoltán ringató
kisfiammal járunk a ringató foglalkozásra és azt veszem észre mos a harmadik alkalommal alig várja hogy mehessen nagyon jó tapasztalatom van szívesen megyünk
A gyereknek bölcs ötöl énekszót kel, hogy haljanak
A nyelv tanulását az énekszó alapozza meg a ritmusos mondókák és ének
Az énekszó érzelmi kötödést ad az anya és a gyermek között
Fontos hogy a dalok a gyermek leközeleg álló hangján csendüljenek fel
Az éneklésmondókázás öröm az anyának és a babának
A gyermekek füle nyitva van játék közbe is szívesen halhatnak, de csak élő énekről beszélünk
Az első szó megtanulnak, szívesen szerepelnek ezek a ritmusos mondókából, énekekből
Egy ilyen foglalkozáson a tanárnők mindig énekelve köszöntik a gyerekeket
A foglalkozás célja hogy az édesanya megtanulja ezeket a mondókákat hogyan tanácsa meg gyermekével .” Valóban minden újszülöttnek az első játéka a saját gurgulázása, sikongatása. Első zenei élménye is édesanyja hangja, szerencsés esetben éneklése. Ez az, ami már a kórházban megnyugtatja, elaltatja, ettől érzi magát biztonságban. Minden gyerek szeret énekelni, amíg senki nem minősíti a hangját és a hallását. Apró gyermekeink imádják a körülöttük lévő tárgyakat összeütögetni, kisbabák a kiságy rácsához a játékaikat, megrázni a csörgőket, zenére mozogni. Kodály Zoltán szerint „…rögtönözne minden épkézláb gyermek, ha hagynák!”Többszörösen bizonyított tény, hogy a zenei képességek napi „edzése” áldásos hatással van a matematikai, logikai gondolkodásra. A hallásgyakorlatok kamatoznak nyelvtanuláskor is.Az alapvető muzikalitás – még ha a zenei ízlés különbözik is – épp úgy, mint a beszéd, minden ember veleszületett képessége.Már újszülött kortól elkezdheted a tanítást: hallgassatok sokszor zenét, táncoljatok, ringjatok együtt a ritmussal. A zene megválasztásánál törekedj a klasszikus zenére! Semmi esetre se válassz hard rockot, vagy valami kemény zenét. Ezek a slágerek olyan frekvencián íródtak, ami sérti a babák fülét. Vegyél „zajos játékokat”, amelyek nemcsak jó stimulálói a hallásnak, de a gyermeked egyedül kísérletezhet a különböző hangokkal. Az apró gyermekek nagyon szeretnek mozogni, hihetetlen a mozgásigényük. Ha ezt tiszteletben tartjuk és engedjük, hogy „kiugrálják magukat”, estére nemcsak, hogy könnyebben fognak elaludni, de gyorsabban tudnak tanulni is. Az agy fejlődéséhez ugyanis extra oxigénellátás szükséges. Akár kint az udvaron, akár bent nyitott ablaknál, kezdjünk el énekszóra menetelni. A keménytalpú cipők még jobban hangsúlyozzák a ritmust. De ha társasházban laktok, ne felejtsd el, hogy a szomszédaid nem feltétlenül szeretnék ritmusérzéküket fejleszteni. A kisbabád is mozgathatod a zenére: ringathatod, térdeden ugráltathatod, lábadon sétáltathatod, tapsolhattok, üthettek az ütemre kis kezével. Vigyázz arra, hogy inkább lassabb, és határozottabb mozdulatokkal játsszál vele, mert egy hirtelen váltás megsértheti az izmot vagy az izületet. Már újszülött kortól elkezdheted a tanítást: hallgassatok sokszor zenét, táncoljatok, ringjatok együtt a ritmussal. A zene megválasztásánál törekedj a klasszikus zenére! Semmi esetre se válassz hard rockot, vagy valami kemény zenét. Ezek a slágerek olyan frekvencián íródtak, ami sérti a babák fülét.
Vegyél „zajos játékokat”, amelyek nemcsak jó stimulálói a hallásnak, de a gyermeked egyedül kísérletezhet a különböző hangokkal.
Az apró gyermekek nagyon szeretnek mozogni, hihetetlen a mozgásigényük. Ha ezt tiszteletben tartjuk és engedjük, hogy „kiugrálják magukat”, estére nemcsak, hogy könnyebben fognak elaludni, de gyorsabban tudnak tanulni is. Az agy fejlődéséhez ugyanis extra oxigénellátás szükséges.
Akár kint az udvaron, akár bent nyitott ablaknál, kezdjünk el énekszóra menetelni. A keménytalpú cipők még jobban hangsúlyozzák a ritmust. De ha társasházban laktok, ne felejtsd el, hogy a szomszédaid nem feltétlenül szeretnék ritmusérzéküket fejleszteni.
A kisbabád is mozgathatod a zenére: ringathatod, térdeden ugráltathatod, lábadon sétáltathatod, tapsolhattok, üthettek az ütemre kis kezével. Vigyázz arra, hogy inkább lassabb, és határozottabb mozdulatokkal játsszál vele, mert egy hirtelen váltás megsértheti az izmot vagy az izületet.
Már újszülött kortól elkezdheted a tanítást: hallgassatok sokszor zenét, táncoljatok, ringjatok együtt a ritmussal. A zene megválasztásánál törekedj a klasszikus zenére! Semmi esetre se válassz hard rockot, vagy valami kemény zenét. Ezek a slágerek olyan frekvencián íródtak, ami sérti a babák fülét.
Vegyél „zajos játékokat”, amelyek nemcsak jó stimulálói a hallásnak, de a gyermeked egyedül kísérletezhet a különböző hangokkal.
Az apró gyermekek nagyon szeretnek mozogni, hihetetlen a mozgásigényük. Ha ezt tiszteletben tartjuk és engedjük, hogy „kiugrálják magukat”, estére nemcsak, hogy könnyebben fognak elaludni, de gyorsabban tudnak tanulni is. Az agy fejlődéséhez ugyanis extra oxigénellátás szükséges.
Akár kint az udvaron, akár bent nyitott ablaknál, kezdjünk el énekszóra menetelni. A keménytalpú cipők még jobban hangsúlyozzák a ritmust. De ha társasházban laktok, ne felejtsd el, hogy a szomszédaid nem feltétlenül szeretnék ritmusérzéküket fejleszteni.
A kisbabád is mozgathatod a zenére: ringathatod, térdeden ugráltathatod, lábadon sétáltathatod, tapsolhattok, üthettek az ütemre kis kezével. Vigyázz arra, hogy inkább lassabb, és határozottabb mozdulatokkal játsszál vele, mert egy hirtelen váltás megsértheti az izmot vagy az izületet.
Áspis, kerekes, útifüves, leveles, bíbola, bíbola, paccs-paccs-paccs." (A tenyerébe köröket rajzolok, paccs-paccs-ra beleütögetek.)
"Hőc-hőc katona, ketten ülünk egy lóra, azon megyünk Budára, a budai vásárra. (lovagoltató)
Üljél baba, térdemre, lovagoljunk Szegedre, ott árulják a rózsát, kapsz belőle bokrétát." (lovagoltató)
"Ez elment vadászni, ez meglőtte, ez hazavitte, ez megsütötte-megfőzte, ez az iciri-piciri mind megette!" (ujjacska számoló)
Lóga lába, lóga, nincsen semmi dóga, mert ha dóga vóna, a lába nem lógna." (Pelenkázáskor láblógató a pelenkázón.)
sipp-zsupp, kender zsupp, ha megázik, kidobjuk, zsupsz!" (Állva bölcsőtartásban megölelem, ringatom, zsupsz-ra egy nagyot fordulok, vagy meglendítem.)
Ciróka, maróka, mit főztél, kását, hova tetted, a pad alá, megette a pap macskája!" (cirógató)
"Csip-csip csóka, vak varjúcska, komámasszony kéreti a szekerét, nem adhatom oda, tyúkok ülnek rajta, hess-hess-hess!" (kézmozgató)
"Egy-kettő-három-négy, te kis baba, hová mégy, nem megyek én messzire, csak a falu végire." (Erre tornáztattam, mikor hasfájós volt kiskorában, ma már csak játékból.)
Hinta-palinta, régi dunna, kiskatona, ugorj a Tiszába." (Hintáztató, ha a baba már nagyobb, ülhet a lábfejünkre.)
"Kerekecske, dombocska, itt szalad a nyulacska. Fogjuk meg, fogjuk meg!" (A tenyerébe, vagy a mellkasára köröket rajzolok, majd a "nyulacska" - az ujjaim - az oldalához, hónaljához szalad.)
"Töröm, töröm a mákot, sütök vele kalácsot." (Ökölbe szorított kezét ütögetem az öklömmel.)
old-hold fényes lánc, két kapu zárja. Nyisd ki kapud, Gergely gazda, vámot adok rajta."
"Ess eső, ess, holnap délig ess, Zab szaporodjék, búza bokrosodjék, Az én hajam olyan legyen, mint a csikó farka, Még annál is hosszabb, Mint a Duna hossza."