Autizmus - Naná, hogy Esőember! (beszélgetős fórum)
Igen, ez abszolút így van. Már féléve használunk egy forgathatós tegnap-ma-holnap táblát, és minden nap elmondjuk, hogy "ma péntek van, holnap szombat lesz" és most már pár hónapja ő is mondja, de általában így: "ma péntek lesz, holnap szombat van", tehát az egymásutániság megvan neki, de a nyelvtani vonatkozása, az, hogy a "van" a jelenidő, a "lesz" meg jövő, az totál nincs meg. Nem is érti a létige lényegét. Általában nem teszi ki, pl. "Én Z." "Én Z. vagyok" helyett. Mondjuk egyébként ez magyarban valóban nem logikus, hiszen pl. E/3-ban nem is tesszük ki! Na de nem semmi, hogy idegen nyelvként kell neki tanítani a magyart...
Köszi a biztatást! Tényleg fejlődik a maga lassú tempójában (csak a kommunikáció ilyen döglassú, a többi átlagos), de hajlamos vagyok időnként megzuhanni, mert elég kétségbeejtő, amikor azt hiszi az ember, hogy "na, ezt végre megtanítottam!" megy is pár napig, aztán kiderül, hogy csak az adott szituációban megy...
Megint listáznom kellene, hogy mit tud már a korábbiakhoz képest. Az mindig tölt belém némi energiát.
Hosszadalmas munka. Nehezen látják át az időt, a múlt-jelen-jövő nem differenciálódik kellőképpen, és ezért nyilván az ehhez szükséges nyelvi fogalmak, struktúrák sem tudnak megfelelően rögződni.
Hosszabb ideig maradhat meg a szituációs beszédértés, amikor csak egy-egy kiragadott elemből (asztal+labda)tájékozódik a gyermek, ezek egymáshoz való viszonyát nem értelmezi. Alakul majd ez, hidd el, csak lassú a beépülés.
Panelekben tanul, emiatt ilyenek vanna: pl. este, mikor nézzük a naptárat: "oviban voltam, babzsákozás lesz" ("volt" helyett).
Mikor elkérem tőle a képeket: "add ide azt a képet, amelyiken a labda az asztalon van", simán odaadja azt, amin alatta van. Mert azt látta meg először. Csak arra koncentrál, hogy labda és asztal legyen a képen.
Ezt a kommentálást szoktam csinálni, de borzasztó erősen kell figyelni, hogy minden helyzetben menjen... Ritkán jön össze, a ragokra meg nem is gondoltam eddig, hogy külön odafigyeljek és hangsúlyozzam. Komoly munka. Döbbenet, hogy ennyire hiányzik a "beépített" nyelvtani készség.
"Az auti spec. gyp. erre konkrétan nem megy rá, a logopédus nem vállalja a fiam, én ehhez egyáltalán nem értek, mit lehet ilyenkor szerinted tenni???"
a könyv "gyűrése" jó ötlet, ha tud rá pár percig figyelni, akkor mindenképpen érdemes vele foglalkozni. Egyébként meg (nem tudom , milyen ragokat, más toldalékokat nem használ, nem tudom, hol tartotok) a hétköznapi tevékenységek közben kell -észrevétlenül- célzottan mondogatni ezeket, pl. -ba/be rag kéne: akkor utasítások, tedd be a dobozBA a játékod, tedd be a fiókBA a zoknid, stb. Saját tevékenység közben is mondogatni, beleteszem a kulcsot a zárBA és knyitom az ajtót. Beleteszem a répát a levesBE és megkeverem....stb. Tudatosan mondogatni , beszéddel kísérni mindent és visszakérdezni: Hova kell tenni a zoknid? Hova tettem a répát? stb. Lehet, hogy nem minden esetben lesz utánmondás vagy válasz, de akkor is működik a memória, az analógia, lassan megjelenik majd a megfelelő szituációban a megfelelő rag.
"A grammatikai rendezés (ragok, mondatszerkesztés megtanulása, szókincsbővítés, stb) pedig még több munka."
Az auti spec. gyp. erre konkrétan nem megy rá, a logopédus nem vállalja a fiam, én ehhez egyáltalán nem értek, mit lehet ilyenkor szerinted tenni???
(Azontúl, hogy próbálunk kisebb-nagyobb pihenők közbeiktatásával az "Én is tudok beszélni" könyvből haladni.)
Szeretném betenni ezt a hozzászólásodat az autira a gyik-be. (Természetesen a nickeddel és melléírnám, hogy logopédus vagy.) Hozzájárulsz?
Hogy miért nem tud olyan jó tempóban segíteni egy logopédus egy autista gyermek beszédhibáján, mint egy neurotipikus gyermekén??
AZért, mert a beszédhiba javításában támaszkodni kell a gyermek nyelvi tudatosságára, célzott figyelmére, hangzódifferenciáló képességére, elvonatkoztató képességére, autokorrekciós képességére, önmagára forduló irányított figyelmére stb. Egy-egy beszédhang kialakítása babramunka, helyenként sok ismétléssel, tükör előtt végzett artikulációs gyakorlatokkal (nem túl izgalmasak, pláne sokadik ismételtetésre), erre nem nagyon van türelmük az autizmussal élő gyerekeknek. Elvont fogalom nekik a "hang", az a beszédhang, amire fel kellene hívni a figyelmét, amit a logopédus kialakítani ill. javítani akar. Kialakított beszédhang esetén nekik unalmas feladat lehet az utánmondás, megnevezés, mondatalkotás, szótagolás, stb...
Én úgy gondolom, csak olyan logopédus kezdjen bele ilyesmibe, aki eleve speciális tudással is rendelkezik autizmus terápiája terén. Egy egyszerű, pár hangra kiterjedő beszédhiba javítása évekbe is telhet, míg nt gyereknél lehet, hogy erre pár hónap elegendő.
A grammatikai rendezés (ragok, mondatszerkesztés megtanuilása, szókincsbővítés, stb) pedig még több munka .
Ez tévedés, sokan vannak, akik kifogástalanul beszélnek minden szempontból: kiejtés és grammatika, mondatszerkesztés is jó.
Természetesen sokukra jellemző lehet egyes témákhoz való ragaszkodás, rögzült szófordulatok, állandóan ismétlődő kérdések.
Tulajdonképpen akkor őt miért tartják autistának? Én úgy tudom, hogy az enyhe autisták sem tanulnak meg soha rendesen beszélni. Ez a fő aggodalmam. A lányom még mindig nagyon sok hibával beszél, sokszor teljesen érthetetlen ahogy a szavakat egymás mögé teszi:(
Volt akinek segített a logopédus? Mi nem jártunk túl sokáig, de semmit nem javult a beszédünk.
Pont ezt írtam az előbb, kivették a törvényből. :(
Az autin van az összes infó, amit tudok.
Nekem a szakértőibe mondták, ilyen nincs. Megint a félretájékoztatás áldozata lettem. Már kezdek edződni, de még mindig fáj.Tudod én ez elején ezekre a helyekre úgy néztem itt segítenek, hisz ök a szakemberek! de ma már ................
Esetleg tudsz rá valami törvényt amire hivatkozni lehet?
Köszönöm a választ.Azért jó hallani, hogy van egy fórum ahol ki lehet önteni a lelkünket és nem érezzük egyedül magunkat a problémánkkal. Ma 2 iskolában voltam. Az egyikben azért utasítottak el, mert "túl egészséges" oda a gyerekem, a másik iskolába meg azért nem mehetünk, mert nincs fehér gyerek. Ezt MO-on nem nagyon értenénk meg.
De nem adom fel.
10 év múlva sokkal jobb lesz.A fejlődésük nagyon-nagyon lassú,de biztos.Az én fiam nem járt iskolába,nem akarom még egyszer leírni miért,a lényeg,hogy az egészségügyben egyszerűen elvesztünk.De hazugság volna azt állítani,hogy Tomi ez miatt bármiben is szükséget szenvedett.Nagy segítségem,hogy van egy bátyja,akiben 25 gyógypedagógus veszett el.
Tomi már régen nem echoláliával beszél(bár előfordul)de mindent "el tud mondani" amit akar,és mi megértjük őt.Igen,6 éves korában,rengeteget sírtam,hogy a gyerekemből mi lesz,mert annyit ismertem az autizmusból,hogy láttam az Esőember című filmet.Hát Tomi egyáltalán nem olyan lett!:)Volt egy mondat,ami bennem maradt,és az a mondat segített a legtöbbet.A fejlesztőben mondták,kicsi korában.Nevezetesen:Soha ne bánjunk úgy vele,mint ha beteg lenne!Nem tudhatjuk ugyanis mit ért meg.Talán ennek köszönhető,hogy Tomi nem kényszeres.Tök mindegy,milyen útvonalon haladunk a célunk felé,tök mindegy milyen pohárból kap inni,stb.Szándékosan törekedtem arra,hogy ne mindig ugyan az legyen(útvonal,tárgy,stb.)Humora is van,nagyokat lehet vele nevetni.Kissé idegesítő néha,hogy napközben 50szer megkérdezi,hogy hol van a Frédi,és a Béni?Ilyenkor mondom neki:A kőkorszakban...Vagy azt:Tomi,fogalmam nincs!Ilyenkor jókat nevet,olyan,mintha szándékosan csinálná..:)Néha vannak hisztisebb napjai,amikor még a car is büdös,de mit mondjak? Ilyen napjaim nekem is vannak...
Munkát nem tud vállalni,de Ő nem csak autista,hanem értelmi fogyatékos is.
Most már sokkal jobban ismerik az autizmust,szerintem minden rendben lesz a kislányoddal:)
Estére sikerült összeszednem magam.A férjemek nagyon nehéz volt elmondanom,mert a betegségeket élből elutasitja,de szerencsére szépen meg tudtuk beszélni.Vannak autisztikus tünetei,ezt már nem is tagadom.Vinni fogom a kisfiam mindenhova ahova kell,a világ végére is elmegyek érte.Azért még reménykedem,hogy nem autista.Az autista gyermekednek mk voltak a tünetei?
Irod,hogy nyitott sokat nevet...
További ajánlott fórumok:
- MMR oltás - autizmus. Lehet összefüggés?
- Ti megmondanátok egy ismerősnek ha a 3 éves fián az autizmus több tünetét észlelnétek?
- Láttok autizmus jelet az alábbiakból?
- Ezek az autizmus jelei lehetnek?
- Lehet autizmusom vagy Asperger-szindrómám ez alapján?
- Szerintetek lehetséges, hogy autizmusom van vagy mire gondolnátok?