Főoldal » Fórumok » Hobbi & Otthon fórumok » Albérlet kiadás tisztán, hogyan kell az adót befizetni? fórum

Albérlet kiadás tisztán, hogyan kell az adót befizetni? (tudásbázis kérdés)


18. 03e8385f6c (válaszként erre: 1. - Plexy77)
2012. jan. 16. 08:11

2010. december 31-éig mentes volt az ingatlan bérbeadásából származó jövedelem, ha a

lakásbérleti jogviszony tárgyát képező lakás a bérbeadó állandó lakóhelye volt, kivéve, ha a

bérbeadó a lakást saját vállalkozása vagy vele együtt élő közeli hozzátartozója (élettársa)

vállalkozása részére adta bérbe.


Ez a mentesség 2011. január 1-jével megszűnt


Az Art. 22. § (16) bek.szerint a

magánszemély adózó mentesülhet az adószám megszerzéséhez előírt bejelentési

kötelezettség teljesítése alól, ha a következő feltételek együttesen!!! teljesülnek:


Nem egyéni vállalkozó, a tevékenysége kizárólag adómentes ingatlan bérbeadás azaz haszon-bérbeadás, ha nem él az adókötelessé tétel

választásának jogával(az ingatlan bérbeadás vonatkozásában!), nem létesít kereskedelmi kapcsolatot az EK más tagállamában

illetőséggel rendelkező adóalannyal.


De...


A rendszeresen, tartósan, vagy üzletszerűen ingatlan-bérbeadást végző magánszemély

bejelentkezés - és adószám - hiányában is áfa adóalany. Az adószám hiánya - tekintettel az

adómentes körbe tartozó tevékenységre - a magánszemélyt nem akadályozza a számviteli

bizonylat beszerzésében és kibocsátásában, mivel a rendszeres bevételszerző tevékenységre

tekintettel az általános forgalmi adó alanya, ezért az Áfa. törvényben meghatározott - a

magánszemély nevét és adóazonosító jelét tartalmazó - bizonylat kibocsátására kötelezett

9

.

Ha a magánszemély számlatömböt

10

kíván használni a számviteli bizonylat kibocsátásához,

akkor annak megvásárlásához kell rendelkeznie adószámmal, vagyis emiatt be kell

jelentkeznie.


Az ingatlan bérbeadásból származó jövedelem után biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony hiányában nincs járulékfizetési kötelezettség, ezért az e tevékenységből származó jövedelemmel összefüggésben 14 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás terheli a magánszemélyt.


Az Áfa törvény szerint ha a bérbeadást végző saját döntése alapján nem teszi azt adókötelessé, akkor a tevékenység egyéb sajátos jellegére tekintettel adómentes szolgáltatásnak minősül az áfa adóalany bérbeadó, illetőleg a bérbevevő személyétől,

jogállásától függetlenül!


A termőföldnek nem minősülő ingatlan bérbeadásából, mint önálló tevékenységből

származó bevételből a jövedelmet a magánszemély választása szerint vagy tételes költségelszámolással vagy a 10 százalék költséghányad alkalmazásával állapíthatja meg.


Az adóelőleg alapja az adóelőleg-alap számításánál

figyelembe vett jövedelem 27 százalék adóalap kiegészítéssel növelt összege. Az adóelőlegalap számításánál figyelembe vett jövedelem tételes költségelszámolás esetén a

magánszemély nyilatkozata szerint, az igazolható költségek levonásával megállapított

bevételrész összege, illetve - ha a kifizető egészségügyi hozzájárulást von le – e bevételrész

78 százaléka akkor, ha a magánszemély a 14 százalékos egészségügyi hozzájárulást nem

számolja el költségként. A 10 százalék költséghányad alkalmazása esetén a bevétel 90

százaléka minősül az adóelőleg-alap számításánál figyelembe vett jövedelemnek, vagyis ezt

az összeget kell a 27 százalék kiegészítéssel növelni.

A tételes költségelszámolás választása esetén a magánszemély az adóelőleg megállapításához a bevétel 50 százalékánál nagyobb mértékű költség figyelembevételéről is

nyilatkozhat, melyet a kifizető köteles figyelembe venni.


That's all folks - amit a jogszabályokból kimazsoláztam.


Egy saját szerkesztésű teljes bizonyító erejű okiratba foglalt és minden szerződési elemet tartalmazó bérleti szerződést díjmentesen a rendelkezésetekre tudok bocsátani ha szükséges.

2012. jan. 15. 19:36

[link]


itt egész tisztességesen le van írva (áfa nem kell),


inkább pont az érdekes részt nem fejtették ki: méghozzá hogyha elkészítitek ezt a bizonyos költségelszámolást - amiben felújítások meg még talán a rezsi egy része is - benne vannak, akkor azt le lehetne vonni az adóalapból.


erről találtam az apeh oldalán valamit, de kicsit bonyolult:

[link]


például ilyet írnak itt, hogy:



"Jellemzően előforduló és költségként elszámolható kiadás lehet például az ingatlan

fenntartásával, rendeltetésszerű használatával kapcsolatosan felmerülő rezsiköltség, ha a

felek a bérleti szerződést úgy kötik meg, hogy a bérlő a bérleti díjon felül a közüzemi

díjakat is megtéríti a bérbeadó részére (a bérbeadásból származó bevételnek része a bérlő

által fizetett költségtérítés is. Abban az esetben, ha a bérlő nevére átírják a közüzemi

szolgáltatást mérő készülékeket, vagyis a közüzemi számlák a bérlő nevére szólnak, akkor a

bérlő által a szolgáltatónak fizetett díj a bérbeadónál nem számít bevételnek."


tehát ne írasd át az órákat - ezt amúgy sem tanácsolják az ügyvédek - hanem írjátok le a rezsit.

16. icuri (válaszként erre: 15. - 07c4794583)
2012. jan. 15. 19:09
Kösz az infot. És azt nem tudod véletlenül, hogy ÁFÁ-t kell fizetni?
15. 07c4794583 (válaszként erre: 14. - Icuri)
2012. jan. 15. 15:10

16%-os szja, plusz valamennyi TB-t is kell utána fizetni, olyan kb 20% körülire jön ki az elvonás


amire nagyon oda kell figyelni, hogyha az évi bevétel meghaladja az 1 000 000 forintot, akkor viszont az egészet még a 14%-os EHO is terheli.

14. icuri
2012. jan. 15. 15:00

Sziasztok!

Nekem van adószámom ingatlanbérbeadásra, de régóta nem használtam. Most kivenné a garázsomat egy cég, ha tudok számlát adni. Megkérdeztem a NAV-tól telefonon hogy is van ez mostanában.Azt a választ kaptam, hogy nem kell sem adószám, sem számlát adnom. Átvételi elismervény alapján(mármint a garázst adom át használatra) a cég minden hónapban elszámolhatja a nekem fizetett bérleti díjat. Egyébként 16% adófizetési kötelezettség terheli, más nem.

Hát nem vagyok róla teljesen meggyőződve.

13. simple (válaszként erre: 1. - Plexy77)
2012. jan. 15. 09:48
Szerintem majd az adóbevallásodban kell feltüntetni mint jövedelmet. A befizetésről meg egy könyvelőt kellene megkérdezni.
2012. jan. 14. 23:15
Köszönöm a segítséget,majd felveszem akapcsolatot egy könyvelővel és az adóhivatallal.
11. Walnut
2012. jan. 14. 19:02
Ja, az adó mértékére jutott eszembe: ez a tavalyi évben így volt, de lehet, hogy ez is változott januártól... biztos, ami biztos: inkább beszélj egy könyvelővel! :)
10. Walnut
2012. jan. 14. 19:00
Ha a bérlődnek nem kell számla, akkor nem kell külön adószámot kiváltanod. Akkor "midössze" annyi a dolgod, hogy minden negyedév után átutalod a NAV-nak a megfelelő összeget. Ez a három havi lakbér szuperbruttójának (tehát 127%-ának) a 90%-ának a 16%-a. Kicsit talán bonyolultnak hangzik, de nem az :) Ha a bérlőd ragaszkodik a számlához (mert el tudja számoni a neked kifizetett bérleti díjat pl.), akkor kell csak a külön adószámot kiváltanod.
9. f5848578d5 (válaszként erre: 1. - Plexy77)
2012. jan. 14. 18:01
találtam neked valamit: [link]
8. f5848578d5 (válaszként erre: 6. - Secret!)
2012. jan. 14. 18:00
De ez csak az egyik része a dolognak. Ha én vagyok az albérlő és pl. üzlethelyiségről vagy irodáról van szó, akkor kell a számla, hogy eltudjam számolni.
7. f5848578d5 (válaszként erre: 5. - Plexy77)
2012. jan. 14. 17:59

Az érdekes, mert legutóbb (2011.januárjában), még azért nyivákolt egy üzlethelyiséget bérbe adó hölgy, hogy be kell mennie a hivatalba, mert azt mertem mondani, hogy számla nélkül nem veszem ki az üzletet. De mivel nem volt más lehetősége, ezért bement, kért és kapott is adószámot, vett számlatömböt és kiállította a számlákat.


Egyébként édesanya a mai napig nem tud számlatömböt venni, ha nem visz legalább bélyegzőt, vagy valami más igazolást az adószámról, pedig mindig ugyan ott vásárol.

2012. jan. 14. 17:55
Úgy tudom, most már nem kell adózni, albéreti díj után.
2012. jan. 14. 17:50
Most az apeh oldalán azt olvastam,hogy 2010,aug,16-tól már nem kell ez az adószám,de teljesen elvesztem a paragrafusok között...
4. f5848578d5 (válaszként erre: 2. - Plexy77)
2012. jan. 14. 17:33

Ha nincs adószámod (nem adóazonosító jeled), akkor azt kell kérni az adóhivataltól, mert anélkül még számla tömböt sem tudsz már venni.

Hogy pontosan mikor, melyik rublika, azt inkább könyvelőtől kérdezd meg, ahogy azt is, hogy mi az amit elszámolhatsz költségként a kiadással kapcsolatosan.

Órákra/közüzemi számlákra gonodasan ügyelni és ha van rá mód, akkor a bérlő nevére íratni, nehogy rajtad akarják behajtani az ő esetleges tartozását.

2012. jan. 14. 17:29
Adóhivatalba kell menni, ott mindent megmondanak pontosan. Adózó magánszemély leszel, külön adószámot fogsz kapni. De konkrétumot csak ennyit tudok, apeh megmondja a többit, vagy itt valaki.
2012. jan. 14. 17:28
Kiadnám a lakásomat,de nem tudom,hogy merre induljak.Be kell mennem az adóhivatalba először,vagy elég számviteli bizonylatot kiálítani, és az adóévvégén bevallani,vagy 3havonta kell adóelőleget fizetni!?Segítsetek,hogyan kell csinálni hivatalosan...
2012. jan. 14. 17:23
Albérlet kiadás tisztán, hogyan kell az adót befizetni...

További ajánlott fórumok:


Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook