Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Igen, a mostani hatodikosok elvben már az új NAT szerint tanulnak ötödiktől.
De mivel - én legalábbis - nem követtem szorosan, mit kellett volna tudniuk a régi szerint és mit kellene az új szerint, nehéz megmondani, mi a különbség. Nem beszélve arról, hogy az előírt tananyagból mi az, amit meg is tanítottak az egyes iskolák. Negyedik március közepén kezdődött az online oktatás és tavaly is kijutott belőle - minimum 2 hónap, de inkább több ilyen-olyan tanári hiányzások, karanténok miatt.
Valóban változott a NAT 2020-tól, de ez csak a kicsikre vonatkozik, a nyolcadikosokra biztosan nem.
Én is nézegettem a NATokat, ám konkrétumokat (mi az, ami kimarad, amit később vesznek) nem találtam (vagy nem szántam rá elég időt). Igazából úgyis csak a régi feladatlapokból tud az ember készülni.
Valami olyasmi is elhangzott még régebben, hogy csak az előző tanév végéig elvárt törzsanyag lehet benne a felvételi anyagában, mert ki tudja, melyik iskolában milyen sorrendben veszik az anyagot. De én nem hiszek ebben annyira.
Nem vagyok hajlandó ezen (is) pörögni. Úgyis utólag derül ki, és nagyjából mindenkinek ugyanolyan újdonság lesz.
lehet nem erősbödik, nem?
Igaz én csak pár éve nézem, hogy változik a NAT. De pl a kisebbik fiamnál elég erőteljesen csökkent a tananyag, sokkal lassabban haladnak, pl környezet sincs 1.-2.-ban...
Szerintem a majdani felvételiket illene ehhez igazítani, de persze addigra elvileg mindenki így tanul (bár asszem sírtam már itt, h sok iskola a NAT ellenére halad úgy mint régen, szóval előrébb járnak)
"Az új kerettantervek 2020. szeptember 1-jén felmenő rendszerben kerültek bevezetésre az 1. az 5. és a 9. évfolyamokon. A központi írásbeli felvételi vizsgák rendszerében 2021-ben először a hatosztályos gimnáziumokba készülő hatodikos tanulók azok, akik ötödik osztálytól már a 2020-as Nat-hoz kiadott kerettantervek szerint tanultak. (A nyolcosztályos gimnáziumba jelentkező negyedikes és a 9. évfolyamra felvételiző nyolcadikos diákokra a 2012-es Nat-hoz kiadott kerettantervek vonatkoznak.)
A tanulók felkészülésének segítése érdekében a felvételizők számára a feladatlap-készítő bizottságok az adott évfolyamra vonatkozó kerettanterv alapján összeállították azon témakörök listáját, amelyekkel a központi írásbeli felvételi feladatokban találkozhatnak majd. Fontos, hogy a korábbi feladatsorok ez esetben is alkalmasak a vizsgára való eredményes felkészülésre."
Egyetértek. Egy egy zrínyi versenynél néztem, hogy tankerületek közt mekkora különbség van. Akár 10-20 pontok is az első helyezettek között és ez feltételezem nem azért van mert csak okosabb gyerekek laknak az egyik kerületben, hanem feltételezem jobb általános sulik is vannak. oké persze ez nem egy átlag, azt is érdemes lenne látni, de azért kiderül, hogy mondjuk egy két menő általános mennyivel jobb eredményt képes produkálni.
S nem csak az eredmények, gondolom a módszerek, tanárok is mások, akár egy egy kerületen belül is. A gyerekek is különböznek főleg kisebb korban. valahol és okénak tartom, hogy lehet váltani. Pesten persze túljelentkezés van, de vidéken sem extra könnyű gondolom, mert ott meg kevesebb suli van.
Elsőben még sokszor nem derül ki egy gyerekről, hogy milyen jól meg ez a tárgy vagy az, vagy mennyire szeret tanulni, érdeklődő. ez később jön elő, ekkor lehetne/kellene váltani.
Akár úgy is, hogy 4 vagy 6 osztályig tart egy általános. Vagy Olyan képzést nyújtanak, hogy érdemes legyen ott maradni, akár a gyerekek újra elosztása ilyen olyan irányú osztályokba.
Csak hát persze kéne az akarat, pénz, tanár stb stb...
Nyolcadikban érezni lehetett tavaly a törekvést, hogy igyekeznek 50-50 átlagpontra beállítani a matekot meg a magyart. De "A feladatlapok összeállításának szempontjai, a feladattípusok belső arányai a korábbi évekhez képest alapvetően nem változnak, így a Hivatal honlapján (www.oktatas.hu) megtalálható korábbi feladatsorok továbbra is segítik a felkészülést."
"unkájukban alapelv, hogy nem részesítik előnyben egyik jelenleg forgalomban lévő tankönyvcsalád anyagát sem. Azzal is számolnak, hogy az egyes iskolákban a tananyag feldolgozása nem egyforma ütemű, ezért a feladatlapok elsősorban az adott évfolyamot megelőző évfolyamok tematikus anyagára építenek."
A fentiek a Hunfalvy honlapjáról valók, de szó szerint ugyanezt a szöveget pl. dorogi sulik honlapján is látni, azaz központi megfogalmazás.
Fiamékhoz a kisgimibe felvettek egy gyereket tavaly. azért én azt gondolnám, hogy a legtöbb osztályban mindig üresedik hely, van mozgolódás. Általánosban is, mert ugye mennek el 4.-ben meg 6.-ban. Aztán lehet naiv vagyok.
Ismerős vidéki elég jó 6 osztályosból akart pestre jönni, mert költözne, de elutasították, mert nincs hely :( Azt nem tudom, hogy csak 1-2 kerületben keresett-e.
Ha több helyre írtátok be, akkor jó eséllyel lesz kis rutin az első után!
A kisebbik fiamnál ugyanúgy fogok szerintem izgulni, lehet h suli is kevesebb lesz vagy kevesebb osztály indul, de remélem nem. attól még szerintem nem lesz könnyebb bekerülni :(
Képzeljétek ma az E5 hatos szülôi tájékoztatón egy apuka bedobta a bombát egy kérdésével. Azt mondta, hogy az ô gyerekét egy AKGs tanár késziti fel matekból, aki azt mondta, hogy a NAT változás miatt idén más jellegû lesznek a feladatsorok. A suli diplomatikusan annyit mondott (hosszabban), hogy nem tudnak semmit, ôk is akkor látják a feladatsort amikor a gyerekek.
Szerintetek ennek a másféle feladatsornak van realitása?
2012-ben még volt egy egyszerűbb és egy tehetséggondozó feladatsor (a jobbak és nívósabb gimikbe vágyó) a nyolcadikosok részére.
2013-ban egybevonták a kettőt, a két korábbi sor nehézségi szintjének megközelítő átlagát képezve.
Sziasztok!
BUÉK mindenkinek! Csak benéztem, szerencsére most egy pár évig nem leszünk érintettek! Sok szerencsét mindenkinek 22 -én, nagyon drukkolok a Hoxa gyerekeknek! (pláne , hogy idén 7. es lányom két legjobb barátnője szintén hoxás gyerek , vicces , hogy mi szülők előbb ismertük egymást mint az érintettek) Csak azt szeretném kérdezni a fekete öves szekciótól , hogy a felvizsga kifújt? vagy lesz még frissítés?
A fiaméknál hétfőn nincs matek, viszont bemelegítésnek írt magyarból egy 41 pontosat. Ráadásul a 2012-est vették elő, belebonyolódott az allegóriába, azon ment el pár pont és még elszórt párat, ahogy szokta. Mindenesetre, egy ilyen eredménynek mi nagyon örülnénk élesben.
Ugye jól emlékszem, mintha 2015-ben változtattak volna valamit a feladatsorokon?
Az biztos, hogy ha nem lenne ez a lehetőség, alig lenne mozgástér, max. egyik általánosból a másikba.
Csakhogy nagyon nagyon a különbségek az általános iskolák közt is, az államosítás inkább lefelé nivellált (szerintem).
Így most az van, hogy aki úgy érzi, az ő ált. sulija nem megfelelő, az próbál egy jobb minőség felé lépni.
Aki eddig is jó suliba járt, az nyilván mondhatja, hogy nem baj, ha nem lehet kisgmibe menni. Aki meg szénné unja magát vagy nem tud tanulni, mert a pedagógusok nem tudják megoldania a tanítást (kevesen vannak, nincs segítség a magatartási v. tanulási problémás diákok mellé), az meg azt mondja, hohó, persze, te ott a jó áltisiben könnyen beszélsz, de gyere és tölts el itt egy hónapot.
/nyilván sarkítok, de gondolom, értitek, mi a lényeg - ki-ki a maga érdekét fogja nézni, ha ekkora a különbség és lehet próbálkozni/
"Mindkét utós nagy világfájdalommal kezdte újra a sulit, mondjuk, megértem, igencsak setét van még mindig és már mindkettő a helyszínen, 6-kor volt ébresztő."
Nálunk is hasonlóan volt ma. :) Főleg lányom volt kiakadva, mert ő a suliból kb. az osztálytársaira volt kíváncsi, nem a többire.
Fiamnak ma végül jó napja volt, mert matekórán szöveges feladatokat csináltak. A '19-es Zsófi számai és a padsoros feladat volt. Ezeket egyszer már megcsinálták órán meg ő egyszer itthon. A padsoros ment neki, Zsófi számai nem. Ma órán megtört a jég, és Zsófi számait 3 perc alatt megoldotta. Legalábbis ezt mesélte. Állítólag nem emlékezett rá, hogy anno októberben mit beszéltek erről, ha nem ma beugrott neki, hogy ebből hogy lehet egyenletet írni és azt megoldani. A padsorosnál tanárnő azt javasolta nekik, hogy a második padsorhoz viszonyítsák a többit, az legyen X, ezért fiam a harmadikat vette X-nek. Ő ilyen különutas szokott lenni. :) Azt mondja, kellett 6-7 perc a teljes megoldásra. Szóval ma jól forgott az agya. Ez köszönhető az eddigi gyakorlásoknak, bár szünetben csak 1-1 matek és magyar feladatsort oldott meg. meg annak is köszönhető, hogy ma beugrott neki valami ami korábban nem.
Én úgy látom, hogy a matekzseni rögtön ráérez a dolgokra, aki "csak" jó matekos, annak kell hogy formában legyen, mert egyébként nem biztos, hogy beugrik neki, hogy mi a megoldás menete. Szóval ha így nézem, nálunk is lutri, hogy mi lesz 22-én. Próbálok nyugodt lenni és a gyereket sem traktálom a hülyeségeimmel, de még hosszú az út a végéig.
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?