Főoldal » Fórumok » Lélek & Szerelem fórumok » Kitűnő tanulók fórum

Kitűnő tanulók (beszélgetős fórum)


1 2
47. viva70
2016. jún. 17. 21:35
Az én lányom végig kitűnő volt általános, meg középiskolában is. Kellett érte tanulni, de nem erőn felül. Nem volt számára teher. Noszogatni sem kellett. Simán belefért az idejébe minden, amit szeretett volna. Játék is, sport is. Sőt, középiskolában még a külön órák is. Általánosban még kissé rosszul érintette, ha becsúszott egy-két rosszabb jegy, de középiskolában már nem különösebben foglalkozott vele.
46. unom (válaszként erre: 43. - Gribedli***)
2016. jún. 17. 17:48
A kompetencia felmérés lehet szerintem, 2 évente csinálják nálunk.
45. trapiti (válaszként erre: 44. - L.luiselotte)
2016. jún. 17. 17:47
Igen, a magyar iskola hagyományosan ilyen. Én 74-es vagyok, szintén 18 évet jártam különböző iskolákba és a szüleimnek ugyanilyen tapasztalatai vannak... lehet hogy ideje lenne lassan hogy ez változzon (de egyelőre nem úgy néz ki hogy fog...)
2016. jún. 17. 17:36

én azon voltma, hogy a fiam minél jobb ta mnuló legyen. A gyerekkora nem volt elvéve, mint ahogy az enyém sem, minimális tanulással el tudta érni a jó jegyeket.

De mind a középiskolai mind pedig az egyetemi felvételnél kiderült, hogy teljesern elég lett a felvételi tárgyakből kiemelkedőbben teljesiteni.bár a jó érettségi bizonyitvány kétségtelenül jobban mutat.

trapiti 42 hsz-ra : a fiam 1991-es, egyetemet is beleértve 18 évet tanult. Ezalatt a hosszú idő alatt egetlen értékelést nem kptunk, csak talán először és utoljára az óvódában,1997-ben.( ott viszont azt, hogy rendkivül muzikális, irassam zenei tagozatra )

43. gribedli*** (válaszként erre: 42. - Trapiti)
2016. jún. 17. 14:20

Igen, van ilyen felmérés Magyarországon is szerintem tuti, mert minden eu országban van, ezt a vizsgákon kívül szokták, invalse teszt. Inkább azt mutatja, hogy hol, milyen képességűek a gyerekek, nem jegyre megy, hanem statisztikai adat lesz.


Megjegyzem, nálunk általánosban tilos buktatni a gyerekeket, ezért a lányoméknál is volt olyan, aki 23 kérdésből 22-őt hibázott. Otthon kisegítőben lenne. Mivel nincs kisegítő iskola, az ilyeneknek külön kisegítő tanárjuk is van a többi tanár mellett. De gondolom nem attól lesz okosabb, hogy beteszik a normális gyerekek közé, sőt, lassítja is a többit, de nincs megbélyegezve, ez tuti. A továbbtanulásnál azért lemorzsolódnak mert ott már eleve a tanárok úgy tanácsolják a szülőknek, hogy a gyerek képességeihez mérve neki való suliba menjenek, pl szólnak előre, hogy jó, idáig elvolt a gyerek de azért ne a gimibe/szakközépbe jelentkezzen mert nem neki való stb.

42. trapiti (válaszként erre: 40. - Gribedli***)
2016. jún. 17. 13:08

Igen, ez egy jól működő rendszer, mint ahogyan itt is. De a magyar iskolákban csak a jegy van, egyéb értékelés nincsen, és a jegybe belekevernek mindent, tehát sokszor nem a tudást tükrözi. Ez a gondom vele. Ha lenne mondjuk évente egy olyan felmérés ahol országosan mindenki számára ugyanazok a feladatok, ugyanolyan szempontok szerint értékelve, akkor lehetne képet alkotni a gyerekek és a tanárok munkájáról is. Addig amíg az egyik iskolában ugyanaz a teljesítmény közepes amire a másikban már ötöst adnak, addig kb. semmit nem ér az egész.


Egyébként nálunk is ilyen részletes értékelés van, hasonló fogadóóra keretében, ahol a szülő a gyerek és a tanárai vannak jelen. Másra nem tartozik, így igaz. És mivel 7 évig ugyanabba az iskolába jár és ugyanazok a tanárok tanítják, így teljesen értelmetlen még ezek után osztályzatokat is adni, a részletes eredmények kerülnek a gyerek mappájába, azt viszi majd tovább hetedik után a felső három osztályba ill. aztán középiskolába. Így aztán nincs az egész cirkusz, nincs bizonyítványosztás, mindenki értesül róla hogy a saját gyerekével mi van, nincs kipellengérezve senki mert esetleg valamiben rosszabb és nem magasztalják az egekig azt aki mindenből nagyon jó. Értékelik, de rálisan, tekintve hogy nincs az a tökéletes gyerek akinek ne lenne még miben fejlődnie és nincs az a gyengébb aki ne volna valamiben mégiscsak jó. A gyerekek nem egymással versenyeznek általánosban, hanem önmagukkal. Az egy más kérdés, hogy később amikor majd a továbbtanulásért megy a harc, akkor nyilván egymáshoz is mérik őket, de 6-14 éves korban ennek semmi értelme, mert itt alapozás zajlik.

Nem véletlenül mondja minden hozzáértő hogy a magyar és a skandináv iskola legfőbb különbsége hogy amíg a skandináv általános iskola csökkenti a gyerekek közötti különbséget (következményekén egy rosszabb családi hátterű gyereknek is van esélye az általános iskola végén versenybe szállni a gazdagabb, jobb helyzetű családok gyerekeivel a továbbtanulásért, és így sokkal inkább a képességek és a befektetett munka számít, mint a család lehetőségei) addig a magyar iskola a már ovis korban (vagy akár születéskor) kialakult különbségeket betonozza be, illetve növeli. Aki rossz helyzetből indul az az iskola végére még rosszabb helyzetbe kerül, aki szerencsés az gyengébb teljesítménnyek is érvényesülni fog. Országos szinten sem kedvező ez, mert egy csomó tehetséges embert veszítünk így el, akik azért nem kapnak esélyt mert rossz helyre születtek, miközben gazdagabb családok gyengébb képességű gyerekei kerülnek pozícióba.


Szóval ha van rendes objetív felmérés és olyan értékelés ami hasznára válik gyereknek, szülőnek, tanárnak egyaránt, akkor általánosban teljesen felesleges az osztályzat. Ha nincsen, mint ahogyan a magyar iskolákban nincsen, akkor meg többete árt mint használ. Különösen az ahogyan az egészet csinálják, a nyilvános bizonyítványosztással, egy csomó gyerek és szülő megszégyanítésével stb. amikor a kitűnők szülei verhetik a mellüket az egy-két négyessel rendelkezők, vagy akár a normális, rendes, szorgalmas de közepes teljesítményűek meg sírhatnak, szoronghatnak, szégyenkezhetnek. Pedig nincs mire. Az emberek nagy többsége ti. semmiféle kiváló teljesítményre nem képes, az átlagember átlagos ;)

41. l.luiselotte (válaszként erre: 1. - 70e5b68753)
2016. jún. 17. 12:30
utólag már látom, hogy teljeen mindegy, de zaok a szülők, akik maguk is jól tanultak, joggal várják el a gyereküktől, hogy az iskolában jól teljesitsen, főleg ha minden kénye - kedve meg van adva. Ez lehet hogy csak hiúsági kérdés.
40. gribedli*** (válaszként erre: 30. - Trapiti)
2016. jún. 17. 12:25

Igen, de amiket írsz, hogy melyik apróságon kell javítania a matekból, azt máshol is elvileg feljegyzi magának egy pedagógus az adott gyerek mappájába, de szerintem nem kötelező, hogy az osztályzatban ez külön szerepeljen. Az osztályzat, az egy osztályzat, a kijavítani való hibákat meg mondja el a bizonyítvány átnyújtásakor a szülőnek plusz mivel a tanár feladata a gyerek tanítása, a suli ideje alatt még fordítson külön figyelmet arra, hogy minden gyereket az adott gyengeségéből felzárkóztasson.


Pl nálunk a biziosztás az egy fogadó óra keretében zajlik vagyis a jegyeket felolvassák és az fog szerepelni a lapon, de külön minden tartárgyhoz szóban hozzáteszik, hogy a jegy mit is takar, hogy azon belül miben jó és miben kell felzárkóznia. Minden szülővel külön beszélnek, a többiek nélkül. Őszintén, nekem ez bőven elég, hogy nekem elmondják szóban a többit, a jegy pedig egy szám, és tartanaj a gyerekekről egy dossziét, amiben mindent részletesen vezetnek. Nem igénylem, hogy a bizonyítványban több oldalon keresztül ecseteljék mert a bizonyítvány az arra szolgál, hogy tömör módon adjon egy értékelést, a többi pedig a szülőre, a pedagógusra és a gyerekre tartozik, nem?


Azt, hogy kapjon mindenki kitűnőt, arra írtam, hogy szerinted hülyeség mindent egy osztályzatba belesűríteni mert nem tükröz semmit, vagyis felesleges az osztályzat. Szerintem nem felesleges és nem kérdőjelezem meg, hogy valaki, aki jó jegyet kapott, tudja. Persze lehet, hogy azért, mert én jobban megbízom a mi tanárainkban, jó tapasztalataim vannak és tisztelem a véleményüket.



i

39. trapiti (válaszként erre: 38. - 70e5b68753)
2016. jún. 17. 09:28
Az iskola szemlélete ilyen, versenyeztetik a gyerekeket első pillanattól kezdve ráadásul képességeikre, lehetőségeikre való tekintet nélkül. Kb. olyan mintha az olimpikon úszók a kerületi bajnokságon indulnának és csak az ő eredményük lenne siker mindenki másé kudarc. Az általános iskolának nem ez lenne a feladata. Szülőként meg nehéz nem az iskola szemléletét követni... (mondjuk bennem azért felmerül hogy azok közül a tanítók közül akik csak a tökéletes teljesítményt tartják dícséretre méltónak vajon hányan voltak kitűnők... főleg az utóbbi 20 évben amikor tanítónak lassan már csak az megy aki nem elég jó máshová...)
2016. jún. 17. 09:08
Na ez az, hogy szerintem az én fiam is inkább teljesítmény kényszeres, mintsem élvezi a tanulást. A jegyeinek persze örül, de már az is felmerült benne, hogy miért mindig a Danié a legjobb dolgozat... Jövőre azt szeretné ha az övé lenne... Nem tudom a suliban alakul ez ki, vagy mitől, ez a versenyszellem. De a csalódást meg nem bírja elviselni... Felnőtt fejjel nem értem miért fontos az hogy most hibátlant írok, vagy van benne hiba... Mindig nagyon büszke magára, ha hibátlant tud írni, de azért nem ez van túlsúlyban, és én is attól tartok majd felsőben más lesz, és letörik szegénykém mint a bili füle...
2016. jún. 17. 08:13
Amíg az egyik tényleg szorgalmas és élvezi az eredményeit, a másik mögött ott van a teljesítménykényszer.
36. polivinilklorid (válaszként erre: 8. - Mazsinka)
2016. jún. 17. 00:18
Gyerekként nem értettem, hogy nem tud valaki jó jegyet szerezni, ha akar. Felnőve már egyértelmű, hogy valaki jó adott dologban vagy sem. Ezzel együtt megrökönyödtem pár éve, hogy a középiskolás kistesóm milyen "kis béna" tesin, vagyis egy csomó 3-4 osztályzata van. Sokunk közül ő volt az egyetlen, aki nem sportolt a sulin kívül. A "nagyok" minimum középiskola közepéig sportoltak. Nálunk nem az volt a kérdés, hogy sportolni járunk-e, hanem hogy mire. Évről évre váltogathattunk, vagy járhattunk többre is, ha kedvünk volt. Ráeszmélve a múltra meglepődtem, mennyire megváltoztak a szüleim.
35. polivinilklorid (válaszként erre: 3. - Bnedora)
2016. jún. 17. 00:04
Engem lenéz az anyám, mert nincs diplomám. És irigyli, igazságtalannak tartja a szakmunkások és képzetlenebb jobb fizetését. F2f azt mondja, ezt beképzelem, de ha nem nyíltan vágja hozzá az ember, mindig így nyilatkozik. Azt meg degradálónak tartaná, hogy képzése alatti munkát elvégezzen, sokkal könnyen a bértáblát fikázni, mint kilépni a konfrmzónából..
34. polivinilklorid (válaszként erre: 1. - 70e5b68753)
2016. jún. 16. 23:57
Nekem volt egy minfig kitűnő idősebb trstvérem. Én ha négyest kaptam, azt kérdezték mit nem tudtam, a "jó" soha nem volt jó. A hármasért kb. kitagadás járt. A mai napig hajlamos vagyok túl som időt elszarni a pontosságal, és közben a lényeget szemelől vesztem. Vagy ha úgysem jó valami, olykor meg sem csinálom. Biztos nem véletlen a hozzáállásom. És gyűlölöm a kettős mércét. Ki nem állattam, mikor a szarabb teljesítményre más job vagy ugyanolyan értékelést kapott, mert "te ennél sokkal többet tudnál, tőle ez meg nagy teljesítmény". szom! Ez a szint, megütöd vagy nem?!
2016. jún. 16. 17:29
Semmit nem gondolok.
32. csikil4ny (válaszként erre: 18. - 70e5b68753)
2016. jún. 16. 17:22

Persze, hogy neked mondja el, veled tölt több időt, a fiúknak meg amúgy is különleges kapcsolatuk van az anyjukkal. Nem kell a széltől is óvnod, meg kell tanulnia küzdeni, problémát megoldani.


Az viszont fontos, hogy te higgy magadban: mindent jól csinálsz!

31. trapiti (válaszként erre: 29. - 388b941089)
2016. jún. 16. 16:05
Ne már... egy négyes miért lenne már kudarc???? Ezzel a szemlélettel van a nagy baj...
30. trapiti (válaszként erre: 28. - Gribedli***)
2016. jún. 16. 16:04

Nem így értettem. Itt részletezik pl. a nyelvtan-irodalom értékelésben, hogy milyen a szókincse, milyen az olvasása, ezen belül tempó, megértés, sőt leírták hogy milyen stratégiát használ egy ismeretlen szöveg feldolgozásakor.

Matekból ugyanígy összefoglaló vizsgát írtak, gyakorlatilag egy komplett munkafüzet volt tele a vizsgafeladatokkal, országosan egységes felmérések ezek. Az eredményt részletezve adták meg, melyik anyagrészből hogyan teljesített, és ha esetleg valami feltűnő visszatérő hiba volt, akkor azt is. Pl. az enyémnek talán három pici hibája volt, de mindhárom kivonásból. Nagyon jó lett az össz eredménye, az otthoni rendszerben kapott volna egy ötöst matekból. Az itteni rendszerben felfigyeltek rá, hogy a kivonást kell a többihez képest kicsit erősíteni.

Persze ő még kicsi, 10 osztály a kötelező, ebből most haramdikos. 7-10 osztály között már jegyekre is átfordítják az értékelést, de egy tantárgyból több jegyet is kapnak, témakörönként . A középiskolai felvétel teljesen egységes országos mérések alapján történik, így tényleg az számít hogy ki mit tud, nem az hogy mennyire volt szimpi a tanítónéninek vagy hogy egy gyenge suliból hozza a kitűnőt...


Motiválni pedig nem lehet azzal ha mindenki teljesítménytől függetlenül kitűnőt kap, ez egy nagy hülyeség. Motiválni azzal lehet ha mindenki ben megtalálják azt amiben jó és abban sikerélménye lehet, illetve ha nemcsak a tökéletes eredményt értékelik hanem a befektetett munkát is. Ti. ez egy folyamat, nem harmadik általános végén kell a gyereknek tökéletesnek lennie, hanem mire kikerül az iskolából addigra kell megfelelő szinten tudnia a tananyagot, és ami még fontosabb képessé kell válnia a tanulásra. Ezt tanítani kell nekik, és időt is igényel.


Az orvos és az olló esete: elég buta hasonlat, nem függ sem az egyetemen elért eredményektől, sem az orvos értelmi képességeitől Sokkal inkább a pillanatnyi állapotától, koncentráltságától stb. Direkt senki nem felejti bent az ollót, meg annyira hülyének se nézd már hogy nem tudja hogy ki kellene venni... ráadásul sokszor nem is az orvos az egyedüli felelős érte, hanem pl. a műtősőnő aki mondjun eltévesztette az eszközszámolást. Szintén nem azért általában mert olyan hülye volt alsóban matekból hogy nem tanulta meg hogy a három után nem az öt következik...

29. 388b941089 (válaszként erre: 9. - 70e5b68753)
2016. jún. 16. 15:53
Jajj egyem meg :) majd megtanulja kezelni a kudarcelmenyeket is, mèg picurka :)
28. gribedli*** (válaszként erre: 27. - Trapiti)
2016. jún. 16. 15:31

Jó, hát a magatartást tényleg ne keverjük a tantárggyal, de ami a tantárgyon belüli dolgokat illeti, nem lehet 5-öst adni arra, hogy egyvalamit ötösre tudsz de valami mást meg hármasra, úgy értem, matek: hiába tudsz egyvalamit jól, hibátlanul, ha a többiben meg nem, nem érdemled meg azt az összegző jegyet.


Tegnap vizsgázott az enyém matekból 4 féle feladat volt, 4 oldalon kellett levezetni, mindenhol ugye néznek rajzot, probléma megoldást, eredményt stb.


Ha valaki mind a 4-et pontosan levezeti eredménnyel, mindennel pontosan, jogos, hogy azért maximum jár, ha csak 2-őt old meg jól és a másik kettő hibás, nem jár a maximum, ha meg mind a 4-et megoldja de pontatlanul, azért sem. Egy ilyen évvégi vizsgába pedig bele van sűrítve az egész év tananyaga, szóval tényleg nincs mit magyarázni azon, hogy ha valaki elrontja. Elrontja mert nem képes rá vagy nem tanult, ezt felelősségvállalásnak nevezném, nem tudom rá azt mondani, hogy "pedig szeptemberben milyen jól tudta a szeptemberi anyagot", hiszen az összegzés az egy összegzés.


Itt 10 jegy van, nem 5, de szerintem aki tud valamit, az mindig tudja, nemcsak év elején vagy év közepén, ha jó egy tantárgyban, az látszik a jegyen. Máskülönben adjunk mindenkinek kitűnőt, mert úgyis a motiválás a lényeg és akkor mindegy, hogy teszem azt, egy orvos bent felejti a betegben az ollót vagy sem. Valamilyen megkülönböztetés az kell.


Pl nincs felvételi, tök jó, mindenki oda jelentkezik, ahova akar, az osztályokat úgy indítják, ahány jelentkező van, tehát megelőlegzik a bizalmat. DE, ha nem tanulsz, bukás van vagy eltanácsolás. Úgyhogy azt gondolom, hogy végeredményben a hozott jegyeknek a középiskolában már nincs akkora jelentősége, hanem a tényleges tudásnak van és abból is lesz egy osztályzat, ez így korrekt.

27. trapiti (válaszként erre: 26. - Gribedli***)
2016. jún. 16. 14:42

Az osztályozással az a gond, hogy egyetlen jegybe sürít mindent és ezáltal szinte minden értékes információtartalmát elveszíti. Pl. az hogy magyarból hármas valaki semmit nem tükröz abból hogy mi az amiben jól teljesített és mi az amiben gyengébb volt. Ehelyett sokkal korrektebb és hasznosabb egy olyan rendszer amikor a felmérések eredményeit részletezik és nem vonják össze egy jeggyé. A magyar iskola ráadásul belekever a tantárgyi teljesítménybe a tanszerhiánytól a magatartáson át mindent, így simán kaphat rosszabb jegyet mondjuk matekból azért mert nem figyel a felszerelésére, de közben meg mindent ért.


Sógoromék kislánya jár most épp így, hogy lerontják a jegyét nyelvtanból. Fizetős délutáni úszás volt nekik 6 alkalommal tanítási időn kívül de az iskola szervezésében most tanév végéig. Egyik alkalommal az osztályfőnök kísérte őket, harmadikosok. Késésben voltak, sürgették őket az öltözésnél, a gyerek cipőfűzője összecsomózódott, de közben kiabáltak is velük hogy siessenek. A gyerek kiakadt, odvágta a cipőjét (ami nyilván nem helyes, de nyilván azt is jelenti hogy túlfeszítették nála a húrt, amúgy nem szokása ez). Erre kapott egy fekete pontot azzal, hogy majd írja be magának. Persze rohanás, napközi, utána hegedűvizsga a zeneiskolában, elmaradt, nem írta be. Másnap a tanerő ellenőrizte és adott még egy fekete pontot miatta. Év közben volt egyetlen feket pontja nyelvtanból tanszerhiány miatt. Az új kettőt összevonták ezzel, kapott nyelvtanból!!!! egy normális egyest, ezáltal nem lehet ötös, miközben talán egy vagy két négyese volt egész évben a többi mind ötös. Na ő így nem lesz kitűnő... kit fog ez a bizonyítván inkább minősíteni? A gyereket vagy a pedagógust? A gyerek tudását nem valószínű...

26. gribedli*** (válaszként erre: 23. - Trapiti)
2016. jún. 16. 14:04

Nálunk is így van, nem hozzák haza a leckét, hanem megcsinálnak mindent a suliban, igaz, ez így több órát igényel, vagyis a nagyok is 16:30-ig vannak suliban, de a fiam szeptemberben gimis lesz és ott este 6-ig lesz nyitva, így csak átsétál edzésre, miután a suliban minden házival és tanulnivalóval végzett.


Egyébként ők sokat vannak laborban meg csapatmunka van, ezért ha egy 3-4 fős csapatban csak egyvalaki csinált mindent, akkor is az egész csapat azt a jegyet fogja kapni, így azt sem gondolom, hogy évközben olyan nagyon igazságos lenne az egész, de végülis most az évvégi teszteknél ugye elég sok kiderül, úgyhogy nyugodtak vagyunk, mindenki azt kapja, amit a teszten/vizsgán való teljesítményével megérdemel. És átfogó a vizsga, így aki egész évben tanult, bebizonyíthatja, hogy miben jobb.


Az osztályozás helyett nekem nem jut eszembe jobb rendszer, úgy értem, az osztályzatok évközbeni tesztek, felelések után kapott osztályzatok átlaga, vagyis azért tükrözi a gyerek teljesítményét (kiegészítve, hogy a csoportos feladatoknál nem igazán tükrözi de csoportmunkára, együtt dolgozásra is szükség van)

25. gribedli*** (válaszként erre: 19. - E6e53c9032)
2016. jún. 16. 13:45

Ez esetleg alsó tagozatban volt, hogy valakinek csak azért javítják fel a jegyét de olyankor ebben nem látok semmi rosszat, úgy értem, a gyerekek kicsik még, másrészt nem hármasról javítják fel ötösre, hanem mondjuk egy erős négyesről. Felső tagozatban már ritkább, ha elő is fordul de úgy gondolom, hogy ha egy gyerek tényleg mindenben olyan jó és tényleg csak fél jegy választja el, ez teljesen a pedagógus megítélésén (vagy több pedagógus közös döntésén) áll.


Ha azt vesszük, hány és hány bukásra álló gyerek megkapja kegyelemből a kettest, ez jóval többször fordul elő, és ugyanúgy feljavításról van szó, ráadásul lehet, hogy megérdemelte volna, hogy megbuktassák. Csakhogy a tanárok sokszor úgy állnak hozzá, hogy nem akarják tönkretenni vagy kicseszni a gyerekkel.

24. gribedli*** (válaszként erre: 18. - 70e5b68753)
2016. jún. 16. 13:39

Én nem keverném bele az apját vagy azt, hogy az apjánál xbox-al játszik. Pont azt írtad az elején, hogy vajon nem árt-e a túl sok tanulás, most meg mintha egy kicsit hibáztatnád az apját, hogy nála játszik és lazít.


Most akkir tulajdonképpen mi a baj?

23. trapiti (válaszként erre: 22. - Reload)
2016. jún. 16. 09:07

Nyilván nem tudnak átkapcsolni és 45 percig figyelni sem, különösen nem frontális oktatási formában ahol a gyerekek nagy része teljesen inaktív az óra során.


Emiatt van hogy annyira kicsi a hatásfoka a tanításnak. Bent vannak a suliban 6-8 órát és ez már alsóban sem elég, gyakorlatilag otthon a szülő tanítja a gyerekét este fáradtan meg hétvégén, meg nyáron...


Ehhez képest itt sokkal kisebb óraszám mellett az iskolában megtanítják neki amit szeretnének számonkérni, az írásbeli lecke nem több heti fél óránál, ami kötelező az a napi 20 perc olvasás itthon, egyébként semmilyen felmérésre soha még nem kellett itthon felkészítenem a gyereket. Mert az iskola teszi a dolgát...

22. reload (válaszként erre: 20. - Trapiti)
2016. jún. 16. 08:54

Ezzel tökéletesen egyet értek.

Nekem 2 gyerekem van, az egyik kitűnő-de még csak most volt 2-os-, a másik most fejezte be a 7-et, erős közepessel (ő diszes meg egyebek, ezért sosem volt "jobb")


Egyáltalán nem értem miért kell osztályozni, meg ilyen szinten mérni a gyerekeket. Napi 6-7-8 órában úgy teljesíteni, hogy 45 percig a matekra koncentrálunk, utána 10 perc szünet, majd ugorjunk át az irodalomra, a törire, földrajzra, vagy akármire. Csodálom, hogy ilyen kis szünetekkel az agyuk át tud kapcsolni. Ráadásul egyik órán a Gizi néninek kell megfelelni, a másikon meg a Pista bácsinak...

Szóval nem egyszerű ez.



Még hozzátenném én is, hogy igen, az alsó tagozat egy dolog, de úgyis felsőben derül ki, hogy milyen alapokat kapott a gyerek. Elsősorban a tanulásmódszertanra kellene rámenni, mert sajnos a legfontosabbat nem tanítják meg: tanulni!

Az ismeretségi körben sok kitűnő volt alsóban, majd a 5-ik osztályban végig kínlódtak ezek a gyerekek hónapokig, mire belerázódtak az önálló tanulásba meg egyebek.

21. trapiti (válaszként erre: 5. - 70e5b68753)
2016. jún. 16. 08:46

Harmadikos az én lányom is, 8.5 éves (hamarabb kezdett egy évvel). Arra nevelem hogy úgy dolgozzon, úgy végezze a feladatait, hogy a saját lelkiismerete legyen nyugodt. Hogy minden este azt tudja mondani, hogy igen, ma is kihoztam magamból a legjobbat amit tudtam. Vagy ha nem akkor vegye észre hogy min lehet javítani és legyen meg benne a szándék hogy minden nap kicsit jobba legyen mint az előző.

Osztályzás és bizonyítvány itt ugyan nincsen, de felmérések vannak, értékelés ugyanúgy van, tehát nem azt jelenti hogy nincs követelmény és semmit nem csinálnak. Ha ő megteszi ami tőle tellik, akkor nem nagyon érdekel az eredmény, nem érdekel hogy lett-e pár hibája a felmérésen vagy hibátlan lett... nem attól ér ő többet vagy kevesebbet hogy soha nem hibázik (nem szabad a gyerekekkel elhitetni hogy létezik ilyen ember). Azt értékelem, hogy dolgozik, hogy érdekli, hogy akarja és hogy képes tanulni a hibákból, képes reálisan nézni a saját teljesítményét a saját adottságaihoz mérten. Ezt megtnaulni sokkal fontosabb mint kitűnőnek lenni...


Mellesleg mivel van néhány dolog amiben kimagaslóan jó, nagyon örülök hogy olyan iskolába járhat ahol nem akarják mindig mindenből a hibátlan maximális teljesítményt kitaposni belőle, mert bizony van olyan hogy mondjuk egy koncertre készülve valami háttérbe szorul... és mivel az ő napja is 24 órából áll, súlyozni kell hogy mikor mi a fontos. Nem mindig az hogy minden tárgyból 110%-os legyen...

2016. jún. 16. 08:34

Általánosságban az a véleményem, hogy rettenetesen rossz és buta ez a rendszer ami most van.

Eleve az osztályzás és az értékelésnek ez a módja nem alkalmas arra hogy mérje a valós teljesítményt és hogy úgy adjon visszajelzést a szülőnek, a gyereknek és a tanárnak is a saját munkájáról hogy annak valami haszna is legyen.


Kitűnő és kitűnő között óriási különbségek vannak. Vannak olyanok akik éppen abban a pár dologban jók ami az iskolát érdekli, ők a kisujjukból kirázzák az ötöst mindenből. Mások meg ha megfeszülnek sem fognak mindig maximálisan teljesíteni (igaz, az sem aki kitűnő lesz év végén). Nagyon gyatra visszajelzés egy év munkájáról a bizonyítványba beírt néhány szám és tragikus hogy szülők a gyerekeiket, és gyerekek saját magukat ez alapján kategorizálják.


A legjobb amit a szülő tehet hogy arra neveli a gyerekét hogy saját magához képest teljesítsen, hozza ki magából a legjobbat. A hármas (vagy akár a kettes) lehet hogy valakinek élete legnagyobb teljesítménye (még akkor is ha más "szerencsések" emiatt butának tartják őket) és ha ez így van akkor őt ugyanolyan dícséret illeti mint azt aki minden különösebb erőfeszítés nélkül kirázza a kisujjából - sőt... Az egy más kérdés, ha lustaság miatt közepes valaki (bár még ez az eset is lehet elég árnyalt, mert gyakran előfordul hogy nem lusta, csak az energiáit másba fekteti... pl. lehet hogy rengeteget olvas, de nem érdekli a kémia stb. - szerintem ha van valami amiben a gyerek jó, amivel foglalkozik és amiben tényleg odateszi magát, akkor elfogadható hogy nem fektet mindenben egyforma energiát. A gond akkor van ha semmi be sem teszi oda magát.)


Ha egy gyerek könnyedén, lazán kitűnő, az egy dolog (semmivel nem fogja egyébként "többre vinni" mint akinek van pár négyese), de ezért hajszolni, stresszelni, sírni a világ legbutább és legszomorúbb dolga. Szörnyű hogy a mai magyar iskola elhiteti a gyerekkel, hogy csak a tökéletes a jó, csak a hibátlan az elég, miközben a kötelező 8 osztály végére kipukkad az egész nagy felfújt lufi és kiderül hogy az általános iskola a gyerekek többségének képtelen megadni még az alapokat is, nemhogy annál magasabb színvonalat.


A kitűnők szüleinek azt tanácsolnám, hogy nem kell ezt túldimenzionálni, nem kell azt sugallni hogy csak ez az elég és a nem kitűnők kevesebbet érnek, mert nagy bajban lesznek amikor kiderül az alsóban kitűnő gyerekükről hogy közel sem olyan kiemelkedőek mindenből (és kiderül, mert nyilván mindenkinek vannak gyengéi). A nem kitűnők talán kicsit reálisabban értékelik a saját teljesítményüket, és hosszú távon egészségesebben fejlődnek mint az aki akár saját akár szülői elvárások miatt csak a kitűnőséget tartja elfogadhatónak.


Én a magam részéről nagyon örülök, hogy kimaradunk ebből az egész cirkuszból, és hogy olyan iskolába járhat a gyerekem ahol az értékelés és az önértékelés értelmes és építő módon zajlik.

2016. jún. 15. 21:40

Nem voltam kitűnő,egy-két négyesem mindig volt.A kitűnőknél azt láttam,hogy sokszor csak azért kapnak ötöst némely tárgyból,hogy meglegyen a színjeles.

Nekem a belső motivációm arról szólt,hogy a legfontosabb,végső vizsgákon legyenek kitűnők.Kitűnőre érettségiztem és jeles diplomám van.(Közgazdasági egyetem) Nem,mintha bármit is számítana a diploma minősítése,de nekem fontos volt:-)

Én gyerekként úgy éreztem,a hármas tanuló már a butácska kategória.

2016. jún. 15. 19:59

Igen fiú! :)


Köszi a válaszokat.


Barátai vannak, de legtöbbször velem van, esetleg az apukájával. De ugye nem élünk együtt, ez is egyfajta törés neki. Múltkor azt mondta hogy neki milyen rossz hogy az osztálytársai közül csak neki meg egy másik fiúnak élnek külön a szülei. Annyira óvnám a kis lelkét. Érdekes módon az apjának nem mondta ezeket a dolgokat, se a jegyeiről nem beszél sem semmi ilyenekről. Ott legfőképpen az xbox megy.

1 2

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook