Dyscalculia. Mi segíthet még? (beszélgetős fórum)
Jogosak az észrevételeid, de még nem biztos, hogy a gyerek diszes. Egyelőre annyit látnak, hogy nehezen megy a matek.
A gazdálkodjjal mi már kiskorunktól játszottunk, természetesen szülőkkel együtt, így szinte észrevétlenül tanultunk meg dolgokat..)
A csokinál viszont tényleg leragadtam a régi árak mellett...:((( Akkor helyesíbítek: lehet boltosat játszani otthon, vagy becslés és mennyiségek gyakorlásaként a "belefér-e a másik edénybe" címszó alatt a konyhai tevékenységekbe is bele lehet vonni.
Ha van testvére, akár a csoki-, cukor- vagy tortaosztásba is. :)))
Engedj meg egy kis kritikát az ötleteidhez:
Párdologgal nem értek egyet:
"becslés a vásárlásnál"
Egy 8 éves kisgyermek nem tud százas, sőt ezres nagyságrendben tájékozódni/számolni! Ez nehéz feladat még egy nagyobbacskának is.
Ha diszkalkuliás problémák vannak, először maradni kell a tizes számkörön belül. Majd ha ott stabil, akkor kibővíthető tízesátlépés tanításával/gyakoroltatásával a 20-as számkörre és így tovább.
"Gazdálkodj okosan": szintén ezres számkörben számoltat, még a régi változat is!
csoki vásárlása: még ha 100 ft alatt is van a csoki, akkor is nehéz a kivonás, hiszen éppen a diszes tünetek miatt még a 10-es, 20-as számkörben való tájékozódás is nehéz, nemhogy kivonások a 100-as számkörben.
A gyakorlás ne a napi tananyag sulykolását, bevésését, hanem – a gyermek életkorától függetlenül – a számolási alapoktól kezdve a 10-es, a 20-as, majd később a 100-as számkörben a számok bontását, pótlását, összeadását, kivonását, a számkörön belüli szöveges feladatok megoldását jelentse. A szorzás, az osztás csak az előbbiek megfelelő szintű tudása után következhet.
- séta az utcán: házszámok: páros-páratlan, emelkedő-csökkenő sorrend
- a Gazdálkodj okosan társasjáték ma kapható változata (jó a régi, ha neked megvan)
- becslés gyakorlása vásárlásnál
- ő is vásároljon pl. csokit: elég-e a pénzed, mennyi lesz a visszajáró?
- játék az autók rendszámával - páros-páratlan, mi volt előtte, mi lehet utána - melyik nagyobb-kisebb
Természetesen számtalan fejlesztő feladat van még, mert a figyelmét, emlékezetét, érzékelését, észlelését és mozgását is kell fejleszteni, de konkrét tanácsot csak a gyermek ismeretében lehet adn.
Jó még a puzzle, a gyurmázás, a lego, gyakorlatilag minden játék, amely nem "önmagától" működik.
Egyfolytában azon agyalok, amiket írtál. Igen, a legfontosabb, hogy ne legyen frusztrált, mert a disz legsúlyosabb következménye ez. A gyerek érzi, hogy nem rosszabb, sőt, jobb a többinél, mégsem tud a vártnak megfelelően teljesíteni.
A közeledben lévő, és a gyermeked ismerő gyógypedagógus arra is fog tudni válaszolni, hogy a tanár által választott módszer és tankönyv megfelelő-e a fiad számára, illetve nem túl gyors-e a haladási tempó. Mert ezek is válthatnak ki diszes tüneteket...:(
Mindjárt írok néhány ötletet, amivel otthon gyakorolhattok.
Köszi!:)
Igen, azzal teljesen egyetértek, h nem ez határozza meg az emberi értékét, csak nehéz, és leginkább neki, mert érzi, látja, h neki nem megy úgy, mint a többieknek és ez frusztrálja-hisz ebben a közegben tölt el napi 8 órát, a napja nagyobb részét. (Most szerencsére nem. Éljen a vakáció!:D)
Mindenképp szeretnék segíteni neki, azért is gondoltam, h keresek valami egyéb kiegészítő módszert is a majdani fejlesztéseken túl, amivel remélhetőleg átütőbb eredményt lehet elérni.
Bár ami a mostani helyzetet illeti, már a kisebb pozitív elmozdulásnak is nagyon örülnék.
Köszönöm a válaszod.
Nálunk úgy tűnik, szerencsére csak a matematikával van probléma, a magyarral nincs.
Viszont amire eddig nem is gondoltam, ill. nem hoztam összefüggésbe ezzel, hogy némi figyelemzavara is van a gyerekemnek...