Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ
Főoldal » Cikkek » Diéta & Fitness témák » Fogyókúra lelki szemszögbõl cikk

Fogyókúra lelki szemszögbõl


Rengeteg diétás sztorit olvastam az oldalon, volt ami pozitív, volt ami negatív oldalról közelítette meg a témát. Sokaknak sikerült, viszont lehet, hogy többen vannak azok, akiknek nem. Jómagam is fogyózóm hol így, hol úgy, több-kevesebb sikerrel. Cikkemben pszichológiai oldalról szeretném megközelíteni a dolgot, mert - valljuk be - sokszor azért nem sikerül, mert nem tudunk ellenállni...
Fogyókúra lelki szemszögbõl

Bizonyára ismerős helyzet, amikor már leadtunk pár kilót, ami bizonyos örömhullámot okoz. Ekkor vagyunk hajlamosak megkívánni egy kis szelet sütit, vagy akármi mást, mondván, hogy ettől a kis darabtól nem lesz baj...de lesz, mert ez a kis darab csábítás elindítja a folyamatot, hogy máskor is nyugodtan benassoljunk valamit. Ilyenkor az agy azt mondja, hogy egy kis süti nem fog ártani; az agyunk átver, elhiteti, hogy szükségünk van a falatozásra. Valljuk be őszintén, nagyon-nagyon sok akaraterő kell, hogy ellentmondjunk. Erről nem tehet senki, viszont az agyat lehet (és kell is) edzeni, hogy ne vezessen a kísértés csapdájába.

Minél keményebb egy diéta, annál nagyobb a sóvárgás érzete. Emiatt nem feltétlenül jók a gyors kúrák, mert megviselnek. A nagyon hosszúak sem jók, mert egy idő után vagy megunjuk, vagy "bűnözünk".

A sóvárgás okait meg kell érteni, fel kell ismerni, hogy megtudjunk szabadulni tőlük. Meg kell tanítani az agynak, hogy kontrollálja az éhséget. Amikor felmerül az éhség gondolata, gyorsan át kell váltani valami egyéb cselekedetre/folyamatra/gondolatra.

Azok az ételek, amiket a diéta alatt megkíván az ember és nem tud/vagy nehezen tud nekik ellenállni, a csoki, keksz, süti, chips, egyéb édességek, dió, kenyér, sajt, pizza. Ezeket a diéta alatt szerintem mellőzni kell teljesen a háztartásból; nem elég félrerakni, hisz tudni fogjuk, hogy vannak, hol vannak és előbb-utóbb felkeressük.


A sóvárgás okai lehetnek:

- Szeretünk nassolni, főleg a TV elõtt. Ettől átlagban úgy érzik magukat az emberek, mintha jobban telne az idő, jobb lenne a közérzet.

- Sok olyan ételt fogyasztunk, ami cukros, zsíros. Ezek a fajta ételek arra késztetik az embert, hogy többet egyen belőle ("eteti magát" - biztos ismerős)

- Ebben a rohanó világban, a munka, a pénz, a gondok miatt elkerülhetetlen a stressz. Rengeteg ember a naponta jelentkező stressz miatt falatozik, ezzel próbálja levezetni a dühét, szomorúságát. Ezért van az, hogy például egy szakítás után felfalunk egy nagy adag fagyit vagy csokit...ilyenkor úgy érezzük, hogy "nekünk már úgyis mindegy." Az agynak meg kell tanítani, hogy nem az evés fog segíteni.

- A szomorúsággal is az a helyzet, mint a stresszel. Az étel termel boldogsághormonokat, de nem szabad az evéshez folyamodni, ha kedvetlenek vagyunk. Inkább találjunk ki valami mást, amit szeretünk csinálni.

- A hormonok miatt is felléphet az érzet, hogy "enni kell". Például mensi elõtt (tudom magamról, hogy mindenféle édeset kívánok) sokat falatoznak a nők; vagy legalábbis többet, mint szoktak.


Ezeket ismerve könnyebben tudjuk kontrollálni az agyat és pl. havi elõtt nem csokihoz nyúlunk, hanem egy almához. Ez is sokat segít. Mindent tudatosan kell csinálni, a tudat kell legyen előtérben.


Minden egyes diéta 2 fontos fázisból kellene álljon:

1. A fogyás:

A fogyás arról kellene szóljon, hogy megvonunk magunktól különböző ételeket, megváltoztatjuk az anyagcserénket, egy kis sporttal színezve (hosszabb séta, kis kocogás, szobabicikli, felülés...nem nagy dolgok). Semmiképp nem az kell legyen a cél, hogy koplaljunk 3 napig, aztán 4. nap felfaljuk amit csak kapunk. A monodiéták meg csak egy darabig jók, aztán az anyagcsere újra felbomlik. Az egészséges anyagcsere-átalakuláshoz 5-6 hét kell, ezalatt 6 kg-tól lehet megszabadulni (átlagban), de személyenként változó. Hosszúnak tűnik, de egészséges. Naponta többször kell enni, de mindig keveset, csipegetve. A cukorbetegeknek is ezt ajánlják mindig. Az agyat kontrollálni kell, hozzászoktatni, hogy elég a kevés. Ezt sokan úgy csinálják, hogy magukban mormolják, hogy ez elég, szép leszek, karcsú leszek, megéri, kibírom stb. Van aki cédulákat ragaszt ide-oda akaraterő, kitartás stb. feliratokkal.


2. A súly megtartása:

A diéta lejártával jó esetben mindenki eléri a kívánt fogyást, viszont ezután nem várnak eleget és esznek mindenfélét. A szervezetet lassan kell hozzaszoktatni az ételek teljes skálájához, nem egybõl flekkennel vagy pörkölttel kezdeni.. A fokozatosság javít az energiaszinten és a sóvárgás sem jelenik meg.

Az a legfontosabb, hogy ha eléri valaki az álomsúlyt, akkor is csak mértékkel fogyassza a kalóriadús ételeket.


A végére hagytam a lényeget, magát a diétát az infokkal együtt: (kb. 48 óra alatt vége a sóvárgás érzetének és hetente 1-2 kilót lehet fogyni)

- A reggelid legyen gazdag, lehetőleg szénhidrátot és sok folyadékot tartalmazzon. (bubimentes víz a legjobb)

- Tízóraira és uzsonnára csak gyümölcsöt fogyassz (max. 20-25 dkg) és ugyancsak szénsavmentes ásványvizet. (ihatsz zöld teát is; én úgy szoktam, hogy megcsinálok egyszerre majdnem egy litert és azt kortyolgatom ebéd után)

- Ebédre és vacsorára már csak fehérjét egyél.

- Minden főétkezés mellé ajánlott elfogyasztani nyers zöldséget, salátát, hogy növeljük az ételek felszívódási idejét. (csak halat és kevés csirkemellet eszek, de legtöbbször csakis zöldséget)

- Mellőzni kell a rizs-, gabona- és tésztaféléket.

- A gyümölcsök közül kerülni kell a banánt, a szőlőt és a sárgadinnyét.

- Csökkentsd az öntetek és szószok mértékét. (én teljesen kihagytam, nem is hiányoztak)

- Alkoholt nem szabad fogyasztani. Ha mégsem bírod ki, vagy társaságban vagy, akkor max. egy pohárral megengedett.

- Minimum 2-2,5 liter folyadékot vegyél magadhoz, ásványvíz, vagy gyümölcs- és gyógyteák formájában. (tudom, hogy nehéz egyeseknek, én sem tudok ennyit inni, de próbálom megközelíteni)

- Tornázz és kerüld a stresszt amennyire csak lehet. (torna alatt már felsoroltam, hogy mit kell érteni...senki nem várja el, hogy órákat sportolj; csak egy kis kocogás kell, naponta 30 felülés stb. Ajánlom mindenkinek a Réka dvd-ket, azt használom minden este, főleg a hasizom gyakorlatokat...kissé fárasztó előre, de minden lépéssel közelebb a cél.


Sok sikert mindenkinek, remélem segítettem.




Írta: 98a882c496, 2009. október 27. 16:03
Fórumozz a témáról: Fogyókúra lelki szemszögbõl fórum (eddig 54 hozzászólás)

Ha ez a cikk tetszett, az alábbiakat is ajánljuk figyelmedbe:


Minden jog fenntartva © 2005-2019, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Facebook