Az iskolai erőszak (beszélgetős fórum)
Szia!
Gondolom majd változnak az elveid, ha esetleg a játszón pofozzák, szavaiddal élve taslizzák a szemedfényét. Pontosan az apai büszkeség, sértettség nem engedi, hogy egy másik "kölyök" üsse a tiédet. Főleg akkor nem ha látod az vérszemet kap, mert a szülei vagy nem figyelnek rá,vagy adják alá a lovat. Na akkor gondolom én nem a gyerekedre bízod bokszolja le ő az affért. Van mindenkinél erősebb.
Amiről írtál természetes, de tényleg egy határig. Mostanra teljesen elmérgesedett a helyzet. Szerencsés vagy, hogy környezetedben még nem tapasztaltál ilyet.
Édesapád korában volt még nádpálca, vagy vonalzó,kötmös, fülhúzás stb. a tanár is adhatott taslit, most merné megtenni,egyből menne a feljelentés......apropó és volt szamárpad is. Tehát aki nem úgy viselkedett kiközösítették, volt mód a büntetésre. Most ezért komoly büntetés járna, szegény vereledős gyerek aki éppen akkor vágta fejbe féltéglával a másikat nem lehet semmivel büntetni, mert a lelke sérül. Még nem tapasztaltad meg, hogy a gyereked csoportjában van egy neveletlen "idióta" aki miatt nem lehet a gyerekeknek ollóval foglalkozást tartani, mert az kiakarja a másik szemét szúrni. Ez ellen viszont kellene tenni valamit, hogy ne gyomorcsgörccsel hagyd a gyereked az oviban, hogy eépségben találod-e a mire vége a munkádnak.
Látszik, hogy csak híradásból értesülsz a témáról. Majd lesz a te gyereked is iskolás és "vezstes" egy ilyen harcban, majd akkor is meghallgatlak.
A gyerekemnek egy reggel nem akart iskolába menni, azt mondta, hogy fáj a hasa. Gondoltam, biztos szimulál. Aztán hányt is. Mikor mondtam, hogy akkor maradjon itthon, már semmi baja nem volt. Kiderült, hogy az egyik idősebb osztélytársa azt mondta neki az öltözőben, hogy szíven ütlek. Ez a kölyök kultúrájában csak egy mondás, az enyém viszont rettegett tőle. Nemigen bíztam a dolgot a tanárokra, úgyse hallgat rájuk a kölyök, hanem elkaptam a suli előtt és elmagyaráztam a társadalmi együttélés szabályait. Utána egy évig nem volt gond. Következő év eleján hasonló dolog, hasonló reakció. Így most jól vagyunk.
Volt olyan eset, hogy egy kislánynak - 11 éves - rendszeresen dühkitörései voltak, agresszív volt, szóban, fizikailag. Az iskolában pszichológus nem volt. Az iskola nem küldhet el gyereket pszichológushoz, csak a szülő viheti el. A szülő válasza pedig az volt, hogy nincs annak a gyereknek semmi baja, hagyjuk őt békén. Ennyi.
Amíg nagyobb probléma nem lesz, nem lép senki. Aki léphetne, nem lép, aki lépne, annak meg nincsenek jogai a lépéshez. Utána meg keressük a felelősöket.
Én csak híradásból értesülök az iskolai erőszakokról.
Apám a háború alatt járt (nem járt, attól függően volt-e tanítás), illetve közvetlen utána járt általános iskolába. Már akkor is volt erőszak. A nagy ütötte a kisebbet, az erős a gyengébbet. Kinőtték, mind felnőtt. A férfiak (fiúk) versengenek egész életükben. Nálunk hierarchia van. Ki kell "érdemelni" a főnöki címet, a többi meg csicska (már bocsi a kifejezésért). Ritka az a fiugyermek, aki nem versenyez. Valaki tanulásban első, valaki erőfölénnyel, valaki meg apuci pénzével.
Tegnap pl. a 2,5 éves fiam életében először versenyzett egy másik fiúval. Ez a természet rendje (a fiam győzőtt :-))))). Motoroztak, és azt játszották, hogy ki tud gyorsabban :-).
Persze van egy határ, amikor már felülről bele kell avatkozni, de azért mert teszem azt, egy gyerek taslit ad a másiknak, azért felelőst keresni, azért túlzásnak tartom.
Tudom, sok emberben kiverem a biztosítékot az elvemmel, de ez az én véleményem.
Természetesen nem a zsaroló, az osztálytársait ripityára törő, állandóan verekedőkre érvényes a fenti írásom.
- Azt mondanám, hogy nem az egyetemisták erőszakosságát kellene nézni, hanem az alapokat. Jó lenne minden ált. isk.-ba legalább egy pszichológus, aki a problémás gyerekeket ki tudná szűrni, meg kezelni vagy tovább irányítani valahová. Ez lehetne a pedagógusok feladata is, de akkor ne terheljék le annyira az órákkal, hagyjanak időt arra is, hogy az ember beszélgessen a gyerekekkel, mert sokszor erre van a legnagyobb szükségük.
- Engem mindig dühít, amikor ilyen esetekben az az első dolog, hogy megkeressük a felelőst. Mert olyan könnyű lesz minden, ha találunk valakit, akire rá lehet fogni, hogy te vagy a hibás. Ezzel azután el is intéztünk mindent, holott sokszor az egész rendszert kellene megváltoztatni.
Kiszűrni szinte lehetetlen ki mire készül, hiszem olyan álarc mögé tudnak rejtőzni. Szinte mondhatnám kettős jellemük van, a világ felé normális emberek, de ugyanakkor a gondolataikban eljátszadoznak a gondolattal mi lenne ha…. Már pici óvodás gyermekek olyan játékokkal játszanak, hogy az emberben megáll az ütő. Néhány szülő nem is gondolja mekkora rombolást tesz gyermeke lelkivilágában amikor a monitor elé ülteti csemetéjét aki 4-5 éves és az XBOX játékkal szétlő mindenkit. Láttam eltorzult arcú ötévest aki kéjjel lőtte szét az embereket virtuálisan, majd a vértócsában ázó emberkét még meg is rugdosta . Itt ez a szülő felelősége. Torzult jellemű embert nevel, abban a tudatban csak játszik a gyerek, nincs tudatában annak, hogy ezt a gyerek komolyan veszi, hiszen beleéli magát. Nem ártana már az oviban a szülőknek előadásokat tartani, meddig és hogyan alakul gyermekük jelleme. Talán elgondolkodnának egypáran, mitől lesz gyermeke kábítós pánikbeteg stb. Beszéltem szakemberrel , hogy vannak speciális tesztjeik /megjegyzem nagyon jók, amik már nagyon korán rámutatnának valami gond van/ miért nem alkalmazzák iskolákban ? Mire a klinikai szakorvostól azt a választ kaptam, ők próbálták, de nincs rá igény.
Más: Nem szabadna egyik országnak sem megadni a fegyverviselési engedélyt otthonra. Na jó tudom a biznisz az biznisz, a fegyveripar adja a legnagyobb profitot. Fegyveres erőknél a munkahelyen kikellene adni, majd a munkavégeztével leadni. Sportlövőknél ue.-t alkalmaznám. Kötelezővé tenném aki fegyvert tart (csak annak engedélyezném akinek ez a munkájához feltétlenül szükséges) járjon egy pszichológushoz állandóan, és egy másikhoz negyedévente , hogy esetleg ne tudjon kicsúszni a megfigyelés alól. Tehát a megoldást itt is az otthoni fegyvertartás megtiltásában látom,és hivatkozom Angliára, ott betiltották. Ez persze sajnos nem jelenti azt, hogy meglehet előzni az ámokfutásokat, de a potenciális lehetőség csökken. Egyénileg is lehetne figyelni ha valakit pl. kicsapnak az egyetemről, munkahelyről beléptető kapun mehessen csak át. Na szép álmaim vannak :)
A gyerekekben valóban feszültség munkálkodik, amelyet otthonról hoznak - különböző okok miatt - és az iskolában vezetik le, főleg a kisebb, gyengébb vagy nem erőszakos iskolatársaikon. Soha nem tartottam okos dolognak, mikor különböző országokat hasonlítgatnak össze (pl. itt meg itt mi mennyibe kerül, vagy, hogy itt ez így működik stb.), mivel minden ország más kultúrát, anyagi, lelki, erkölcsi stb. lehetőségeket hordoz magában. Ma Magyarországon akkora a feszültség, hogy csodálkozok, nem robbant még. A felnőttek nehezen tudják eltartani a családot, féltik a munkahelyüket, a lakásukat és főleg a gyerekeiket. Nem látják biztosítottnak a jövőt. A 100% jövedelemért 150 %-ot dolgoznak és ez is kevés. És ott a másik rész, aki mindezért semmit sem tesz, csak a többi tartja el. Szóval ez a feszültség a gyerekekre is kihat,mint ahogy az is, hogy látják a szülőtől, hogy nem tesz semmit a havi betevőért csak tartja a markát meg vergődik, mert azzal mindent elér, és egyébként is állampolgári jogon neki jár...
A tanároknak és a gyermekvédelemnek nincs eszköz a kezében, szinte semmi joguk nincs, annál több a kölyöknek. Persze van kötelességük is, de az nem érdekes.
Szerintem az Aronson-féle módszer elviekben jó (hasonló kísérletet végeztek az előítélet leküzdésére is), de Mo-n ez nem megvalósítható. Szerintem is időigényes és a jobb képességű gyerekeknek egyáltalán nem tesz jót. Az erőszakra hajlamos gyerekek úgyis kihúzzák magukat még a csoportmunkából is (persze a jutalomból és dicsőségből nem) és a jobbak megcsinálnak helyettük majdnem mindent. Ugyanakkor a jobb képességű haladhatna jobban is.
Ezt a módszert maximum valamilyen plusztevékenység közben tudnám elképzelni, vagy ha lenne ilyen pluszóra, de nem a tanórákon.
Sziasztok,
nem olvastam el minden hozzászólást,csak irom a mi a témáról eszembe jut.
Mi 3 éve Ausztriában élünk,Tamásom az ált.iskola első osztályát Magyarországon járta.Én ott az egy év alatt több erőszakot láttam,mint itt 3 év alatt.Itt sokkal kisebb a terhelés,és szigorubb a tanárnéni.Elöszőr kicsit megijedtünk tőle de alaptalan volt a félelem.Fegyelmet tart.
Szóval a témához visszatérve sok gyerek a z iskolában vezeti le a feszültséget de ha van egy jó segitője nem szükséges,hogy erőszak legyen belőle.Rettentő nagy a felelősége a családnak ahhonan a gyerek nap mint nap az iskolába megy.Tulajdon(nagyrészben) képp mi vagyunk ezért a felelősek.
Judit
És ez mennyire igaz. Néha szeretném, ha az ombudsmanok kerülnének olyan helyzetekbe, aminek a megléte miatt tiltakoznak. Nem vagyok benne biztos, hogy akkor is oly megértőek lennének, ha pl. az ő gyereküket, unokájukat érné sérelem.
De messziről minden olyan egyszerű.
Könnyű az emberiséget szeretni, de a konkrét embereket már nehezebb elviselni.
" Az általa mozaikmódszernek nevezett tanítási gyakorlat lényege, hogy a diákok egymással kooperációban, kiscsoportos munkával dolgozzák fel a tananyagot, amit így, mozaikszerű részletekből építenek fel egy jobban integrálható egésszé. A módszer előnye abban rejlik, hogy az adott esetben egymástól elkülönülő, vagy egymást gyűlölő tanulók a közös munka és a közös siker hatására nagyobb eséllyel kovácsolódnak össze, nagyobb eséllyel oldják fel a bennük pattogó feszültséget."
Ha ez a lényege az egésznek, akkor a mai magyar közoktatásban nem látom megvalósíthatónak. Ez időigényes dolog, nagyobb az eszközigénye, mint a jelenlegi iskoláknak, a csoportmunkával lehet haladni, de lassabban.
Ő azt kérdezte mi a vélemény az erőszakról.....
és tud-e valaki az említett módszerről. Gondolom a véleményt lelehet írni, a módszerhez meg az szóljon hozzá aki ismeri.
Sziasztok!
Azért nyitottam ezt a topicot, mert az iskolai erőszakból és a leküldéséről tett módszerekből írom a projektérettségimet. Szeretném megtudni, hogy kinek mi a véleménye erről, illetve, hogy hallottatok-e az Aronson által javasolt módszerekről?!
Előre is köszönöm a hozzászólásokat:)