Főoldal » Fórumok » Egyéb témák » Középiskolai felvételi fórum

Középiskolai felvételi (beszélgetés)


109260. 9719cd9c47
2022. ápr. 30. 22:20

Alsó tagozatban ritka, h egy gyerek saját motiváció alapján, mint inkább külső elvárás/ nyomás miatt versenyezzen.


Egyik gyerekem olyan szerencsés volt, h körzetes suliban került olyan pedagógushoz, aki miatt sok kerülettel arrébb lakók is ide jelentkeztek( mikor első osztálya indul, mindig túljelentkezés van az iskolában).

Ő rengeteg energiát beletesz a tanításba, önmagát is folyamatosan fejleszti, szereti a kihívásokat is, mindig kéri, h problémás gyerekeket is rakjanak hozzá, teljesen egyéni módszerekkel tanít. Nála nincs se házi feladat, se osztályzat, se versenyeztetés… az osztályából nem mennek versmondóra sem, pedig hihetetlen sok verset tudnak( nulla otthoni magolással), de szerinte ez akkor még korai lenne.

Én nem ebben nőttem fel, és a tesónak ue-ben a suliban más tanárral a megszokott oktatással ugye volt házi is, verseny is…szóval nekem fura volt, de elfogadtam, bíztam benne, h jó lesz ez így.

És minden mellette szól, így utólag: abban az osztályban jobb az átlag, jobb felvételiket írtak, nagyon összetartó közösség annak ellenére, h a felsős ofő mindent megtesz pont az ellenkezőjéért.

109259. Chelsey (válaszként erre: 109255. - Levia)
2022. ápr. 30. 21:03
Miért számít, hogy fizetős? Az eredmények alapján állítják fel a rangsort.
109258. Ispanos (válaszként erre: 109254. - Akinomuj)
2022. ápr. 30. 20:58
Néhány gondolat a verseny témához. Mi kimaradtunk eddig ezekből a versenyekből, de ami alább összegyűlt elég ijesztőnek hangzik. Fiam áprilisban volt a megyeszékhelyen a megyei matek versenyen, és ez egy kaland volt számára. Még nem tudjuk az eredményt - de jól szórakoztak a tanárnőjével. Tegnap pedig egy páros verseny volt a környék iskolái között - nem tudom, hogy hogy megyei volt-e, vagy sem de nem foglalkoztatott. Egész napos verseny volt. Elméleti kérdések és gyakorlati feladatok. Egy hetet készült párjával az elméletre és a gyakorlati feladatok között volt például homokvár építés és csokievés is. Az egész egy nagy buli volt - este nyolc után ért haza. Mindenkinek volt esélye arra, hogy sikerélményt szerezzen, hiszen ha a matek nem ment olyan jól akkor a csokievés lehet hogy jobban ment. De az is lehet, hogy párja a magyarból volt jobb, míg ő a homokvár-építésben jeleskedett. Nem tudom, mi a jó abban, ha a gyerek fokcsikorgatva megy versenyre. Itt az öröm, a játék és együttműködés volt előtérben. Amúgy is jellemző itt a kistelepülésen, hogy tudnak örülni a társuk sikerének a többiek. Ebben a világban erősebb a csoport képviselet jelentősége. Fiamat a szóbeli felvételikről visszatérve megünnepelte az osztálya. Csaptak egy bulit. És nem az eredmény miatt - mert azt akkor még nem lehetett tudni.
109257. puma76 (válaszként erre: 109255. - Levia)
2022. ápr. 30. 20:53
Arra gondoltam, arról hallottam, igen. Azt nem tudom, hogy fizetős...
109256. puma76 (válaszként erre: 109254. - Akinomuj)
2022. ápr. 30. 20:52

[link]


Úgy látom, hogy 2020-as az utolsó, bár azóta kompetencia mérések sem voltak.


Nálunk kötelező volt 4-ig első másodikban. Utána jött heti 4x edzés és egyebek..buli volt :) Harmadiktól már ebédelni sem maradt benn a fiam se, ő is a menzáért nem rajongók táborát erősíti :) Amúgy simán hazajárhatott volna, egyrészt én egyébként is kora délután még mindenképp otthon vagyok, másrészt már első második félévében is egyedül járt.

109255. levia (válaszként erre: 109253. - Puma76)
2022. ápr. 30. 20:38
Ha az az áltsulis rangsor a fizetős legjobbiskola honlap, akkor azt érdemes egészséges kritikával kezelni.
109254. akinomuj (válaszként erre: 109243. - Puma76)
2022. ápr. 30. 20:32

Nyilván másképp kell hozzáállni egy alsós, egy felsős és egy gimis gyerekhez.

Ha KÜLD a tanár, akkor legyen felkészítés is. Ebben egyetértünk.


Ugyanakkor abban nem, hogy egy felsős meg egy gimis tudná, mit akar elérni (és hogy ahhoz mit kell tennie). Van, aki igen, már felsőben is, és van, aki gimi vége felé ébred föl (ha egyáltalán). Meg hát egy dolog tudni, mit szeretnénk, és egy másik rendelkezni olyan önszabályozással, hogy beletegye az ember a kellő energiát és időt. Felnőttként sem könnyű.


Az általános iskolai rangsor nem lehet olyan nagyon régi. Kíváncsi vagyok, hol lelhető fel. Megírod?


A túlnyomó többség nem választ, mert nincs választék, vagy eszébe sem jut választani, mert jó a körzetes suli (és igazából az lenne jó, ha tényeg jó lenne). :-)

Az a kisebbség, aki olyan helyen lakik, hogy van választék ÉS tudatosan körülnéz, szintén inkább a "milyen tanítónéni" és esetleg "milyen tagozat" "milyen udvar" szempontjait veszi figyelembe, már persze amellett, hogy a logisztika is megoldható legyen. Ez több gyereknél különösen nem mindegy.


Azt írod, alsóban kötelező 4-ig az iskola. Én úgy tudom, hogy ha nem iskolaotthonos rendszerű az oktatás, akkor egész évre ki lehet kérni a napköziből a gyereket. Enyéim nem voltak napközisek, írom a kikérőt minden tanévben (a több tesó előnye, hogy otthon voltam - persze nem versenyfelkészítés céljából).

109253. puma76 (válaszként erre: 109252. - Szbmelinda)
2022. ápr. 30. 20:30

Igen, vannak ilyen pedagógusok is, sokan, tudom, köszönet és hála nektek :)


De sajnos tényleg van példa az ellenkezőjére is, hogy akár teljesen ellentétes tananyaggal elküldik a gyereket versenyre. Pl. ha maradok a másodikos mateknál, akkor olyan versenyre, ami tele van osztásos szöveges feladattal, azaz az osztasnak készségszinten kéne már működnie, úgy, hogy az órai anyagban még csakk a hármas szorzótáblát kezdik épp venni. Vagy az is tipikus bizonyos iskolákban, amit Chelsey is leirt, hogy Bolyaira direkt úgy osztják szét a csapatokat, hogy azok a gyerekek, akik együtt jobb eredményt hoznának, szétrakják. A feladatok pedig korosztályosan úgy vannak összeállítva, hogy egy gyerek idő híján nem fogja tudni végigcsinálni. Ráadásul nem ártana legalább egy alkalommal csapatban gyakorlás, hogy a gyerekek magabiztosann szét tudják osztani a típusfeladatokat vagy részfeladatokat aszerint, hogy melyik versenyző miben igazán jó. Ha csak ad hoc odamennek, harmadikosként, s nekiállnak négyen szépen együtt minden feladatnak, mert maguktól 8-9 évesen így hiszik jónak, abból mindenképp csalódás lesz.


Tényleg tisztelet és köszönet ismeretlenül is, hogy te mindezt megadod a tanítványaidnak!

109252. szbmelinda
2022. ápr. 30. 20:12

Ne felejtsétek el, hogy a szaktanár nem csak délutáni szakkör keretében készíti fel a gyereket egy-egy versenyre: igazából az egész évi munka az, h elsajátítja a tananyagot a gyermek, ez mind a felkészítés része is.

Délelőtt, a tanórán is felhívom a gyermek figyelmét (h ez tipikus bolyais feladat lehet, v. simonyis - én német-magyar szakos vagyok.) Vagy németórán - mire menne a gyermek az én tanórai "felkészítésem" nélkül?

Ezeket csak kiegészíti a délutáni 1-1 óra versenyfelkészítés.

Tehát nem felkészítőtanárnak hívni a szaktanárt, szerintem nem fair.

Mondom ezt úgy, hogy abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy van lehetőségem felkészítőt tartani a gyerekeknek, szeptemberben indulunk a Bolyai csapatversennyel, majd jön sorra a többi. Én bizony a tananyagot is igazítom hozzá, ez is a felkészítés része, hogy bár a tk később venné, én előbbre veszem, m tudom, hogy az adott évfolyam versenyfeladatai között lesz.

Több oldala van a versenyfelkészítésnek, nem csak a típusfeladatok begyakorlása.


És hiába van 1-1 óra tehetséggondozási órakeretem, azért a több évfolyam több irányú felkészítése ebbe nem fér bele... van azért elég ingyenmunka is, ami nyilván az egyébirányú tevékenységektől veszi el az időt. Nincs 16 óráig tartó időnk az iskolában, amibe iskolában töltött "szabadidő" férne...

109251. puma76 (válaszként erre: 109250. - Virgilius)
2022. ápr. 30. 19:04
A több továbbjutó valóban felesleges. Én inkább arra gondolnék, hogy ha vannak körzetek, ahonnan 80(akárhány) ponttal is országos döntőbe lehet jutni, akkor körzettől függetlenül a 100(akárhány) pontos is kaphatna egy nyomtatott oklevelet és egy kézffogást, hogy csak így tovább. A kicsi. A nagy pedig tényleg fogja fel, hogy akár egy matek-, akár egy magyarversenyre készülni is kell, ugyanúgy mint egy úszóversenyre pl. Mert ha az iskolai ötös elég lenne egy jó versenyeredményhez, akkor többtízezer gyerek országosan jó versenyző lenne...
109250. virgilius (válaszként erre: 109246. - Chelsey)
2022. ápr. 30. 18:55
Ja hogy többen jussanak tovább? Annak en annyira nem latom ertelmet.
109249. virgilius (válaszként erre: 109245. - Chelsey)
2022. ápr. 30. 18:53
Sztem az ugyanaz.
109248. puma76 (válaszként erre: 109247. - Chelsey)
2022. ápr. 30. 18:44

Zrínyi van másodikosoknak is, Bólyai csak harmadikosoknak. De én már elsőben is akadtam ki rám sózott rajzpályázat miatt, jól nem írtam fel a felkészítő tanár nevét a rajzlap hátára - a gyerek így is boldog volt, hogy a polgármester úr átadta az első díjat :) (Persze véletlen nem írtam rá a tanár nevét, nem tudtam, hogy kellene ;) Ha a suliban ül délutáni időkben órákat rajzolgatva, akkor biztos valakinek eszébe jut mindent is ráírni ;) )

Harmadikban a magyar Bólyai került úgy terítékre, ahogy nálatok a matek, akkor már szülőkként kaaptunk emailben "kötelezvényt". Részemről az nem is hatott meg, esélyem nem lett volna annyi szólás-mondást a gyerekbe tömni, amennyi oda kellett...

109247. Chelsey (válaszként erre: 109242. - Puma76)
2022. ápr. 30. 18:32
Érdekes, hogy határozottan úgy emlékeztem, hogy ez a versenyre küldés nálunk is másodikban történt. De aztán megnéztem a versenyfeladatokat és ott meg harmadikosoknak találtam csak (mármint az volt a legkisebbeknek való). Már meggyőztem magamat, hogy rosszul emlékszem, hogy mikor is történt ez az egész.
109246. Chelsey (válaszként erre: 109240. - Virgilius)
2022. ápr. 30. 18:29

Persze, hogy jelentkezhet bárki. Nem erről volt szó.

Ha megnézed egy évre - úgy tűnik átmenetileg - többen kerülhettek meg egy magasabb szintű megmérettetésre, mint máskor. Nyilván ez a verseny végkifejletét nem igazán befolyásolja. De a gyerekeknél egyénileg a sikerélmény sokat számíthat, hogy a későbbiekben miként viszonyulnak a matek tanulásához.

109245. Chelsey (válaszként erre: 109239. - Virgilius)
2022. ápr. 30. 18:26
De azt nem állítják magukról büszkén, hogy "hülyék a magyarhoz". Ellenben ezt matekkal behelyettesítve sokszor hallani.
109244. trapiti (válaszként erre: 109237. - Khi72)
2022. ápr. 30. 17:54
Nem megvédeni akartam őket, pontosan tudom milyenek a mai tanárok - na jó, a többség - csak annyit mondtam, hogy nagyjából azért lehet tudni miért nem nagyon csinálnak semmi mást mint amit muszáj... Sajnos a színvonal csökken, a tanárképzésben is, meg később is, ami meglátszik.
109243. puma76 (válaszként erre: 109241. - Akinomuj)
2022. ápr. 30. 17:50
Már a felsős gyerek is, de aki gimnáziumra érett bőven tudja, milyen célokat akar elérni, ahhoz mit kell megtennie. Sok iskolából ha egyáltalán eljutott odáig, már biztos, hogy a szülő vagy saját idejével és képességével, és /vagy különféle tanfolyamokkal támogatta. Tehát szó nem volt Fazekasos gimnazistákról, de gyanítom, általánososokról sem. Én pl amikor általánost kerestem, a legközelebbi reál tagozatnak hirdetett tagozatot néztem ki. Más sulit meg sem.néztünk. Azt sem tudtam, hogy léteznek alsósoknak versenyek. Azt sem tudtam, hogy létezik általános iskolai rangsor - ezt mondjuk már tudom. Míg a gyerek első általánosa valahol 300 körüli helyen van, a mostani az első tízben. És sok dolgban látszanak a különbségek. De mindezt én nem tudtam :) S ahogy azt sem tudván, hogy léteznek alsósoknak versenyek, azt sem vártam, hogy felkarolják. Amikor küldték különböző versenyekre, akkor úgy elvártam volna, igen, hogy az ne azt jelentse, hogy a 4-ig kötelező iskola és edzések mellett még nekem kelljen felkészíteni. Mert ugye alsóban 4-ig kötelező a suli is...
109242. puma76 (válaszként erre: 109241. - Akinomuj)
2022. ápr. 30. 17:38

Ez így egy gimnáziumban rendben is van.


Ugye onnan indult, hogy én a kicsik ösztönzését szorgalmaznám, mert nem mindenhol ilyen támogató az iskola. S függetlenül attól, hogy az én gyerekem nem lesz újra másodikos, sőt, másik gyerekem sincs és nem is lesz már. Ott abban az osztályban sok tehetséges gyerek fordított hátat ha nem is egy életre, de hosszú időre a versenyzésnek. És az nem a gyerekek inkompetenxiájából adódott. Tényleg olyann helyzetben jobb, ha kategorikusan kijelentik, hogy a) nincs versenyzés b) aki akar, versenyez, de oldja meg maga, dee az, hogy piciket küldenek és nem készítik semennyire sem fel, az nem okés. Szóval maradjunk a másodikos korosztálynál :)

109241. akinomuj (válaszként erre: 109231. - Puma76)
2022. ápr. 30. 16:41

Igen, olyan van, hogy ha önként csinál valamit és elakad, akkor odamegy a tanárhoz és az segít.


Számomra ezek a különbségek

1)nem motiválják külön a gyerekeket a versenyre

2)nem szólnak bele abba, ki mire, milyen formációban megy, ha csapatverseny

3)nincs versenyspecifikus felkészítő szakkör

4)jellemzően a tanulónak magának kell megkeresnie a felkészítő anyagot (sok minden megtalálható a suli honlapján)

5)a tanulónak kell a konkrét elakadásnál megkeresni a szaktanárt és segítséget kérnie


Tehát ott a rendszer a belső motivációra és önállóságra épít, a csoportos általános tehetséggondozás a jellemző.


Arra ne számítson senki, hogy az ő gyerekére majd felfigyel valaki és a szárnyai alá veszi, vagy az ő kiemelten extrán tehetséges gyerekéhez fogják igazítani a haladási iramot. A gyereknek kell megtalálnia a mentorát. (Van ilyen program is az iskolában, tehát a lehetőség adott).

109240. virgilius (válaszként erre: 109185. - Chelsey)
2022. ápr. 30. 16:38
Miert gondolod, hogy le lennenek szukitve a versenyek? Barki jelentkezhet... Ha a suli nem szervezi meg és a szülő sem nyomul, akkor persze kimarad. De aznem jo szó, hogy le lennenek szukitve. A lehetőség adott.
109239. virgilius (válaszként erre: 109188. - Chelsey)
2022. ápr. 30. 16:36
Pedig sokan mondják, hogy őket nem érdekli az irodalom. Vagy pláne a zene vagy a képzőművészet. Ezzel az erővel ez ugyanaz, mint hogy "tok hulye hozzá". Amugy nem igaz, hogy minden bölcsész azzal dicsekszik, hogy tok hulye a matekhoz. A tobbseg abbol is jo, regen legalabbis be sem lehetett kerülni a bolcseszkarra gyenge bizonyitvannyal. Ahhoz nagy zseninek kellett lenni, hogy valaki duplazzon. Inkabb, mint most.
109238. virgilius (válaszként erre: 109235. - Trapiti)
2022. ápr. 30. 16:29
Ha szakkörként vagy versenyfelkesziteskent be lehetne szamitani az oraszamukba, akkor biztos lelkesebbek lennenek. Ugyanigy az elokeszito tartást. Nem tudom, de elkepzelhetonek tartom, hogy jobb helyeken igy is van.
109237. khi72 (válaszként erre: 109233. - Trapiti)
2022. ápr. 30. 16:13

A gyerekek nem maguktól találják ki a versenyeket, a tanárok agitálják őket, jelentkezzenek minél többen. Sőt, úgy is jártunk egyik gyerekemmel, hogy miután nem ment el a verseny döntőjére, amire egyedül készült, még számon is kérte a tanár, hogy ezt mégis hogy merte megtenni.

A Bólyai versenyen éppen díjazzák a legtöbb gyereket benevező tanárt, ill. akinek jó eredményt értek el a tanulói. Nyilván nem ebből fog meggazdagodni, ahogy a gyerekek jutalmazása is jelképes. Ahogy a fiam fogalmazott, szombaton Ő is szívesebben szórakozott volna, mint versenyre menjen, ahol természetesen a tanár neve szerepel, mint felkészítő tanár. A gyerekek szerették volna elérni, hogy a valódi felkészítő kerüljön be, de nem sikerült. A gyerekek is pluszban vállalják az esetenkénti heti 34-36 óra mellett.

Alsóban pedig valóban 4-ig bent kell lenni a gyerekeknek, nálunk iskolaotthon van. Beleférhetne a felkészítés, igaz udvari játék, szabadidő helyett, ahogy itthon is ebből veszünk el.

Nem véletlenül írtam, hogy tisztelet a kivételnek, mert van pedagógus, aki meg tudja oldani, de sajnos ez a kevesebb.

És ha már megszólítottál, nyilván az én hibám, de igen dolgoztam, túlóráztam ingyen, nem volt kérdés, kellett, csináltuk. ( nem pedagógusként )

109236. Chelsey (válaszként erre: 109235. - Trapiti)
2022. ápr. 30. 15:42
A délután négyig a tanárnak sincs szabadideje tudtommal. Akkor vannak szakkörök meg egyéb, az iskola által kínált foglalkozások. Már ahol nem egésznapos tanítás van.
109235. trapiti (válaszként erre: 109234. - Chelsey)
2022. ápr. 30. 15:12
De gondolom hogy nem sok ill. egyre kevesebb tanár szeretne a szabadidejében szakkörre készülni például. Gondolom aki még tanít az nem fog önként többet vállalni mint amit muszáj.
109234. Chelsey (válaszként erre: 109233. - Trapiti)
2022. ápr. 30. 14:56
Délután négyig bent kell lenni évek óta az általános iskolákban. A versenyre délutáni szakkör keretében fel lehetne készülni. Szerintem iskolafüggő, hogy mennyire foglalkoznak ilyesmivel.
109233. trapiti (válaszként erre: 109227. - Khi72)
2022. ápr. 30. 14:44
Azért én megértem a tanárt is. Te mennyit dolgozol ingyen? Ráadásul verseny van mindig úja és újra minden évben más gyerekekkel, akkor ez állandó ingyen plusz munka lenne neki.
109232. Aquarius76 (válaszként erre: 109221. - Puma76)
2022. ápr. 30. 14:27
Szerintem valakinek nem fér bele a világképébe, hogy valaki ilyen-olyan módon megy nem körzetes (általában magasabb színvonalú) iskolába.
109231. puma76 (válaszként erre: 109230. - Akinomuj)
2022. ápr. 30. 12:49
De azért amennyire tudom, a Fazekasban minden támogatást megadnak a tanárok a gyerekeknek, ha igénylik. Nyilván nem lehet egy olyan gyerek mögött ott állni ostorral, hogy csinálja, akinek nincs hozzá affinitása. Konkrét veresenyfelkészítés a mostani sulijában sincs, viszont aki kér,kap feladatsorokat bármelyik tanárnál bármelyik tantárgyból, ha valamivel nem boldogul, pedig kap segítséget a megoldáshoz, s tényleg bármelyik szünetben megkereshetik a tanárokat. Mivel alsóba ugye nem ide járt, fogalmam sincs, hogy akkor itt hogy volt, de erőst kétlem, hogy akkor is bárkit küldtek volna erőnek erejével ráadásul felkészítés nélkül bármilyen versenyre. Valahogy úgy képzelem, hogy ez a Fazekasban is hasonlóképp működik...

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook