Nem akar beszélni.... (beszélgetős fórum)
Ez a fórum a következő íráshoz nyílt: Nem akar beszélni....
Nekem a Dohány utcában a Bizottságnál azt állapították meg 5 évesen, hogy "papíron közepes szintű értelmi fogyatékos, mivel egy sor kérdésre nem válaszolt a teszten.De mivel előtt pár hónappal szólalt csak meg, tudták, hogy a valós eredmény nem ilyen rossz, ezt közölték is velem.Rá egy évre meg azt kaptam, hogy"nem kellett volna napi 24 órában fejlesztetnem a gyereket, mert így mehet suliba."
És mivel kénytelenek minden segítséget megvonni, vihetem a kisegítő iskolába.
Nagyon összetett beszédhibája van, a zöngétlenítés különösen nehezen javítható.
A logopédiai terápiában a leghosszabb szakasz az automatizálás, nagyon sok idő, mire egy gyerek a spontán beszédében egy már kialakított hangot használ is.
Ezért van az, hogy 4-5 hangcsere javítása egy nem beszédfogyatkos gyereknél egy egész tanévet is igénybe vehet.
S hogy miért épül be a spontán beszédbe ilyen nehezen?
Több oka lehet, leginkább az életkorától elmaradó beszédészlelési teljesítmény:
rossz szeriális észlelés (a gyerek a beszédhangok sorrendjét nem tudja megjegyezni, felidézni)
gyenge hallási differenciáló képesség: két hang közti különbséget nehezen hallja meg, helytelenül ejtet szót nem vesz észre, saját magánál pedig még nehezebben
gyenge beszédfigyelem
de lehet, hogy a beszédhang képzésének kivitelezése okoz neki gondot, nem "kényelmes" még neki, csak tudatosan beállított ajakkal-nyelvvel, nagy figyelemmel tudja ejteni, nem gördülékeny még a hang ejtésének "mozdulata"
Amit kérdeznék inkább teszem nyilvánosan,hátha mást is érdekel sok manapság a beszédelmaradással kapcsolatos fórum:(
A fiamra mindig jellemző volt hogy gyakorlásokkor történjék az velem vagy a szakemberrel, sok esetben helyesen tudja ejteni az adott hangot.
Eredetileg 13 hangra kiterjedő általános pöszeség jellemző paraláliás ejtéssel,zöngétlenitésekkel,aláliákkal...
ez ha lecsupaszitva nézzük csak a hangokat még most is fennáll,ha így nézzük semmit nem fejlődött.
nyilván érthetőbb a beszéde mert már nyelvtanilag legtöbbször helyes,valamint mindig is válsztékosan,"szépen" beszélt.DE amit gyakorláskor ki tud mondani az a spontán beszédben az esetek 90százalékában nem rögzül,nem használja....olyan mintha megszokta volna hogy rosszul mondja,néha már a szótagokat is újra keveri ha magától mesél,beszél....
Szerinted mi okozhatja ezt esetleg(bár ez szinte költői kérdés csak:(,vagy tudok valamit segiteni, te is szakember vagy és +egy szem,vagy fűl:) szóval érdekelne mit gondolsz erről.
Nem is tudtak ajánlani sehol ilyet,egy egy suliban van logopédiai osztály de sokhoz ha furcsán hangzik is "túl okosnak" találták a fiamat,ezt mondták a szakértőinél és végülis mindenhol ahol érdeklődtem...azt mondták itt ott indul de gyakorlatban "szerényebb értelmi képességüek jóval" mint a fiam akik oda járnak....ezért próbálkoztunk normáls sulival +ottani fejlesztéssel irtam is a másik fórumban hogy vettek is fel kizárólag miatta neki egyedül egy logopédust aki csak hozzá járt át(nem állami suli hanem egy ujonnan indult egyházi volt az ) de ott nem tudtak magával a helyzettel mit kezdeni nem tudták kezelni azt hogy megrekedt a fejlődése bizonyos szinten...mindjárt kérdezek tőled egyet ha nem baj:)
szóval ez egy szuper suli,picike kb akkora mint egy családi ház,két tantermes(1-2 osztály és 2-4 osztály) a mienkben 11en vannak,ebben van kettő vagy három előkészitős,kettő elsős és a többi másodikos.Van egy délelőttös tanitónéni aki ahogy látom a facebookon:D pszichológia szakon (is) végzett,van egy tornatanár külön,+egy délutános tanitónéni +egy fejlesztőpedagógus asszisztens...a logopédus pedig ott van minden nap és felváltva mindig elvisz egy egy gyereket,nemcsak a helyes kiejtést gyakorolja velük hanem olvasnak beszélgetnek stb...
jó helyre jár a Fiad, megnyugtató.
Nagyon kevés helyen van már csak logopédiai iskola ill. log. óvoda.
persze gondolom mert így is leterhelt nagyon a fővárosi szerv...a megyeiek is de azért bennünket két három hónapon belül be szoktak hívni.
anno azt mondták elég ez a szakvélemény és ugyebár nem létezik más támogatott fejlesztési forma azon kivül mire ezzel is jogosult a gyerekem,ezért nem láttam értelmét pluszban oda is menni....másrészt én meg vagyok elégedve velük,kedvesek aranyosak személyesen is és telefonban is,próbálnak segiteni amiben csak tudnak a legegyzserübb módon...pl a sulikirendelés nekünk elég érdekes volt mert az előző suliban a tanév utolsó napjain mondták hogy jó lenne ha nem oda járna majd,és kevés idő volt ,azért nyáron csak csökkentettebben működnek ők is...de megoldották:)
autisztikus tüneteket láttak a gyermekeden?
vagy miért küldtek Titeket oda?
Nekem a ......megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézete Szakértői Bizottságától van Szakértői Véleményem,idézek pl az egyikből:
"A felülvizsgálat eredményei szerint beszédfogyatékosság miatt továbbra is sajátos nevelési igényű"
kód és stb....
Én tudom hogy a két bizottság nem helyettesíti egymást(egyébként azért hívom tanulási képességet vizsgáló bizottságnak mert telefonon így mondják mikor továbbkapcsolnak) de nekem soha semmiféle értelmi elmaradást nem kellett hogy diagnosztizáljanak,a sulinknak is elég az ő szakvéleményük pedig Beszédjavitó Tagozat....
nekem ennyi elég,nem kapott volna több fejlesztést ha oda viszem föl...
Nem biztos, hogy te rontottál el valamit.
Én születése óta beszélek folymatosan a lányomhoz. Mit csinálok, a főzés folyamatát mikor főztem (mit teszek a levesbe...), énekeltem, mondókáztam, meséltem. Mikor elkezdett beszélni, akkor utámozta a szavakat, mutogattam a testrészeit és mondja utánnam (láb, fej, nyak, boka, hónalj), de amikor masszíroztam babaként akkor is mindent mondogattam neki. 2,5 éves lesz. 20-ig elszámol, minden idegennel beszélget (nem örülök neki), sok verset, mondókát tud.
Viszont. Volt olyan barátnőm, akinek a gyereke 3,5 évesen sem beszélt pedig oviba jár, de rá fél év múlva be sem állt a szája.
Anyaként megértette minden mozdulatát és nem volt rákényerülve a beszédre.
Nem lehet, hogy nálatok is ez a gond?
Muszáj félreértéseket eloszlatnom, mert nem mindenki látja át a rendszer működését.
A Beszédvizsgáló Országos Szakértői Bizottság nem ugyanaz, mint a Tanulási Képességet Vizsgáló SZakértői Bizottság, nem váltják ki egymást, beszédfogyatékjosságot csak a Beszédvizsgáló Biz. diagnosztizálhat a TanKépVizsgBiz pedig az értelmi elmaradást.
Ha nem az ő kompetenciájukba tartozik a gyerek, átküldik a másikhoz!
Tehát a két Bizottság más, más területen vizsgál és más diagnózisokat adhat ki.
Másik: kisegítő iskola...enyhe értelmi elmaradással manapság már sima iskolába küldik a gyereket, s kijelölnek neki fejlesztő foglalkozást gyógypedagógussal. Középsúlyos fokú értelmi elmaradással már biztos a kisegítő iskola.
Na még egy:
senkit nem lehet a háta mögött elküldeni egyik Bizottsághoz sem. Sőt, csak és kizárólag szülői bejelentkezést illetve szülői beleegyezést fogadnak el. Tehát: a szülő kérheti gyermeke vizsgálatát saját magától is, levélben vagy telefonon; vagy az oktatási intézmény jelzi, hogy a gyereknek vizsgálatra lenne szüksége, kitöltik a jelentkezési papírt, amit a szülőnek alá kell írnia, máskülönben a Bizottság a kukába dobja.
Ott még mi sem jártunk(Hajdu Biharban lakok egyébként szóval tényleg messze van) mert attól többet nem kapott volna...a fiam most egy enyhe értelmi fogyatékosoknak való áltsuli,diákotthon,kollégium,spec szakiskola keretein belül működő kizárólag ép értelmi képességű gyerekeknek való logopédiai tagozaton tanul a szomszéd városban,most kezdte az első osztályt tavaly már volt elsős a városunkban akkor derül ki hogy diszes is és ezzel nem tudtak mit kezdeni ezért finoman eltanácsoltak(azaz szerintük ne engedjem tovább másodikba de nem javasolják azt sem hogy jövőre újra elsős legyen ott)
ez egy alsó tagozatos iskola öt tanéves tehát az első évfolyamot megelőzi egy előkészitő év...a tavalyi betütévesztése már nincs meg és még csak október van....amit eddig tanultak azt mind el tudja olvasni és azokat a hangokat jól is ejti már most kapta meg az első piros csillagjait abból a tárgyból szeptember hónapot értékelve...más tárgyból eddig is nagyon jó volt,többnyire 100% os dolgozatokat irt matekból és mindne másból...beszédfogyatékossága dacára tavaly angolból is hallás után kitünő eredményt kapott...itt nincs nyelv persze,ha elér odáig majd magánuton bepótoljuk hogy jól vegye majd ha ujra "normál" vagyis átlagos iskolába jár...de nagyon jó sulit találtunk,ennél kisebb létszámú nem hiszem hogy létezik:)és nem téritéses,sőt,tankönyv minden ingyen járt alapból....
Ennek így kéne lenni, ahogy írod, de más a helyzet.
A gyerekorvosnak az én fiam egy volt a sok közül,utána költöztünk, másik dokit kaptunk.(sokkal jobbat egyébként) De ő sem tudott érdemben jó tanácsokat adni.
Én úgy gondolom, hogy vagy neki vagy a védőnőnek lenne a feladata, hogy elmondja a lehetőségeket, szabályokat.Hogy legalább tisztában legyek vele, hova vigyem a gyereket egy ilyen problémával.Hogy ne egy másik hasonló cipőben járó anyukától tudjam meg, hogy 2 éve kaphatnám a pótlékokat, és ne kelljen nélkülöznünk ennyit, hogy el tudjam vinni a fejlesztésre.(csak a fejlesztés havonta 17000.-Ft volt, + a mágánovi, logopédus, pszihológus, lovaglás, úszás stb)
Mi sem nyaraltunk sok éve már és a kocsink is nagykorú, de ez van.Viszont beszél a fiam, ha még kissé pösze is.De ezt nem az állami szerveknek köszönhetjük, hanem a pszihológusnak, aki a végén már ingyen kezelte a fiamat, és a waltdorfos ovónőnek, aki elnézte, ha nem tudtunk időben fizetni az ovodáért. Nekik örökké hálásak maradunk, mert igazi jó emberek.
További ajánlott fórumok:
- Amikor a párod, nem hiv, nem akar beszélni veled.....
- Ha párotokkal beszélni akar az orvos, mert rossz híre van, Ti mellette lennétek akkor is, ha egyedül akarja meghallgatni?
- 1,5 éves lányom nem akar beszélni!
- Ha a gyerek nem akar beszélni...
- Magyar kisfiú nem akar magyarul beszélni. Hogy vennéd rá?:)
- Hogy lehet dűlőre jutni olyan emberrel, aki egyáltalán nem akar problémáról beszélni?