Érettségi, pontok, továbbtanulás - gimi után (beszélgetős fórum)
De a változtatások másokat is pont ugyanúgy negatívan fognak érinteni, mint titeket. Nem hurrogtalak le, csak nem értettem.
Azért nyáron majd lehet látni, hogy milyen irányban mozdulnak el a változtatásoktól a pontok.
Amúgy én sem számoltam ilyen magas pontokkal a lányom esetén, de valahogy nagyon egyben volt az érettségin. Pedig a töritől hogy be volt szarva, aztán abból lett neki a másik 98%-os.
Ha a lányod bírja a strapát, akkor biztos ok lesz a dolog, én a fiamnál minimál programot szeretnék tolni, neki éppen elég lesz egy emelt is (és neki sem lesz jó a nyelv).
De miért hasonlítjuk össze a szakokat egymással? Meg a régi rendszert az újjal?
Egy olyan szakon, ahol az egyik elfogadott tárgy az idegen nyelv, nyilván magasabb lesz a ponthatár, mert az angol emelt az egyik (ha nem a) legkönnyebb. Abból 90% körülit csinálni azért többeknek sikerül, mint mondjuk matekból.
És emellé az emelt angol mellé egy 90% körüli közép matek vagy töri azért összehozható. És ez a kettő együtt 180 pont volt eddig. Most már azért ez a konstrukció is kevesebbet fog érni 30 ponttal, mert a 90%-os közép csak 60 pontot fog érni.
Én 80%-os érettségikkel kalkuláltam első körben, mert amikor az ember tervez, azért nem a legoptimistább várakozások szerint kell azt megtennie. Jövőre a csupa 80%-os érettségi, amelyek közül csak az egyik emelt, maximális tanulmányi eredmény és maximális intezményi pontok esetén is csak 414 pontot fog érni.
Szóval le lehet hurrogni azért, mert egy ilyen gagyi 400 pontos szakra két emeltet tervezünk, de a középszintű érettségi elértéktelenítése mindenképp a két emelt irányába terel.
Nemz. gazd-on 400 pont körül volt az összes helyen a ponthatár az elmúlt években, kivéve a Corvinus, azt kiszámoltuk, hogy ahhoz nagyon el kell rontania a dolgokat, hogy ennyi ne jöjjön össze. Főleg úgy, hogy azt már tudtuk, hogy az emelt angol 98%. Aztán írt mellé egy 98%-os törit is, így neki végülis dupláztak, és volt még egy nyelvvizsgája németből is.
De pl. utolsónak írtuk be a műszaki menedzsert, ahová az emelt angol nem számított, pontosabban nem jó, és így oda kvázi emelt nélkül ment, és még így is kb. 100 ponttal többje volt, mint a ponthatár.
Szerintem most inkább az a nehézség, hogy egyelőre nem lehet kalkulálni, hogy hogyan változnak a pontok a felvételi változtatásával.
Azért írtam, hogy a "menőbb", mert mindegyiken vannak nagyon felkapott szakok, ahová kellenek a pontok.
Nyilván lehet egy emelttel is magas pontot elérni, amennyiben nagyon magas pontszámú érettségiket ír valaki a jó tanulmányi pontjai mellé. De a nagyon jó érettségi eredménnyel nem lehet előre kalkulálni, ezért próbálnak a számukra lehető legjobb variációt összeállítani.
Nagyon egyéni, hogy kinek jelent ez extra stresszt vagy éppen megnyugtatja.
A lányomnál a matek emelt a biztos. Ha digitális kultúrából ír egy jó középszintűt, akkor nem lesz olyan nagy a nyomás az emelt szintű digitális kultúra érettségin.
Ha úgy számolok, hogy minden érettségije 80%-os, akkor érettségi pontja 80. Ha minden tárgyból 5-ös lesz, amit figyelembe vesznek, akkor tanulmányi eredményre 100 pontot kap.
Ha a két érettségi tárgy közül az egyik emelt, a másik közép (és mindkettő 80%-os), az összesen 80 + 54 = 134 pont.
Az egy emeltért és egy angol C1-ért kap 100 intézményi pontot.
Ez így ebben a konstrukcióban 414 pont összesen. Azért ez egy 400 pontos szaknál számomra nem hátradőlős.
Ha viszont a másik tárgyból is emelt érettségit csinál, és az mondjuk 70%-ra sikerül, akkor az érettségi eredménye 80 + 70 = 150, és ebben az esetben az összpontszáma 430. Azért ez megnyugtatóbb.
Gimink idei érettségi statisztikája szerint természettud.osztály 36 fő 75 emeltet csinált. Osztály fele biosz-kémia tagozat, mindkettőből emelteztek, mert orvosira, gyógyszerészre kellett. Fizikások között van aki csak 1 emeltet csinált ( fiam is), de van aki 4-et is, mert külföldre ment és kellett. Százalékos eredmény 81%
Matek tagozatos osztály 32 fő 67 emeltet csinált hasonló eredménnyel.
Pontos adatokat nem tudok, de nekem mindkét fiam csak egy emelttel csinált 476 és 469 pontot, C1 nyelvvizsgával. Kiszámoltuk, hogy bőven meg kell lennie, nem volt érdemes kockáztatni a matek emeltet. Előrehozott infot csináltak, egyből emeltet, így már tudtuk előre az eredményt. Az volt a taktika, ha nem sikerül jól, akkor jön a fizika vagy a matek emelt.
A BME-re 403 volt a ponthatár, akkor azt írták a bejutók átlagpontszáma 425 volt. Nyilván egy emelttel számolva nagyon kell hozni a kötelező érettségi tárgyakat is, mert mindkettőnél a duplázás picit rosszabb pontot hozott, de csak néhány ponttal, bőven meglett volna azzal is.
Az új rendszerben nem tudom mennyire lehet kockázatos az egy emelt, de 400 pont körüli szakoknál nyelvvizsgával gyanítom most is elég lehet. Nektek is van még egy évetek, jövőre már jobban fog látszódni.
A légyirányítást még nem hallottam még tőle. Majd megkérdezem.
Mondjuk szerintem ezzel a tervezői dolgokkal az a "baj", hogy még az old school megy javarészt. Szívnak a kézi rajzokkal, amikor már sehol a világon nem csinálnak semmit kézzel. Úgyhogy nem tudom, hogy mennyire tudna ezzel megbékélni.
Nálunk van olyan oszt társ, aki erre az ipari formatervezőre ment, az Óbudaira, ha jól rémlik. Nem volt olyan komoly rajz felvételi, mint az építészeknél, de ez a kislány nagyon jól rajzolt amúgy.
Fiadat a légiirányítás nem érdekli egyébként?
Ezt most nem tudom fejben összerakni. Miért csinált volna a régi rendszerben valaki két emeltet? 400 pontot bőven, bőven el lehet érni egy emelttel is.
Nyelvvizsgája nem lesz?
Prog. terv. infora 420 volt a ponthatár, hát ahhoz sem kell két emelt. Gondolom nyelvvizsgája lesz. (Bár persze nem tudom, hogy az ELTE 2024-ben mire ad majd pontokat.)
Az idei 400 pontos ponthatárban nem tudjuk, hogy mennyi közép szintű érettségi van. Akik két emelttel érték el ezt az eredményt, ők a 2024-es számítás szerint is 400 pontosak lennének. Viszont az ő összes felvetten belüli arányukat nem ismerjük. Ha a jelentkezők döntő többsége két emelttel jutott be, akkor hozzájuk képest az egy közép + egy emelttel a régi számítás szerint 400 pontot elérő jövőre már hátrányban lesz. Szóval azért lutri, mert a bejutók pontszámának összetételét nem ismerjük.
Arról meg nem beszélve, hogy ha mégis meggondolja magát a gyerek, és inkább proginfóra menne, oda azért jóval magasabb a ponthatár, és oda kell a két emelt.
A lányom korábban proginfóra szeretett volna menni, ezért jött az emelt infó ötlete. De a nyár elején azt mondta, hogy őt a matek jobban érdekli, mint az infó, és inkább matek szakra menne tovább.
Most kezdte a 11-ediket, így azért még bőven benne van a pakliban, hogy végül mégis a proginfót célozza meg. És a gazdinfó is benne van a pakliban, valószínűleg az lesz az utolsó helyen a listáján, oda sem árt az emelt infó tudás.
Egyébként 11-edik végén csinál előrehozott közép infót (vagyis digitális kultúrát) is, hogy ha az emeltnél gikszer lenne, legyen egy biztos közép.
Azt hiszem, hogy akármerre megy is tovább, mindenképp hasznát fogja venni az emelt infó tudásnak.
Ez nekem is eszembe jutott :)
Csak valamiért mégis a matekot célozta meg, gondolom, csak van valami terve vele.
Azért én nehezen tudok elképzelni a Big Data korába egy olyan matematikust, aki nem ért az adatbázisokhoz, nem tud algoritmizálni és hasonlók. Ha valaki nagyon elméleti síkon akar matematikával foglalkozni, akkor se valószínű, hogy meg tudja úszni ezeket.
Macskaringo lányától feltételezem, hogy nem áll messze az informatika, különben meg se fordult volna a fejében, hogy a matek emelt mellé még arra is készüljön.
Látod, ez nagyon egyéni. Egyáltalán nem izgultam érettségi előtt. Olyannyira nem, hogy a szóbelire a tételeket hétfőn kezdtem el átnézni. Pénteken szóbeliztünk. Csütörtökre osztottam be a szakmai tételeket, de délben meguntam és elmentem fodrászhoz befestetni a hajamat. Előtte három hétig meg lógtam, mintha nyári szünet lett volna. Egyáltalán nem gondoltam, hogy van miért izgulni. De nem csak te mondtad már, hogy totál megviselt. Nem tudom, hogy mi volt az oka, hogy nem izgultam, talán nem éreztem a súlyát és egyébként is alaposan felkészültünk előtte a suliban (legalábbis én ebben hittem).
A biológiával inkább, mint a földrajzzal. De lehet, hogy csak tájékozatlan vagyok, mert még sose néztem így külön-külön ezeket, csak mint valamihez kapcsolódó felvételi tárgyak. Egy biológusnak hamarabb jut eszembe, hogy mit csinálhatna az egyetemen tanításon kívül. A földrajzról nem igen jut eszembe semmi, ami nem egyetemi tanár vagy kutató. Viszont ettől még lehet nagyon jó. Van egy biológus ismerősöm ő már nem is tudom, hanyadik országban él és mindenféle kutatásokban vesz részt, meg tanít az egyetemeken. Nagyon jól elvan, szereti csinálni és nem utolsó sorban a három gyerekének is elég pénz jut a fizetéséből. ELTE biológia szakon végzett. A gyerekei is költöztek vele, amikor sok éves szerződésről volt szó. Így anyanyelv közeli szinten beszélik az adott ország nyelvét, meg persze nagyon jól tudnak angolul is.
Mármint pl ELTE biológus vagy földrajz?
Esetleg Környezettan?
Földrajz után geográfus vagy meteorológus Msc?
További ajánlott fórumok:
- Kérdések és félelmek a felnőttkori érettségivel kapcsolatban
- Középiskolai továbbtanulás NEM gimibe készülőknek
- A 2010-es felvételi pontszámításban megmarad e az érettségi pontok duplázása? Valakit érint?
- 2013-ban érettségizők továbbtanulása
- Diakonia érettségi előnyt jelenthet a továbbtanulás szempontjából?
- Érettségi pontok!