Középiskolai felvételi (beszélgetés)
Akkor ezt nálatok nagyon okosan megszervezték.
Nyelvtagozatos iskola, hogy már nyolcadikban nyelvvizsgáznak? Vagy manapság már ez az átlagos?
Itt mindent megtalálsz:
Én is rengeteg kritikát tudnék megfogalmazni a tantervekkel kapcsolatban. Hihetetlen, h az internet világában még mindig adatokat magoltatnak a gyerekekkel. Pl. nem értem miért kell fejből megtanulnia egy 10 éves gyereknek környezetből az ország összes nemzeti parkjának nevét, címerét, az ott élő jellegzetes állatokat és a növényeket. Persze csupa olyat, mint pl. bajszos sármány, amiről elsőre azt sem tudja senki, hogy repül-e vagy úszik?? És miután megírja belőle a dolgozatot, 2 napon belül el is felejti az összeset. Vagy pl. miért kell a földrajz oktatást hetedikben kőzetekkel kezdeni, mikor sok gyerek még a térképen sem tud tájékozódni. Ez igaz az összes többi tantárgyra is, pl történelemből nyolcadikban meg kell tanulni a II. világháborúhoz kapcsolódóan kb. 30 évszámot/dátumot, az eredmény pedig az, hogy a többség a kezdete-vége dátumokat sem tudja pár hónap múlva.
Általános iskolában a gyerek érdeklődését kellene felkelteni, a történelmet, irodalmat meseszerűen tanítani, kémiát, fizikát a mindennap megtapasztalt dolgokhoz kötni. Soha nem magoltatnék definíciókat 10-14 éves gyerekekkel.
Kevesebb adatot kellene tanítani, de azt sokkal alaposabban és ahogy valaki előttem írta összfüggéseiben kellene a dolgokat megmutatni a gyerekeknek.
És igen, olyasmikről is kellene beszélni nekik, h mi az a a rezsi, hitel, adóbevallás, adásvételi vagy lakásbérleti szerződés, hogyan és hol kell hivatalos ügyeket intézni...
Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy a tanítás és a tananyag alig változott az elmúlt 50-70 évben, miközben a világ körülöttünk óriásit fordult, a technika szinte követhetetlen sebességgel fejlődik és a gyerekeinknek egy megváltozott világban kell már megállniuk a helyüket.
A mai gyerekek nem rosszabbak mint a korábbi generációk, nem is butábbak, egyszerűen csak teljesen mások. Pici koruktól kezdve más impulzusok érik őket, akkor hogyan várhatjuk tőlük ( vagy várják a tanmenetek kidolgozói), hogy ugyanúgy reagáljanak és ugyanúgy viselkedjenek a hagyományos iskolában mint mi 30-40 évvel ezelőtt.
A felvételi utáni időszakban hogyan zajlik a gyerekeiteknél az oktatás 4. és 6. osztályban? (Egy nyolcadikos osztályt el nem tudom képzelni, mivel lehet motiválni ilyen megmérettetés után -a serdülőkor idején.:) )
Van az iskolátokban differenciálás (külön feladat a felvételit írt gyerekeknek), hiszen számukra matekból és magyarból már nem sok meglepetést okoz ez a tanév.
Esetleg van jó ötletetek, mivel lehet és érdemes kihasználni a kisgimiig hátra lévő pár hónapot?
többek között az zavar a mai tantervekben, hogy nem kapcsolódnak egymáshoz, s a gyakorlati hasznát sem mutatják meg. Így a töredezett tudáshalmazok lesznek, amit nem lehet használni.
A másik gondom, hogy a tananyag megtanulása túl gyors, nincs idő a szemléltetésre, saját megtapasztalásra. De mély berögződésre, elegendő gyakorlásra, ismétlésre sincs. Így fontos dolgok is kimaradnak. Kicsit szelektálni kellene a kevesebb több alapon.
Jó cikk. Sajnos tényleg nem az iskolában tanuljuk meg az ami igazán lényeges, pont ezért van akkor jelentősége a családoknak.
Engem régóta zavar hogy kötelező és elméletben jól oktatható dolgokat se tanítanak meg. Nekem minden évben stresszes napokat okoz az adóbevallás. Kötelező, de soha nem tanultam hogyan kell, valahogy senkinek nem volt dolga megtanítani. Pedig sokat koptattam az iskolapadokat.
Ma van már napi tesi, hittan, tervezik a honvédelmi oktatást, napi énekórát, ki tudja még mit. De adóbevallást készíteni, na erről egy hang sincs.
Nekem is rossz emlékeim vannak a tesiórákról, ezért mondom gyerekeimnek, hogy csinálják ahogy tudják és kész. Lányom aki alacsony és nem hosszú a lába, rövid távú futásból, távolugrásból, talajgyakorlatokból ( pl. kézenállás, mérleg) üzembiztosan 4-es, 5-ös, de pl. kislabdadobásból mindig kettest kap. Kötélmászás, kézi-, kosárlabda általában hármas, de ő tojik rá. Azt vette zokon, mikor mérlegállás és kézenállás volt és a tanár közölte, hogy ötös ad, de neki könnyű, mert szertornázik. Pedig soha nem jár olyanra. :) Csak mikor szabadfoglalkozás van, állandóan a híd-kézenállás-állóspárga kombót csinálja, mert azt szereti.
Fiam tojik mindenre, csinálja amit kell és ha nem kap jó jegyet tesiből, arra is tojik.
Hihi ! Tesi tanár vagyok (eredetileg) !
Másképp látom egy kicsit , mintahigy írjátok!
Kifejtsem? ;-)
Nálunk( Fazekas) a 2 óra felmentés megjár mindenkinek, aki igazolást visz egy egyesülettől.
A fiúknak a tesióra bemelegítés után focizást, vagy kosárlabdázást jelent. A csapatba a tesitanár is beáll. A lányoknál úgy tudom még lazább a helyzet.
De ez csak és kizárólag tanár és nem iskolafüggő szerintem.
8-ban a kisvárosi általánosunkba jött egy fiatal tesitanárnő, aki totálisan kikészítette az osztályt. Gyűlölték az órákat, osztogatta az egyeseket,a szaktanárikat, és alázta a hátrányos testi adottságokkal rendelkező lányokat, fiúkat. A válogatott triatlonos , napi 2 edzésen részt vevő srác is épphogy 4-es lett évvégén. Fiamnak eltört az ujja az egyik órán a kikényszerített pókjárás miatt. Amire azt mondta, ne kényeskedjen, nincs semmi baja. A rtg mást mutatott. :( Azóta is rémes emlék az egész.
Szerintem itt rontották el a versenysportoló szülők. Én csak kinevetném a tanárt, ha az OB bajnok gyerekemnek 3-ast vagy 4-est adna tornából, de biztos nem foglalkoznék vele.
De egyébként nem jellemző, hogy a valóban sportolók (nem a sakkozókra gondolok :-)) ne tudnának bármit megcsinálni. Én inkább a sok nem sportoló, "bénát" sajnálom, hogy gyötrik őket. :-( Én is béna voltam mindig, kiröhögött a tanár, az osztály, a mai napig rossz emlék minden egyes tornaóra.
Irigykedve olvasom, milyen máshol a testnevelés oktatás. Nekem két gyermekem van, két véglet ez a tantárgy. A fiamnál nincsenek gyakorlatok, osztályozásra készülés és még a szülő által kért óráról való felmentést is elfogadja a tanár szó nélkül. Ellenben van rengeteg zúzódás, komoly ficamok és előfordult már törés is. Ja igen! Agyrázkódás is. Ugyanis a tanár fütyül, elkezdődik a foci- vagy kosár meccs, leül a padra és onnantól kezdve nem fúj semmiért. Ez pedig azt eredményezi, hogy a 13/15 éves fiúk, szabályok híján, mennek, mint a tank. Az elmúlt években 3 kéz/zúzódás, 3 boka/ficam (a feküdni kell vele típusú) csak a mi mérlegünk. Ebben a tanévben november végén megírtam a tanárnak, hogy a felvételi eljárás lezárásáig kizárólag abban az esetben engedem a fiam testnevelés órán részt venni, ha ott tanterv szerint valamilyen gyakorlatot vesznek és osztályoznak.
A lányomnál más a helyzet. Sosem fogom megérteni, hogy egy tanárnak, aki ezt a pályát választja hivatásának, miért jó, ha a diàkok már az első hónap után erős ellenszenvvel viseltetnek mind a tantárgya, mind a személye iránt. Mint említettem, nincs felmentés. Nincs játék sem. Szigorúan a tanterv. Rengeteg gyakorlás, hogy a bénáknak is menjen valahogy, hogy a tanárnőt idézzem. A lányom a bénák közé tartozik. Nem veszi a szívére a gyakorlatai bemutatása közben kapott véleményem szerint minősíthetetlen minősítéseket, egyszerűen azért, mert ‘szerencsére’ van nálunk jócskán béna. A fiúk sem jártak jobban. Az egyik 45 perces esőben tartott testnevelés óra után a szülők azt a választ kapták, hogy annyira nem is volt rossz idő. Meg hogy ne neveljünk pipogyákat. És mivel ez még csak az első évünk a hatból, úgy látom senki sem heveskedik és nem megy ‘bemutatkozni’ se a szaktanárokhoz, se máshoz. Én pedig minden reggel ugyanúgy indítom a lányom iskolába: Leszarni!
Nem mindig jövök, mert mostanában elég zűrös a munkahelyemen a helyzet (épp beolvadunk, átszervezünk, minden nap új helyzet áll elő, közben a munkáknak is haladni kellene), de most láttam, hogy a versenysportról van szó, ebbe "muszáj" beleszólnom. :-)
Egyetértek azzal, aki azt írta, hogy a suliknak is nyűg a heti 5 óra tesi, nem is tudják mindig megoldani. A mi sulinkban (13 évfolyamos, tehát 26 osztályról beszélünk!) 1 db. tornaterem és egy pici baletterem van. Amíg az idő megengedi, az udvaron tartanak tesiórákat, vitték őket úszni, korizni, síelni tanulni vmi nműanyag izé pályára, de így is nehéz a helyzet, ezért a fiamék télen, amikor nagyon hideg volt, elsétáltak a közeli CBA-ba és itt vehettek vmi nasit, majd visszaséta és mondta nekik a tesitanár, hogy a maradék időben inkább tanuljanak. Amikor enyhült az idő, akkor hosszabb úton sétáltak el a CBA-ba. :-)
Amúgy meg a másik gyerekem szinkronúszik. Az heti napi 3, hetente 15 óra edzés, sőt, verseny előtt vasárnaponként is mennek. Ezek után igazán fölösleges neki a heti 5 tesi, pláne, mikor a dupla tesiórán úszni jártak, hiszen mind a négy úszásnemben tökéletes úszik. A tanulásra viszont a sok edzés miatt nehéz időt szakítani, ezért nagyon jól jön az a plusz két óra is.
A fiam, ha minden igaz, gyakorlatilag fel van véve a ászlóba, így többet bogarásztam már a suli honlapját. Ha jól értem, a heti tesiórák egy része kiváltható kb. negyedévente egy lászlós túrával, ami szombatra esik. Szerintem ez zseniális ötlet és ő is örült neki, mert túrázni szeret, ami nem mondható el a szekrényugrásról, kötélmászásról, labdajátékokról. Egyedül a futás és úszás megy neki jól, ha korábban elindult volna ez az irányzat, lehet, őt is le kellett volna vinni szinkronúszni. :D
Ez valami új...
A Trefortban ezelőtt még a 7-8.-os tanulók is kaptak felmentést sportegyesületi igazolással. A 9. évfolyamtól jelenleg is ki lehet váltani 2 tornaórát sportegyesületi igazolással vagy az iskolai sportkörök (pl. kosárlabda, röplabda...) foglalkozásain való részvétellel, de akár néptánccal is.
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?