Középiskolai felvételi (beszélgetős fórum)
Nem csak Téged, ha ez megnyugtat :)))
Direkt nem írok konkrétumokat, bár tudnék, de amikor már az egész tanári kar azon dolgozik, hogy hogy tudnák eltávolítani a suliból a méltányosságival felvett hülyegyereket, aki nem elég hogy nem tanul semmit, de bőven demoralizálja az osztályt, akkor azért el lehet gondolkodni, hogy kinek volt jó ez. Mert megbuktatni se könnyű senkit valójában.
Én azt tudom, hogy aki oda jár, az szereti. A mi ismeretségi körünkben. Így én akkor is jó szívvel írtam volna be, ha nincs szóbeli.
A nem oda járók véleménye meg nem érdekel, mert se a savanyú a szőlő nem érdekel, se a lenéző hozzáállás.
...ahová meg végül ment, ott kvázi dédelgették a szóbelin, cuki ofőnéni, diribá, magyartanár, mindenki imádta, nyilván őket választotta, főleg az E5 kiváló szóbeli élménye után :))) Megvették kilóra. Pedig az Óbudai előrébb van a listákon, mint ahová ő ment végül.
A mentességet a hatosra értettem, félreértéseket elkerülendő. Nyolcadikosoknál végig kéne csinálni a szóbeliket, mert pl lányom mint lista 7. úgy is mentes lett volna, pedig nem mentőnek szánta őket.
Óbudai és hasonló erősségű sulik is megtehetnék, hogy kiadnak vagy 100 mentességet. ha az Apinak nem derogál, akkor másnak se. Feltehetőleg a lista eleje úgyis csak mentőnek írta be őket. A többieket pedig meg tudnák hallgatni. Én ezt a suli érdekében is mondom, mert sokan azért sorolják őket hátrébb, mert nem tudnak róluk semmit, még szóbeli tapasztalatuk sincs.
Lányom a francián anno 7. volt az ideiglenesen, de nem merte előre írni, mert fogalma sem volt, milyen lehet ez az iskola... Lehet, hogy tök jó lett volna neki pedig, és közel is volt.
"A mutyi meg a rendszer (és a kultúránk) része. Nem jó, de tudjuk hogy van, ez nem a Grál lovagok földje."
A kultúra mi magunk vagyunk, nem valami tőlünk független izé...
Tudom, hogy a gondolkodásom nem átlagos, és sokszor tapasztalom, hogy nem illek bele a kultúra mainstreambe, de engem felbasz a szerecsenmosdatás.
Sokmindenen múlik, hogy egy adott suli bejön-e. A végeredményt úgyis az dönti el, milyen a konkrét osztály, milyenek a hozzájuk beosztott tanárok.
Igen, hozzátesz a szóbeli, de nem mindenki tud stressz alatt teljesíteni. Ha sírva jön ki a gyerek, az se feltétlenül a bizottság hibája, meg nem is feltétlenül a gyereké. És lehet, hogy meglenne a gyerek a tanárokkal, ha nem rögtön vizsgahelyzetben találkozna velük.
Nem vagyok persze szóbeli-ellenes, pláne mert jó élmények lettek.
Ugyanakkor pl. hatosban ott van az Óbudai. Mindenki beírja mentősulinak, de kevesen írják első helyre. Amíg csak az általános tantervű osztály volt náluk, 60 gyereket vettek fel csak hozott+írt pontok alapján. Utolsó felvett rangsorszáma kb. a 172. Ez konkrétan azt jelenti, hogy ha nagyon rendesen szóbeliztetni akarnának, akkor kb 300 gyereket kellene meghallgatniuk úgy, hogy közülük 100 szinte biztos, hogy felesleges meghallgatás.
Nekem szimpatikus egy olyan iskolavezetés, aki azt mondja, hogy:
- védem a tanáraimat, hogy ne kelljen nekik 300 szóbelit végigcsinálni úgy, hogy abból 100 eleve értelmetlen, további 200 között meg úgy tenni különbséget, hogy tudjuk, hogy fél óra alatt nem annyira van objektív mérce.
- nem teszem ki stressznek a gyereket, hogy aztán gondolkodjon azon, miért is lett lepontozva, miért maradt le 1 ponttal stb.
- aki gyerekek így bekerülnek hozzánk, azokkal fogunk tudni foglalkozni.
Amúgy az Apáczai is azt mondja azzal, hogy 180 főnek mentességet ad: Gyertek hozzánk, jók lesztek nekünk.
A beszámolók alapján úgy vettem észre, ott volt probléma a szóbelivel, ahol futószalagon mentek, és aki a sokadik nap végére lett beosztva, ott fásult bizottságnál volt.
Meg kavarodás volt, mert rengeteg gyerek be lett hívva, csúszás volt, aztán órákat fagyoskodtak kint a szülők.
Az is szerencsés, ha nem rengeteg bizottság dönt, hanem may 1-2, ott jobban lehet hasonló mércével számolni.
Egyébként most a nyelvi osztályba az Óbudai is csinál szóbeli meghallgatást.
Kíváncsi vagyok hogyan döntenek jövőre, hogy megérte-e, vagy kb pont ugyanott lennének, mintha csak pontszámok alapján jöttek volna a gyerekek. Ha haladó csoportot akarnak indítani, akkor nyilván nem mindegy, hogy van-e a gyerek már vmilyen szinten, de végül úgyis úgy fogják az osztályt indítani, ami a bekerült gyerekek szintjének megfelel.
"sok okos/ügyes gyerek volt már hálás nekik azért, mert az írásbelit elrontották, és a Trefortban kaptak még egy esélyt"
És sok okos ügyes, az írásbelin is jó teljesítményt elérő gyerek nem volt hálás azért, mert a határt el nem érő gyerekek beelőzték őket, és emiatt őket nem vették fel.
Szerintem kifejezetten hasznos ha van szóbeli. Az én gyerekeim írásban kevésbé teljesítenek jól, pont elég hátrány hogy a legtöbb suliban az írásbeli eredmény a szűrés alapja. Tavaly nem volt szóbeli oda ahová a lányom bekerült, hát volt stressz szeptemberig hogy jó lesz-e neki. A sulit csak képeken látta beíratkozásig.
A mutyi meg a rendszer (és a kultúránk) része. Nem jó, de tudjuk hogy van, ez nem a Grál lovagok földje.
Azt írod: "Viszont a Trefort méltányossági gyakorlata szerintem éppen nem a mutyiról szól, ellenkezőleg: ők transzparensen kiteszik a végeredményeket"
A Trefort gyakorlatát azért tartom a mutyi kategóriának, mert nem teszik ki transzparensen, hogy van ez a lehetőség.
Aki tud róla él vele, aki nem az pedig úgy járt.
Ezen kívül az elbírálás szempontrendszere sem transzparens.
Konrkét Trefortos példa idénről az osztályból, az egyik gyerek 78 pontos írásbelivel nem kapta meg idén a méltányosságot, a másik gyerek 70 pontos írásbelivel megkapta.
Szerintem ez a mutyi eklatáns példája.
Pár éve, amikor Réka még aktív volt, készített egy olyan Trefortos statisztikát, hogy a szóbeli behívási határt el nem ért és elért gyerekek szóbeli pontszáma között van-e szignifikáns különbség. Engem nem lepett meg az az eredmény, hogy a méltányossággal bekerült gyerekek körében szignifikánsan magasabb volt a szóbelin elért eredmény is.
Engem kifejezetten zavarnak ezek a mutyik, és nem szeretném felmenteni a vezetőket azzal, hogy ó, hát ilyen mindig is volt, és de jól megállja a helyét az így bekerült gyerek is. A csalás az csalás.
Van különbség a méltányosságik között.. Pl ha vki éppen lecsúszik fél-1-2-ponttal, az miért ne írhatna az igazgatónak? Lásd pl hat és nyolcosztályos sulik- ahol többen mégsem iratkoznak be pl végül. Ott lehet jól is jön, hogy nem kell keresgetni. Mi negyedikben ahogy meglett a lista egyből írtunk aznap, hogy nem megyünk. Masik oszt társ sem ment, egyből felszabadult 2 hely, de biztosan attól több is. Akkor előre szóltam az ofőnek, hogy megírjuk, de biztosan maradunk bármi lesz(ugyanis volt olyan, hogy a suli hamarabb megkapta a határozatot, mint mi). Ez jopar éve volt, akkor még nem minden suli írta ki a netre példaul, csak levelet kaptunk.
Ismerek olyan gyereket, aki a Madachba irt kervenyt-es kapott. Alomsuli volt, picit lemaradt. Minden evben van aki elkoltozik, megis mashova megy stb stb, eleg nagy a mozgolodas mindenhol. Ebben semmi rossz nincs. Vagy megkapod v nem…
A masik-ismetos ismerose, vmi fejes stb aki be szeretne juttatni a gyereket.. Oket szerintem nem is rangsoroljak, egyszeruen atveszik, felveszik. Errol sem igazan tud senki, max az igazgato. Vagy pl a felveteliztetok lepontozzak a gyereket, aztan megis ott van szeptemberben. Ez inkabb korrupcio, ami ugyanugy ott van az ovodai/alt iskolai/munkahelyi felvetelinel. Ez meg az igazgato dontese, már ha nem vmi még magasabb döntes.. ilyen is van biztosan.
Aki meg jo pontokkal siman bekerul is teljesithet rosszul..
Pl nekem fura, hogy az Apaczai semmi mast nem nez, csak azt h vki mennyit ir. Ez nyilvan annak jo, aki aznap jol teljesitett. Ők ezt valasztjak. Mashol meg ér 10-20-50 pontot. Minden suli maga dönt..
Igaz, erre nem gondoltam.😔
Ennek ellenére, valahogy szóbeli-párti lettem. Sehol nem voltunk iskolaismerkedésen (vagy mert nem volt, vagy lecsusztunk, vagy nemtudom). Most az 5 suliból 1 mentes, 1 online, a többi szóbelis volt. Azokról legalább volt egy benyomás, jól érzi-e ott magát, műkszik-e a kémia, szimpi volt-e a tanár, miket meséltek a diákok, ilyesmik. A mentesről annyit tudunk, amit a szóbeli tapasztalatokon olvastam.🤔
Igen, jó lenne, ha legalább sorszámot és pontszámot láthatnánk. Azonosító nélkül akár.
És aki lekérdezést akar, az csinálja meg emellé.
Különben pl. Illyésbe került be úgy budaörsi srác, hogy okos, jól tanul, kevésbé ismert sportban is ügyes, de nagyon szorongós, aludni sem bírt az írásbeli előtt és nagyon el is szúrta. Méltányossági kérelemmel, ált. suli ajánlásával végül fölvették az igazgatói keretre és jól is teljesít.
(Konkrétan tudok olyan hármas tanulóról, aki 90 pont fölött írt most nyolcadikban. Na, ő nem stresszelt. És nyilván nem azért hármas, mert buta, hanem mert nem törte magát soha.)
Szóval szerintem van értelme ennek a keretnek és lehet jól használni.
Abban van valami, hogy a méltányossági kérelmek özönlését elkerülendő nem sietnek az iskolák.
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?