Középiskolai felvételi (beszélgetős fórum)
Zrínyi van másodikosoknak is, Bólyai csak harmadikosoknak. De én már elsőben is akadtam ki rám sózott rajzpályázat miatt, jól nem írtam fel a felkészítő tanár nevét a rajzlap hátára - a gyerek így is boldog volt, hogy a polgármester úr átadta az első díjat :) (Persze véletlen nem írtam rá a tanár nevét, nem tudtam, hogy kellene ;) Ha a suliban ül délutáni időkben órákat rajzolgatva, akkor biztos valakinek eszébe jut mindent is ráírni ;) )
Harmadikban a magyar Bólyai került úgy terítékre, ahogy nálatok a matek, akkor már szülőkként kaaptunk emailben "kötelezvényt". Részemről az nem is hatott meg, esélyem nem lett volna annyi szólás-mondást a gyerekbe tömni, amennyi oda kellett...
Persze, hogy jelentkezhet bárki. Nem erről volt szó.
Ha megnézed egy évre - úgy tűnik átmenetileg - többen kerülhettek meg egy magasabb szintű megmérettetésre, mint máskor. Nyilván ez a verseny végkifejletét nem igazán befolyásolja. De a gyerekeknél egyénileg a sikerélmény sokat számíthat, hogy a későbbiekben miként viszonyulnak a matek tanulásához.
Ez így egy gimnáziumban rendben is van.
Ugye onnan indult, hogy én a kicsik ösztönzését szorgalmaznám, mert nem mindenhol ilyen támogató az iskola. S függetlenül attól, hogy az én gyerekem nem lesz újra másodikos, sőt, másik gyerekem sincs és nem is lesz már. Ott abban az osztályban sok tehetséges gyerek fordított hátat ha nem is egy életre, de hosszú időre a versenyzésnek. És az nem a gyerekek inkompetenxiájából adódott. Tényleg olyann helyzetben jobb, ha kategorikusan kijelentik, hogy a) nincs versenyzés b) aki akar, versenyez, de oldja meg maga, dee az, hogy piciket küldenek és nem készítik semennyire sem fel, az nem okés. Szóval maradjunk a másodikos korosztálynál :)
Igen, olyan van, hogy ha önként csinál valamit és elakad, akkor odamegy a tanárhoz és az segít.
Számomra ezek a különbségek
1)nem motiválják külön a gyerekeket a versenyre
2)nem szólnak bele abba, ki mire, milyen formációban megy, ha csapatverseny
3)nincs versenyspecifikus felkészítő szakkör
4)jellemzően a tanulónak magának kell megkeresnie a felkészítő anyagot (sok minden megtalálható a suli honlapján)
5)a tanulónak kell a konkrét elakadásnál megkeresni a szaktanárt és segítséget kérnie
Tehát ott a rendszer a belső motivációra és önállóságra épít, a csoportos általános tehetséggondozás a jellemző.
Arra ne számítson senki, hogy az ő gyerekére majd felfigyel valaki és a szárnyai alá veszi, vagy az ő kiemelten extrán tehetséges gyerekéhez fogják igazítani a haladási iramot. A gyereknek kell megtalálnia a mentorát. (Van ilyen program is az iskolában, tehát a lehetőség adott).
A gyerekek nem maguktól találják ki a versenyeket, a tanárok agitálják őket, jelentkezzenek minél többen. Sőt, úgy is jártunk egyik gyerekemmel, hogy miután nem ment el a verseny döntőjére, amire egyedül készült, még számon is kérte a tanár, hogy ezt mégis hogy merte megtenni.
A Bólyai versenyen éppen díjazzák a legtöbb gyereket benevező tanárt, ill. akinek jó eredményt értek el a tanulói. Nyilván nem ebből fog meggazdagodni, ahogy a gyerekek jutalmazása is jelképes. Ahogy a fiam fogalmazott, szombaton Ő is szívesebben szórakozott volna, mint versenyre menjen, ahol természetesen a tanár neve szerepel, mint felkészítő tanár. A gyerekek szerették volna elérni, hogy a valódi felkészítő kerüljön be, de nem sikerült. A gyerekek is pluszban vállalják az esetenkénti heti 34-36 óra mellett.
Alsóban pedig valóban 4-ig bent kell lenni a gyerekeknek, nálunk iskolaotthon van. Beleférhetne a felkészítés, igaz udvari játék, szabadidő helyett, ahogy itthon is ebből veszünk el.
Nem véletlenül írtam, hogy tisztelet a kivételnek, mert van pedagógus, aki meg tudja oldani, de sajnos ez a kevesebb.
És ha már megszólítottál, nyilván az én hibám, de igen dolgoztam, túlóráztam ingyen, nem volt kérdés, kellett, csináltuk. ( nem pedagógusként )
Igen, a verseny és a vizsga is olyan, hogy igen kevesen lesznek sikeresek készülés nélkül.
Lehet persze azt mondani, hogy az iskolai magas szintű oktatás egyben felkészítés - ezt mondja pl. a Fazekas, de ott is azok a gyerekek lesznek kiemelkedők, akik maguk is sok időt szánnak rá pluszban. Sokszor a szülők is. Messze nem mindenki, de tapasztalatom szerint van egy 5-6 fős élboly, persze tantárgyanként változó a létszám és a csoport tagjai is.
Szóval igen, meggondolandó, hogy milyen útravalóval indítja a gyereket az iskola (szülő) egy versenyre...
Lehet a csillagok szerencsés együttállásának is nevezni, hogy együvé kerültek, és valóban mindhárman tehetségesek is.
Hogy pontosan mennyit tesznek hozzá mások és mennyi a belső indíttatás, azt nem tudhatom. Nyilván a gyerekeket is motiválja a siker. :-)
Nálunk sincs igazán verseny felkészítés. Már szinte megszokott, hogy az elsős gyereknek én tanítom a verset a versmondóra, aki ugye nem tud olvasni, vagyis minden alkalommal nekem kell felolvasni....amikor tudja a gyerek, akkor tanító néni meghallgatta és megdicsérte, amikor szép helyezést ér el, akkor még jobban:) De szívesen csinálom, a gyerekeimért teszem. Akkor viszont kiakadtam, amikor felsőben megnyerték a csapattal a Bólyait matekból, továbbjutottak az országosra, a tanárnő pedig szó szerint azt mondta a gyerekeknek, hogy neki nincs ideje felkészíteni őket, egyébként se fizeti ki neki ezt senki. Persze a gyerekek beáldozzák a hétvégéjüket a versenyre. Végül az egyik csapattag anyukája, aki matek tanár segített egy délután nekik egy kicsit.
Azóta nem megyünk Bólyaira, csak egyéni versenyekre.
Ahogy hallom egyáltalán nem egyedi eset, hogy a szülők készítik a gyerekeket 1-1 versenyre, barátnőm egyszer a sikeres versenyek után pedagógusnapra meglepte magát egy orchideával:)) Tisztelet a kivétel pedagógusoknak, mert biztosan van ilyen is!
Pont ugyanez történt a fiamék osztályában. A tanítónő egyik nap random csapatokat alkotott. Vagyis számomra volt random, mert a jó matekosokat még véletlenül se tette egy csapatba. Majd közölte, hogy matekversenyre mennek. Gondoltuk, hogy gyakorolnak velük. A gyakorlás abból állt, hogy a verseny előtti délután derült ki, hogy valami táblázatba kell vezetni az eredményt, azt megmutatta nekik. A lap tetején persze ott van a feladatok fölött, hogy akár több jó válasz is lehetséges, de ezt már nem mondta el nekik (nem találta fontosnak vagy nem tudom). Ok, harmadikosok tudnak olvasni, de szerintem akkor is kellett volna ezt tudatosítani. Egy csapat nem attól lesz csapat, hogy egybeválogatják őket. Már azon is csodálkoztam, hogy a nagy kapkodásban egyáltalán átvezették a megoldást a külön lapon lévő táblázatba.
Mondanom se kell, hogy soha többé nem mentek semmilyen versenyre.
Nem kell indítani a csapatversenyben, autoomatikusan kiszámolják a suli adott évfolyamon induló legjobb 3 versenyző pontszámát és úgy rangsorolnak. :-)
A most 9. évfolyamban Bolyain van az Arany Ászok nevű csapat (harmadiktól ez a nevük). A 3 srác elsőtől együtt készül, egy iskolába jár, ötödiktől ugyancsak egy jó nevű nyolcosztályosba. Mindegyik suliban tehetséggondozás, bontott csoport, szakkörök, plusz szülői felkészítés (fiam ismerte az egyiket zenesuliból, onnan tudja)
Egyéniben is nagyon jók mindhárman, Zrínyin is mindig döntősök és most is volt díjazott köztük.
No, itt ebben a körzetben ebben az évfolyamban a matekversenyeken nem sok babér terem másoknak... Ez van.
További ajánlott fórumok:
- Középiskolai felvételi matematikából 2010-ben
- Óvódák, bölcsődék, általános iskolák, középiskolák, bárhol a világon
- TB ügyintéző tanfolyamra jelentkeztem. Van valakinek információja, mire lehet számítani felvételinél?
- Mikor lesz fent a neten a középiskolák végleges felvételi sorrendje?
- 2011 középiskolai felvételi
- Hol lehet megnézni a tavalyi középiskolai felvételi ponthatárokat?